Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wachter

Wachter

29-06-2011 om 15:46

Hoe leer je een kind zich aan afspraken te houden?

want mijn dochter van 8 lapt de regels een beetje teveel aan haar laars. Of ze bedenkt haar eigen regels.
Dit gaat vooral over op tijd komen en laten weten waar ze is.
Ze mag sinds een half jaartje ook alleen van school naar huis. Als ze wilt spelen laat ze mij dat weten, door te bellen, of even langs te komen. School is vlakbij, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Maar hier gaat het dus al mis. Dan gaat ze bij iemand spelen en dan zit ik thuis te wachten, en moet ik uiteindelijk de halve klas bellen. Dit was dus vandaag weer gebeurd. Met als resultaat dat ik gek word van ongerustheid en er boos op mijn dochter die dan meteen thuis moet komen, en dat is voor dat vriendinnetje ook niet leuk. Ook niet zo handig van die moeder, die moest nog iets op school doen, dus dochter kon niet direct bellen (maar wel even naar huis lopen).
Ook speelt ze buiten en gaat dan gerust bij iemand binnen spelen of gaat ergens heen buiten haar bevoegde gebied. Zo heb ik haar laatst ook een half uur lopen zoeken en was ze te laat op dansles, en voor ze wegging zei ik nog "blijf je niet te lang weg want je moet zo dansen?"
Nu heb ik het gebied al kleiner gemaakt, en haal ik haar weer vaker van school, maar vandaag dus niet. En met die vrijheidsbeperking is ze echt niet blij. Dus vind ik haar regelmatig buiten het gebied, vaak weer na een zoektocht.
Het lijkt ook wel alsof het allemaal zo slecht binnenkomt bij haar. Ik vraag 's ochtends ook altijd of er nog plannen zijn, en of ze dan naar huis komt en anders even laat weten waar ze is. Helaas is dat er vanochtend ook niet van gekomen, omdat ze de school al binnen was gerend voordat ik gedag kon zeggen (ik breng haar wel weg).
Verwacht ik nou teveel van haar?
En ze heeft dus een grote zus, die mag op dat gebied meer, maar die houdt zich altijd wel netjes aan de afspraak, en dat begrijpt ze ook niet. Ze vindt het erg oneerlijk dat zus meer mag.
.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In dit soort dingen ben ik simpel.

Als je de vrijheid niet aankunt gaan de teugels strakker. Zo strak als nodig. En het is overduidelijk dat jouw dochter op haar 8e deze vrijheid nog niet aankan. Helemaal niet erg, maar gewoon even een stapje terug.

Met vriendinnetjes mee na schooltijd zonder te belllen? No way. Dus of je haalt haar weer op (zodat ze op het plein in overleg met jou kan afspreken wat ze gaat doen) of ze komt gewoon standaard eerst na huis na schooltijd. Klaar. Buiten spelen buiten het afgesproken territorium? Dan voorlopig alleen maar in de tuin & langzaam weer opbouwen.

Boos blijven worden helpt niet. Gewoon even een paar stappen achteruit & zien wat wel werkt.

Ingrid

Annet

Annet

29-06-2011 om 16:08

Ze moet er zelf last van krijgen

Als je dochter zich niet aan de afspraak houdt, heb jij er last van. Waar je voor moet zorgen is dat zij er last van krijgt.
Dus aankondigen wat er gebeurt per afspraak als zij zich er niet aan houdt, bijvoorbeeld zomaar bij een ander spelen: 5 schooldagen geen afspraakjes met anderen. Te laat thuis komen: 3 dagen een half uur vroeger thuis komen.
De teugels strakker aantrekken kan ook, maar mijn ervaring is dat dat veel meer negatieve discussie geeft en weinig oplevert.
Een concrete maatregel per overtreding is duidelijker en voorspelbaarder voor een kind.

lennest

lennest

29-06-2011 om 17:44

Wees duidelijk en

Spreek sancties af. Ik probeer heel duidelijk te zijn: ik wil dat je na schooltijd naar huis komt. En dan vragen: wat heb ik gezegd? Pas bij het goede antwoord ven ik tevreden. Vervolgens: als je niet direct naar huis komt, worden er deze week geen speelafspraken gemaakt en dat moet je dan ook consequent toepassen. Doet ze dit goed? Zeg dat je het fijn vind dat zij zich aan de afspraken houdt en langzaam aan verruim je de regels. Een keer terugvallen mag, daarna worden privileges ingeperkt en ook hier geldt: volhouden. Oudere zus mag meer? Tja, dat is jammer, dat is iemand anders: niet te vergelijken.
hier werkt 't. Het is te proberen....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Duidelijk zijn.

"Blijf je niet te lang weg want je moet zo dansen?"
Dit zou bij mijn zoon ook geheid betekenen dat hij te laat thuis is. Want ja, wat is "niet te lang?"

Dus:"Je bent om 16.00 uur thuis, je moet dansen". Ook `s morgens vragen: "Heb je nog plannen vanmiddag, kom je eerst naar huis of ga je spelen en zo ja, laat dan even weten waar je bent".
Het is teveel info, te onduidelijk. Gewoon:"Ik wil dat je na school eerst naar huis komt."
De informatie lijkt teveel voor je kind om op te slaan, teveel vrije keuze. Blijkbaar kan ze dit nog niet aan. Vind ik niet ze vreemd voor een 8 jarige.
Ik vind je posting erg leuk om te lezen. Herken het heel sterk. Ik zei ooit eens tegen mijn zoon:"Kom je op tijd thuis, we gaan vroeg eten." Om 19.00 uur was hij nog ergens buiten aan het spelen. Jeetje, wat was ik boos en ongerust, liep hem overal te zoeken.
Dat was een leermoment, vooral voor mij. De volgende dag zei ik:"Je bent 17.30 uur thuis voor het eten." Met horloge om de pols, hij was keurig op tijd. Ik was een stuk duidelijker voor hem.
Ik ging dus niet in overleg, ik deelde het hem mee. Toen luisterde hij een stuk beter.
Hij is nu een stuk ouder en langzaam aan kunnen we weer in overleg. Het dringt beter door, hij houdt zich beter aan de afspraken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.