Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Suz@nne

Suz@nne

05-09-2011 om 20:15

Hoe nu verder? (meeste nachten droog)

Ik heb een dilemma:
Mijn zoontje van 4 en een half jaar is al behoorlijk zindelijk 's nachts. Hij slaapt nog wel met een slaapluier en is dan de meeste nachten droog. (meestal gaat de droge luier zo weer hup, de kast in).
We maken hem 's nachts niet wakker voor een plas, aangezien hij toch bijna altijd droog is. Hij heeft zo'n beetje 1x per 2 á 3 weken een natte slaapluier.
Laatst zijn we een periode gaan slapen zonder slaapluier. Van de 6 nachten waren er 3 nat!! Ik weet zeker dat geen geen opzet is overigens, want we troffen hem er 's nachts slapend in aan. Vreemd hoor.
Nu draagt hij dus weer een slaapluier en is hij weer meestal droog..
Maar nu: Zo doorgaan? of toch gaan wekken in de late avond? Het lijkt me zo zonde als hij er bijna is, om alsnog een verplichte avondplas te gaan laten doen. Ik heb het wel eens gedaan, maar vond het zó zielig! Half slapend zit hij dan te snikken en te bibberen op de wc... En de volgende dag weet hij er niets meer van.
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Ik weet niet goed hoe ik hem het laatste zetje naar echte nachtzindelijkheid moet geven.
Suzanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

05-09-2011 om 21:52

Kiezen

Ik zou kiezen tussen gewoon wachten, en de luiers aanhouden, of echt 2 weken lang hem de kans geven het zonder te proberen. Enkel naar de wc voor het slapengaan. Ik zou echt nooit niet een kind wakker maken om naar de wc te gaan.

Onze oudste was binnen 2 weken, met vrij veel ongelukjes, `s nachts zindelijk. Nu heeft hij misschien 1 keer per maand nog een ongelukje.

Een goede tip die ik hier had gelezen was het bed dubbel opmaken. Dus een waterdichte hoes met laken, en daarbovenop nog een waterdichte hoes met laken en ook een extra deken bij de hand (er wordt hier vaak bovenop de dekens geslapen). Dan hoef je `s nachts enkel af te halen, en niet een heel bed te verschonen.

Suz@nne

Suz@nne

06-09-2011 om 18:28

Dc vraagje

Wat ik me afvraag: Kun je al "leren" van bedplassen, of heeft dat nog geen zin? Jij zegt dat je zoontje na een flink aantal natte bedden zindelijk is geworden, kwam dat doordat hij er wakker van werd en de boel daardoor beter ging ophouden?
Mijn zoontje slaapt er volgens mij doorheen.

Hanne.

Hanne.

06-09-2011 om 21:25

Iets andere verklaring

Ik heb een iets andere verklaring van mijn huisarts gekregen.

Om 's nachts droog te blijven zijn er 2 dingen nodig

1) het hormoon (weet even niet welke) dat er voor zorgt dat je 's nachts weinig urine aan maakt moet voldoende aangemaakt worden

2) Het kind moet wakker worden om, als er toch geplast moet worden, naar de WC te gaan.

Bij jongere kinderen is over het algemeen het eerste het probleem, en dat kan je niet trainen. Het tweede kan je (met mate) trainen. Daar helpen plaswekkers en plastraining.

Mijn oplossing is overigens het zelfde niet opgaan nemen (meeste kinderen gaan dan slapend plassen en dat werkt averechts), en over een tijdje nog eens proberen. Of het voor lief nemen dat je af en toe een bed moet verschonen.

Mijn oudste (7) is sinds kort 's nachts zindelijk, maar soms gaat het ineens fout. Vaak bij spanning. Dan heeft hij soms wel 4 natte bedden in een week. Voor het eerst zonder luier slapen lijkt me ook best spannend, dus misschien dat het daar ook mee te maken had.

Suz@nne

Suz@nne

06-09-2011 om 21:58

Lekker nog even wachten dus

Dank voor julie heldere antwoorden!
Ik kies dan toch voor de slaapluiers tot hij écht droog is 's nachts. We doen zooooooo lang met 1 pakje luiers dat ik die milieuschade wel durf te verantwoorden...

Hanne.

Hanne.

07-09-2011 om 10:44

Niet mee eens is een groot woord. Mijn verklaring is alleen iets anders omdat hij uit 2 delen bestaat. Die van jou uit 1 (althans, je schreef er maar 1 op).

dc

dc

07-09-2011 om 22:17

Late reactie

Mijn zoon werd na die paar weken dus gewoon wakker om te plassen. Hij moest dus enkel nog leren om naar z`n lichaam te luisteren `s nachts.

Ik denk niet dat je echt kunt weten of een kind er lichamelijk klaar voor is zonder het eerst een paar weken de tijd te geven.

Suz@nne

Suz@nne

08-09-2011 om 13:26

Hoe oud was jouw zoontje toen hij leerde om er wakker van te worden? Mijn zoontje is nu vierenhalf jaar.

Wing1

Wing1

08-09-2011 om 15:13

Lastig

Het is lastig om invloed te hebben op het 's-nachts zindelijk worden. mijn docher 6 jaar is sinds 1,5 maand 's-nachts droog en merk ik dat zij 's-nachts zelf uit bed komt om te plassen. De tip vd schoolars was overdag voldoende drinken en regelmatig naar toilet sturen. Ik ben hier mee aan de slag gegaan en resulteerde wel dat ze vaker droog was. 's-avonds wakker maken heb ik ook geprobeerd maar ook dan was ze wel eens nat dus ik vraag me af of dit effectief is.

dc

dc

09-09-2011 om 23:48

Leeftijd

Hij was toen bijna 4. De jongste is nu 3,5 jr en is ook al vaak droog `s nachts. Maar hij moet even wachten tot babyzusje `s nachts doorslaapt, want nu trek ik vaker mijn bed uit `s nachts echt niet! (5 mnd oud en wordt 2 a 3 keer per nacht wakker).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.