Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
nyed

nyed

02-12-2008 om 16:30

Ik baal ook vreselijk [kind knipt haar van mijn dochter af]

Dochter van 4 opgehaald uit school.
Heeft een meisje uit haar klas met een schaar al haar haar aan 1 kant weggeknipt.
Het is geen gezicht.
Haar haar is bijna tot op haar middel en nu is de linkerkant helemaal weg.
Snik.
Juf had niks gezien, de scharen staan op het kastje naast de poppenhoek.
Ben ik nou zo gek, je weet toch dat kinderen van die leeftijd lekker op onderzoek uit gaan en elkaars haren knippen.
Waarom staat die scharen dan niet op een veilige plek waar ze niet bij kunnen.
Het zijn toch kleuters, bah ik baal ook vreselijk.
Moet ik nu dat kindje en die ouders aanspreken of niet, het leed is al gedaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het is heel vervelend

maar ik moet er toch ook gewoon een beetje om lachen, want inderdaad doen kinderen dit gewoon.

Ik zou zelf de ouders er niet op aanspreken, welnee. Ze deden het samen.

Mijn dochter heeft ook haar vriendinnetje en zichzelf geknipt, gelukkig niet zo drastisch. Maar ze wisten dat het niet mocht want ze hadden de lokken onder het bed verstopt.

ayla

ayla

02-12-2008 om 16:44

Wat erg

wat vreselijk, kan het me helemaal voorstellen, dochter heeft hier ooit haar pony helemaal afgeknipt, heb toen naast haar een potje gejankt, zo vreselijk vond ik het.
Ik zou ouders wel aanspreken, ook al is het leed al geleden, kunnen ze het toch eens met het kindje erover hebben. Dadelijk loopt de halve klas met half afgeknipte kopjes rond.

Goh kan me echt zo voorstellen hoe stevig je nu moet balen

Inge M

Inge M

02-12-2008 om 19:24

Niet met de ouders praten

Daar heb je de juf voor. Zij moeten BEIDE kinderen hierop aanspreken. Niet de ouders. Het is toch op school gebeurd!
Jij moet wel je dochter aanspreken. Zij heeft het laten gebeuren.

Emmawee

Emmawee

02-12-2008 om 22:20

Erop aanspreken?

Ik kan je niet helemaal volgen. Ik zou het wel met de ouders willen delen, zo van "joh heb je gezien wat Aatje bij Beetje gedaan heeft? Ik baal er wel van hoor. Het ziet er niet uit".
En verder... ik vind het heel prima dat de scharen onder handbereik staan. Het zijn nl. gebruiksvoorwerpen voor kinderen. Kinderen die daar niet mee om kunnen gaan krijgen op hun lazer. Van de juf. Naast de poppenhoek is misschien niet helemaal een goede locatie, omdat ze daar nu net lekker hun fantasie de loop laten. Dat zou ik in jouw geval nog wel eens aan de juf willen voorleggen.
Iets anders, misschien een beetje o.t. ... is lang haar van dochtertjes iets waar moeders zich erg aan hechten? Ik heb wel eens een collega volledig in tranen gezien, omdat het haar van haar dochtertje eraf moest (na actie met lijm). Ik kan mij zulke emoties bij jongens niet zo voorstellen, of zit ik ernaast??
Groeten, Maw.

nyed

nyed

02-12-2008 om 22:36

Bedankt voor jullie reaktie

Ik ga het gewoon even voorleggen aan de juf.
En mocht ik de ouders van het meisje zien dan vertel ik het wel.
Tja het zijn kinderen van 4 jaar dus dit kan gebeuren.

Scharen kunnen ook best onder handbereik staan.
Maar die poppenhoek is omgeven door kasten die hoger zijn dan de kleuters zelf.
De scharen zitten volgens dochter in de tasje en koffertjes in de poppenhoek. Tja.
Dan raak je overzicht kwijt en heeft het niks meer te maken met op een goede manier binnen handbereik.

Lang haar vinden moeders natuurlijk mooi, anders zouden ze het niet lang laten groeien bij hun dochters ik ook.
Maar was het maar zo dat er van de achterkant een stuk was afgeknipt dan had ik het nog een stuk korter kunnen knippen. Desnoods tot haar schouders.
Nu is haar haar lang en aan de linkerkant van haar hoofd is alles gemilimeterd.
Tja kaal scheren dan maar? hahaha moet er wel een beetje om lachen, maar het is een naar gezicht zo.
Er valt weinig meer te knippen of bij te knippen.

Heb dochter er zelf ook over aangesproken dat ze dit niet meer door anderen bij haar mag laten doen.
Ze is er zelf ook erg van geschrokken.
Ze riep de juf, maar die zal haar wel niet opgemerkt hebben achter die kast.

ayla

ayla

03-12-2008 om 08:33

Emmawee, ja belangrijk

Al weet je dat het kan gebeuren toch vond ik het heel erg. Ik kwam onder en zag mijn dochter aan tafel zitten met haar knutselspulletjes omgeven door blonde lokken. Het duurde vrij lang voordat ze lang haar had ik was er dus echt heel erg trots op. Zij minder blijkbaar. Ze keek stralend naar me en zei mooi he mama. Ik ben echt moeten gaan zitten, heb huilend manlief opgebeld en snikkend verteld wat er gebeurt was. Kan wel als excuus aanvoeren dat ik net bevallen was en dus vol hormonen zat. manlief , de schat, is ook meteen naar huis gekomen om mij en ondertussen ook geschrokken en verdrietige dochter te troosten.
Dochter heeft in totaal 3 keer haar haar afgeknipt, waaronder 1 keer haar pony echt gemillimeterd.

toenmalige juf van dochter vertelde mij trouwens troostend dat ze een keer had meegemaakt dat een meisje de tondeuse van papa te pakken had gekregen en die op haar hoofd had losgelaten. Meisje was er zelf zo van geschrokken dat ze met plakband weer geprobeert heeft het haar op haar hoofd vast te plakken.

Maar Nyed, ga naar de kapper en kijk of die er nog iets van kunnen maken

Joh

dit wordt gewoon 1 van die mooie verhalen die zij de rest van haar leven moet aanhoren.

Echt, ik heb een dochter met lang haar nu en als daar de schaar in gezet wordt vind ik het niet zo erg. Liever dat dan dat ze per ongeluk iets giftigs drinkt ofzo.

Gnome

Gnome

03-12-2008 om 11:38

Oh, wat zijn t toch een mormeltjes...

Mijn zoon heeft wel een keer de schaar in mijn haar gezet, maar hij kon nog niet goed knippen en de snijranden 'gleden' over mijn haar weg. GELUKKIG! want ik ben zeker heel trots op mijn haar, ik kan me voorstellen dat ouders dat ook zijn op het haar van hun kinderen.

ik zat laatst gordijnen te naaien, had zoonlief ook die schaar te pakken, ik was NET op tijd, anders had er een gat in gezeten...

wat is dat magische toch van een schaar bij kinderen...

Hanne.

Hanne.

03-12-2008 om 11:46

Lokken bewaren!

Hier ook een mormeltje dat lekker in z'n haar heeft zitten knippen. De kapper kon het ook niet beter maken (tenzij de tondeuse er rigoreus overheen mocht) dus voorlopig ziet het er wat plukkerig uit.

Wel heb ik de afgeknipte lokken bewaard, die krijgt hij nog eens van me cadeau. Als hij gaat trouwen of bij het eerste kind oid. Mijn wraak zal zoet zijn

Heb ik helemaal niet maw

Dirkszusjes haar moet lekker kort van mij. Zij vindt het wat minder, omdat meisjes lang haar horen te hebben (ze is de enige met een kort koppie in haar klas).

Maar ik heb geen zin in het gezeur elke morgen met borstelen, staartjes in die NOOIT goed zitten, speldjes die kwijt raken. En het staat haar echt stukken beter, zo'n pittig kort koppie i.p.v. die lange pieken.

't Hangt nu in haar nek, zij vindt het mooi, ik vind het geen gezicht en het haren kammen is 's morgens al weer aan het ontwikkelen richting drama. Voor de kerst zit ze bij de kapper.

Zelf knippen heeft ze ook wel eens gedaan. Gelukkig nooit samengewerkt met vriendinnetje op dit punt. Want ik kan me wel voorstellen dat je baalt als je dochter er opeens als een geplukte kip uitziet.
Mijn tip: geniet er van. Lekker rattenkopje laten knippen, heb je elke ochtend 10 minuten over voor leukere dingen!

Annika

Annika

03-12-2008 om 13:19

Gordijnen

tja, die gordijnen, ik was dus te laat. Mijn zoontje (bijna 5), zat plaatjes uit te knippen en bedacht dat er een doorgang in het gordijn moest, boehoe! Overigens heeft hij ook niet zo lang geleden een hap uit zijn haar geknipt, maar dat is nauwelijks te zien.

ayla

ayla

03-12-2008 om 13:45

Dochter nu

wil zo'n lang haar als rapunsel, ben dus niet echt bang meer dat het afgeknipt word. Laatste keer bij de kapper heeft ze zeker 5 keer gezegd: alleen de puntjes he, alleen de puntjes

Mathilde

Mathilde

03-12-2008 om 15:11

O wee

Maar er is 1 lichtpuntje: het groeit weer aan. Even flink slikken, laten kortwieken bij de kapper en opnieuw beginnen. En inderdaad, misschien is het 's morgens wel een stuk rustiger, qua activiteitenlijstje .
Dochter (5) heeft toen ze drie was ook eens een pluk haar bij zichzelf afgeknipt. Nu zou ze dat nooit meer doen, want ze is net zo blij dat ze lang haar heeft. Het krult namelijk nogal en mijn eigen knipkunst leidde daardoor tot een erg kort pagekopje (nat kwam het nog tot over de schouder). Mamma, ik lijk net een koning! riep ze onthutst.
Juf moet ze maar even flink op hun donder geven en de verstopte scharen opduikelen. En als het goed is, zegt juf het ook tegen de ouders van de kapster in de dop. Kunnen die de donderpreek nog even herhalen en tegen jou zeggen dat ze begrijpen dat je hier ontzettend van baalt.
Mathilde

*bella*

*bella*

03-12-2008 om 23:22

Nee, niet erg

Ik ben dan wel zo´n tuttebel dat ik het leuk vind dat ze langer haar heeft, maar vind dat vooral haar eigen keuze. (maar dan geen gezeur over kammen ed, dus ik dreig wel minstens 1 maal daags te kortwieken
Ooit heeft ze er flinke lokken uit weg geknipt, maar dat vond ik vooral humor.(niet laten merken natuurlijk)
Zelf kreeg ze een ponnie geknipt toen ze 4 jaar was, die had ze niet. Leek me zoveel handiger, dan kan het ook los enz. Ze had dus toegestemd, maar het misschien toch niet helemaal begrepen of het onderschat ofzo, want na een blik in de spiegel stortte ze zich hartverscheurend huilend in mijn armen en heeft wel een uur gehuild. Erg hè! En ik moest zo mijn best doen niet te lachen.(nu dus helaas geen ponnie meer en haal ik haar steeds uit school met van die loshangende speldjes etc, het ziet echt niet uit)

Rieke

Rieke

04-12-2008 om 16:19

Daar zou ik ook flink de p. in hebben

Balen, Nyed. maar het kind of de ouders erop aanspreken helpt denk ik niet. Eerder moeten de schaartjes veilig opgeborgen worden. Baalde de juf er niet vreselijk van ? Ik zou er echt mee zitten als ik de leerkracht was, het valt onder haar verantwoordelijkheid.

Jesse_1

Jesse_1

04-12-2008 om 22:59

Ach wat zonde!

Wat zei de juf dan verder tegen jullie? En ze heeft de ouders van het andere kindje toch ook wel aangesproken mag ik aannemen?!
Onze zoon heeft in groep 2 eens in zijn t-shirt geknipt (tijdens het knutselen, wel expres) en een vriendje uit groep 1 aangemoedigd om ook in zijn t-shirt te knippen. Hierop heeft de juf beide jongens vermanend toegesproken (onze zoon het meest, als aanstichter die beter had moeten weten) en ouders van beiden op de hoogte gesteld. In dit geval hebben wij een vergoeding betaald voor het t-shirt (was een vrij nieuw shirt).
Kan me voorstellen dat dit je echt even aangrijpt, het duurt wel héél lang voor het weer aangegroeit is natuurlijk. Heeft de kapper er toch nog wat van kunnen maken?
Jesse (ook vroeger wel eens haar eigen haren geknipt...)

nyed

nyed

06-12-2008 om 23:21

Gesprekje

Ik heb een gesprekje gehad met de juf, niet de juf die die dag er was. Maar een andere ze delen samen de klas.
Ze was hevig geschrokken en baalde vreselijk.
Het andere kindje had ook tafels volgekrast met stift. En voorlopig mocht ze even niet meer in de poppenhoek en werd ze beter in de gaten gehouden.
Moeder heb ik aangesproken die reageerde heel nerveus en boos/irritatie ten top.
Die snauwde ik weet het al ik heb al gepraat en rende toen weg achter haar kleine dochter aan.
Ik erachter aan en toch die kleine meid toegesproken op een normale manier. Weer snauwde ze me af dat ze al met haar dochter had gepraat. Totaal geen begrip. Smiddags komt ze naar me toelopen toen ik bij de auto stond en zei, het ging niet zo goed vanmorgen he, ik zei nee niet echt nee. Toen begon ze te huilen ze had problemen met haar dochter sinds die op een andere school zat en zo was haar lieve dochter nooit en ze had thuis problemen en verontschuldigde zich voor haar gedrag sochtends. Tja geaccepteerd.
Dochter is bijgeknipt en we zetten het vast met speldjes aan de zijkant. Het toont enigszins wat beter. Nou ja het groeit weer aan, begin er al een beetje aan te wennen. Ik was een paar dagen niet lekker dus sorry dat er even geen antwoord kwam van deze kant.
groetjes Nyed

yelle

yelle

07-12-2008 om 13:49

De juf

In principe is het de juf die hier een oogje in't zeil moet houden,al kan ze natuurlijk ook niet alles hebben gezien.Het heeft geen zin om de ouders hierover aan te spreken.Die andere kleuter zal het zeker niet met opzet hebben gedaan.Kleuters proberen immers graag dingen uit.
Goede raad voorde juf...scharen hoeven niet binnen handbereik van kleine kinderen te staan!

Ehm...en dit dan?

hoe voorkom je het volgende dan?
Mijn dochter van 4 heeft op school tijdens een knutselwerkje haar eigen haar even bijgeknipt. (Gelukkig aan de zijkant boven haar oor, dus weinig "schade") Ik vroeg hoe dat gebeurd was en ze gaf eerlijk toe dat ze het gedaan had toen juf even uit de klas was. Juf schrok er ook best van toen ze het hoorde, maar ja, zo kan je mijn dochter nooit een schaar geven.
Het is trouwens de tweede keer dat ze het gedaan heeft, de eerste keer thuis omdat ze een poppetje wilde maken voor papa Thuis krijgt ze dus alleen onder toezicht een schaar.

groet krik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.