Meesje
25-11-2025 om 12:09
Hoeveel Sinterklaas cadeaus
Hoeveel cadeaus krijgen jullie kinderen? In getal dus? En voor hoeveel geld?
Peiling
Hoeveel cadeaus?
DeOnbekende
25-11-2025 om 19:34
Rosemary00 schreef op 25-11-2025 om 19:27:
[..]
Ik vind het ook een beetje krom. Er is zoveel armoede in Nederland en dan ga je juist met Kerst een feest van dankbaarheid en naaste liefde zoveel geld uitgeven en onzinnige cadeautjes. Het is naar mijn mening nogal smakeloos.
Ik vind het eigenlijk vooral smakeloos om dat te veroordelen. Newsflash: je kunt gewoon dankbaar zijn en liefde voor je naasten hebben als je veel cadeaus geeft.
Rosemary00
25-11-2025 om 19:37
Groentetuin schreef op 25-11-2025 om 19:31:
ik lees : schoen cadeautje van 20 euro
Dat deden we nooit , een schoen cadeautje was iets van een chocolade letter of een ienie minie cadeautje heel klein legootje, zakje knikkers, kleurboek ( onze kinderen zijn al volwassen inmiddels , die knikkerden nog) ik denk niet dat er ooit iets duurders dan 4 euro in de schoen zat.
Geven meer mensen van die grote schoen cadeaus ?
Schuldig, ik deed vroeger barbies van 20 euro erin. Maar op pakjesavond kregen ze dan minder. Zo hou je het beter verdeeld. Dat is ook wel beter dan raken ze minder overweldigd. Mijn budget was meestal alles bij elkaar rond de 50 euro.
Herfstappeltaart
25-11-2025 om 19:39
Rosemary00 schreef op 25-11-2025 om 19:27:
[..]
Ik vind het ook een beetje krom. Er is zoveel armoede in Nederland en dan ga je juist met Kerst een feest van dankbaarheid en naaste liefde zoveel geld uitgeven en onzinnige cadeautjes. Het is naar mijn mening nogal smakeloos.
Misschien geven ze wel net zoveel geld uit aan goede doelen, dat weet je toch niet. En anders niet. Dat moet iedereen zelf weten.
Rosemary00
25-11-2025 om 19:39
DeOnbekende schreef op 25-11-2025 om 19:34:
[..]
Ik vind het eigenlijk vooral smakeloos om dat te veroordelen. Newsflash: je kunt gewoon dankbaar zijn en liefde voor je naasten hebben als je veel cadeaus geeft.
Dankzij zo'n houding kan Elon Musk trillionaire worden. Ik vind dat er ergens een grens moet zijn als het gaat over het over spenderen en consumeren. Zeker op een dag als kerstmis.
DeOnbekende
25-11-2025 om 19:41
Rosemary00 schreef op 25-11-2025 om 19:39:
[..]
Dankzij zo'n houding kan Elon Musk trillionaire worden. Ik vind dat er ergens een grens moet zijn als het gaat over het over spenderen en consumeren. Zeker op een dag als kerstmis.
En die grens wordt bepaald op basis waarvan? En door wie?
Bakblik
25-11-2025 om 19:43
Nick90 schreef op 25-11-2025 om 17:10:
Wij kopen geen sintcadeaus maar wel kerstcadeaus, 500-600 euro per kind per jaar voor onder de kerstboom, met kerst pakken we uit! We kopen samen cadeaus voor de jong en afzonderlijk cadeaus voor elkaar. Dit is de eerste kerst zonder papa. Zus en haar gezin komen gourmetten. Ook pa z'n vriendin zou komen. Vorig jaar gingen we naar Curacao. Dit jaar zijn we thuis zonder ons pap
Rare vraag van mij: Wat koop je dan voor zo'n enorm bedrag? Voor je oudste kan ik het snappen als hij de nieuwste PlayStation krijgt of zo maar de jongste wat geeft je die dan? Voor ons draaide Sint om de zak met cadeautjes, niet maar 1 pakje per persoon.
Wij hadden altijd zo'n €50 per kind per cadeautjes feest. 50 met de verjaardag en 50 met Sint. Nu ze groot zijn en we proberen ze schuldenvrij te laten studeren is dat alleen 50 met de verjaardag. Op zich is schuldenvrij studeren natuurlijk ook een enorm cadeau alleen krijg je dat als kind niet in 1 keer uitgekeerd.
Wij hebben het echt niet slecht maar zoveel geld uitgeven aan sinterkerst kan hier zeker niet. In 2020 hebben ze voor het laatst een cadeau gekregen onder de kerstboom. We konden niet op vakantie dat jaar en hadden dus wat ruimte in het budget. Toen hebben we afgesproken dat ze een nieuwe telefoon zouden krijgen, waar ze allebei hard aan toe waren.
Herfstappeltaart
25-11-2025 om 19:43
Rosemary00 schreef op 25-11-2025 om 19:39:
[..]
Iedereen geeft een andere betekenis aan Kerstmis.
RaSa
25-11-2025 om 19:44
Dat deden we nooit , een schoen cadeautje was iets van een chocolade letter of een ienie minie cadeautje heel klein legootje, zakje knikkers, kleurboek ( onze kinderen zijn al volwassen inmiddels , die knikkerden nog) ik denk niet dat er ooit iets duurders dan 4 euro in de schoen zat.
Heel erg op de prijs let ik niet. Meestal tussen de 4 en 10 euro denk ik. Maar dit jaar ook een mega kindersuprise ei van geloof ik bijna 15 euro. Zoiets ga ik ook niet in de zak stoppen. Dan is er geen ei meer over. Maar normaal gesproken is 10 euro echt de max voor een schoencadeau.
Ze mogen bij ons om de dag hun schoen zetten. De ene keer is het een cadeautje. De andere keer een netje chocolade munten.
Meesje
25-11-2025 om 19:53
Ik ken het ook niet van huis uit. Wij kregen alleen snoep. 1x een kleurboek oid en op 1 dec een adventkalender (zo een met goedkope chocolaatjes). Bij dochter hanteer ik vooralsnog ongeveer het zelfde. Meestal wat pepernoten en wat chocolademunten (geen heel zakje in een keer, doseren kan ze nog niet
). Ze heeft ook een Sintdoeboek gekregen. En vanavond voor het eerst een cadeautje: badspeeltjes van 2 euro. Verder gaat ze alleen nog maar snoepgoed krijgen. Mogelijk nog een kleine chocoladeletter. Ze mag 2x per week de schoen zetten.
Nehalennia
25-11-2025 om 19:54
Elkaar veroordelen breng wereldvrede ook niet dichterbij volgens mij. Altijd interessant om even bij jezelf na te gaan waarom je dat oordeel nodig hebt.
On topic; mijn kind is nog wat te klein en begrijpt het nog niet, maar ik gok dat ik volgende jaren wel behoorlijk enthousiast uitpak met Sinterklaas, dat deden mijn ouders ook en daar bewaar ik goede herinneringen aan. Hoeft niet perse veel geld te kosten natuurlijk, maar als kind een dure wens heeft zou ik wel mijn best doen om die -binnen de grenzen van de redelijkheid- te vervullen.
Aardbei_86
25-11-2025 om 20:06
Hier dit jaar meerdere schoencadeaus van €15 max per cadeau. Qua geld eigenlijk meer dan ik wil uitgeven, maar ik ben juist die plastic prullen waar ze 1 of 2x mee spelen en daarna niet meer (of het is al kapot) zat. Ik koop liever wat grotere duurdere cadeaus waar veel mee gespeeld wordt.
Ook ben ik dit jaar meer gaan letten op uitbreiden van speelgoedsets die hij al heeft ipv allerlei los speelgoed. Dus nu krijgt hij met pakjesavond van ons een grote uitbreidingsset van zijn houten treinbaan. In zijn schoen een los tweedehands onderdeel voor de treinbaan, een leuk prentenboek, een kawaii tekenboek, velvet kleurplaat en verder een leuke kersttrui, douchegel en een goedkope adventkalender met chocolaatjes en een puzzel.
Hij krijgt ook cadeaus van opa/oma en ooms en tantes. Maar ook daar liever 1 goed cadeau (hoeft niet duur) dan meerdere losse prullen. Ook gaan we volgende week even opruiming houden in zijn speelgoed en kijken wat er eventueel naar andere kindjes kan.
Valeria
25-11-2025 om 20:40
Meesje schreef op 25-11-2025 om 13:42:
[..]
Zelf koop ik er ook ca 4 cadeaus. Maar met die van ouders, oom/tante en vereniging erbij worden het er alsnog veel.
Om die reden heb ik altijd geweigerd om met grootouders te vieren.
Sinterklaas deden we alleen met het gezin en als je dat negeert en alsnog een zak brengt, deel ik daar niks van uit (wat niet zo heel moeilijk was trouwens, want het was allemaal rommel).
De kinderen kregen dus alleen wat wij kochten. Het ene jaar was het iets meer dan het andere. Ik heb ook wel eens alle spoorrails apart ingepakt namelijk. Maar ik kon zelf het beste inschatten hoeveel cadeaus ze ongeveer aankonden voordat ze het zat waren.
Nick90
25-11-2025 om 21:53
Bakblik schreef op 25-11-2025 om 19:43:
[..]
Rare vraag van mij: Wat koop je dan voor zo'n enorm bedrag? Voor je oudste kan ik het snappen als hij de nieuwste PlayStation krijgt of zo maar de jongste wat geeft je die dan? Voor ons draaide Sint om de zak met cadeautjes, niet maar 1 pakje per persoon.
Wij hadden altijd zo'n €50 per kind per cadeautjes feest. 50 met de verjaardag en 50 met Sint. Nu ze groot zijn en we proberen ze schuldenvrij te laten studeren is dat alleen 50 met de verjaardag. Op zich is schuldenvrij studeren natuurlijk ook een enorm cadeau alleen krijg je dat als kind niet in 1 keer uitgekeerd.
Wij hebben het echt niet slecht maar zoveel geld uitgeven aan sinterkerst kan hier zeker niet. In 2020 hebben ze voor het laatst een cadeau gekregen onder de kerstboom. We konden niet op vakantie dat jaar en hadden dus wat ruimte in het budget. Toen hebben we afgesproken dat ze een nieuwe telefoon zouden krijgen, waar ze allebei hard aan toe waren.
Voor het kleintje hebben we een mix van dure cadeautjes zoals ugg pantoffeltjes en uberschattige schoentjes van new balance maar ook spul van de Action waar ze kwijlend bij stond te kijken. Oudste krijgt ps games, ps tegoed en kleding/schoenen die hij wil maar die de vrouw normaal te duur vind. Dus ja dan zit je zo aan een paar 100 euro.
Met Sinterklaas krijgen ze trouwens niks.
Renmuis
25-11-2025 om 21:56
Wij hebben 30,- uitgegeven voor pakjesavond dit jaar. Kind krijgt dan ook een cadeau van 30,- van opa en oma. In totaal zijn er vier pakjes voor kind (en alle volwassenen krijgen 1 pakje). Kind krijgt wel ook schoencadeaus van in totaal ongeveer 30 euro, rond de 10 euro per keer. Dus 90 euro totaal (ouders + grootouders).
Net als Rosemary vinden we het fijner het een beetje te verspreiden. Met pakjesavond gaat het dan ook meer om gezellig samen zijn en pepernoten eten. Vroeger deden we veel meer pakjes op pakjesavond, en alleen hele kleine cadeautjes (een zakje chocolademunten, een stuiterbal) in de schoen, maar dan waren we zo lang bezig met uitpakken op 5 december en kwam het ook niet meer binnen op een gegeven moment. Zo werkt het beter voor ons.
Poezenmeisje
25-11-2025 om 21:59
We vieren geen Sinterklaas meer, maar het was altijd een stuk of vier, vijf cadeautjes. Dus ongeveer 15 cadeautjes in de zak want Sinterklaas vond papa&mama óók lief.
Bedragen deed ik niet aan, ik kocht wat leuk/praktisch was.
Nu is "Sinterklaas" een Netflixtegoed van 50 euro waar we de winter mee doorkomen.
Misschien is dat wel duurder dan die hele zak cadeautjes destijds. 😄