Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

In bed plassen

Even een vraagje. Mijn zoontje van nu ruim 4,5 slaapt sinds 3 weken 's nachts zonder luier. Hij heeft tot nu toe 3 x in zijn bed geplast, alle 3 de keren 'savonds. Als ik dan om 11 uur naar hem toe ging om hem te laten plassen, lag hij heerlijk te knorren in een zeiknat (letterlijk) bed! Ik vraag me af of jullie dit herkennen? Wellicht op te lossen door hem wat eerder wakker te maken om te plassen? Verder blijft hij gewoon de hele nacht droog en heeft 's morgens een flinke plas op de wc.
Hij vindt het zelf wel vervelend en vraagt bij elk ongelukje of hij nu weer een luier aanmoet, want dat wil hij echt niet meer. Ik vind het tot nu toe geen probleem om zijn bed even te verschonen, maar ik hoop wel dat het bedplassen een keertje overgaat.
Verwacht ik teveel van hem? Dat vraag ik me eigenlijk af...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

11-08-2009 om 16:04

Waarom

slaapt hij zonder luier? Was hij echt zindelijk? Of was er een andere reden voor?

Hier een bijna 6-jarige die nog steeds niet droog kan blijven en dus nog steeds met luierbroekjes slaapt...oudste was bijna 7 toen hij zelf vroeg om een plaswekker, omdat hij van de luiers af wilde....in mijnn famillie zijn alle jongens (met name de ADHD-ers) erg laat met droog worden 's nachts....

Vic

Vic

11-08-2009 om 16:42

3x in drie weken

Drie keer in drie weken zie ik als 'ongelukjes'. Mijn dochter (4,5) is al een jaar zindelijk, overdag en 's nachts. Toch heeft ze zo eens in de twee maanden ineens een week dat ze drie keer haar bed nat plast. Ik maak haar nooit 's avonds wakker om te plassen, en bij een nat bed is dat meestal midden in de nacht (ook leuk, sta je om 3 uur een bed te verschonen).

seilram76

seilram76

11-08-2009 om 19:36

Goede plas voor slapen?

Heeft je kind goed geplast voor het slapen gaan? Hier maakte ik m'n dochter alleen wakker als ze niet goed geplast had voor het slapen. Soms had ze nl een half uur voor naar bed gaan geplast en kon of wilde niet meer plassen. Anders liet ik haar slapen. Die ongelukjes worden als het goed is steeds minder, ineens is het over. Als ze gewoon doorslapen na het bedplassen, dan waren ze waarschijnlijk te diep weg, en te ontspannen om de plas op te houden.
Als de luier zo'n staf is, zou ik hem niet meer omdoen, behalve als het plassen echt iedere nacht weer gaat gebeuren.
Succes er mee.
Marlies

Tango

Tango

11-08-2009 om 20:53

Ik zou het even aankijken

3 ongelukjes in 3 weken is op zich niet zo veel. Het kan best dat het vanzelf minder wordt. Inderdaad goed laten plassen voor het slapen. Nog een keer wakker maken zou ik niet doen, daarmee wordt hij niet echt zindelijk. Als het zo blijft met regelmatig een ongelukje zou ik toch weer die luier aantrekken. Of je moet het echt geen probleem vinden om regelmatig zo'n nat bed te verschonen. Ik persoonlijk vind dat toch echt geen pretje. Kind uit bed, drijfnatte boel eraf etc. Tangozoon van bijna 5 mag om die reden echt nog zijn luier niet uit 's nachts, hoewel hij het wel regelmatig vraagt. Maar ja, die is ook nog steeds meer nachten nat dan droog.

Hier

kregen wij het advies om na 2 uur te laten plassen. Als je kind dus om 20.00u naar bed gaat, maak je hem/haar om 22.00u wakker (wel echt wakker maken dus). Misschien dat hij dan de nacht wel verder droog blijft.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-08-2009 om 22:51

Wat ik heb begrepen

is wakker maken niet handig, dan leren ze nog steeds niet goed de plas op te houden

Sanneke*

Sanneke*

12-08-2009 om 06:51 Topicstarter

De reden

dat hij zonder luier slaapt is omdat hij dat zelf heel graag wil. Hij heeft hiervoor al een maand of 3 een droge luier gehad 's morgens en wilde nu ineens zonder. Prima! En 3x in de 3 weken een nat bed zag ik ook als ongelukjes, maar ik wilde het graag even toetsen.
Dat hij niet zindelijk wordt van wakker maken om te laten plassen weet ik, maar het scheelt in de meeste gevallen wel een nat bed En op zich is hij zindelijk, want de rest van de nacht gaat het prima. Toen hij nog met luier sliep lieten we hem niet plassen en toen was hij 's morgens ook droog. Dat laten plassen is dus met name voor mijn gemak. Maar we gaan daar wel snel mee stoppen, anders ben ik bang dat we hem er aan wennen en hij zonder dat niet meer droog kan blijven.

seilram76

seilram76

12-08-2009 om 11:11

Onzin pelle

Ik vind een kind dat 3 maanden droog is 's nachts zindelijk. Die 3x in 3 weken zijn ongelukjes die voor kunnen komen na een vermoeiende of spannende dag. Dat wil niet zegen dat het kind het niet kan. Mijn dochter wilde die luier niet meer aan na een tijd droog te zijn geweest. Toen ze geen luier meer om hoefde gaf dat een beetje spanning en ging het mis. Dat kan gebeuren en betekent dan niet dat het zindelijk zijn weg is. Vertrouwen op je kind en het komt goed.
Marlies

100%mama

100%mama

12-08-2009 om 19:43

Het klopt wel wat pelle zegt

Een kind is pas zindelijk als JIJ het kind niet meer wakker maakt om te plassen, maar dat het kind ZELF wakker wordt OMDAT het moet plassen. Uiteraard ongelukjes daar gelaten na een drukke of spannende dag. Uiteraard is de manier van laten plassen best een goeie training naar het zelf wakker laten worden. 3 ongelukjes in 3 weken vind ik niet echt veel, mijn idee gaat dat toch juist super!

Het komt wel denk ik altijd.

Sanneke*

Sanneke*

12-08-2009 om 21:01 Topicstarter

Precies 100%mama

daar sluit ik me bij aan, precies hoe wij er ook tegenaan kijken!

Sanneke

Mijn oudste zoon wordt zaterdag 5 jaar en is sinds een jaartje 's nachts droog. Vorig voorjaar lieten we hem nog plassen als we zelf naar bed gingen. Hij sliep toen al zonder luier. In de zomer kwam steeds minder vaak een plasje als we hem hiervoor wakker maakten. En toen was hij zindelijk.

En ja, hij heeft nu nog wel eens een nat bed. Soms twee maanden niet en dan ineens twee keer in de week. Heeft vaak ook met de activiteiten te maken die hij overdag doet. (spannende film, drukke dag op de bso, etc.)

Tja.

Toen ik vorig jaar hoogzwanger was, vond ik het niet leuk om een bed te moeten verschonen in het midden van de nacht. Nu ook niet, maar heb ik er fysiek wat minder last van. Verschonen, oudste gaat nog een keer plassen, even de boel afsoppen, schone pyama aan en we gaan allemaal weer slapen.

Linda

p.s. hoewel het advies (inderdaad) is om kinderen niet wakker te maken om te plassen, werkt het wel zo fijn als je effe niet zo makkelijk bedden verschoont. Het zindelijke worden gaat volgens mij niet sneller of langzamer. Kennis van ons hebben een zoontje van ruim 5 die 's nachts nog een luier draagt, poept 's nachts ook in zijn luier, ze laten hem zelf nog plassen voordat ze gaan slapen. En ook hij wordt zindelijk, hoor. Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken.

Hanne.

Hanne.

13-08-2009 om 19:41

Voordeel van wakker maken

Mijn (bijna) 5 jarige maken we 's nachts ook wakker.

Bij hem had het gigantisch veel invloed op z'n zelfvertrouwen, hij snapte nl niet dat hij 's nachts niet zindelijk was, en ook onze opmerkingen dat dat vanzelf wel zou komen hielpen niet. Toen zijn jongere zusje vervolgens wél zindelijk werd was het huilen geblazen.

Nu we hem wakker maken is z'n zelfvertrouwen duidelijk beter geworden. en nachten zonder natte bedden en geen luiers meer hoeven kopen beschouw ik als bonus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.