Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

29-06-2011 om 22:58

Ik zie tegen de vakantie op....met 4 kids

Misschien kunnen jullie me een beetje helpen.
De zomervakantie staat voor de deur. Hoewel alle moeders dan roepn: hoera! vakantie! zie ik er wel weer een beetje tegenop.Dat komt omdat ik er hier 4 heb rondlopen in de leeftijd van 12 tot 1,5.
De dagen zijn dan een zootje ongeregld, ik ruim op (als ik al aan het huishouden toekom!!!), maar dat is tevergeefs, ze vervlen zich stierlijk en als ik al suggesties aandraag is dat meestal niet leuk of goed, s'morgens begint het al: gaan we nog wat doe-hoen? Het is ook niet mijn bedoeling om elke dat weg te gaan, dat trek ik niet , maar de portemonnee ook niet,en soms moet je je gewoon thuis vermaken, vind ik. De oudste wil ook niet iedereen bellen, maar wacht af tot er gebeld wordt door vriendjes/veriendinnetjes en hangt het liefst achter tv of computer, of heeft gewoon heel de dag commentaar op iedereen.
Vorig jaar heeft het me ook behoorlijk uitgeput (ik kwam pas aan mijn rust toe na de vakantie!!haha)Daarom zie ik er nu best tegenop. Het klinkt een beetje negatief allemaal, maar is dit herkenbaar?
Hoe regelen jullie dat, zodat iedereen het naar de zin heeft, maar jezelf ook niet bek-af bent vanhet politieagentje spelen? Logeeradresjes hebben we ook niet te over...
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Bedankt voor het lezen en ik ben erg benieuwd!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

30-06-2011 om 02:07

Herkenbaar, geen tips.

Zijn er echt moeders die denken: "Hoera, vakantie?" Ik ken ze niet. Het enige dat ik prettig vind dat ik 's ochtends niet hoef te haasten maar als het gezellig langzaam opstarten opstarten voorbij is, zo tegen tienen, vraag ik me alleen maar af wat ik nu weer moet bedenken om mijn dochter een leuke dag te laten hebben, behalve als ik een uitje heb gepland, dat is dan wel weer leuk. Mijn dochter wacht trouwens niet af wie haar belt maar begint zelf te drammen om X of Y te bellen.

liora

liora

30-06-2011 om 06:51

Weg

Hoi,

Ik ga toch wel weg. Dagenlang thuis zitten vind ik zeer deprimerend. Niet elk uitje hoeft duur te zijn toch?

Maar met vier kinderen met zo'n groot leeftijdsbereik kan ik me voorstellen dat het lastig is.

Ik maak net mijn oudste zoon altijd een lijst van wat we allemaal gaan doen, en verder laat ik de NSO doorlopen, dus daar kan hij ook een aantal dagen geen. Voor de jongste loopt de crèche gewoon door. Ik ben zelf drie van de zes weken vrij.

Liora

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 07:15

Brunette

HOERA! Ja, die moeders zijn er.

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 07:17

Bezig bijtje

Ik zou niet meer proberen steeds iets te verzinnen. Het is toch niet goed wat je verzint, is mijn ervaring. Ik hoop eigenlijk dat hier de moeders reageren die heel goed zijn in het ontwikkelen van complete schema's met ideeen, die ik hier weleens voorbij zag komen de afgelopen jaren. Ik zou zeker van te voren met hen afspraken maken. Ja, ze vervelen zich soms, terwijl jij het juist druk hebt. Misschien kunnen zij jou helpen zodat je meer tijd hebt om met hen (ik noem maar wat) een spelletje te doen met hen.

Tineke

Tineke

30-06-2011 om 09:01

Hoera vakantie!

Wij smachten er naar en ik heb het altijd heerlijk gevonden, ook met jonge kinderen.
Ik denk dat structuur je gaat helpen. Bedenk een soort dagschema, zo laat opstaan, samen een uurtje huishoudelijke klusjes, ieder op eigen manier relaxen, zo laat samen eten, kinderen doen boodschappen en mogen voor x-bedrag naar eigen inzicht iets lekkers uitzoeken of bepalen avondeten, etc.
Eindeloze dagen zonder kop noch staart zorgen voor uitzichtloze verveling. Niemand weet waar hij aan toe is, dus dat wordt zeuren.
Zorg dus voor duidelijkheid, maak een schema, waarbij individueel vermaken en samen dingen doen elkaar afwisselen. En desnoods vul je het zelf spelen ook in: deze week is bijv. playmobilweek. Samen dingen doen hoeft niet duur te zijn, het gaat dan ook om huishouden, koken, boodschappen, eten, en natuurlijk kleien, schilderen, etc. Uitjes plan je ook in, dat voorkomt zeuren.
Veel plezier!

koentje

koentje

30-06-2011 om 09:12

Hier

toch echt ook een 'hoera; vakantie-moeder'!
Bijtje wat jij en je kinderen nodig hebben is structuur.
Je moet je niet alleen maar door je kinderen laten leven, maar duidelijk aangeven wat ze wel en niet van jou mogen verwachten.
Geef van te voren aan welke klusjes gedaan moeten worden door wie en zorg dat ze eerst dat doen voor er gecomputerd wordt en/of gespeeld.
Sowieso zou ik meer grenzen stellen aan het computeren. Wat meer dan gewoon lijk computeren is helemaal niet erg in de vakantie, maar je moet ervoor waken dat het vanuit een soort lamlendigheid gebeurt waar niemand blij van wordt.
Verder zou ik duidelijk aangeven wanneer je wel iets met ze gaat doen en wanneer niet. Doe je niets met ze dan moeten ze ook weten dat ze zichzelf moeten vermaken en jou er niet mee lastig vallen. Vervelen: prima, maar doe het niet hier!
Als ze veel ruziemaken met elkaar is het ook handig om te zorgen dat ze niet steeds alles samen doen. Na een bepaalde tijd samen spelen is het dan ook gewoon genoeg geweest. Anders ga je ook meer krijgen dat je politieagent speelt.

vijf

vijf

30-06-2011 om 10:11

Tips

Nog wat tips van een moeder van vijf, (14 jaar- 4 jaar):
Wat hier heel erg goed werkt, is om de oudsten 's avonds, als allebei de ouders thuis zijn, mee op stap te nemen met een ouder. Van een ijsje eten, een bezoekje bij opa en oma, een bioscoopje tot een avondwandeling. Zij genieten echt heel erg van de volwassen gesprekken en aandacht en hierdoor laden ze weer een soort op, voor overdag, als ze niet boven de drukte van de kleintjes uitkomen.
Verder laat ik ze 's avonds lekker laat naar bed gaan, met een filmpje of zo, en dan heerlijk uitslapen. Die groten vinden dat echt geweldig.
Een grote hit is hier ook, dat de groten het avondeten bedenken en organiseren. Ook iets bakken, gaat ze goed af en doorbreekt de dag.
Overdag ga ik regelmatig met het stel op de fiets, bijvoorbeeld een ijsje eten, naar de winkels om een cadeautje voor een jarig familielid te kopen of zo. Omdat de groten vaak 's avonds grote aandacht krijgen, vinden ze het best wel leuk om dan overdag met hun kleine broertje in de speeltuin tikkertje te doen.
Verder is iedereen hier in huis, zelf verantwoordelijk voor hoe hij/zij zich voelt. Als iemand zich verveelt, voel ik me niet aangesproken.

Hoera vakantie

Ik heb er ook wel zin in! Wat bij ons voorgaande jaren wel een succes was, is aan elke vakantieweek een land koppelen. Van tevoren met z'n allen besluiten welk land in welke week aan de beurt is en het lijstje ophangen. Gewoon je dagen doorvakantiën met bovenstaande tips en zodra de verveling dreigt toe te slaan, kom je met: het was toch de week van Frankrijk? Oké oudste, zoek maar op, wat eten ze daar? Dat kun jij gaan maken vandaag. Kleuter, kijk, in Parijs hebben ze een Eiffeltoren, die kun je van je duplo/lego/kapla/WC-rollen wel bouwen.
Ah, deze week is van Mexico. Wat eten ze daar? Leuk, taco's eten. Zullen we meteen restaurantje spelen? Gooi damastpapier op tafel en witte servetten en dan mogen de middelste twee daar een fraai tafelkleed van produceren en de servetten versieren. Doe eens wild en zet wijnglazen of champagneglazen neer met druivensap (voor de jongste nog maar even niet . Wat voor dieren heb je daar in Mexico? Maak er maar een territorium voor cq kijk eens wat voor geluiden ze maken. Enz enz. Al naar de pet van de dag.
China is ook een heel dankbaar land. Het eten is niet moeilijk en er is nog volop uit te zoeken en het spreekt zeer tot de verbeelding. En bijna alle bovenstaande tips zijn hierin wel te gebruiken. Succes!

Yvonne

Yvonne

30-06-2011 om 11:26

Heerlijk vakantie

ik kijk er echt naar uit. Wat minder gezellig is is dat man en ik niet tegelijk vakantie hebben, kwam helaas niet uit op het werk. Het voordeel daarvan is dat de kids alle 6 weken op de camping kunnen zijn, we hebben een seizoensplek. Op de camping zijn genoeg andere kinderen waar ze mee kunnen spelen, ze kunnen onbeperkt naar het buitenbad daar. Nu zijn die van 12 en 10 met zo'n kleintje is het wel wat lastiger.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-06-2011 om 11:38

Nu ken ik ze dus wel, de blije vakantiemoeders.

De moeders in Spanje klagen vooral maar dat komt waarschijnlijk omdat de zomervakanties hier wel errug lang zijn, twee en een halve maand.

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 13:23

Brunette

Er zijn veel mensen die het niet snappen, maar ook dan:Hoera! Wij zijn erg goed in vakantie hebben..

Merel

Merel

30-06-2011 om 14:14

Schoolvakanties europa

Sommige landen hebben heel veel vakantie voor de schoolkinderen, sommigen een stuk minder door het jaar heen en dan weer een ellenlange zomervakantie.
Leuk om hier eens te kijken:

http://www.schoolvakanties-europa.nl

jess

jess

30-06-2011 om 15:00

Heerlijk

6 weken vrij met de kinderen (3) leeftijd van 7/11 jaar.
Wij gaan wel dagjes weg met museumjaarkaart bijvoorbeeld. maar zwembad in de tuin, gewoon lekker bbq, luieren, lezen, schilderen, tekenen, enz. kom ik de zomer wel door.
of gewoon naar camping in de buurt gaan.

even niets moeten qua school, sport,enz. dat bevalt mij wel!

Ik verheug me vooral

op het feit dat ik de komende zes weken niet om zes uur op hoef te staan haha. We gaan niet weg of zo, maar we plannen wel elke week twee leuke uitjes (dierentuin, zwemplas, bospicknick, dat soort dingetjes). Alles in overleg met de kinderen. De overige vijf dagen van die week zullen ze zichzelf een beetje moeten vermaken. Daarom ga ik morgen de Action leegkopen qua knutselspullen (slechtweerplan) en buitenspeelgoed (goedweerplan). De gewone dagelijkse structuur, vaste tijden voor opstaan, eten, douchen en slapen gaan, ga ik er dit jaar gewoon in houden. Ze zullen alleen een uurtje opschuiven.

Chippie

Chippie

30-06-2011 om 20:50

Hoera!

Ja, hier is het een volmondig ´HOERA´. Ik vind het de heerlijkste weken van het jaar. Iedere dag plan ik wel iets ´omdat het vakantie is´. Maar dat kan ook een extra ijsje zijn, een rondje fietsen, kinderboerderij, logeerpartijtje, hut timmeren, varen op de beek, leuke film kijken, picknicken, ik haal een schildersdoek of opdroogklei bij Action, we eten tussen de middag een broodje knakworst, we timmeren een hut in de tuin, ze slapen een nachtje in de tuin, tien kindren in de tuin, appelflappen bakken, er staat een zwembad in de tuin, we gaan met alle buurkinderen een groot stoepkrijtschilderij maken, etc.
Iedere vakantieweek plan ik minimaal 1 leuk uitje. Een grote speeltuin, museum, dierentuin, oid. Ze gaan vaak nog wel een nachtje logeren bij opa en oma, we gaan 2 weken weg.
Ik ben heel erg makkelijk. Er spelen hier wel eens 10 kinderen in de tuin (kost je één kan ranja of 10 raketjes). Opruimen doe ik één keer per dag ´s avonds. Kinderen hebben ook vakantietaakjes: fiets moet worden gepoetst, kamer moet worden opgeruimd, er kan een zakcentje worden verdiend door een klusje te doen, etc.

Chippie

Chippie

30-06-2011 om 21:13

Kakelot, grappig

Tegelijkertijd gepost, ik had zo jouw posting kunne schrijven.

Rosase

Rosase

30-06-2011 om 23:44

Klusjes en boodschappen

Daar vermaken ze zich hier best mee. Zeker als ze er een zakcentje mee kunnen verdienen.

En ik ook weer blij, wordt die vloer toch nog eens een keertje gedweild.

En voor de rest laat ik de BSO ook doorlopen voor de weken dat ik werk en een incidentele extra dag. Kan ik ook nog eens wat doen en hebben ze toch nog een beetje structuur.

De opdrachten (ga spelen) vind ik wel een vondst!

Hoera

ik heb er heel erg zin in, ik heb gisteren mijn laatste werkdag gehad, nog wat kleine dingen afmaken, vacatures door lezen. Ik heb sinds ik heb besloten dat het ook een positieve kant heeft dat ik nog geen nieuwe baan heb (even volop genieten van de vrijheid) er zo'n zin in, Mandarijntje wordt al weer 2 (het gaat veel te snel) en ik kan even ongestoord van haar genieten.

De kinderen gaan nog 2 dagen per week naar de opvang terwijl ik dan lekker vrij ben ! Verder met mooi weer naar de duinen en zwemmen, veel met buurkinderen spelen. Afspreken met vriendinnen, nog wat scoren in de uitverkoop, spulletjes voor de camping kopen, vrienden te eten vragen, bbq'en, picknicken in de tuin. Babbelen op straat met buurvrouwen, allemaal heel onbenullig en kneuterig.

Ik hoop dat het meidenfenijn in de straat weer wat bijtrekt anders zit ik telkens met een huilende en boze 8 jarige. Verder zie ik geen potentiele problemen, heerlijk.

ayla

ayla

01-07-2011 om 09:46

Ik hoop alleen

dat het weer gaat meewerken, anders zit je net als vorig jaar 3 weken binnen opgesloten omdat het gewoon te slecht weer si om buiten iets te doen

Oh ja natuurlijk

het weer, is het andere mogelijke probleem.

het moet wel mooi weer zijn anders vind ik het ook niets dat gehang en geklaag binnen.

Hier ook hoera

Je krijgt een brok tijd om zelf in te delen. Heerlijk! Af en toe wat structuur als de kinderen daar behoefte aan hebben en verder gaan met die banaan.
Slecht weer bestaat niet, alleen maar slechte kleding. Dat geklaag altijd. Wat kost het nou, een regenpak en een paar laarzen. We wonen in een gematigd zeeklimaat, da's niet echt iets van de laatste jaren, toch?

ayla

ayla

01-07-2011 om 10:31

Tuurlijk

maar mijn kinderen zijn geen slecht weer liefhebbers, de jongste begint al te bleren als hij een druppel op zijn hoofd krijgt. Bij regen zijn die dus echt niet naar buiten te porren

liora

liora

01-07-2011 om 12:36

Boterhammen

Ik vind het vooral lekker dat ik geen boterhammen voor op school hoef te smeren, daar verheug ik me alvast op. En niet dat gehaast 's morgens.

Maar ik weet dat ik na de vakantie ook altijd wel weer blij ben als alles weer begint.

Liora

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2011 om 12:43

Vakantie is begonnen

Vakantie is zojuist begonnen, voor de jongens in ieder geval. Over een week vertrekken we op vakantie. Maar nu ben ik ziek Al sinds dinsdag, echt zwak-ziek-misselijk. Zucht... Hoewel we een mooie verre reis gaan maken, kan ik mij er op dit moment even helemaal niet op verheugen. Ik heb helemaal nergens zin in. Balen balen balen!
De kinderen zijn blij dat ze vrij zijn. Ik kreeg zelfs al een boze reactie toen ik vertelde dat jongste vanmiddag een afspraak bij de kapper heeft. Toch een verplichting op de eerste vakantiedag, nee nee nee!

Gemengde gevoelens

Ja, vakantie is leuk, alleen, ík heb (nog) geen vakantie en man ook niet. Oudste is inmiddels 7 en heeft zat vriendjes om zich mee te vermaken dus het is prima te doen, zeker bij droog weer. Met jongste van 3 verandert er niks, die gaat naar het kdv tot we op vakantie gaan.

Voordelen:
- niet halen en brengen van school;
- geen ochtendstress;
- ik gun mijn zoon die zee van vrije tijd.

Nadelen:
- ik moet gewoon werken tot ik zelf vakantie heb, met kinderen om je heen is dat toch minder gemakkelijk (ik werk thuis)
- ik mis die twee dagen per week dat ik lekker helemaal alleen thuis ben en geheel mijn eigen gang kan gaan

Dus ja, vakantie is leuk, maar ik ben altijd lichtelijk opgelucht als school weer begint.

Chris

Thursday Next

Thursday Next

01-07-2011 om 14:07

Vakantie!

Heerlijk. Man en ik moeten nog 2 weken werken en dan zit het in de planning om 4 weken weg te gaan. Maar... nou krijgt man het verzoek van zijn werk om de vakantie op te zeggen en door te werken. Dus we moeten nog kijken of alles door kan gaan en of we werkelijk die 4 weken gaan. De komende 2 weken zal het in ieder geval druk zijn, ik moet nog naar Florence ook voor een paar dagen.
IJsvogeltje, beterschap!

Hoeraroeper...

We zijn (bij elkaar opgeteld) drie weken elders onder de pannen en de andere drie weken schipperen mijn heer-gemaal en ik wel door, qua werk. Gelukkig zit er wat flexibiliteit in bij ons, want BSO hebben we ook niet. Andere jaren lukte het zo ook, ook wel eens om zes weken door te komen. Vooralsnog blijf ik een hoeraroeper als het over vakantie gaat

Hoera2

nou indd zeg, ik vind het alleen al heerlijk voor mijn oudste dat ze niet hoeft op te schieten. Niet in de ochtend en niet sávonds, ze mag lekker lang buiten spelen, lekker langzaam ontbijten, mag uitslapen. Even een tijd geen gehaast is voor haar heel goed.

Oh gruwelijk, ik heb zo'n gruwelijke zin in die 2 weken camping in Z Fr, ook omdat ik dan die oudste bruin en vrolijk rond zie rennen over de camping met een horde andere kinderen, lekker zwemmen, lekker snaaien bij ons en andere tenten. Buiten eten, bbqén, ontbijten met verse croissants en stokbrood, zalig !! Oh ja, ik heb er echt gruwelijk veel zin in. Heerlijk vooruitzicht !

Katrien

Katrien

01-07-2011 om 15:56

Hier ook hoera!

Maar ik zit een luxepositie. Eén dochter van 11 die zichzelf goed kan bezighouden en zelf heb ik ook de hele vakantie vrij (op een paar dagen na voor voorbereidingswerk) omdat ik in het onderwijs werk.

Katrien

Primavera

Primavera

01-07-2011 om 20:24

Ik win!

4 kinderen en 3 volle maanden vakantie. De site die hierboven genoemd wordt klopt niet. De vakantie van lagere en middelbare school duren toch echt altijd tot ongeveer half september, terwijl ze half juni vrij krijgen.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.