Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-01-2023 om 11:27

In “Jip en Janneke taal” onderwerpen uitleggen, hoe?

Ik merk dat ik het lastig vind om sommige dingen in “Jip en Janneke taal” uit te leggen, omdat ik zelf ook niet altijd “snap” waarom iets zo is.
Bijv wat menstruatie betreft ; waarom wordt een vrouw nog ongesteld terwijl ze geen kinderen meer wil, of waarom wordt een meisje op 12-jarige leeftijd ongesteld terwijl ze dan geestelijk (maar ook lichamelijk toch?) nog niet “rijp” is om een kind te krijgen.
Mijn dochter is 6 en zag mij onlangs (onverwachts) ongesteld zijn en toen kwam het gesprek daar een beetje op. Maar ik sta zelf met m’n mond vol tanden bij wijze van, weet er ook niet echt een antwoord op waarom iemand van 12 gaat menstrueren terwijl ze nog geen kind “hoort/kan” krijgen.
Hoe leg ik dit op een simpele manier uit?


Je hoeft niet alles te weten en uit te kunnen leggen. Je mag ook zeggen:'Ik weet het niet, het is gewoon zo'.

"Maar ik sta zelf met m’n mond vol tanden bij wijze van, weet er ook niet echt een antwoord op waarom iemand van 12 gaat menstrueren terwijl ze nog geen kind “hoort/kan” krijgen."
Ik neem aan dat je kind van 6 dat (nog) niet vraagt? Ik denk dat je te ver doordenkt. Soms menstrueren vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen ook. Maar over onvruchtbaarheid hoeft het ook nog niet te gaan. Of transmannen die menstrueren. Die zitten daar ook niet op te wachten. 

Wrs voldoet voor nu om te zeggen dat meisjes als ze groot worden ongesteld worden/gaan menstrueren. Dat is een moeilijk woord en betekent dat je bloedt daar onder. Het is niet erg, het hoort bij vrouw worden.

En als zij nog vragen heeft kun je die beantwoorden. Doet het pijn? Bloedt jij altijd? En papa? Dat zijn de soort vragen die ik verwacht.
En als je het antwoord niet weet is 'dat weet ik ook niet' ook een antwoord idd.

Ik denk dat je je bij veel van dit soort onderwerpen kunt laten leiden door de vragen van kind. Dan voorkom je ook dat je zelf vastloopt in allerlei ingewikkelde ideeën. 

Niet al je eigen waarde oordelen meenemen, maar uitleggen dat het biologie is, onderdeel van volwassen worden, een cyclus waarbij een eitje vrij komt dat een kindje kan worden, maar dat via ongesteld zijn het lichaam verlaat. 

De baarmoeder maakt een nestje voor de eicel en dit nestje (laagje in de baarmoeder) verlaat het lichaam samen met het eitje en wat bloed. 

Dat jij het allemaal raar en niet normaal vindt, aan die mening hebben kinderen niet zoveel, het maakt het alleen maar nog meer akward.

Pippeltje schreef op 06-01-2023 om 11:32:

Je hoeft niet alles te weten en uit te kunnen leggen. Je mag ook zeggen:'Ik weet het niet, het is gewoon zo'.

Het is wel raar dat je als volwassene dit niet weet. 

Ik heb het zo uitgelegd toen mijn dochter klein en nieuwsgierig was: elke maand maakt je lichaam in je buik een nestje voor een baby. Als er geen baby in komt, gooit je buik het nestje weer weg en dat komt dan als bloed uit je babygaatje (dat was een woord dat ze zelf had verzonnen). En dan maakt je lichaam weer een nieuw nestje. Als je dat bloed voor het eerst ziet, weet je dat je lichaam een baby kan krijgen, maar dat hoeft natuurlijk nog lang niet. 
Waarom je wel menstrueert als je nog geen baby wilt, daarin was dochter toen nog niet geïnteresseerd. En dat je dingen kunt doen die ervoor zorgen dat er geen baby komt als je wel menstrueert, dat kwam ook later. Gewoon vragen beantwoorden en als ze niet verder vraagt, ook niet meer informatie geven. Dat komt later wel.

Dymo schreef op 06-01-2023 om 11:51:

Ik heb het zo uitgelegd toen mijn dochter klein en nieuwsgierig was: elke maand maakt je lichaam in je buik een nestje voor een baby. Als er geen baby in komt, gooit je buik het nestje weer weg en dat komt dan als bloed uit je babygaatje (dat was een woord dat ze zelf had verzonnen). En dan maakt je lichaam weer een nieuw nestje. Als je dat bloed voor het eerst ziet, weet je dat je lichaam een baby kan krijgen, maar dat hoeft natuurlijk nog lang niet.
Waarom je wel menstrueert als je nog geen baby wilt, daarin was dochter toen nog niet geïnteresseerd. En dat je dingen kunt doen die ervoor zorgen dat er geen baby komt als je wel menstrueert, dat kwam ook later. Gewoon vragen beantwoorden en als ze niet verder vraagt, ook niet meer informatie geven. Dat komt later wel.

O, ik zie dat er tegelijk met mij soortgelijke reacties zijn geplaatst!

Je kunt natuurlijk nooit alles weten en kinderen vragen van alles. Als ik het niet weet zeg ik vaak dat we het wel samen gaan opzoeken. Tegenwoordig kun je zoveel vinden op internet en in de bibliotheek. Zo heb ik samen met peuter eens opgezocht welk geluid een krokodil maakt. Zo leer je zelf ook nog eens wat.

In het geval van menstruatie zou ik het inderdaad uitleggen zoals de schrijvers boven mij. Vooral feitelijk en dat je zo jong kan gaan menstrueren is voor de mens in de huidige tijd gewoon niet zo logisch inderdaad, maar het is gewoon een biologisch proces. Veel meer uitleg is er denk ik ook niet.

Ik zou het houden op antwoorden op vragen die ze stelt, zonder er van alles bij te halen of een complete lessenserie biologie te gaan zitten geven.
Hoe dymo het beschrijft, als een nestje voor een baby dat weer weg gaat als die baby er niet komt, vind ik mooi uitgelegd. Allerlei uitzonderingen, anticonceptie en het waarom van het hele circus is zeker met zes jaar nog niet relevant.
Je lichaam is in staat om zwanger te worden. Dat staat los van een eventuele kinderwens, net als dat dat andersom ook het geval is. 

Bij Jip en Janneke taal gebruik je vaak woorden die niet helemaal kloppen, maar die het kind wel kent.
Zoals hierboven: 'een nestje' in de baarmoeder. Omdat het kind een beeld heeft bij de term 'nest'. Zelf gebruiken wij bijvoorbeeld ook 'goede soldaatjes in je lichaam' als we het over weerstand hebben. Die vechten tegen de 'slechte indringers' (virussen). 

Mocht je moeite hebben om dat soort woorden te gebruiken omdat je bang bent dat je daarmee een vals beeld creëert, kun je het kind dat ook uitleggen. "Ik zeg wel nestje, maar het is natuurlijk geen écht nestje zoals bij een vogel. Het bestaat niet uit takjes, maar uit ander zacht materiaal van binnen in het lichaam. Maar ik leg het je even uit als een 'nestje', zodat je het goed snapt."

Idd vooral niet zoveel uitleggen, enkel op wat ze wil weten. Mijn kinderen haakten altijd af bij mijn biologielessen, details vonden ze afschrikwekkend. 
Mijn oudste was er van overtuigd dat de vruchtzak een plastic zak was en dat we jongste hadden gekocht in het ziekenhuis. Daar ga je met je goede gedrag.

Max88 schreef op 06-01-2023 om 12:33:

Idd vooral niet zoveel uitleggen, enkel op wat ze wil weten. Mijn kinderen haakten altijd af bij mijn biologielessen, details vonden ze afschrikwekkend.
Mijn oudste was er van overtuigd dat de vruchtzak een plastic zak was en dat we jongste hadden gekocht in het ziekenhuis. Daar ga je met je goede gedrag.

LOL 

Mijn ouders gaven op dat soort vragen altijd als antwoord dat ik ‘uit de boerenkool’ kwam. Vond ik zo raar, want mijn volgende vraag was dan ‘maar stel dat papa net dát stukje boerenkool op had gegeten?’

We, mijn ouders en ik, halen dit soort verhalen van vroeger nog regelmatig naar boven 😂

Die hele menstruatie is natuurlijk gewoon een foutje in het ontwerp van de voorplantingsorganen van de vrouw, dat had slimmer gekund, ben ik wel met je eens. Wat een gedoe en soms zelfs ellende levert het op. Waarom zou je maandelijks moeten menstrueren, dat is helemaal niet nodig voor die paar kinderen die je in je leven krijgt. Erg inefficiënt en onhandig enzo. Maar goed, zoals mensen hier al schrijven, is dat waarschijnlijk niet de vraag van je dochter. 

Kersje schreef op 06-01-2023 om 12:48:

[..]

LOL

Mijn ouders gaven op dat soort vragen altijd als antwoord dat ik ‘uit de boerenkool’ kwam. Vond ik zo raar, want mijn volgende vraag was dan ‘maar stel dat papa net dát stukje boerenkool op had gegeten?’

We, mijn ouders en ik, halen dit soort verhalen van vroeger nog regelmatig naar boven 😂

Mijn moeder heeft me wel eens wijs proberen te maken dat ik 'gewoon door het plafond was komen vallen', terwijl het plafond nergens sporen van reparatie had en het huis ouder was dan ik zelf. Ik geloofde heel veel als kind, maar dat broodje aap verhaal dus mooi niet.

MamaE schreef op 06-01-2023 om 12:54:

[..]

Mijn moeder heeft me wel eens wijs proberen te maken dat ik 'gewoon door het plafond was komen vallen', terwijl het plafond nergens sporen van reparatie had en het huis ouder was dan ik zelf. Ik geloofde heel veel als kind, maar dat broodje aap verhaal dus mooi niet.

😂 geweldig

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.