Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe vieren jullie pakjesavond?

De titel zegt het. Hoe vieren jullie pakjesavond? Wordt er geklopt en stat er dan een zak voor de deur? Doen jullie spelletjes etc?
Ik zoek inspiratie. 


Ik heb een escaperoom voor thuis gehaald in Sinterklaas thema. De pakjes zitten in een kast achter een slot en we moeten de code eerst kraken. 

Geen gelovige kinderen meer. 
Wij hebben lootjes getrokken (voor 20 euro cadeautjes, gedicht en surprise). Daarnaast heb ik nog wat cadeautjes voor in de zak. Een paar individuele cadeautjes en een paar gezinscadeautjes (o.a. bordspel, doos met meerdere puzzels). De cadeautjes in de zak pakken we uit d.w.v. een pakjesspel. En we gaan gourmetten. Volgorde is waarschijnlijk surprises --> gourmetten -> rest van de cadeautjes onder het genot van pepernoten.

Dit jaar 'gewoon' op 5 december op een beetje een wonderlijk tijdstip: na school, rond 16:00

Met het grootste deel van de familie; 2 eigenlijknietmeermaarsomsnogwel-gelovige kinderen, 1 gelovig maar totaal niet geïnterreseerd in sint kind en 1 te klein om al te geloven kind en 13 volwassenen.
Waardoor dus reuzeveel zakken met kado's die niet zomaar ongemerkt door iemand bij de deur gelegd kunnen worden. 
Tot nu toe verstopten we die zakken ergens in of bij huis en 'verklapte' Sint in 'Video van Sint' waar ze lagen. Is echt leuk, sowieso dat filmpje is superleuk (www.videovansint.nl) met gelovige kinderen.
We hebben nu geen filmpje wegens nietmeerzogelovige en nognietgelovige kinderen, maar wellicht maak ik er toch alsnog 1 omdat ik ook niet zo goed weet hoe we het anders met de kado's moeten doen.

Niet. Iedereen hier haat knutselen en zodra de laatste niet meer geloofde zijn we overgestapt op een chocoladeletter met Sint en de rest met kerst. Toen het geloof nog stond was het inderdaad eerst gourmetten, dan de zak met cadeaus stiekem in de gang door de buurman terwijl wij volop liedjes zongen bij de haard, bonken op een raam (weer de buurman) en dan rennen naar de gang die vol lag met strooigoed en pakjes. Mijn ouders kwamen meestal ook. In deze tijd van het jaar kijk ik er met plezier en een beetje weemoed op terug. 

Wij doen al heel lang niet meer aan Sinterklaas maar vieren kerst met cadeautjes.
Toen de kinderen klein waren maakte ik vaak een speurtocht kleine cadeautjes, raadsels en opdrachten om de zak met cadeautjes te vinden.

Wij vieren het met familie. 4 kinderen waarvan er 3 nog volop geloven. De oudste weet dit jaar voor het eerst "het geheim". Wij beginnen altijd eind van de middag. Dan wordt er eerst gebonkt op de ramen/deuren en staat de zak voor de deur. Als die is uitgepakt gaan we gourmetten. Na het eten spelen de volwassenen nog het sinterklaasspel. De kinderen zijn hier nog (deels) bij en mogen de dobbelsteen gooien (zo'n hele grote zachte). 

Hier een kleuter van 5 dus die gelooft nog volop. Dus pakjesavond it is. Overweeg het wel al in het weekend ervoor te vieren, in combi met de verjaardag van vriend die zijn verjaardag deelt met de goedheiligman. Geen zin in twee keer in korte tijd een huis vol bezoek en door reisafstand van schoonouders is het ook niet handig op een doordeweekse avond. Moet zelf 5 december ook gewoon de hele dag werken en ben na een drukke kantoordag niet op mijn best. Dus denk dat we alles maar op zondag doen en dan eerst alleen met ons gezin en de opa's, oma's en broers. Wil de rest van de visite niet opzadelen met ellenlang cadeautjes uitpakken. Daarna de rest laten aanhaken en die kunnen dan een soepje en broodjes mee-eten 's avonds.

We vieren het met kind, papa, mama (ik), opa en oma. De meeste cadeautjes zijn voor het kind, maar we hebben dit jaar besloten dat ook de volwassen wat krijgen. Oma redeneerde dat kind anders denkt dat wij stout zijn geweest. Wij regelen dus wat voor opa en oma en zij voor ons. Ik had sowieso een leuk idee voor ze, dus dat kwam goed uit. Ik wil ook voor de katten van opa en oma nog een klein cadeautje regelen.

Ze is bijna 5 en gaat helemaal op in het Sinterklaas gebeuren. Vorig jaar hadden we de cadeautjes in de papierkliko verstopt en ging mijn man even naar het toilet toen er hard op de deur gebonkt werd en er een zak voor de deur stond. Hoe we het dit jaar gaan doen moeten we nog even bedenken. We vieren het dit keer bij opa en oma en daar kun je makkelijker via de achterdeur weer naar binnen glippen. 

Rond 3 uur zijn we daar. We doen eerst de cadeautjes en dan gezellig samen eten. We kunnen niet al te laat naar huis, want die maandag moet ze natuurlijk gewoon naar school.

Niet, wel heb ik schoen cadeaus gekocht. Inclusief voor de hond 😂. 

Volwassen kinderen hier. Bij ons koopt iedereen iets voor iedereen. Budget is vrij, de enige afspraak is dat je iedereen gelijk behandelt. Het leidt tot heel veel cadeautjes voor iedereen. Het is altijd erg gezellig. Gedichten zijn er soms wel en soms niet, afhankelijk van de tijd die men had.

PinkFlower schreef op 22-11-2023 om 11:59:

Ik heb een escaperoom voor thuis gehaald in Sinterklaas thema. De pakjes zitten in een kast achter een slot en we moeten de code eerst kraken.

Heb je daar een linkje van? Klinkt wel leuk!

Oh en wij vieren het 2x, de eerste keer met extended familie,  volwassenen trekken lootjes, voor een cadeautje (€30) en gedicht. Iedereen koopt vaak nog wat voor elkaar en voor de kinderen.

Dit jaar voor het eerst geen bonzende buurman en strooigoed door de gang want geen gelovige kinderen meer. Maar wel pakjes, vooral voor de kinderen. En we eten dan "hapjes" in de woonkamer waar we eten en uitpakken afwisselen. 

niet meer gelukkig. Ongezellige feestdag heb ik het altijd gevonden. Opa en oma doen nog iets voor de kleinkinderen. Wij doen het zelf met kerst en bij mijn ouders met oud & nieuw veel leuker, de pakjes onder de boom. 

Op 5 december met het eigen gezin. De jongste kinderen hebben gewoon school tot 15 uur. Na thuiskomst wat drinken en dan rond 16 uur valt er een bijzondere Sinterklaas envelop op de deurmat. In de envelop zit een dvd ( videovansint.nl) met een boodschap van de Sint + hij verklapt waar de cadeaus liggen. Om bij de cadeaus te komen moeten we een kleine speurtocht lopen, want ze zijn per ongeluk op het verkeerde adres bezorgd😉
Bij thuiskomst, gedeeltelijk cadeaus uitpakken, daarna gormetten en daarna de laatste cadeaus uitpakken. Ook al kennen de meeste gezinsleden het geheim van Sinterklaas, we geloven er nog allemaal in; wat in je hart zit en waar je gelukkig van wordt zetten we graag voort. Met kerst doen we ook pakjes maar dan; iedereen koopt een cadeau voor de ander.

Sinds de kinderen van de basisschool af zijn, nu zes jaar geleden: Gourmetten en dan de kerstboom met z'n allen versieren. Supergezellig!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.