Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamvantwee

Mamvantwee

23-06-2009 om 11:41

Ik ben trots: fietsen

Het draadje over fietsen zonder zijwieltjes is alweer in het archief beland. Maar ik wilde toch even melden dat mijn dochter sinds gisteren los kan fietsen. Na een paar keer oefenen en deze keer met lol, kan ze het opeens.

Snif, traan van trots en weemoed, ze wordt weer een stukje groter....

groet, Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

23-06-2009 om 13:02

Gefeliciteerd!

Mag je zeker trots op zijn. Hoe oud is ze en hoe is het haar en jullie gelukt uiteindelijk?
Tangozoon fietst nu enkele weken zonder zijwielen en sinds gisteren op een grotere fiets (16 inch, past net). Bij hem is het vooral belangrijk nu het plezier van het fietsen erin te houden. Want hij doet eigenlijk nog liever andere dingen. Ik wil nu gaan proberen echt ergens naar toe te fietsen, maar dat vind ik zelf nog errug spannend.....

Mamvantwee

Mamvantwee

23-06-2009 om 13:08

Ze is

5 jaar en 3 maanden. Dus het werd tijd vonden wij. Alleen is ze nogal koppig en had ze tot vorige week geen zin om te oefenen. Ze kon het toch niet, zei ze. Ook omkopen met iets leuks werkte niet.

Maar ze zei laatst dat ze op school had geoefend. En nu wilde ze het ook op haar eigen fiets proberen (ook een 'grote' fiets van 18 inch).

We hebben eerst een (kinder-)bezem door haar bagagedrager gestoken en die konden we vasthouden. Dat ging redelijk, ze durfde wel, maar ik voelde dat ze nog wel 'hing'.
Gisteren zei ik dat ik haar bij 'dat hek' ging loslaten. En dat ging opeens heel goed! Ze is nog één keer in een voortuin beland, netjes geparkeerd in de buxus, maar verder gaat het in één keer goed.

Ik kijk ook uit (of tegenop) naar de eerste keer echt samen fietsen. Ze ging al wel mee met haar zijwieltjes, maar nu slingert ze meer, gaat het sneller, moet ze echt zelf remmen....brrr!

groet Mamvantwee

Miep

Miep

23-06-2009 om 21:42

Hier met 3 jr en 9 mnd

ook los... en trots dat ze is (en ik ook natuurlijk!)

Ik weet vrij zeker dat het ermee te maken heeft dat ze (naast haar fietsje met zijwieltjes) ook een loopfiets heeft gehad, waarmee ze heel geoed haar evenwicht heeft leren bewaren.

Een keertje een paar honderd meter heen en weer oefenen terwijl ik ernaast rende, daarna "los". Ging super! Het op- en afstappen duurde nog een dagje of twee en nu gaat dat ook goed.

Tango

Tango

23-06-2009 om 21:45

Knap

Dat ze het op een 18 inch fiets heeft geleerd. Is ze zeker vrij lang, want vaak kunnen kinderen bij zo'n grote fiets nog niet goed met de voeten bij de grond.
5 jaar en 3 maanden vind ik een prima leeftijd trouwens. Tangodochter was ook zoiets toen ze het leerde. Als ze jonger zijn zou ik ze helemaaaaal nog niet vertrouwen als ze echt het verkeer ingaan.

Guinevere

Guinevere

23-06-2009 om 22:09

Gefeliciteerd

Mooi zo, weer een grote stap verder!
Over heel jong en op de fiets deelnemen aan het verkeer: Toen onze zoon op (net) 4-jarige leeftijd met zijn 12,5 inchfietsje met ons mee reed, merkte ik dat iedereen met een enórme boog om ons heen reed. Zo'n heel klein kleutertje, ook nog klein van stuk, op zo'n heel klein fietsje, daar kijken de meeste automobilisten erg mee uit!

Pippie

Pippie

23-06-2009 om 23:49

Leuk

Wat ontzettend leuk dat je zo trots bent.

Over rijden in het verkeer. Ik vertrouw mijn zoontje van 8 nog steeds niet Hij valt zo'n 3 keer per rit. Ik zie het al niet eens meer, terwijl ik er naar kijk. Hij doet rare dingen. Hij kan zo plots naar links kijken en dat zijn handen met zijn hoofd meedraaien ofzo. Het is een chaoot. Waarschijnlijk heeft het iets met zijn adhd te maken ha. Ik blijf het een wonder vinden dat hij uberhaupt kan fietsen. Dus ook zo trots.

De weemoed kan ik me ook voorstellen hihi. Want bij onze jongste (bijna 4) geniet ik er van dat ze nog zo lekker op haar kleine 12"fietsje met zijwieltjes zoeft. Zucht

Pippie

Miep

Miep

24-06-2009 om 18:30

Fietsen is niet hetzelfde als verkeer

Kunnen fietsen, met of zonder zijwieltjes, is niet hetzelfde als veilig meedoen aan het verkeer op de weg!
Ik laat mijn dochter dan ook echt niet op de weg fietsen, voorlopig alleen op de stoep en in het park enzo.

Hoewel het ook wel een beetje aan de persoon ligt idd. Mijn zoon is 6 en kan sinds een jaar zonder zijwieltjes, maar is ook helemaal niet met zijn hoofd erbij. Ziet alles onderweg, alles behalve het verkeer, zeg maar. Of hij kan "opeens" niet meer remmen, zucht...

Ik rijd dan ook alleen maar bekende ritjes, goed ernaast, schreeuw als een legeraanvoerder instructies naar hem en sta doodsangsten uit. Maarja, je moet het toch leren?! Heb wel eens ergens gelezen dat je ze pas met 11 of 12 echt alleen in het verkeer kan laten.

Guinevere

Guinevere

24-06-2009 om 20:52

Wel gelijk verkeer in

Goh, toen onze zoon dus met net 4 los kon fietsen zijn we erg snel het verkeer in gegaan met hem. Wel eerst geoefend op vrijliggende fietspaden, en toen dat goed ging voor het echie. Maar goed, wij wonen in een dorp, dat maakt wel uit natuurlijk!

Mamvantwee

Mamvantwee

25-06-2009 om 10:33

Verkeer

Ik ben gisteren wel direct met haar de weg op gegaan. Wel rustige wegen en losse fietspaden natuurlijk, maar ook een echte rotonde over (ze stopte pardoes omdat er een auto aankwam, gelukkig zagen alle automobilisten dat hier een beginnende verkeersdeelneemster fietste!). Ik zit er als een leeuwin bovenop, beschermend aan de linkerkant en vóóruitkijkend en -roepend.

Maar ze moet het toch echt zo leren. Het gaat een spannende tijd worden, ja. Als ze alleen buiten is, mag ze voorlopig alleen op de stoep in onze straar fietsen. Alleen samen met mij of papa mag ze de straat op.

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.