Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sanrica

Sanrica

13-07-2009 om 21:12

Is dit een fase? Gedrag bijna 5-jarige

Ik ga er nu toch eens een berichtje aan wagen. Vandaag werd ik aangesproken op de buitenschoolse opvang over het gedrag van mijn zoon van 4,9 jaar. Hij luistert slecht, heeft maling aan ze, kijkt ze niet aan als ze tegen hem praten maar ondertussen ziet hij alles. Dit gedrag vertoont hij thuis ook. In zijn rapport stond ook al dat hij slecht luistert, zich niet goed kan concentreren, snel is afgeleid en geen oogcontact maakt. Hij heeft in zijn korte leventje helaas al wat dingen meegemaakt die voor hem heel vervelend waren, maar daar hoor ik hem nooit over. Hij vertelt wel heel veel maar alleen de leuke dingen. Alle dingen die ze op school en de buitenschoolse opvang vertellen herken ik. En thuis kan hij zichzelf ook heel slecht vermaken terwijl hij dat hij kleiner was zich zelf heel goed kon vermaken. Dit duurt ondertussen al een aantal maanden. Is dit nog steeds een fase of misschien niet? Er is 2 maanden geleden wel aan ons verteld dat hij hooikoorts heeft en astma in ontwikkeling maar dit speelde hiervoor al. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Groetjes Sandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

14-07-2009 om 12:40

Probleem?

De vraag is of dit gedrag problemen oplevert of niet. Als dat wel zo is, dan zou ik even met 'm naar de huisarts gaan. Dit gedrag KAN een aanwijzing zijn dat er meer aan de hand is. Wie weet hebben de dingen die in het verleden hebben gespeeld toch meer impact op hem gehad dan je denkt, dat lijkt me voer voor een kinder psych. Maar voor hetzelfde geld is het pure verveling. Wij kunnen dat vanaf hier natuurlijk niet zien...

herfst

herfst

14-07-2009 om 13:26

Dat denk ik ook

ik denk ook wat Guinevere zegt. eerst even naar de huisarts - en als er verder niks lichamelijks aan de hand is proberen hem wat duidelijker te corrigeren.

hier is 'goed luisteren' erg belangrijk , maakt niet uit waar het om gaat, ik wil dat mijn zoon naar mij luisterd. Als hij nu met 4 jaar al niet luisterd, hoe moet dat dan als ie straks 14 is? Hij mag van mij best assertief worden etc, maar dan in gepaste situaties en op een gepaste manier. Ik probeer het hem te leren maar voor nu is hij nog wel te klein en moet ie maar gewoon luisteren naar ons. Het lukt niet altijd natuurlijk, en dat geeft ook niet, maar het is wel een aandachtspunt bij ons.

Sterkte ermee in elk geval, het is gewoon niet gemakkelijk om een kind op te voeden vind ik. Dus we wagen het erop, doen ons best, en dan nog een beetje.

Herfst

Tango

Tango

14-07-2009 om 21:29

Nare dingen

Dat hij niet over de nare dingen praat die hij heeft meegemaakt, wil niet zeggen dat hij er niet meer mee zit. Misschien weet hij niet goed hoe hij het ter sprake moet brengen. Een kinderpsychologe kan hem daarmee helpen of bijv. een speltherapeute. Voor het laatste heb je w.s. een verwijzing van de huisarts nodig. Kun je die ook nog even raadplegen. Ik vind hooikoorts in ontwikkeling een beetje een vaag begrip. Heeft hij daadwerkelijk last van hooikoorts, dan kan hij daar ook vervelend van zijn. Medicatie kan dan helpen.
Succes ermee, ik herken het overigens niet van mijn zoon die dezelfde leeftijd heeft, dus of het een fase is, ik denk van niet.

Sanrica

Sanrica

14-07-2009 om 21:35

Bedankt

Bedankt voor de reacties. Hij heeft wel medicijnen tegen zijn hooikoorts. Aangezien hij onder de 6 wordt er nog niet gesproken over astma maar de huisarts heeft zeker aanwijzingen dat hij dit nu ontwikkelt. Ik moet misschien toch nog maar eens een afspraak maken met de huisarts. Eens horen wat hij te zeggen heeft.

Groetjes Sandra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.