Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Interessante straf?

Ik sta niet vaak met mijn oren te klapperen, maar wat vinden jullie van deze:

Gisteren komt dochter van 7 uit school gerend met klasgenootje (waar ze af en toe wel eens mee speelt, geen hartsvriendin of zo). 'Mogen we spelen?' Ik beaam dat dat wat mij betreft OK is, waarop vriendinnetje opgewekt meldt 'dan moet het wel bij jullie, want ik heb straf en mag de komende 2 weken niet bij mij thuis spelen'

Nou ja. Op mijn wat perplexe opmerking naar vader (die er inmiddels bijgekomen is) wat er loos is, beaamt ie vrolijk dat zijn dochter gisteren met een vriendinnetje bij hun thuis dusdanig heeft huisgehouden dat ze de komende 2 weken als straf geen kinderen mee naar huis mag nemen. Maar elders spelen is geen probleem. En (met een grijns) 'Dat heb je weer mooi voor jezelf geregeld vanmiddag, Truusje'

Ik stond met mijn oren te klapperen. Om nou maar te roepen dat in dat geval het feest niet doorging ging me iets te ver, maar ik heb vader (en dochter) wel even subtiel gemeld dat als het meiske (wat inderdaad nogal een wildebras is) zich bij ons ook maar enigszins zou misdragen ik haar linea recta weer zou laten ophalen. (ze was overigens poeslief de hele middag). Maar als ze maandag weer wil komen spelen dat heb ik toch de neiging om dat een minder goed plan te vinden.

Wat vinden jullie van deze intrigerende opvoedingstactiek?

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

10-01-2009 om 13:27

Apart

en totaal effectloos! De straf had m.i. meer effect gehad als Truusje twee weken niet had mogen spelen, niet thuis, maar ook niet uit.
gr.
Petr@

Jade

Jade

10-01-2009 om 14:42

Hmmm....

"Wat vinden jullie van deze intrigerende opvoedingstactiek?"

Dat is een ´da´s makkelijk, we schuiven het de komende 2 weken lekker af op een ander´-techniek.

Mocht ze maandag weer vragen om te spelen zou ik ´nee´ zeggen.

Jade

Jade

10-01-2009 om 14:43

Te snel....

...op ´verzenden´ gedrukt (moet dat toch eens afleren

Die techniek van die vader vind ik een totaal onlogische techniek. Als je een kind wilt straffen door het de komende 2 weken niet bij je thuis te laten spelen moet je dat ook doortrekken naar `en dan ook niet bij een ander´. Da´s effectiever......

Goh...

bijzondere keuze voor een straf. Als ze maandag weer willen spelen zou ik nee verkopen of anders gekscherend tegen de vader grappen dat je de rekening voor het oppassen wel stuurt. Ik vind het een kortzichtige en totaal effectloze straf. Beetje simpel en vooral makkelijk voor paps en mams van het meisje zelf.

groetjes van Purk

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2009 om 15:14

Tja

Op zich vind ik het een hele suffe straf. Volgens mij is een straf pas effectief als de gestrafte het als straf ervaart. Dat lijkt bij Truusje niet zo te zijn, zij wendt zich opgewekt tot een ander.
Truusje lijkt me een slim meisje, die goed weet tot hoever ze kan gaan bij haar ouders . Ik zou me niet lenen voor het mede uitoefenen van de straf en Truusje niet meer bij mij laten spelen (tenzij ze zich natuurlijk misdraagt). Als je moeite hebt met de manier waarop haar ouders straffen (uitvoeren), moet je bij die ouders zijn - daar kan Truusje toch niks aan doen?En: door haar kinderlijke onschuld wéét je dat het niet bij haar thuis mocht vanwege straf. Voor hetzelfde geld had ze gezegd: o, weetikveel, iets met een verbouwing ofzo.

Tirza

mamavogel

mamavogel

10-01-2009 om 15:32

Misschien

Mischien had ze die straf gekregen omdat er iets gebeurt was terwijl er iemand bij haar aan het spelen was.
De dochter van een vriendin had een keer een meisje te spelen. Ze hadden toen samen van alles overhoop gehaald op de ouderslaapkamer waar ze helemaal niet mochten komen. Als straf mocht er toen een week niemand komen spelen.

mamavogel

mamavogel

10-01-2009 om 18:08

Sorry

Niet goed gelezen.

zelf zou ik inderdaad z'n straf niet geven. Ik heb zo en zo nog nooit een straf gegeven wat twee weken duurt.

Asa Torell

Asa Torell

10-01-2009 om 23:09

Ja heel vreemd

Ik heb toevallig laatst ook deze straf (als 'natuurlijke consequentie') ook toegepast op zoon (pas 4). Maar dan wel in de echte uitvoering met geen speelafspraakjes thuis en ook niet elders. Het wangedrag is namelijk hetzelfde (het ging bij ons om woedend worden en gaan slaan en smijten als het afspraakje is afgelopen) en dat gedrag hoeft ie dan echt niet bij iemand anders wel te gaan uitvoeren... heel raar dus, dit verhaal!
Twee weken vond ik achteraf trouwens ook wel te lang, ik zou het nu wel bij een week houden.

Iets andere mening

Ik zou dit niet zo zeer als straf zien, maar meer als een maatregel om te voorkomen 'dat het weer gebeurt'. Ze noemen het wel een straf, maar dat is het eigenlijk niet. En dat is natuurlijk vaders goed recht, om een kind ergens al dan niet voor te straffen, alleen het woord is verkeerd gekozen. Ik begrijp het eigenlijk wel: kind doet iets wat je niet wil, en dan zorg je ervoor dat dat niet nog eens kan gebeuren (of in ieder geval de komende twee weken niet).

Of je dit meisje bij jou laat spelen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou dat niet willen laten afhangen van een eventuele straf bij het meisje thuis. Bij jou gelden jouw regels.

erykah

IngridT

IngridT

11-01-2009 om 15:38 Topicstarter

Ha!

Gelukkig vinden jullie het merendeels ook een malle maatregel. Ik zit er verder niet erg mee hoor, maar was vooral verbaasd. Vooral de lakonieke reactie van 'nou dan breek je de komende weken de tent elders maar af' vond ik nogal gemakkelijk. En bovendien vond ik het op die manier als straf ook vrij in-effectief. Maar dat is inderdaad niet mijn probleem.

Ik ben normaal overigens niet zo strict in het keurig-om-en-om hier danwel daar spelen (laat staan dat ik dat allemaal kan onthouden met 3 kinderen die allemaal minstens 5 of 6 'reguliere' vriendjes hebben). Enfin, we zullen zien of ze zich in de loop van volgende week weer 'meldt'...

Ingrid

Asa Torell

Asa Torell

11-01-2009 om 20:54

Ja maar erykah

Waarom zou het dan wel bij iemand anders thuis mogen gebeuren? Dat snap ik er dus niet aan.

duif2

duif2

12-01-2009 om 10:59

Zelf

Eerlijk.. Ik doe het ook weleens! Mijn jongste heeft wannneer ze thuis met een vriendinnetje speelt, weleens neiging de verwende sik uit te gaan hangen wat niet leuk is voor het vriendinnetje dat komt spelen. Ik heb haar ook weleens gezegd, deze week nodig je niemand thuis uit. Ze mag dan wel bij anderen spelen. Moet ik wel bij vermelden dat ze dit gedrag bij anderen niet vertoont...
Schiet maar....

groet, duif2

Jade

Jade

12-01-2009 om 11:32

Duif2:

*PANG*......

Nee hoor grapje.......ik vind het zelf gewoon in-effectief......maar ieder z´n eigen mening

duif2

duif2

12-01-2009 om 14:29

Werkt hier wel

dochter vindt het niet leuk wanneer er geen vriendinnetjes mogen komen. En na zo'n weekje gaat het met spelen altijd weer lange tijd goed; geen gedrein, vriendelijk gedrag naar vriendinnetjes toe etc.
Denk inderdaad dat het niet effectief is wanneer je kind ergens anders ook ongewenst gedrag vertoont.

duif2

Jade

Jade

12-01-2009 om 18:39

Duif2,

als je dochter het niet leuk vindt dat er geen vriendinnetjes mogen komen ja, dan is dat effectief.

Maar dat geldt dus niet voor het vriendinnetje van de dochter van IngridT.......dan is die straf totaal ineffectief.

Het verschilt per kind natuurlijk

Toevallig

Ging mijn temperamentvolle dochter gisteren door het lint. Ze wilde afspreken met een vriendinnetje. Bij ons thuis, maar het vriendinnetje wilde bij haar thuis. Omdat ik niet meer wist wie het laatst bij wie was (zij zelf hadden er theorieën over en vlogen elkaar bijna in de haren om gelijk te krijgen, dat ze überhaupt nog met elkaar wilden afspreken!?), heb ik geloot. Het vriendinnetje 'won' eerlijk, ze zouden bij haar gaan spelen. Mijn dochter, die niet tegen haar verlies kan, ging totaal uit haar dak (gelukkig is het vriendinnetje van hetzelfde laken een pak, dus die moeder keek er niet van op). Ze gedroeg zich zodanig dat ze direct mee naar huis moest van mij, niks te afspreken (sorry vriendinnetje). En de rest van de week ook niet. Niet hier EN niet ergens anders. Want anders heeft het echt inderdaad geen zin. Ze moet zich maar eerst leren gedragen. Helaas merkte ze zelf triomfantelijk op dat ze woe, do en vrij vrij heeft (studiedagen enzo) en dan lekker naar de BSO gaat. Samen met vriendinnetje. Grr. Had ik even niet aan gedacht.

IngridT

IngridT

14-01-2009 om 22:39 Topicstarter

Nou,

madam is vanmiddag weer wezen spelen. En ik had het verkeerd begrepen. Het was niet 2 weken maar een maand. Poeh. Nogal lang voor een 7-jarige. Zal eens vragen wat ze nou eigenlijk precies gedaan heeft om dit te verdienen...

Benieuwd hoe lang het duurt voordat ik mijn kont tegen de krib gooi (dochter was sneu vandaag omdat haar reeds geplande afspraakje niet doorging, en was erg blij dat "Truusje' last minute wel kon. Tja. Dan ga ik niet lopen dwarsliggen). Ik blijf het een idiote maatregel vinden.

Ingrid

Djiez

Een MAAND? Volgens mij hebben die ouders niet zo graag speelafspraakjes over de vloer.

Bijzonder

Nou dat is nog eens een heel bijzondere straf...2 weken niet spelen betekend bij mij ook 2 weken niet bij een ander huishouden zoals hij het noemt.

Ik vind een straf van 2 weken zowieso erg fors

Geen straf maar makkelijk voor de ouders

Zo straft ze niet zo zeer haar dochter maar ook de vriendinnetjes en de ouders daarvan. Geen Tv kijken of vroeg naar bed lijkt mij een betere oplossing maar goed wie ben ik En ze stimuleren hun dochter ook om erg handig te worden door de straf te omzeilen en afspraakjes te regelen buitens huis, het is zelfs aangemoedigd door de opmerking goed geregeld truusje! Rare situatie.

Jeremy

Jeremy

27-01-2009 om 21:51

Ik vind elke straf langer dan een dag...

...al belachelijk voor een kind tot een jaar of, laten we zeggen, 10. Laat staan 4! Da's voor een kind toch niet te overzien? Dan zijn ze de volgende dag superlief en dan moeten ze nog steeds bloeden? Nee, vind ik echt totale onzin en heel sneu.

Slim...

van de ouders van "truusje". Die hebben 2 weken gratis kinderopvang na school. Ga ik ook eens doen...

IngridT

IngridT

28-01-2009 om 16:52 Topicstarter

Hahaha,

mijn draadje leeft weer op.

De maand is nog lang niet om, maar probleem is voorlopig opgelost. Ik had dochter nl tussen neus en lippen door verteld dat ik niet heel erg veel zin had om de komende 3 weken 2 keer per week als gastgezin voor 'truusje' te fungeren. Waarop dochterlief me een dag later opgewekt meldde dat ze 'trussje' onder het knutselen even had meegedeeld dat ze vanaf februari weer welkom was. LOLLOLLOL! Moeder truusje kijkt me nog steeds normaal aan op het plein. geen idee of die eea heeft meegekregen...

Ingrid

Wilma

Wilma

02-02-2009 om 11:08

En 't is weer februari

Benieuwd of je Truusje nog krijgt deze week, Ingridt!

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.