Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

09-11-2009 om 09:27

Iedere ochtend drama

iedere ochtend is het het zelfde drama met ayladochter van 5. ten eerste wil ze al pertinent geen broek aan, daar begint de eerste ruzie, ze wel zich niet zelf aankleden, ook al weet ze dat ze niets te eten krijgt voordat ze haar kleren aan heeft. Alles wat ik uitzoek is stom, vies, lelijk of zit niet lekker. haar haren mogen niet in een staart maar los en ga zo maar even door.
Iedere ochtend is het krijsen schreeuwen, gillen en huilen. De buren moeten ondertussen wel denken dat wij de kinderen mishandelen hier. Wie hier er tips om 's ochtends een dwarse kleuterdochter weer in het gareel te krijgen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-11-2009 om 09:33

Fase

Leuk he, kleuters? Ik laat mijn dochter meestal zelf uitkiezen wat ze aan wil trekken. Met een beetje overredingskracht lukt het vaak wel dat ze zichzelf aankleedt, maar ze kan heel erg boos worden als er dan iets niet lukt of als haar sokken niet lekker zitten. Pff zeg dan gewoon dat je sokken niet lekker zitten, i.p.v. je luid krijsend ter aarde te storten... Van mij mag ze haar haar dragen zoals ze zelf wil, als het maar wel geborsteld wordt. Dat is meestal een diadeem of haarband, want ze heeft een hekel aan teveel gefrutsel 's morgens. Mijn oudste was precies zo op die leeftijd, en die is nu 's morgens heel zelfstandig (staat om 07.15 uur al compleet gewassen en gekleed beneden). Het gaat dus over, dat gedoe.

angel3

angel3

09-11-2009 om 09:51

Veel herkenning

hier 1 van net 4. School valt nu ook een beetje zwaar denk ik maar wat een strijd ELKE ochtend over hetzelfde. Hier ook over haren borstelen. Vast hoeft niet maar wel al die klitten eruit. Sokken zitten niet lekker dus wil ze op slippers en blote voeten etc. Sokken moeten binnenstebuiten want fliebeltjes zitten niet lekker. Moet een legging en geen maillot en zeker geen lange broek etc etcetc.
Krijsen, gillen, hysterisch.
Ik weet niet wat me overkomt. Zoon van nu bijna 7 had dit echt niet...

ayla

ayla

09-11-2009 om 10:01

Al eerder gehad

ze heeft vorig jaar ook zo'n periode gehad en daarna ging het weer even beter, maar nu de laatste weken, fhhhh. Ben je net wakker krijg je zo'n gillende dame op je dak. Ik ben normaal echt vrij geduldig maar af en toe. Ik zorg al dat alles vrij ruim zit, leggings niet te strak, maillots 1 maat te groot, geen strakke broeken etc. Ze hoeft niet iedere dag een staart maar die haren klitten vreselijk als ze loshangen en dan is het weer een heel drama om ze uit te kammen.

Vic

Vic

09-11-2009 om 10:23

Haren klitten

Ik heb laatst bij de HEMA een glansborstel gekocht. We noemen die nu de 'wonderborstel' want het bleek dat je er klitten pijnvrij mee uitborstelt. Geen idee hoe dat kan, maar het werkt wel. Verder houdt ik haar haar op maximaal schouderlengte, dat klit een stuk minder dan lang haar. En natuurlijk altijd veel cremespoeling gebruiken na het wassen.

Asa Torell

Asa Torell

09-11-2009 om 10:36

Ayla

Hier ga ik bij terugkerende problemen soms echt om tafel zitten met zoon (ook 5). En kijken wat we kunnen verbeteren. In elk geval bij het op tijd komen voor school heeft dit enorm geholpen: we hebben een echt tijdsschema opgesteld, tekeningetjes gemaakt en sindsdien kan ik hem meestal veel beter aan de volgende handeling herinneren zonder dat het strijd oplevert. Op dit moment is het wel aan een nieuwe bespreekronde toe overigens, de klad zit er een beetje in.
In jouw geval zou ik dus kijken (op een rustig tijdstip in het weekend oid) wat Ayladochter zelf denkt dat ze anders zou willen qua kleding, haar etc, en wat jij dan daarvan wel en niet goed vindt, om zo tot een compromis te komen. Dat hoeft dan helemaal niet veel te verschillen van zoals het nu gaat, maar toch is ze dan waarschijnlijk gemotiveerder om het uit te voeren.
Ik heb trouwens ook het idee dat zoon weer net zo vaak boos is als vorig jaar herfst, als iets even niet goed gaat of niet mag wordt ie ineens woedend. En dat was tussendoor een tijd veel minder. Dus misschien de tijd van het jaar ook? Erg moe?

amk

amk

09-11-2009 om 10:55

Gestopt

ik ben met een aantal strijdpunten gestopt. Ik kleed dochterlief gewoon zelf aan. In het weekend en 's avonds doet ze het wel zelf. Ze mag wel zeggen of ze een jurk of een broek aan wil. Maar de rest kies ik.
Dat doen we de avond er voor al.

Wij eten eerst en gaan dan aankleden. Blijven de schoolkleren iets schoner van.

Harenkammen doen we voor de tv, met een flinke dosis anti-klit spray.
Daarna mag ze nog tv kijken tot we weggaan. Dit is voor ons de beste oplossing.

Tango

Tango

09-11-2009 om 11:49

Zo min mogelijk strijd

Probeer zoveel mogelijk strijd te voorkomen door bijv. de kleding de avond daarvoor al samen met haar klaar te leggen. Waarom moet ze een broek aan? Een jurk of rok is toch ook goed? Maillots inderdaad lekker ruim of een legging eronder. Tangozoon van 5 kleed ik ook zelf aan, duurt anders veel te lang. In het weekend doet hij het vaak zelf.
Haren kammen is hier ook jarenlang een probleem geweest bij Tangodochter. Inmiddels is ze 8 en doet ze het meestal zelf. Wij gebruikten ook antiklitspray van Guhl, erg goed. Afhankelijk van de tijd die we hadden deed ik er dan nog iets in, anders inderdaad haarband of diadeem. 's Nachts sliep ze dan weer wel vaak met een staart in, voorkomt ook klitten.
Verder erg veel negeren, niet luisteren naar geschreeuw en gegil, alleen als ze normaal praat. Is lastig, maar helpt wel.

Hier ook

en niet alleen bij dochter van 5, ook bij haar tweelingbroer. En de oudste van 7 heeft helemaal een ochtendhumeur waar niets mee te beginnen valt.

Mijn overlevingsstrategieen:
's avonds zoveel mogelijk doen; samen kleding uitzoeken, tafel dekken, tassen pakken etc. Scheelt echt veel tijd de volgende ochtend waardoor ik meer bij de kinderen betrokken kan zijn.

Mijn dochter draagt het haar in een vlecht 's nachts met als gevolg geen klitten. Op schooldagen moet hij vast (staarten, vlechten) op vrije dagen mag het los/haarband. Dat klittenspul van Guhl gebruiken we trouwens ook, zeker na douchen en zwemmen.

Zelf heel rustig blijven en als dat niet lukt dan maar overnemen. Het is beter als ik dan maar de kleren aantrek. Als ze 18 zijn doen ze het echt wel zelf en ook de weekenden en vrije dagen lukt het wel om ze zelf aan te kleden. Echt, ik ga die strijd niet aan 's ochtends met 3 dwarse kinders.

Verder duidelijkheid; elke keer de zelfde volgorde; aankleden, eten, tv kijken als er tijd over is.

En we hebben de afspraak: een keer waarschuwen bij geschreeuw/gegil/woedeaanval en dan naar je kamer met de deur dicht. Om hulp vragen mag altijd natuurlijk. Sinds ik dat consequent heb ingevoerd is het hier zelfs een beetje gezellig 's ochtends (een beetje dan he?).

Negeren

Het lijkt me goed om een keer uitgebreid met haar te praten (op een rustig moment, niet 's morgens!) en samen oplossingen bedenken hoe het wel werkbaar is. Vervolgens een strak schema aanhouden voor aankleden, eten, haar kammen, tandenpoetsen etc. En als ze echt dwars blijft doen en niet wil meewerken dan gaat ze maar een keer in pyama en zonder eten naar school (wel tas kleren en boterham meegeven!) en dan is het vast snel afgelopen.

lukke

lukke

10-11-2009 om 00:07

Geen energie voor

Ik ben 's ochtends niet op mijn best (om het zacht uit te drukken). Meestal ben ik vroeg naar mijn werk, maar als ik haar klaar maak doe ik het net zoals mijn man:

ze kiest zelf haar kleren
het haar is in een bob geknipt (geen borstel gegil meer)
ik kleed haar aan (in vijf minuutjes klaar ipv een kwartier strijd)

Dat aankleden is luiheid van mij, en dat kleren kiezen (en haar ook trouwens, ze mag het lang als ze wil laten kammen) vind ik wel gewoon. Ze heeft inmiddels een eigen smaak en zolang het warm genoeg is, kiest ze maar fijn zelf.

angel3

angel3

10-11-2009 om 09:25

Was het maar zo simpel

ik ben inderdaad s morgens ook niet op mijn best maar goed.
Kleding uitkiezen gaat nog redelijk. Avond vantevoren maakt niet uit want mevrouw bedenkt de volgende ochtend dat ze toch iets anders wil. Alsnog een krijspartij. Ook al geven we niet toe ze blijft het proberen het krijsen. Haar aankleden doen we al maar er zit altijd wel iets niet goed.
Meest vervelende is dat zoon van 6 heel lief en meegaand even tv zit te kijken en echt horendol wordt van het geschreeuw van haar. Hij zit dan bijna te huilen. Ik vind het zo sneu. En ben het echt zat dat gedoe elke dag.
Rond e tafel hebben we ook weleens gedaan en dan zegt ze ja en doet nee.

krin

krin

10-11-2009 om 10:23

Reden?

Hier ook twee ochtendhumeuren. Ik help mezelf eroverheen door eerder op te staan dan zoon, zodat ik even kan bijkomen voordat het gedoe begint. Daarna zoek ik naar een mix van meebuigen en opjagen, op zijn geweten spelen (je wilt toch niet te laat komen?) en hem helpen vooruit te kijken (misschien ga je vandaag wel vul-maar-in op school doen, dat zou leuk zijn).
Tot zover de theorie. In de praktijk ging dat tot vorige week best goed, maar sinds een week of twee is de kont faliekant tegen de krib geplant bij meneer. Dus heb ik gistermorgen diep ademgehaald, net gedaan of we nog alle tijd van de wereld hadden en gewoon gevraagd of hij soms geen zin had in school. En waarom dan wel niet, en wat we daaraan konden doen. Bleek een geval van ontluikende faalangst (Hij houdt niet van knutselen, vindt dat hij het niet kan, en juist de "moetwerkjes" zijn knutsels.) Toen heb ik maar gezegd dat het niet erg is als hij iets niet helemaal goed doet, dat hij juist op school zit om van alles fout te doen, anders zit de juf daar voor niets. Dat vond hij een erg grappige gedachte, dus toen wilde hij wel naar school. Om heel veel fout te gaan doen, dat was leuk voor de juf.
Na ja. Lang verhaal, maar goed: misschien zit er achter het dwarse gedrag iets wat dochter niet kan of wil zeggen.

Hanne.

Hanne.

10-11-2009 om 11:48

Ook 's avonds klaarleggen

Mijn dochter is ook anti broek, en hoewel ze van mij best rokken aan mag zitten die soms gewoon allemaal in de was....

Hier helpt 's avonds klaarleggen wel. Ik trek er dan een kwartiertje voor uit, zodat de stres er af is. Blijf dan ook voortdurend herhalen, zeker weten dat je dit wil, wil je niet meer veranderen etc etc etc.

De volgende ochtend wil ze dan best nog wel tegen sputteren, maar 'we hadden een afspraak gemaakt' is dan vaak genoeg om haar morrend en wel zich aan te laten kleden.

ook hier best herkenbare punten.

de oplossing met vlecht 's nachts doen wij ook, scheelt een heleboel knopen in het haar. En als ze dan 's ochtends nog moeilijk doet, dan is het kiezen: of ik mag rustig een staart maken OF we gaan 's middags naar de kapper om het af te knippen. En ze weet dat wat ik zeg, ook echt meen. dan maar een bobline oid.... en dan mag ik zo een staartje maken
kortom, maak er haar probleem van in plaats van jou probleem. van jou mag ze best kort haar dus als zij nou graag lang haar wil tjsa... dan moet je wel een staart kunnen maken. en op niet-schooldagen lekker los laten dat is dan weer enigszins een compromis.

Wat kleding betreft heeft mijn dochter vanaf 2,5 jaar al iets tegen broeken: alleen jurken en rokken zijn goed. Vind ik niet zo erg maar het uitzoeken was een drama. We hebben net als bovenstaande schrijvers er voor gekozen om de avond er voor al kleding samen klaar te gaan leggen. Zij mag 1 kledingstuk kiezen (de rok meestal) en ik kies de rest er bij. Ik hou best wel rekening met wat zij mooi vindt of fijn vindt om te dragen...tenslotte heeft zij het de hele dag aan waarom zou ik me daar erg druk om maken?
nu ze zelf inspraak heeft in wat ze mag dragen, is het 's ochtends nauwelijks meer een probleem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.