Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe vieren jullie pakjesavond?

De titel zegt het. Hoe vieren jullie pakjesavond? Wordt er geklopt en stat er dan een zak voor de deur? Doen jullie spelletjes etc?
Ik zoek inspiratie. 


Toen de kinderen klein waren inderdaad,de pepernotenstrooiende buurman. Daarna met dobbelsteen, simpele vorm: wie 6 gooit mag uitpakken,of iets dergelijks.
Mijn leukste verrassingen vond ik zelf:
- dit jaar geen tijd, we gaan wel samen uit eten (wat ook al bijzonder is). Na het hoofdgerecht schuift de serveerster een kar vol cadeautjes binnen. De verrassing is het leukste.
- toen de behoefte aan grotere cadeautjes toenam hebben we een puzzeltocht gemaakt met de coördinaten van een speciale winkel, waarin dan iets stond of uitgezocht mocht worden, bijvoorbeeld kleding of een (tweedehands) fiets. Samen rondgetrokken naar de verschillende winkels. Vooraf voorbereid natuurlijk, de winkeliers vonden het ook erg leuk en sommigen deden er een zakje pepernoten bij.

Tsjor

Hier tegenwoordig surprises met gedichtjes en een zak met kadootjes. Eerder kwamen opa en oma ook altijd op pakjesavond (en die hadden dan ook een hele zak kado's) maar sinds de surprises doen ze niet meer mee, dat is van na hun tijd/geeft ze teveel stress. 

Toen de kinderen nog geloofden vierden we het sowieso altijd op 5 december (nu ook de streefdatum, maar vorig jaar niet gelukt i.v.m. toetsweken en andere drukte). Dan deden we niks bijzonders, een spelletje, eventueel de compilatie van het sinterklaasjournaal op tv, dat soort dingen. En dan klopte de buurman op een gegeven moment aan en stond de zak voor de deur. Of we hadden een speurtocht van pepernoten naar de zak. Nu de kinderen allang groot zijn doen we nog steeds wel eens een raadsel/puzzeltocht door het huis voor de zak met kadootjes, maar dat moet je maar net leuk vinden om te bedenken allemaal (vinden wij wel leuk).

 Ook wel eens nog een wandelingetje gemaakt en stiekem wat kleine pakjes en strooigoed in de open haard gegooid, zodat duidelijk was dat Sint en Piet waren geweest... met een klein briefje dat de zak niet door de schoorsteen pastte. Die stond nog in de dakgoot (je kan bij ons makkelijk het dak op via het balkon). Dat was de leukste actie die we hebben gehad.

Ik vind het dit jaar ingewikkeld. Want het is het 1e jaar zonder opa en oma’s. Helaas zijn die inmiddels dusdanig op leeftijd, dat het niet meer gaat. We vierden het altijd met cadeautjes met gedichten, pepernoten, en daarna kaasfondue of iets dergelijks, met 6 of 7 mensen. Toen de kinderen kleiner waren deden we altijd een speurtocht door het huis. We hebben ook Sint en Piet wel eens langs gehad. 

Maar nu weet ik het niet. We zijn met z’n viertjes. De kinderen zijn 10 en 13. Ik heb al wel een paar cadeaus voor de kinderen gekocht, maar ik weet eigenlijk niet hoe we dit nu gaan vieren. M’n man doet meestal niets aan de voorbereiding qua cadeaus, meestal helpt hij wel met de gedichten. Hij wil eigenlijk geen cadeaus meer voor zichzelf en ik voel er ook weinig voor om voor mezelf cadeaus te gaan kopen. Van mij hoeft pakjesavond eigenlijk niet meer, maar de kinderen vinden het toch nog wel leuk.

Nog een alternatief dat ik ooit bedacht heb: zelf pakjes rond gaan brengen bij mensen die belangrijk waren voor je. Voor de deur neerzetten, verstoppen en wachten tot ze de deur open doen. En dan, als je thuis komt, staan er pakjes voor de kinderen. Dus bijvoorbeeld: pakjes naar opa en oma brengen. Zelf voor sinterklaas spelen, samen met de kinderen. In coronatijd hebben we dat ook nog een keer gedaan, maar dan voor de eigen kinderen. De verrassing is het leukste.

Tsjor

tsjor schreef op 25-11-2023 om 08:40:

Nog een alternatief dat ik ooit bedacht heb: zelf pakjes rond gaan brengen bij mensen die belangrijk waren voor je. Voor de deur neerzetten, verstoppen en wachten tot ze de deur open doen. En dan, als je thuis komt, staan er pakjes voor de kinderen. Dus bijvoorbeeld: pakjes naar opa en oma brengen. Zelf voor sinterklaas spelen, samen met de kinderen. In coronatijd hebben we dat ook nog een keer gedaan, maar dan voor de eigen kinderen. De verrassing is het leukste.

Tsjor

Doet mij denken aan mijn broertje die 10 jaar jonger is dan ik. Vader en broertje gingen dan zwarte piet alvast zoeken in de wijk en dan konden mijn moeder en ik stiekem de cadeautjes neerleggen. Dat deden we altijd zo dat we konden zeggen "Ach nee, nèt toen jullie aan het zoeken waren kwam Piet langs en hij had zo'n haast, hij smeet de cadeaus gewoon de kamer in!".

Tot mijn broertje niet meer wilde, want Piet kwam altijd als hij ging zoeken. Nu ging hij gewoon wachten!! Hij vertikte het echt om het huis te verlaten. Wij hebben toen volgens mij snel een ander plannetje moeten bedenken.

S.ndra schreef op 25-11-2023 om 00:25:

Ik vind het dit jaar ingewikkeld. Want het is het 1e jaar zonder opa en oma’s. Helaas zijn die inmiddels dusdanig op leeftijd, dat het niet meer gaat. We vierden het altijd met cadeautjes met gedichten, pepernoten, en daarna kaasfondue of iets dergelijks, met 6 of 7 mensen. Toen de kinderen kleiner waren deden we altijd een speurtocht door het huis. We hebben ook Sint en Piet wel eens langs gehad.

Maar nu weet ik het niet. We zijn met z’n viertjes. De kinderen zijn 10 en 13. Ik heb al wel een paar cadeaus voor de kinderen gekocht, maar ik weet eigenlijk niet hoe we dit nu gaan vieren. M’n man doet meestal niets aan de voorbereiding qua cadeaus, meestal helpt hij wel met de gedichten. Hij wil eigenlijk geen cadeaus meer voor zichzelf en ik voel er ook weinig voor om voor mezelf cadeaus te gaan kopen. Van mij hoeft pakjesavond eigenlijk niet meer, maar de kinderen vinden het toch nog wel leuk.

Op die leeftijd leerde ik de kinderen dat zij ook deel waren van Sinterklaas, dus zij mochten ook cadeautjes voor elkaar en voor mij kopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.