Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ideeën voor avondspeurtocht?

Mijn zoontje viert op 2 januari zijn feestje. Hij wordt dan 5. Het feest is van 16.30 - 19.00.

Ik wou het laatste half uur namelijk graag een avondwandeling in het donker maken. Iedereen moet ook een zaklamp meenemen.

Denken jullie dat dat leuk genoeg is, of hebben jullie nog ideeen voor opdrachten. Ik zal mijn man maar niet vanachter een struik brullend tevoorschijn laten springen

Ik heb wel trouwens zo'n lantaarn besteld die je aan kan steken en dan weg kan laten zweven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liat

liat

16-12-2009 om 11:51 Topicstarter

Het is trouwens een piratenfeest

dus als jullie nog ideeen hebben?

Vliegende lampion

Kijk je wel een beetje uit met die vliegende lampion? Het zal niet de eerste keer zijn dat er brand uitbreekt doordat zo'n vliegend kaarsje op een rieten dak oid terechtkomt!

Kadonaj

Kadonaj

16-12-2009 om 16:12

Veel kinderen bang in het donker...

Een tip, geen spannend erhaal erom heen of schrikeffecten, kinderen doen op die leeftijd zich stoerder oor dan ze zijn. Mijn nichtje heeft na een avondwandeling een week niet duren slapen... (en daar deden ze niets bijzonders...)

Hier al twee keer een groot succes

..gedaan bij 6de en 8ste verjaardag.

Eerste keer een speurtocht zonder route. De kinderen waren zo klein dat we het een Nachtfeestje konden noemen, was een groot succes. Ik had een A4-tje met wat dingen in de buurt die ze moesten zoeken. Een kenteken met een R erin, een witrood paaltje, het donkerste plekje van de buurt.
Het grootste succes was toen ze gilden zeggen "SSSSSSssstt. Niet gillen. Het is nacht. Iedereen slaapt al!" .. om kwart voor zeven. Hihi.

Bij kinderen van 8 liepen we een speurtocht in het donker op kompas. Aanwijzingen gewoon in de vorm van bomen en andere dingen die niet snel veranderen, dus geen noodzaak om vooruit te lopen als bij een vossejacht. Wat vragen om de slimme rekenaars koest te houden, één heel moeilijk stukje in de route om de ruimtelijk sterke dyslecten tevreden te houden, die vonden de oplossing. Niet dat ik kinderen altijd zo indeel maar er zat bijna 4 jaar tussen de oudste en de jongste dus de interesses liepen erg ver uiteen. Nog los van de etiketjes.

Was wederom groot succes!

Oh ja, wij deden juist met zo min mogelijk zaklampen om de ogen meer aan het donker te laten wennen.. maar lampjes wandeling is wschl ook leuk.

Het leukste eraan is dat je van een nadeel een voordeel maakt. Dit hoeven kinderen die in juni jarig zijn niet te proberen!

Chippie

Chippie

16-12-2009 om 22:21

Hier...

Hier rode stof (2 euro per meter) gekocht en bandana's gemaakt. Schminken. De hit was om de beurt de vlag (lat plus rode lap die zij mochten versieren) dragen. Bommen (ballonnen) laten knallen (speld aan zwaard). Krokodil op het pad met de opdracht dat ze eieren moesten zoeken anders zodat de krokodil geen honger meer heeft. Er zwommen haaien in het buurtvijvertje. Snoephappen (Haaien snaaien) met snoephaaitjes. Flessenpost gooien (wie het dichtst een lege colafles met brief bij een doel gooit). Touwtrekken. Uiteindelijk schat zoeken. Mastklimmen (in het buurtspeeltuintje lekker uitleven). LEUK!

Chippie

Chippie

16-12-2009 om 22:23

De speurtocht...

Hier waren alle opdrachten (behalve bommen knallen, schminken, vlag maken, bandana) dus verwerkt in de speurtocht. Wij aten trouwens afgehakte vingers (geknakte frankfurters).

Chippie

Chippie

16-12-2009 om 22:24

Zo'n lantaarn...

mag je volgens mij niet meer oplaten...

Leuk chippie!

Wat een leuke speurtocht! Ik bewaar je ideeen voor als jopi-junior 5 wordt!

liat

liat

17-12-2009 om 21:58 Topicstarter

Geweldig!

Bedankt voor alle tips. Het wordt vast een succes.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

18-12-2009 om 10:45

In het diepe, donkere bos

Simpel: pijltjes (driehoekjes) knippen uit reflecteren materiaal en op bomen plakken en dan maar zoeken met je zaklantaarn. Het werkt het best als je een echt donker stukje bos of park kunt vinden waar je wat van de paden af kunt wijken. Aan het eind hadden we een 'schat' begraven.
Onze groep (kinderen tussen 2 en 14, wel met veel volwassenen) vond het helemaal geweldig! Leukste kerstavondactiviteit ooit.
veel plezier!
Jose

buzz

buzz

18-12-2009 om 14:37

Verboden

die vliegende lampionnen zijn zeker verboden er is al veel te vaak brand door gekomen.

Tango

Tango

18-12-2009 om 21:02

Verboden?

Meen je dat nou dat die vliegende lampionnen verboden zijn? Ik heb er namelijk gisteren 1 gekregen op mijn werk en was dus niet de enige. Wensballon werd het genoemd, maar volgens mij is het dus hetzelfde. Als het verboden is ga ik het ding geloof ik maar weggooien, het leek me al een beetje een eng ding....

Carmen

Carmen

18-12-2009 om 21:55

Niet verboden

Ze gaan misschien verboden worden, ze zijn het nog niet.

Carmen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.