Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
fiepie

fiepie

02-08-2009 om 20:30

Hoogbegaafd?

Ik kreeg laatst de opmerking; is je zoon niet hoog begaafd?

Ik weet er wel iets van maar kan iemnad mij een beetje helpen?

Het gaat om mijn zoon van zes, bijna zeven. Heeft zich als baby en peuter razend snel ontwikkeld. Heeft sterke drang tot perfectionisme, trekt zich in een groep terug, kiest vriendjes heel zorgvuldig maar maakt ze wel redelijk gemakkelijk. vindt het moeilijk om te gaan met onverwachte situaties, heeft duidelijke structuur nodig. Vindt het moeilijk iemand recht in de ogen aan te kijken. Heeft sterk rechtvaardigheidsgevoel. Voelt zich soms somber en zegt wel eens dat hij dood wil. Zegt soms dat hij zoveel "dingen" in zijn hoofd heeft. kan soms erg druk en onstuimig zijn. heeft een brede interesse en wil daar dan ook alles van weten. Onthoudt belachelijk goed details. Presteert goed tot bovengemiddeld op school. sterke prestatiedrang (ook al proberen we dat soms wat in te tomen). Is gek op toneelstukjes spelen. speelt niet in verhaaltjes maar in "constructies" (lego en knex etc).

Kan soms ook uitgelaten vrolijk zijn en enthousiast over dingen. Wil er dan alles over weten en het intens beleven. Fijne motoriek loopt iets achter, grove motoriek heel goed. Past zich sociaal snel aan datgene wat wenselijk is. Is bang om fouten te maken. Kan soms "zorgelijk" zijn in plaats van onbezorgd.

Ik noem natuurlijk nu maar enkele dingen op en het dekt niet de lading van wie hij helemaal daadwerkelijk is.

Maar ik heb wel al van baby af aan het gevoel dat hij "anders" is . Maar hoe? Ik kan mijn vinger er niet op leggen. wel weet ik dat ik mij soms zorgen maak over dat "zorgelijke" en ernstige dat hij soms heeft. ook dat hij wel eens zegt ongelukkig te zijn en zoveel dingen aan zijn hoofd heeft. Soms lijkt hij ook zo "ver weg" te zijn met zijn gedachten; alsof ik hem niet helemaal meer kan bereiken. Ik snap hem niet altijd. Natuurlijk praat ik veel met hem en weten we inmiddels hoe we op sommige moeilijke momenten er mee om moeten gaan. En het is natuurlijk wel een lekker jong waar we verschrikkelijk veel van genieten.

Wij zijn verder een heel normaal gezin zonder al te veel spanningen behalve de dagelijkse. Depressie en hoog begaafdheid zit wel bij mij in de familie.
Is dit nou weer een zoveelste stempel en moet ik hier wat mee of is het gewoon een heel normaal jongetje met een beetje gebruiksaanwijzing?

heel graag advies of reacties!

alvast bedankt!!

gr. fiepie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

02-08-2009 om 22:08

Fiepie

Omdat iemand er een opmerking over maakt wil nog niet zeggen dat je er meteen "iets" mee moet doen. Als jij je al een tijd ergens specifiek zorgen over maakt, dan moet je uiteraard wel iets doen. Bespreken op school lijkt me dan stap 1.

Bij ons speelt er ook van alles en er is een sterk vermoeden dat er hoogbegaafdheid meespeelt (en sowieso hooggevoeligheid). Op zich zijn we er niet actief mee bezig maar er zijn wel wat dingen besproken op school en komend jaar gaan we onderzoeken of dochter onderpresteert op school. Als dat zo is, dan zien we daarna wel wat we daar mee kunnen/moeten.

Succes in elk geval. En op het HIQ forum kun je ook veel lezen/leren over de materie en wie weet herken je veel of juist niet.

bijmij (oudste HB)

bijmij (oudste HB)

07-08-2009 om 09:56

Hb of niet-wat wil je met het etiket gaan doen?

Beste Fiepie, wat wil je met het etiket gaan doen- is het dan makkelijker om je kind te begrijpen of op te voeden voor je? Een gevoelig kind (en dat is ook een etiket) heeft andere aandacht nodig , en dat moet je als ouder een plek geven. Maar ik zie zelf los daarvan hoogbegaafdheid als een leerprobleem/uitdaging voor een school, niet voor mij als ouder, behalve dat ik passend speelgoed/ boeken neerzet enzo.

Hoogsensitieve kinderen

Beste Fiepie,

In jouw omschrijving van jouw zoon herken ik mijn eigen 9-jarige zoon. Hij heeft een keer een persoonlijkheids- en intelligentietest gehad en daar kwam uit dat hij wel bovengemiddeld begaafd is (115), maar niet hoogbegaafd. Wel kwamen al zijn karaktereigenschappen overeen met hoogsensitiviteit. Je hebt inderdaad niets aan hokjes en stempeltjes, maar het helpt je wel je kind beter te begrijpen. Misschien helpt het je als je over hoogsensitiveit leest via google, vooral het perfectionisme, duidelijke structuur nodig hebben, niet van onverwachte veranderingen houden, het goed presteren, het zorgelijk zijn en het goede oog voor detail zul je hierin herkennen. Hopelijk heb je hier iets aan.

met groet,

Maude

Mees

Mees

08-08-2009 om 16:22

Hooggevoelig

Ik dacht ook direct aan hooggevoelig, kenmerken die jij noemt lijken op die van mijn waarschijnlijk hooggevoelige kind. (die overigens ook best slim is )
Door hier het een en ander over te lezen heeft het me wat meer inzicht gegeven in hoe haar gedachtenwereld kan zijn, en hoe ik in bepaalde situaties beter op haar kan reageren. (omdat ik haar reacties in bepaalde situaties soms zeer overdreven vond bijvoorbeeld)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.