Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jacoline29

Jacoline29

03-03-2009 om 13:43

Is dit "gewoon" de ontwikkeling?

Ik sta niet vaak met een mond vol tanden en weet ik niks meer te zeggen,maar de afgelopen week tot 2 keer toe wel.

Zoonlief 6 vraagt uit het niets :Hoe kom ik als baby in je buik??Ehhh.even denken en ik heb het simpel geprobeerd te houden met uitleggen.Dat werd geaccepteerd.

2 dagen later komt hij met de vraag :Hoe komt de luchtbel om de aarde heen?Ehhh,dat komt nog wel eens.
Ik stond echt met een mond vol tanden.

Ook komt hij met vragen over de dood, tot nu toe accepteerd hij hemel,sterretje nog wel,maar voor hoe lang nog?
Hij was van de week heel erg aan het huilen,ik wil naar Missy(een konijn dat in 2007 is doodgegaan)toe, ik mis haar.Daar schrok ik nog al van.Ik weet ook even niet hoe ik daar toen op gereageerd heb,wel rustig,maar ondertussen,gierde er van alles door mijn lijf.

Ik weet het niet,maar dit lijken mij meer vragen die een ouder kind vraagt(de 2e vraag in ieder geval wel denk ik)

Hoe moet ik daar mee omgaan, negeren werkt niet,want hij komt er steeds op terug.Ik heb het aan zijn juf gevraagd en die zegt dat het gewone intresse is, ik vind persoonlijk dat hij wel heel ver en diep door vraagt.

Wie weet er wat op,heeft ideeen,tips?

Jacoline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-03-2009 om 13:55

Ik vind het geen rare vragen. Voor zover je er antwoord op weet, kun je hem gewoon antwoord op geven. Voor de andere dingen (zoals die luchtbel om de aarde), kun je zeggen dat je het niet weet. En misschien dat je het later samen eens op kunt zoeken, als het hem bezig blijft houden.

Wat de dood betreft: wat bedoel je met "hij accepteert hemel, sterretje nog wel"? Dood is dood, en afhankelijk van je levensbeschouwing kun je daarbij vertellen dat je daarna naar de hemel gaat of wat dan ook, maar ik vind dat je niet de essentie ervan moet weglaten.

Dat hij naar Missy wil, vind ik niet gek. Hij mist zijn konijn en wil die graag weer zien. Hij heeft verder geen idee van wat dood is, dus moet je ook niet al te erg schrikken over dat "hij werkelijk dood wil" of zo. Je kunt dan vertellen dat het inderdaad heel jammer is dat Missy dood is, maar dat hij niet naar haar toe kan en dat ze ook niet terugkomt.
Waarom zou je dat soort vragen negeren? Het interesseert hem en ik vind het geen abnormale vragen voor een kind.

Amarins

Amarins

03-03-2009 om 14:13

Gewoon

Gewone vragen, hoor, voor een zesjarige. Ik geef altijd antwoord, tenzij de situatie zich daar even niet toe dient (in het verkeer, bij de pinautomaat, zoiets . Als ik iets niet weet, dan zoeken we het op, is ook leuk. En zeker vragen van meer filosofische aard proberen te beantwoorden, ze leveren de mooiste gesprekken op. Negeren van een vraag: nee, dat doe ik nooit. Een kind stelt die vragen niet voor niets, het is iets wat hem bezighoudt.

Ja, normaal

Ja, dit zijn normale vragen hoor, voor een 6-jarige. Ik zou ze zeker niet negeren, waarom? Het helpt ook niet, want hij blijft ernaar vragen. Ik probeer op alle vragen op het niveau van het kind antwoord te geven, tenzij ik het echt niet weet (bijv. technische vragen). Dat accepteert hij dan heel goed, want hij weet dat ik zijn vraag wel serieus heb genomen, ik weet het antwoord alleen niet. Ik zou onderwerpen als de dood niet mijden. Het hoort bij het leven, je kind kan ook opeens geconfronteerd worden met de dood (opa's, oma's, buurvrouw, ik noem maar wat) en dan is het denk ik fijn als hij al een referentiekader heeft.

Kleuterzoon van bijna 6 vroeg laatst waar de bomen vandaan kwamen. Ik vertel iets over zaadjes en zo. Hij, geërgerd: Neehee, mam, de éérste boom!

Anneja

Anneja

03-03-2009 om 16:20

Juist mooi

Met name de vondsten waar dit toe leidt

("mama, zijn wij een soort magneetjes dat we niet van de aarde afvallen?" "mama, als een tijger overal nageltjes had, was het dan een egeltje?" "mama, als overopa verbrand wordt, ademen we hem dan in?" en natuurlijk: "maar waar zit dat babygaatje dan, laat eens zien?", om maar te zwijgen van "mama, kunnen papa en jij niet een keer voordoen hoe dat nou gaat met die zaadjes?"-de laatste uiteraard in de drukke rij in de supermarkt)

anne

'wat denk je zelf?'

Bij moeilijke vragen waar je zelf geen antwoord paraat hebt, zoals hoe die luchtbel om de aarde komt, kan je ook vragen 'wat denk je zelf?' Dat kan heel verrassende en leuke antwoorden opleveren!

Jacoline29

Jacoline29

04-03-2009 om 11:21

Vandaag bieb

Ik ga vandaag naar de bieb,eens kijken of ze een makkelijk te lezen boekje of prenteboekje hebben waar dingen over de aarde in staan.
Dat idee van wat denk je zelf vind ik ook een goeie en dat boek van kikker,wat is de titel daarvan?
Hij kan al behoorlijk dingetjes lezen,misschien dat hij het dan zelf ook snel begrijpt en als hij daarna nog vragen heeft ev beantwoorden.
Misschien dat ik ook eens naar het planetarium in artis ga, jammer genoeg zijn ze in artis gekomen,want ik weet nog dat ze in een groot park zaten met allerlei leuke dingen en waar je lekker kon wandelen,wij hadden er een abonnement op toen.

Kikker

Dat is idd een heel mooi boekje, het heet: Kikker en het vogeltje, en het is geschreven door Max Velthuijs.
Nog een mooi prentenboek: De eend, de dood en de tulp, van Wolf Erlbruch.
Goed idee om naar de bieb/planetarium te gaan en iets met zijn interesses te doen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.