Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveel Sinterklaas cadeaus

Hoeveel cadeaus krijgen jullie kinderen? In getal dus? En voor hoeveel geld? 

Peiling

Hoeveel cadeaus?
55 stemmen
9%
7%
31%
35%
11%
2%
0%
5%

wij vierden het ook altijd uitgebreid met veel cadeau’s. Samen met grootouders en broer met gezin. Iedereen kocht cadeaus voor de kinderen. Volwassenen trokken lootjes en je kreeg altijd nog van elkaar extra’s zoals een boek, staatslot, chocolade letter, verzorgingsproducten. Het was heerlijk, lekker met elkaar uitpakken, gedichten voor iedereen. Veel cadeaus en gezelligheid. Geen idee hoeveel we uitgaven. Nooit bijgehouden. 
Nu doen we lootjes met iedereen, kinderen inmiddels volwassen. Geen playmobiel hotel meer maar een Ralph Lauren trui of Calvin Klein setje, Korean skincare of wat dan ook op een wensenlijstje staat.
Kerst doen we ook cadeaus. Maar minder als Sint. Vaak een envelop van grootouders voor iedereen om als gezin iets mee te doen. 
we hebben het allemaal goed dus de luxe om dit te doen. 
katholiek opgevoed, inmiddels atheïst dus Kerst gaat om gezellig met elkaar zijn en niet met christelijke toestand waaruit deze vrije dagen zijn ontstaan. 

Rosemary00 schreef op 25-11-2025 om 19:27:

[..]

Ik vind het ook een beetje krom. Er is zoveel armoede in Nederland en dan ga je juist met Kerst een feest van dankbaarheid en naaste liefde zoveel geld uitgeven en onzinnige cadeautjes. Het is naar mijn mening nogal smakeloos.

Zegt ze liefdevol 🤨

Ik pak altijd best wel uit met Sinterklaas.  Ik vond het vroeger toen ik jong was altijd heel gezellig zo'n enorme zak met cadeaus.  Mijn kinderen geloven al lang niet meer,  zijn beide volwassen maar we vieren nog altijd Sint. Mijn zoon is 23 december jarig en ik werk meestal met kerst. Dus dan vind ik cadeaus niet zo leuk.  Ik koop meestal tussen de 10 en 15 cadeaus. Wat kleine dingen en wat grotere dingen.  En dan nog altijd een december kraslot en wat snoep. Dat tel ik dan niet mee. Ik heb nu wel alles in huis,  moet nog 1 ketting voor dochter krijgen en dan ben ik klaar. 

Rosemary00 schreef op 25-11-2025 om 19:27:

[..]

Ik vind het ook een beetje krom. Er is zoveel armoede in Nederland en dan ga je juist met Kerst een feest van dankbaarheid en naaste liefde zoveel geld uitgeven en onzinnige cadeautjes. Het is naar mijn mening nogal smakeloos.

Sinds wanneer is Kerst een feest van dankbaarheid en/of naastenliefde?

Max88 schreef op 26-11-2025 om 00:14:

[..]

Sinds wanneer is Kerst een feest van dankbaarheid en/of naastenliefde?

Met kerst vieren we de geboorte van Jezus. Hij leerde ons dat barmhartigheid en vergeving belangrijke waarde zijn. 

De cadeautjes zijn niet ter ere van hem, maar ter ere van Sint Nicolaas. Een vrijgevig man, die de armen in zijn omgeving vaak (stiekem) wat gaf.

Bij beide is er beslist sprake van naastenliefde.

Hier rond de 8 cadeautjes per kind denk ik. Moet nog even gaan tellen wat ik nu allemaal besteld heb.  Maar ze zijn ook bijna jarig dus daar schuif ik ook wat naar door wat nu met bijv blackfriday korting gekocht kan worden

Hoewel wij vroeger vooral kleine prulletjes in de schoen kregen en een groter aantal (grote, kleine, nuttige en minder nuttige) cadeaus kregen van de Sint, hebben we het nu bij de eerste bewuste Sinterklaasperiode van ons kind iets anders aangepakt. Hij krijgt iets grotere cadeaus in zijn schoen en in de zak flink minder. Hij vindt namelijk elk cadeau prachtig, maar dan is het wel fijn als er aandacht is voor de afzonderlijke cadeaus en dat hij geen keuzestress heeft als hij met de nieuwe cadeaus wil spelen. Nu is dat makkelijker: als hij een setje klei in de schoen krijgt, kan hij er diezelfde dag mee spelen. Maar hij heeft ook een pakketje met een aantal paar sokken met verschillende voertuigen erop gekregen: meteen keuzestress want hij wilde ze allemaal tegelijk aan. 

Overigens heeft hij ook per ongeluk de baby born gevonden die hij in de zak zou krijgen (ouwetje van mij, als voorbereiding op de komst van de baby, was nog niet ingepakt). Dat hebben we zo gelaten, hij speelt er sindsdien elke dag mee . Volgend jaar gaan we de cadeaus meer stroomlijnen/"regels" opstellen zodat het wel leuk blijft. Gelukkig geen (schoon)ouders die ook nog vanalles geven (niet ondankbaar bedoeld), dus we hebben alles zelf in de hand. Opa moet wel alle cadeaus komen bewonderen

Zeespiegel schreef op 26-11-2025 om 05:47:

[..]

Met kerst vieren we de geboorte van Jezus. Hij leerde ons dat barmhartigheid en vergeving belangrijke waarde zijn.

De cadeautjes zijn niet ter ere van hem, maar ter ere van Sint Nicolaas. Een vrijgevig man, die de armen in zijn omgeving vaak (stiekem) wat gaf.

Niet iedereen gelooft daarin of doet daar iets mee. Prima als jij het zo wil vieren maar niks mis mee als mensen daar een andere invulling aan geven.bezig zijn met zaken als barmhartigheid en vergeving kan ook op andere manieren.

afrodite05 schreef op 26-11-2025 om 06:54:

Hoewel wij vroeger vooral kleine prulletjes in de schoen kregen en een groter aantal (grote, kleine, nuttige en minder nuttige) cadeaus kregen van de Sint, hebben we het nu bij de eerste bewuste Sinterklaasperiode van ons kind iets anders aangepakt. Hij krijgt iets grotere cadeaus in zijn schoen en in de zak flink minder. Hij vindt namelijk elk cadeau prachtig, maar dan is het wel fijn als er aandacht is voor de afzonderlijke cadeaus en dat hij geen keuzestress heeft als hij met de nieuwe cadeaus wil spelen. Nu is dat makkelijker: als hij een setje klei in de schoen krijgt, kan hij er diezelfde dag mee spelen. Maar hij heeft ook een pakketje met een aantal paar sokken met verschillende voertuigen erop gekregen: meteen keuzestress want hij wilde ze allemaal tegelijk aan.

Overigens heeft hij ook per ongeluk de baby born gevonden die hij in de zak zou krijgen (ouwetje van mij, als voorbereiding op de komst van de baby, was nog niet ingepakt). Dat hebben we zo gelaten, hij speelt er sindsdien elke dag mee . Volgend jaar gaan we de cadeaus meer stroomlijnen/"regels" opstellen zodat het wel leuk blijft. Gelukkig geen (schoon)ouders die ook nog vanalles geven (niet ondankbaar bedoeld), dus we hebben alles zelf in de hand. Opa moet wel alle cadeaus komen bewonderen

Wat bedoel je hiermee? Gaat het over budget? Aantal? Ik merk dat ik vaak toch net iets meer koop als gepland... dan zie ik weer iets leuks, kan ook in augustus al zijn enz. Misschien moet ik ook meer regels opstellen voor mezelf

duizel schreef op 26-11-2025 om 07:02:

[..]

Wat bedoel je hiermee? Gaat het over budget? Aantal? Ik merk dat ik vaak toch net iets meer koop als gepland... dan zie ik weer iets leuks, kan ook in augustus al zijn enz. Misschien moet ik ook meer regels opstellen voor mezelf

Ik denk met name het aantal. En dan dus ook de "regels" rondom verschillende types cadeaus: speelgoed, (voor)leesboek, pyjama oid, iets lekkers. Budget is niet per se waar we op letten, er zitten immers ook cadeaus bij die ons geen geld kosten. Een vooraf vastgesteld budget is er dus niet, maar we letten er wel op dat het niet te veel in de papieren loopt, al zou ik zo uit het hoofd geen bedrag kunnen noemen. 

Qua "regels": zo was ik ook van huis uit gewend om alleen Sinterklaas met cadeaus te vieren, maar man zei laatst dat hij het toch fijn vindt om iets groters van speelgoed met Kerst te geven. Zijn theorie daarachter (voor als we straks in de basisschoolperiode zitten): dan is het vakantie en dan kunnen ze er ook echt uitgebreid mee spelen. Ik vond dat wel een goed idee, dus op die manier spreiden we de cadeaus in december dan ook nog een beetje en kan het met Sinterklaas iets minder.

[..]

Wij vieren de terugkeer van het licht met Kerst. Sinterklaas vieren wij omdat we de kleinkinderen het sprookje niet willen onthouden. Naastenliefde en barmhartigheid kun je het hele jaar in praktijk brengen wat mij betreft. Ik vind het juist ergerlijk dat dit met Kerst opeens zo'n item is. Net als de 'kerst-wapenstilstand'. Daarna kunnen we weer verder met bommen gooien. 

afrodite05 schreef op 26-11-2025 om 07:29:

[..]

Ik denk met name het aantal. En dan dus ook de "regels" rondom verschillende types cadeaus: speelgoed, (voor)leesboek, pyjama oid, iets lekkers. Budget is niet per se waar we op letten, er zitten immers ook cadeaus bij die ons geen geld kosten. Een vooraf vastgesteld budget is er dus niet, maar we letten er wel op dat het niet te veel in de papieren loopt, al zou ik zo uit het hoofd geen bedrag kunnen noemen.

Qua "regels": zo was ik ook van huis uit gewend om alleen Sinterklaas met cadeaus te vieren, maar man zei laatst dat hij het toch fijn vindt om iets groters van speelgoed met Kerst te geven. Zijn theorie daarachter (voor als we straks in de basisschoolperiode zitten): dan is het vakantie en dan kunnen ze er ook echt uitgebreid mee spelen. Ik vond dat wel een goed idee, dus op die manier spreiden we de cadeaus in december dan ook nog een beetje en kan het met Sinterklaas iets minder.

Wij gaven onder de boom vaak een boek, spel of puzzel. Ook met de het is nu vakantie gedachte. 

Ik denk dat wij eerder toen opa en oma nog meededen met pakjesavond op zo'n 8 kado's per kind zaten. Schandalig veel wel, maar gelukkig niet allemaal dure kado's. Zelf kochten we er 4 per kind ongeveer zodat we zeker wisten dat er pakjes van het verlanglijstje bij zaten, want opa en oma waren wel heel gul (grote legodozen enzo), maar ze konden ook wel dingen kopen die ze zelf erg mooi vonden en dat kwam niet altijd overeen met de smaak van de kinderen. Soms ook wel, en dan hadden de kinderen geluk. 

Ik vind de festiviteiten in december vooral gezellig en naar mijn mening is het al sinds mensenheugenis bedoeld om de donkere dagen door te komen als de oogst binnen is en te vieren dat de dagen weer langer worden. De kado's zie ik dan ook letterlijk als vermaak voor in de kerstvakantie. 

Ik weet nog wel dat mijn zo'n iets kreeg en de prijs stond er nog op. Toen had mijn zoon iets gezegd van: ''oh, maar 2.99 dat is ook niet veel''. Ik vond het erg genant zeker omdat ik dat cadeautje niet voor hem had gekocht. Dus daarom ben ik niet zo'n voorstander van dure/veel cadeaus op de feestdagen. Het geeft toch een vertekend beeld bij kinderen.

[..]

Ze had het over Kerst en of iemand wel of niet geloofd maakt niet uit, Kerst is geen feest van naastenliefde of dankbaarheid. Aan: heb uw naaste lief als uzelf zit geen feestdag verbonden. En als we dan over naastenliefde praten, dan is niet met Kerst maar dagelijks. Daar passen de gebruikte woorden dan weer niet tussen.

In de Christenwereld is er bv Dankdag voor gewas en arbeid voor of Thanksgiving bij bv de Amerikanen. Dat is dankbaarheid.

Je moet niet een geld uitgave die je zelf niet zou doen met Kerst belachelijk maken met niet kloppende argumenten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.