Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveel Sinterklaas cadeaus

Hoeveel cadeaus krijgen jullie kinderen? In getal dus? En voor hoeveel geld? 

Peiling

Hoeveel cadeaus?
55 stemmen
9%
7%
31%
35%
11%
2%
0%
5%

Meesje schreef op 25-11-2025 om 13:42:

[..]

Maar dan krijgen de kleinkinderen ook nog van de ouders cadeaus denk ik? Dus bij elkaar opgeteld ook meer dan de 4 die ze van jullie krijgen? Zelf koop ik er ook ca 4 cadeaus. Maar met die van ouders, oom/tante en vereniging erbij worden het er alsnog veel.

Ja dat klopt inderdaad. Maar niet allemaal grote dure dingen. Kan ook gerust een chocoladesinterklaas bij zitten.

Frisdrank1972 schreef op 25-11-2025 om 13:43:

[..]

Kleding vind ik een noodzaak en geen cadeau. Als je iemand sokken geeft is dat ook zo'n lullig cadeau

Nee hoor. De kleintjes vinden sokken met hun favo tekenfilmfiguur helemaal leuk.

Hier kregen ze veel, maar niet van verlanglijstjes. Ik verzamelde door het jaar heen. Geen prullen. Ook voor onszelf trouwens. Voor mijn man was het ook altijd een verrassing.
Er zat ook altijd een mooi gezeldschapsspel bij voor beiden. En gekke sokken.

Met kerst geven wij geen cadeaus.
Nu de kinderen (bijna) volwassen zijn vieren wij geen sinterklaas meer.

[..]

Kleding vind ik een noodzaak en geen cadeau. Als je iemand sokken geeft is dat ook zo'n lullig cadeau

Van je moeder krijg je geen tshirt met een roze eenhoorn in een plastic opdruk. Sint weet dat dat je liefste wens is en dan zit het in de zak met cadeautjes. Alles waar papier omheen zit is een cadeau.

Yumi schreef op 25-11-2025 om 12:36:

Bij mij kregen ze met Sint altijd "schandalig" veel cadeautjes, ik verzamelde het hele jaar door van alles wat ze leuk vonden. Waarom? Omdat ik het leuk vond en nog steeds maar dan met Kerstmis (voor kerst begin ik met "verzamelen van grote en kleine wensen in september)

Hetzelfde hier. En daarnaast gaf Sinterklaas dingen die je van je moeder nooit mocht. 

Er is zo’n gedichtje wat inspirerend kan zijn: 

something they want
Something they need
Something to wear
Something to read  (or eat) 

Meesje schreef op 25-11-2025 om 13:42:

[..]

Maar dan krijgen de kleinkinderen ook nog van de ouders cadeaus denk ik? Dus bij elkaar opgeteld ook meer dan de 4 die ze van jullie krijgen? Zelf koop ik er ook ca 4 cadeaus. Maar met die van ouders, oom/tante en vereniging erbij worden het er alsnog veel.

Bij ons niet, dat hebben we afgeschaft toen ze na 2 zakken met kadootjes van de 5(!) geen zin meer hadden om kadootjes uit te pakken. Vonden de grootouders ook niet leuk.

Dus wij coördineren de inkopen. Het gaat echt om het gezellig samen zijn. Dat heeft een vast stramien. Eerst drinken we thee met wat lekkers, dan wordt er door iedereen gezongen, dan komen de kadootjes. En als die uitgepakt zijn gaan we boerenkool met worst eten. 2 van de 3 kinderen zijn meerderjarig maar het programma is al hetzelfde sinds de oudste 5 is.

Ninoea schreef op 25-11-2025 om 14:10:

Er is zo’n gedichtje wat inspirerend kan zijn:

something they want
Something they need
Something to wear
Something to read (or eat)

dit inderdaad. Bij ons werd het dan altijd nog aangevuld met: En een spel(letje) (met als gevolg dat we bijna een spellenwinkel kunnen beginnen )

[..]

Hier is kleding ook geen Sinterklaas cadeau.  Maar goed ik doe ook niet aan kleding die 'normaal' niet gekocht wordt door ouders. Als kind in lelijk,  hippe Spiderman of dino trui wil rondlopen is dat prima. Die trui wordt niet opeens een cadeau. 

Hier krijgt kind 6 cadeau's (plus wat opa en oma nog extra hebben gekocht waarvan wij niks weten).
Geen idee wat alles bij elkaar heeft gekost(veel waarschijnlijk).

Thuis wordt 2 keer een schoen gezet. Cadeau 1 was €20 en cadeau 2 was €10+ een chocoladeletter. Kind mag op school en bij oma's ook een schoen zetten.

[..]

Vind ik niet. Echt goeie sokken voor wandelen of warmte zijn duur. Voor mezelf zou ik niet snel sokken van 25 euro per paar kopen maar ik zou dat een luxe cadeau vinden. 

En voor kinderen vind ik gewone blauwe of rode sokken voor alledaags gebruik inderdaad geen leuk cadeau, maar wel die speciale met hun favoriete stripfiguur of glitters, of de afzichtelijke prinsessenpyjama waar ze dolverliefd op zijn. 

Ginevra schreef op 25-11-2025 om 15:42:

[..]

Vind ik niet. Echt goeie sokken voor wandelen of warmte zijn duur. Voor mezelf zou ik niet snel sokken van 25 euro per paar kopen maar ik zou dat een luxe cadeau vinden.

En voor kinderen vind ik gewone blauwe of rode sokken voor alledaags gebruik inderdaad geen leuk cadeau, maar wel die speciale met hun favoriete stripfiguur of glitters, of de afzichtelijke prinsessenpyjama waar ze dolverliefd op zijn.

Ik vind kleding ook wel een cadeau. Normaal krijgen kinderen basic sokken. Nu krijgen ze Nike sokken. Dochter krijgt een tweedehands ski jas. De oude was nog prima, maar vond ze niet meer mooi. 

Hier kregen ze allebei een muts in de schoen vorige week. We hadden nog wel mutsen, maar 1 heeft er nu 1 van zijn favoriete Disneyfiguur en andere van zijn favoriete voetbalclub. Die dingen gaan al een week alleen af als nodig en ze waren er heel blij mee. 

Of je kind ergens blij mee is of als cadeau ziet ligt denk ik ook aan hoe er de rest van het jaar mee wordt omgegaan.

Herfstappeltaart schreef op 25-11-2025 om 12:53:

We vieren sint bij de kleinkinderen thuis, maar ook met kerst ligt er iets onder de boom. Voor de kleinkinderen kopen we elk 1 groter cadeautje van het lijstje, dan nog iets van leuke dikke sokken ofzo, een klein (niet duur) speelgoedje en een snoeperijtje. Zo'n 40 euro per kind denk ik. En met kerst weer. Dan kopen we standaard voor elk een boek en weer een klein speelgoedje en iets lekkers en een pyjamaatje o.i.d.
Van de ouders weet ik het niet precies.

Jij schreef ook laatst dat je kleinkinderen in Sinterklaas en in de Kerstman geloofden. Toen vroeg ik me af of je soms een schoonkind hebt met de Amerikaanse/Engelse of andere nationaliteit hebt.  Of dat je het gewoon leuk vindt, en dat bij je eigen kinderen ook zo deed.

Daar heb ik verder geen oordeel over, hoor  Bij ons  lag de vloer  ieder jaar bezaaid, met veel meer dan we van plan waren . Alleen het  lijkt me met kinderen die in 2 Goedheiligmannen geloven dat ze dan 6 weken stuiteren.

Bij die van gaf het in elk geval een hoop onrust, ik was altijd blij als Mijterman weer naar Spanje vertrokken was. En ik was de enige niet.

Mijn kinderen krijgen ook 4 cadeaus gemiddeld. Soms nog iets gezamenlijks. En ik vind dat kleding zeker wel een cadeau kan zijn. Bij mij krijgen ze dan dingen die zij heel mooi vinden en ik afschuwelijk. Van die glitterdingen of veel schreeuwende plaatjes op kleding. Juist leuk voor sinterklaas omdat het dan “bijzonder” is. 

Wat ik wel gemerkt heb is dat als kinderen te veel cadeaus krijgen ze erg ondankbaar worden. Dan hebben ze net iets geopend en dan gooien ze het weer op de grond om naar het volgende cadeau te gaan. Ik weet nog dat mijn kinderen elk rond de 15 cadeaus hadden voor Sinterklaas. De helft van het speelgoed is nog geen eens uit de verpakking gekomen. Daarom deed ik de jaren daarnaar maar 5 tot 8 cadeautjes elk. Dat ging veel beter.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.