Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit een redelijke verwachting?


Ik vind het op zich niet verkeerd dat een kind van 12 wat verantwoordelijkheden krijgt. Maar elke dag om half 8 thuis voor je broertjes vind ik echt teveel van het goede. Zeker als ze daardoor niet op een sport of clubje kan waar ze graag op wil.
Maar ik snap niet zo dat het elke dag zou zijn? Die ouders werken toch geen 7 dagen in de week? En toch ook niet altijd in de avond? Als TO zo betrokken is bij dat gezin zou ik vragen of ze meer kunnen/willen sturen op om-en-om diensten draaien zodat er vaker 1 van de 2 ouders thuis is.
En verder moeten ze als de sodemieter de jongste kinderen leren om zelf in slaap te vallen, dan kan de oppas doen waar ze voor wordt betaald, namelijk oppassen en niet fungeren als slaapmiddel. Daar is op internet een hoop over te vinden, maar kan ook via de huisarts. Dit zijn gewoon ingesleten patronen, die kunnen ook weer 'uitgesleten' worden, maar dat kost wel wat tijd en energie en consequent zijn. Kan die oppas (als het een vaste is) wel een rol in spelen denk ik, want die wordt nu ingezet om het probleem in stand te houden.

Kan me nog herinneren dat ik vroeger oppaste bij een gezin waarbij de jongste ook zo verwend was, die moest over zijn rug geaaid worden tot hij sliep. Toen die tijd was opgelopen tot een ruim half uur ben ik gestopt daar, dat ging me echt te ver. Oudere zus was ook degene die hem moest aaien als de ouders er wel waren, die hadden er ook geen zin in maar deden er (naar mijn idee) niets mee, want zuslief aaide wel...

AlisonH schreef op 16-05-2022 om 11:13:

”Je mag geen sport, feestjes of buiten spelen in de avond want je moet je broertje naar bed brengen”. Elke dag, want dat staat er. Veel mensen vinden het een normale taak voor een twaalfjarige. Ik niet. TO ook niet. Maar je kunt er niks aan doen.

Die ouder werken vast geen 7 avonden per week allebei. Voor kinderen is alles absoluut. 

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 09:25:

[..]

Nee, dit hebben ouders zo naar ons gecommuniceerd. Dit hebben wij niet van het meisje.


In de OP schrijf je letterlijk dat dat meisje dat tegen jullie verteld heeft. Kun je niet gewoon in één post duidelijk zijn in wat er aan de hand is? 

In de OP zegt een vriendinnetje van je dochter dat ze op tijd naar huis moet ivm bedtijd van haar broertje en jij wil weten wat wij daarvan vinden. 

In je vervolgpost vangen jullie een 12-jarige op omdat ze opgroeit in een zorgelijke gezinssituatie en hebben de ouders van het meisje aangegeven dat zij verantwoordelijk is voor het naar bed brengen van haar broertje. Dat zijn wel twee heel verschillende verhalen. En als het zo een zorgelijk gezin is lijkt me op tijd thuis zijn zodat iedereen op tijd op bed ligt toch niet het grootste probleem? Of moet ik zorgelijke gezinssituatie dan ook met een korrel zout nemen? Kun je er wat meer over vertellen? 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 12:21 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 10:15:

[..]

Ja dan kun je deze vraag toch ook meteen bij de ouders neerleggen? En hoe zit het dan met de broertjes? Daar gebeuren geen schadelijke dingen mee ofzo?

Met de broertjes ook ja.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 12:26

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 12:21:

[..]

Met de broertjes ook ja.

Maar als je zo dik bent met de ouders kun je toch gewoon rechtstreeks naar de ouders gaan? En is veilig thuis al in beeld?

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 12:21:

[..]

Met de broertjes ook ja.

Waarom open je een topic over iets vrij normaals als er daar blijkbaar schadelijke dingen gebeuren?! Wees dan meteen duidelijk! Nu lijkt het alsof je, vanwege tegenvallende reacties hier, jouw ergernis aan andermans opvoeding probeert te rechtvaardigen door er nog een schepje bovenop te doen. 

Eigenlijk heel fijn dat zij thuis is als haar broertjes naar bed gaan want zoals ik het begrijp zien ze haar dus nauwelijks omdat ze continue bij jullie zit. 

Kunnen die ouders echt niet vaker overdag gaan werken?

Ik ben wel benieuwd wat die andere dingen zijn waar je het over hebt. Als het echt niet in de haak is moet je veilig thuis bellen. 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 12:40 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 12:26:

[..]

Maar als je zo dik bent met de ouders kun je toch gewoon rechtstreeks naar de ouders gaan? En is veilig thuis al in beeld?

Veilig thuis is door school al eens in beeld geweest. En naar de ouders gaan is niet zo simpel. Wij hebben nu enigszins een ingang en het vertrouwen van ouders om het e.e.a. te kunnen beïnvloeden. Dat doen we dan ook waar nodig.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 12:41

Jonagold schreef op 16-05-2022 om 11:37:

Ik vind het op zich niet verkeerd dat een kind van 12 wat verantwoordelijkheden krijgt. Maar elke dag om half 8 thuis voor je broertjes vind ik echt teveel van het goede. Zeker als ze daardoor niet op een sport of clubje kan waar ze graag op wil.
Maar ik snap niet zo dat het elke dag zou zijn? Die ouders werken toch geen 7 dagen in de week? En toch ook niet altijd in de avond? Als TO zo betrokken is bij dat gezin zou ik vragen of ze meer kunnen/willen sturen op om-en-om diensten draaien zodat er vaker 1 van de 2 ouders thuis is.
En verder moeten ze als de sodemieter de jongste kinderen leren om zelf in slaap te vallen, dan kan de oppas doen waar ze voor wordt betaald, namelijk oppassen en niet fungeren als slaapmiddel. Daar is op internet een hoop over te vinden, maar kan ook via de huisarts. Dit zijn gewoon ingesleten patronen, die kunnen ook weer 'uitgesleten' worden, maar dat kost wel wat tijd en energie en consequent zijn. Kan die oppas (als het een vaste is) wel een rol in spelen denk ik, want die wordt nu ingezet om het probleem in stand te houden.

Kan me nog herinneren dat ik vroeger oppaste bij een gezin waarbij de jongste ook zo verwend was, die moest over zijn rug geaaid worden tot hij sliep. Toen die tijd was opgelopen tot een ruim half uur ben ik gestopt daar, dat ging me echt te ver. Oudere zus was ook degene die hem moest aaien als de ouders er wel waren, die hadden er ook geen zin in maar deden er (naar mijn idee) niets mee, want zuslief aaide wel...

Joh wie weet vindt TO het uitstekend vermaak voor haar eigen dochter als dat kind  dagelijks tot half 9 blijft.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 12:42 Topicstarter

Viva-amber schreef op 16-05-2022 om 12:05:

[..]

Die ouder werken vast geen 7 avonden per week allebei. Voor kinderen is alles absoluut.

Ouders zijn serieus 7 avonden per week aan het werk. En dus niet thuis. Vandaar dat dat meisje eigenlijk altijd bij ons is. Ze eten nooit gezamenlijk dus van taken als tafeldekken etc is daar geen sprake. Dat soort dingen leert ze dus hier. Dat zij om half 8 thuis moet zijn is, nogmaals, geen gekke tijd als ouders dat per ze willen. Maar dat dit ook in het weekend moet en ze daarom niet naar een slaapfeestje mag, en niet (überhaupt niet) mag sporten vind ik inderdaad ook echt belemmerend voor haar ontwikkeling. Incidenteel moet zeker kunnen en als gezin zijnde zorg je zeker voor elkaar, maar dat gebeurt daar niet. Er wordt niet voor haar gezorgd.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 12:46

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 12:42:

[..]

Ouders zijn serieus 7 avonden per week aan het werk. En dus niet thuis. Vandaar dat dat meisje eigenlijk altijd bij ons is. Ze eten nooit gezamenlijk dus van taken als tafeldekken etc is daar geen sprake. Dat soort dingen leert ze dus hier. Dat zij om half 8 thuis moet zijn is, nogmaals, geen gekke tijd als ouders dat per ze willen. Maar dat dit ook in het weekend moet en ze daarom niet naar een slaapfeestje mag, en niet (überhaupt niet) mag sporten vind ik inderdaad ook echt belemmerend voor haar ontwikkeling. Incidenteel moet zeker kunnen en als gezin zijnde zorg je zeker voor elkaar, maar dat gebeurt daar niet. Er wordt niet voor haar gezorgd.

Ik zie het probleem eigenlijk niet, tis hun kind dus ze kunnen het opvoeden zoals ze willen, en hoezo wordt er niet voor gezorgd, er komt toch een oppas? 

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 12:51 Topicstarter

Meesje schreef op 16-05-2022 om 12:15:

[..]

In de OP schrijf je letterlijk dat dat meisje dat tegen jullie verteld heeft. Kun je niet gewoon in één post duidelijk zijn in wat er aan de hand is?

In de OP zegt een vriendinnetje van je dochter dat ze op tijd naar huis moet ivm bedtijd van haar broertje en jij wil weten wat wij daarvan vinden.

In je vervolgpost vangen jullie een 12-jarige op omdat ze opgroeit in een zorgelijke gezinssituatie en hebben de ouders van het meisje aangegeven dat zij verantwoordelijk is voor het naar bed brengen van haar broertje. Dat zijn wel twee heel verschillende verhalen. En als het zo een zorgelijk gezin is lijkt me op tijd thuis zijn zodat iedereen op tijd op bed ligt toch niet het grootste probleem? Of moet ik zorgelijke gezinssituatie dan ook met een korrel zout nemen? Kun je er wat meer over vertellen?

Kijk, in probeer wat anoniem te blijven en niks herkenbaars te schrijven, vandaar dat ik niet compleet de situatie schets. Ik was ook vooral benieuwd of het een redelijke verwachting is op die leeftijd, juist omdat er zoveel dingen daar mis gaan in huis. Even wat voorbeelden zoals je vraagt (enigszins aangepast vanwege eventuele herkenbaarheid)

- ouders zijn alle avonden van huis, ze brengen zelf kinderen nooit naar bed, brengen ze nooit naar school en halen ze nooit van school. Dat doet die oppas.

- kinderen mogen niet op clubjes want ouders hebben geen tijd om kinderen te brengen/halen. Enige wat ze doen is zwemles totdat ze A,B,C hebben gehaald.

- moeder is erg onvriendelijk naar dochter, noemt haar dom (waar wij bij zijn). Ze kan niks, doet niks goed. Krijgt geen knuffels geen complimentjes alleen maar kritiek.

- hebben onredelijk hoge verwachtingen van het meisje. Moest vwo doet terwijl ze kb advies heeft gekregen. Grote teleurstelling, kind is dus ook naast dom.nog lui want ze heeft niet hard genoeg geleerd. Bij toetsen wordt haar een beloning in het vooruitzicht gesteld. Als ze een 10 haalt mocht ze nieuwe kleurpotloden. Meise had een 9 gehaald en kleurpotloden worden teruggebracht naar de winkel. Ouders hadden op zn minst een 10 verwacht na zo hard leren.

- meisje loopt in te kleine kleding, gaat nooit naar de kapper, leent nu steeds een best van mij want ze heeft geen zomerjas meer.

- meisje moet naar de huisarts vanwege heel veel eczeem waar ze mee onder zit en super veel last van heeft, maar ouders hebben geen tijd en meisje mag niet alleen gaan van ouders.

- middelste broertje zit gerust hele dagen na school alleen in huis want oppas is weg met jongste en ouders slapen/zijn aan het werk.

En dit is wat wij waarnemen, niet eens van verhalen van dochter of van horen van.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 12:52 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 12:41:

[..]

Joh wie weet vindt TO het uitstekend vermaak voor haar eigen dochter als dat kind dagelijks tot half 9 blijft.

Mijn dochter is 2 dus nee. Die ligt dan al in bed. Jeetje wat een aannames.

Haaknaaldje

Haaknaaldje

16-05-2022 om 12:53 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 16-05-2022 om 12:46:

[..]

Ik zie het probleem eigenlijk niet, tis hun kind dus ze kunnen het opvoeden zoals ze willen, en hoezo wordt er niet voor gezorgd, er komt toch een oppas?

Ik vind een oppas geen onderdeel van het gezin. Ouders zouden grotendeela de zorgtaken op zich moeten nemen maar dat doen ze niet.

G

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-05-2022 om 12:56

Haaknaaldje schreef op 16-05-2022 om 12:51:

[..]

Kijk, in probeer wat anoniem te blijven en niks herkenbaars te schrijven, vandaar dat ik niet compleet de situatie schets. Ik was ook vooral benieuwd of het een redelijke verwachting is op die leeftijd, juist omdat er zoveel dingen daar mis gaan in huis. Even wat voorbeelden zoals je vraagt (enigszins aangepast vanwege eventuele herkenbaarheid)

- ouders zijn alle avonden van huis, ze brengen zelf kinderen nooit naar bed, brengen ze nooit naar school en halen ze nooit van school. Dat doet die oppas.

- kinderen mogen niet op clubjes want ouders hebben geen tijd om kinderen te brengen/halen. Enige wat ze doen is zwemles totdat ze A,B,C hebben gehaald.

- moeder is erg onvriendelijk naar dochter, noemt haar dom (waar wij bij zijn). Ze kan niks, doet niks goed. Krijgt geen knuffels geen complimentjes alleen maar kritiek.

- hebben onredelijk hoge verwachtingen van het meisje. Moest vwo doet terwijl ze kb advies heeft gekregen. Grote teleurstelling, kind is dus ook naast dom.nog lui want ze heeft niet hard genoeg geleerd. Bij toetsen wordt haar een beloning in het vooruitzicht gesteld. Als ze een 10 haalt mocht ze nieuwe kleurpotloden. Meise had een 9 gehaald en kleurpotloden worden teruggebracht naar de winkel. Ouders hadden op zn minst een 10 verwacht na zo hard leren.

- meisje loopt in te kleine kleding, gaat nooit naar de kapper, leent nu steeds een best van mij want ze heeft geen zomerjas meer.

- meisje moet naar de huisarts vanwege heel veel eczeem waar ze mee onder zit en super veel last van heeft, maar ouders hebben geen tijd en meisje mag niet alleen gaan van ouders.

- middelste broertje zit gerust hele dagen na school alleen in huis want oppas is weg met jongste en ouders slapen/zijn aan het werk.

En dit is wat wij waarnemen, niet eens van verhalen van dochter of van horen van.

Ze hebben dus wat moeite met organiseren lees ik? Maar dit is toch allemaal niet veilig thuis waardig lijkt mij? Er zijn ook ouders die hun kind de hele dag naar de opvang brengen en hun kinderen nauwelijks zien, en hoe is die met een kb advies dan op het vwo terecht gekomen??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.