Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit een redelijke verwachting?


Je breidt nu ineens je verhaal uit met je schrijnende zaken. De situatie die je in je OP beschrijft is niet erg, redelijk normaal, en bij lange na niet schrijnend.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-05-2022 om 09:55

watertoren schreef op 15-05-2022 om 23:06:

Ik vind om 8 uur thuis moeten zijn extreem vroeg voor iemand van 12 jaar.

Eens.

Verbaasde me al wat over de opmerkingen hier. Zeker als de dagen lengden en het weer wat beter was, hingen wij dikwijls tot negen uur rond in de buurt op die leeftijd. Op schooldagen, in het weekend vaak nog later.

Daarnaast is het volgens mij niet correct dat een 12 jarige moet instaan voor het slaapritme van haar broer; daar zou de oppas voor moeten zorgen. Goed dat je zo'n twaalfjarige occasioneel gebruikt als oppas voor haar kleinere broertjes, maar je kunt haar toch niet elke dag verantwoordelijk houden. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

16-05-2022 om 10:02

Wat lief dat je het gezin ondersteunt.
Maar als er veel meer speelt en je maakt je erge zorgen kun je informatie inwinnen.
Anoniem
Bij veilig thuis .

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 09:19:

[..]

Dat schrijf ik ook he. Ik vind dat ook een normale tijd om thuis te zijn. Maar ik vind niet dat zij verantwoordelijk moet zijn voor haar broertje. Als er een oppas in huis is, dan moet die oppas zorgen dat broertje gaat slapen, niet dochter. Dat is wat ik dan dus zou voorstellen.

Waar bemoei je je mee?

Ergens verantwoordelijkheid voor dragen in het gezin een uurtje per dag is geen kindermishandeling. Het is een andere opvoedstijl en daar is niets mis mee. Wat raar om overal je eigen normen op te willen drukken. Al die prinsjes en prinsesjes die op hun 25 ste het ineens zelf moeten doen, die nooit verantwoordelijkheid hebben meegekregen hebben het zwaarder dat een kind dat af en toe samen in de avond met haar broertje is. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 10:15

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 09:23:

[..]

Wij bemoeien ons met de opvoeding/gezinsorganisatie omdat er juist wel dingen gebeuren die schadelijk zijn voor dat meisje. Daarom is zij juist zo vaak hier. Ouders staan er ook achter dat ze zo vaak en zo lang bij ons is en zijn blij met onze ondersteuning. Deze situatie vind ik minder schadelijk, maar zoals iemand anders al schreef, ze kan zo eigenlijk nooit s avonds eens een keer bij een vriendin logeren oid. Ze mag ook niet sporten daardoor.

Ja dan kun je deze vraag toch ook meteen bij de ouders neerleggen? En hoe zit het dan met de broertjes? Daar gebeuren geen schadelijke dingen mee ofzo?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-05-2022 om 10:15

Viva-amber schreef op 16-05-2022 om 10:05:

[..]

Waar bemoei je je mee?

Ergens verantwoordelijkheid voor dragen in het gezin een uurtje per dag is geen kindermishandeling. Het is een andere opvoedstijl en daar is niets mis mee. Wat raar om overal je eigen normen op te willen drukken. Al die prinsjes en prinsesjes die op hun 25 ste het ineens zelf moeten doen, die nooit verantwoordelijkheid hebben meegekregen hebben het zwaarder dat een kind dat af en toe samen in de avond met haar broertje is.

WTF, net door je eigen topics had ik van jou een andere reactie verwacht.

Het is soms goed dat je een kind enkele opvoedkundige taken geeft, maar door een twaalfjarige elke dag te verplichten om om half acht thuis te zijn zodat haar broertje kan slapen, belemmer je dit kind in haar opgroeien. 

En goed dat To zich er mee moeit, er zouden meer mensen zich moeten moeien met de opvoeding van andermans kinderen zodat de extremen geen kans meer krijgen onder het mom van "moei je niet met mijn opvoeding".  

Het stoort jou (!) dat het meisje in jouw beleving teveel verantwoordelijkheid krijgt vanwege het slapen van haar broertje. Dat kan, jouw gezin ziet er anders uit en je hebt andere mogelijkheden.

 Gaan slapen kan in sommige perioden voor kinderen lastig zijn (daarover is op dit forum in ouderrubrieken heel wat te lezen) en de ouders van dit gezin doen hun best dit zo goed mogelijk te regelen. Er is vaste oppas voor de kleinste, ook zij/hij kan niet overal tegelijk zijn, en verder heeft oudste kind nu voor een bepaalde tijd een taak. Zorgen voor elkaar kost wat - en dan bedoel ik meer dan financieel. Zo is dat nu eenmaal.

(Ik heb een collega die jarenlang tijdig weg moest na een avondvergadering omdat ze haar hoogbejaarde vader naar bed moest helpen. Zulke periodes kan het leven hebben.  (Dan kun je zeggen: laat de thuiszorg dat fijn doen, maar dan is men afhankelijk van de route van die medewerker. Ene keer vroeg, andere keer later) )

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 10:19

Valdemar schreef op 16-05-2022 om 10:15:

[..]

WTF, net door je eigen topics had ik van jou een andere reactie verwacht.

Het is soms goed dat je een kind enkele opvoedkundige taken geeft, maar door een twaalfjarige elke dag te verplichten om om half acht thuis te zijn zodat haar broertje kan slapen, belemmer je dit kind in haar opgroeien.

En goed dat To zich er mee moeit, er zouden meer mensen zich moeten moeien met de opvoeding van andermans kinderen zodat de extremen geen kans meer krijgen onder het mom van "moei je niet met mijn opvoeding".

We hebben het hier over een 12 jarige, ik vind half 8 wel een redelijke tijd om thuis te zijn

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-05-2022 om 10:25

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 10:19:

[..]

We hebben het hier over een 12 jarige, ik vind half 8 wel een redelijke tijd om thuis te zijn

En hoe was je zelf als 12 jarige?
Ik was op die leeftijd om 17u thuis van school, beetje ontspannen, huiswerk maken, eten en vervolgens was het al snel 19u. Echt niet dat ik toen al om 19u30 thuis moest zijn terwijl het buiten nog licht genoeg was om te spelen.

Gut toen zoon 12 was wilde ik hem voor of net na het eten (eten bij een vriendje mocht dus wel) thuis hebben. Half 8 is prima, juist om even om te schakelen en naar het slaapmoment toe te gaan. Tot 9 uur bij anderen of gewoon buiten kwam op die leeftijd niet voor. Ik snap al die gillende kinderen op straat rond die tijd dan ook niet. 

Valdemar schreef op 16-05-2022 om 10:15:

[..]

WTF, net door je eigen topics had ik van jou een andere reactie verwacht.


Dat is echt niet vergelijken, dit is geen mishandeling en ook geen misbruik. Daarbij kan ik mij als oppas ook voorstellen dat je je zorgen gaat maken wanneer een 12 jarig kind om 20.30 uur nog niet thuis is. Mijn buurmeisje moest elke dag om 17.30 uur voor het eten thuis zijn. Die moest de tafeldekken en helpen met de afwas. Er hele volkstammen opgevoed met idee dat je kinderen niet 's avonds op straat laat hangen en dat je thuis helpt rondom het eten e.d. 

Toen mijn zoon 12 was had hij eigenlijk geen vaste tijd dat hij thuis moest zijn. Ikzelf vroeger ook niet. Na het eten ging hij vaak naar een vriend of er kwamen hier vrienden. Dan gingen ze biljarten of darten of een film kijken op zijn kamer. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-05-2022 om 10:39

Viva-amber schreef op 16-05-2022 om 10:28:

[..]Dat is echt niet vergelijken, dit is geen mishandeling en ook geen misbruik. Daarbij kan ik mij als oppas ook voorstellen dat je je zorgen gaat maken wanneer een 12 jarig kind om 20.30 uur nog niet thuis is. Mijn buurmeisje moest elke dag om 17.30 uur voor het eten thuis zijn. Die moest de tafeldekken en helpen met de afwas. Er hele volkstammen opgevoed met idee dat je kinderen niet 's avonds op straat laat hangen en dat je thuis helpt rondom het eten e.d.

En zo wordt de tijd dus verschoven naar half negen ipv half acht. 

Ik vind hier niets geks aan. Er is een oppas in huis dus de verantwoordelijkheid ligt niet bij de 12 jarige. Er wordt alleen van haar verwacht dat ze helpt in het gezin. Half 8 thuis zijn vind ik een redelijke tijd en ik ga er vanuit dat het naar bed brengen van haar broertje niet uren duurt. Wat is dan het verschil met de tafel dekken, afwassen of een andere taak? Bij opgroeien hoort ook beetje bij beetje meer verantwoordelijkheid dragen en een volwassen mens worden die niet alleen maar aan de eigen behoeftes denkt.

”Je mag geen sport, feestjes of buiten spelen in de avond want je moet je broertje naar bed brengen”.  Elke dag, want dat staat er. Veel mensen vinden het een normale taak voor een twaalfjarige. Ik niet. TO ook niet. Maar je kunt er niks aan doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.