Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annet

Annet

16-10-2008 om 22:21

Hoe kun je een negatieve blik begeleiden?

Mijn zoon van 6 is negatief ingesteld (vind ik, moeder die altijd alles als een halfvol glas ziet).
Het gaat dan om kleine dingen als ergens mee moeten helpen thuis, niet extra laat naar bed mogen, kleine tegenvallers dus.
Hij doet het goed op school, hij vindt het leuk op school, is meestal wel vrolijk, veel vriendjes, verder een gemakkelijk kind.
En tegelijk kan hij zo zeuren om kleine dingen.
Ik probeer hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Wel te luisteren naar zijn klachten maar die ook te relativeren. Soms verbied ik verder zeuren (als het maar doorgaat) omdat hij anders zijn dag zo verpest. Dat helpt overigens vrij goed. Hij moet er dan wel overheen stappen en is daar achteraf ook blij mee. Maar dat is uiteraard niet geschikt voor elke dag....
Weet iemand wat leesvoer (boek of internet) hoe je als ouder een kind met een negatieve insteek kunt begeleiden zodat hij met zijn gevoel om leert gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Negatieve insteek

Als ik je stukje zo lees vind ik dat je het zelf al heel goed doet. Zoon had op dezelfde leeftijd als nu de jouwe ook dit gedrag. Het gras was bij een ander altijd groener en een mug werd een olifant. Ik deed hetzelfde als jij. Aanhoren en mijn zegje erover doen. Hem leren het daarna "los te laten". Genieten van wat je wèl hebt en waar je wèl goed in bent. Ook vertellen dat iets soms een teleurstelling is en dat je er zelf het meest last van hebt als je er in blijft hangen. Ik zag hem de afgelopen jaren enorm groeien en aanpassen. Eigenlijk is dat gedrag zo goed als verdwenen. Ook bij hem is op nu 10 jarige leeftijd het glas half vol en nog maar zelden half leeg. Ik was dit gedrag al een beetje vergeten en er kwam herkenning bij het lezen van je stukje.

*Sophie*

*Sophie*

17-10-2008 om 10:47

Annet

ik moest eigenlijk direct aan dit boek denken:

http://www.ouders.nl/winkel/g1.htm

Ik heb het zelf eens van mijn man gekregen, omdat hij had begrepen dat het zo aan zou slaan bij de manier waarop ik eigenlijk al opvoedde.

Ik zeg dit erbij omdat je anders misschien denkt dat ik vind dat je het niet goed aanpakt. Niks is minder waar! Ik denk dat je het heel goed aanpakt. Maar misschien kun je je ingeslagen weg nog iets uitbreiden middels de methode die in dit boek wordt beschreven.

Ik vind het een erg fijn boek. Het laat je zo in je waarde, maar daarbij leert het je ook om je kind helemaal in zijn/haar waarde le laten. Samen achter de gedachten komen, de gevoelens die er spelen, door je kind te begeleiden in het praten en denken en voelen over dit soort zaken. Zo leer je ook je kind dat het zich zelf kan sturen.

Afijn, leen het maar eens bij de bieb bv, want het is geen goedkoop boek...

Veel succes!

Groetjes, Sophie.

MRI

MRI

17-10-2008 om 12:19

Geen goedkoop boek... tip

Ik zag de tip van Sophie en wilde het boek graag hebben want ik heb er hier ook zo een: als ik uitleg dat als je ergens positief of negatief instaat dat dat je gevoel over de situatie beinvloedt (in kinderbewoordingen dan, ze is zeven), krijg ik als antwoord: nee, bij mij werkt dat andersom. Dus als ze positief is wordt het alleen maar negatief. pfff
Maarruh... inderdaad duur. Maar even bij Bol.com gekeken en nu heb ik het voor 9,70 inclusief verzenden.
Kom hier nog terug om te laten weten hoe ik het boek vind.

MariaRosa

*Sophie*

*Sophie*

17-10-2008 om 13:09

Wat leuk te lezen mariarosa!

Ik hoop dat je het boek ook zo fijn vindt! Vast wel!
En wat een doortastende actie gelijk zeg! Goed van je!

Ik ben benieuwd.

groetjes, Sophie.

*Sophie*

*Sophie*

17-10-2008 om 13:15

Even hoor (verkeerde woord gebruikt)

zit ik net mijn eigen stukje nog eens te lezen, zie ik dit:

"Ik heb het zelf eens van mijn man gekregen, omdat hij had begrepen dat het zo aan zou slaan bij de manier waarop ik eigenlijk al opvoedde."

...aan zou slaan... huh??? Moet natuurlijk zijn: 'aan zou sluiten'.

Dat klinkt beter ;- )

Was even tussendoor ;- )

Annet

Annet

18-10-2008 om 19:35

Boek bijna besteld

Ik heb het boek van Sophie op Marktplaats gevonden en geboden.
Als dat niks wordt, vraag ik het volgende maand voor mijn verjaardag. De beschrijving ziet er goed passend uit bij mijn behoefte.
Wil, het mooiste zou zijn als het vanzelf overgaat. Maar bij zijn vader is het nooit over gegaan. Daarom dat ik toch al jong wil proberen deze blik te begeleiden. Veranderen kan natuurlijk niet maar ermee leren omgaan wel. En dan lijkt me zo jong mogelijk het beste.

Annet

Ik denk zeker dat je extra allert moet zijn als je het als soort karaktereigenschap herkent bij jezelf of bij de vader van je zoon. Negativiteit kan je leven zeer beïnvloeden. Als je nu idd weet hoe je het beste met deze "eigenschap" van je kind moet omgaan heeft hij daar als puber en volwassene alleen maar voordeel bij. Ik hoop dat je zoon met wat begeleiding een wat optimistischer blik gaat krijgen, veel succes!

picobello

picobello

21-10-2008 om 20:39

Hier ook een

kind die een glas altijd half leeg ziet. IK merk dat het me zelf veel moeite kost om een kind iedere keer weer over een " dip / tegenslagje" heen te helpen.
Uitspraak van vorige week : ik heb geen links, geen rechts, geen binnenkant en geen buitenkant. Dus eigenlijk besta ik niet!
voor een 8 jarige toch een straffe uitspraak.

Dit soort uitspraken doen mijn moederhart toch wel erg pijn.

Ga het boek ook een lenen denk ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.