Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

20-01-2009 om 09:44

Hoe leg ik 'tijd ' uit

dochter van 4 vraagt met grote regelmaat wanneer bepaalde dingen gaan gebeuren, wanneer is broertje jarig, wanneer naar eurodisney en wanneer zij jarig. Soms probeer ik uit te leggen als het bijna zomer is of zoiets maar ik merk dat ik et lastig vind uit te leggen hoe lang dingen nog dueren. Hoe leg ik uit wat een week is, wat een maand is en wat een jaar is

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Juliëtte

Juliëtte

20-01-2009 om 09:48

Kalender maken

Lijkt me vrij simpel toch ? Maak in excel ofzo een kalender voor bijv 2-3 mnd vooruit. Begin elke week op maandag zodat je de weken netjes onder elkaar krijgt. Vul daarin alle belangrijke dingen alvast in met leuke plaatjes (verjaardag, disney, schoolvakantie).

Elke ochtend mag ze een kruis zetten door de dag er voor.

Zo heeft ze meer grip op de tijd. Wij hebben dit regelmatig gedaan met onze oudste toen zij 3 en 4 was.

Jesse_1

Jesse_1

20-01-2009 om 09:51

Weekkalender

Voor de dagelijkse gang van zaken heb ik destijds een weekkalender gemaakt (een soort klok met een pijl (in zo'n splitpen) en daar de 7 dagen van de week waarop met een plaatje stond wanneer school en hoe vaak/zwemles/bso).
Verder is een week 7 nachtjes slapen, en de rest is vaak gewoon nog een héleboel nachtjes slapen.
Aftellen naar grootse gebeurtenissen (verjaardag, vakantie) doe ik soms door een vel met vakjes te maken die aftellen naar de dag waarop het is, en dan elke ochtend een vakje doorstrepen (niet te vroeg mee beginnen, dag of 10).
Dingen die nog echt tè ver weg liggen, dat is dus gewoon 'duurt nog heel lang, nog wel meer dan ... nachtjes slapen!'.
Als ze graag een overzicht wil van een jaar, kun je ook een jaarkalender maken, met daarin de 12 maanden en elk seizoen anders gekleurd of zo. (Toevallig hebben ze er bij ons op school net pas geleden eentje gemaakt). Haar verjaardag kun je dan in de goede maand zetten.
Jesse

Mamvantwee

Mamvantwee

20-01-2009 om 09:57

Leren ze door herhaling

Mijn dochter begint het nu een beetje te begrijpen (ze is bijna 5) maar dat is pas na veel herhalen doorgedrongen. Op school hebben ze een weekwijzer (zo een als Jesse_1 heeft gemaakt) en doordat deze als een klok steeds weer terugkomt op dezelfde dag, snapt een kleuter dat een week zich herhaalt.

Sinds kort hebben we de maand geïntroduceerd en een jaar, bestaande uit 12 maanden.

Iets leuks wat ver weg is, verjaardag, vakantie, dat soort dingen, leg ik uit aan de hand van 'bloemen die weer boven de grond komen', na 'Sinterklaas', als het weer warm (zomer) wordt en je in t-shirt naar buiten mag, dat soort dingen.

Bij ons thuis hebben we een "family survival planner" kalender, waarop je met gekleurde stickers bepaalde dagen kunt markeren. Een weekendje uit logeren bij opa en oma heeft een bepaalde sticker, en ik heb haar uitgelegd hoe die kalender werkt. En dat snapt ze nu.

Het gaat dus stapje voor stapje.

Teken een kalender!

Vooral aan het begin van het schooljaar is het hier altijd weer raak. Huilen 's avonds omdat zoon niet wist of hij de volgende dag naar bso moest, vragen wanneer het vakantie wordt etc. etc.

Ik maak al drie jaar kalenders. Aanvankelijk voor een week, bij een leeftijd van 5 of 6 voor een paar maanden vooruit.
Echt, je staat er versteld van hoe groot het effect is! Kinderen weten waar ze aan toe zijn en worden er helemaal rustig van. Gewoon proberen!

Ik gebruik trouwens geen computer, gewoon een vel A3 papier dat ik in huis heb voor het schilderen. Uit de losse hand maak ik rijen met 7 hokjes per rij. Misschien 10 rijen per vel (op zijn kant), dat is precies een aantal schoolweken plus een vakantie erachteraan. Er zit zelden meer dan 8 weken tussen twee schoolvakanties.

Voor mijn tweede zoon (3 1/2 jaar) ben ik net begonnen omdat hij over het kdv begon te klagen. Even nagegaan welke kleur de de dagen op school hebben en dan per dag aangegeven wie er werkt, wie thuis is en of hij naar de opvang gaat. Veel simpeler dan die grote voor kinderen van 6 of 7 dus.

Bij de grote kinderen zet ik verjaardagen erin, zwemles natuurlijk, andere clubjes voorzover van toepassing, vakanties, weekend-uitjes en afspraken. Werkt echt als een tierelier.

Hier een planbord

Ik heb een planbord gekocht (bizzyboard), duur maar leuk. Voor het hele gezin plek om dingen te schrijven en magneetjes te plakken. Dochter (4,5) had ook moeite met heb ik een lange of een korte dag school, ga ik naar de NSO, wanneer is het zaterdag enz. Nu zet ze elke dag zelf het pijltje bij de goede dag en weet gelijk wat er gaat gebeuren. Ze vindt het heerlijk! Ook zoon van 2,5 begrijpt al een aantal magneetjes ("papa op werk eten"), heel grappig.

Voor dochter is een week meer dan genoeg. Verder hebben we een vaste volgorde voor het jaar: eerst is papa jarig, dan mama, dan Sinterklaas enz.

ayla

ayla

21-01-2009 om 09:32

Vooral lange termijn

de korte termijn gaat wel, ze werken op school met kleuren dagen en op die manier kan ik wel wat dingetjes uitleggen. Ze kan tellen dus ik kan ook zeggen dat iets is over 2 nachtjes slapen. Alleen de lange termijn is moeilijker. broertje is in maart jarig, we gaan ook eind maart naar Eurodisney. wanneer is dat? Dat vind ik moeilijk uit te leggen. 1 week is 7 nachtjes slapen en dat ongeveer 8 keer. Ik weet dat het nog erg ver weg voor haar is maar ze vraagt het wel en ze is niet tevreden met het antwoord over een paar weekjes. Daarom probeer ik gaar dan uit te leggen wat een maand is en een jaar maar dat is nog heel lastig. Een kalender lijkt me wel iets maar het moet wel een kalender zijn die voor ene paar maanden werkt

Precies pelle

Ze kunnen heel veel gewoon met de oppervlakte van de weken die al geweest zijn in verhouding tot de weken die nog moeten komen.

Toen zoon afgelopen september een terugval had bij de start van groep 3 heb ik een kalender gemaakt tot aan de kerstvakantie.

Probeer maar Ayla, het werkt echt!

Sjillie

Sjillie

21-01-2009 om 14:45

Ook hier

hangen er voor beide kids een eigen maandkalender op de kast. nu nog steeds met foto's en plaatjes om af te beelden wat er komen gaat maar bedacht me laatst al een keer dat voor zoonlief, nu 6½ er wel meer tekst op kan i.p.v plaatjes.

Het helpt ze echt dingen op hun plek te zetten, vind het een ideaal hulpmiddel.

ayla

ayla

21-01-2009 om 15:16

Wat voor plaatjes

heb nu pictogrammen van Diddl gevonden aar dat is met tekst, moet iets leuks hebben zonder tekst, wat dus makkelijk te begrijpen is

angel3

angel3

21-01-2009 om 18:29

Zelf tekenen

ik teken het gewoon zelf
lekker freubelen, soms print ik een picto van internet, gewoon googlen in clip art ofzo.
Als ik even 1 keer de plaatjes doorloop et kind om mijn 'kunst' te begrijpen blijft dat altijd hangen. Ze ebgrijpen het meteen

Inge M

Inge M

21-01-2009 om 19:10

Fotootjes

Je kunt ook zelf foto's nemen, bijvoorbeeld van school, sport, opa/oma, speeltuin, vraagteken, cadeautje, etc.

Sjillie

Sjillie

21-01-2009 om 19:45

heb van de school en (vakantie)bso foto's. De voorschoolse en school bso heb ik gewoon in letters: naam van de vso boven de foto en bso onder de foto. Naast de foto van school heb ik een afbelding van een lunchtrommel om te laten zien of de kids moeten overblijven.

voor scouting van mijn zoon heb ik gewoon het scoutinglogo.

Verder haal ik veel picto's/ plaatjes van:

http://www.sclera.be/index.php?taal=NL

http://www.geocities.com/poohdagritme/

http://www.dagritmekaarten.com/ deze laatste is wat beperkt.

verder google ik ook op het gezochte en kijk dan bij afbeeldingen.

Gr Sjillie

*bella*

*bella*

22-01-2009 om 10:03

Niet teveel

Al die hulpmiddelen zijn erg leuk en handig maar stel je verwachtingen niet zo hoog, volgens mij kun je zoiets een vier-jarige helemaal niet uitleggen. Zeker als je het over maanden en jaren hebt, is volgens mij veel te abstract. Ze snapt het niet en dat is helemaal niet erg, er is wel meer dat ze nog niet snappen, komt helemaal goed. Tijd IS gewoon een erg moeilijk begrip.
Ik zou het dus zeker bij dagen houden, op deze leeftijd. Of zoals genoemd en zoals ik het hier ook vaak doe, liever nog nachtjes. Hier gebruiken we een gezins-weekplanner. Soms vindt dochter van 5 het leuk zelf ergens iets bij te schrijven of te tekenen. En als ze dan bijv vraagt wanneer ze jarig is dan kunnen we samen de vakjes tellen, zoveel dagen nog. Maar soms zeg ik ook gewoon: oh, nog heeel veel nachtjes hoor, duurt nog heel lang. Afhankelijk van de echte vraag die ze heeft, want soms zijn vragen van kleuters helemaal niet zo letterlijk als ze gesteld worden. Soms vraagt ze alleen maar of de geplande activiteit al in de buurt komt, of ze zich er al naar moet gaan richten of ev voorbereiden. En dan volstaat een antwoord als nee, dat duurt nog heel lang, want dan is het voor haar ook duidelijk, nee, nog niet in de buurt dus ik hoef er nog niet mee bezig te zijn.
Merk dat bij zoon van 7 iets als een jaar nog best moeilijk te bevatten is. Ik probeer soms hem uit te leggen hoe het komt dat een schooljaar heel anders loopt dan een kalenderjaar, helemaal begrijpen doet hij dat niet. En dat hij langsamerhand weet dat de ene maand overgaat in de andere en dat hij zo bij benadering de datum best kan aangeven, wil nog niet zeggen dat hij alles goed in perpectief ziet. Dagen van de week kunnen benoemen of maanden zijn meer trucjes, met echt besef heeft dat weinig te maken. Ik denk dat hoe simpeler je het houdt hoe meer overzicht er is en er dus meer inzicht kan ontstaan.

*bella*

*bella*

22-01-2009 om 12:40

Pelle

Reageerde eigenlijk helemaal niet op jou maar meer direct op Ayla, omdat ze aangeeft haar dochter probeert uit te leggen wat een jaar, een maand is enz.
Jouw systeem lijkt me niet veel anders dan ons systeem, mbv die weekplanner kunnen ze ook ZIEN hoelang iets nog duurt. Mijn boodschap was vooral het simpel te houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.