Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit herkenbaar [vriendinnetjesproblemen]

Hallo ,

Ik heb even een vraagje over mijn dochter van zes jaar.

Zij heeft sinds de peuterschool een vriendinnetje waarmee het altijd goed heeft geklikt.

Ze zitten nu ook samen in de klas.
De laatste tijd hoor ik verhalen van dochterlief dat vriendinnetje rot tegen haar doet, niet met haar wil spelen maar wel met een ander gezamelijk vriendinnetje.

Ze is altijd erg gek geweest op dit vriendinnetje en keek zelfs af en toe een beetje tegen haar op (had ik het gevoel).

Als ze thuis is aan t spelen met vriendinnetjes krijg ik zeer vaak een grote brutale mond van haar, wat ik dus niet pik en waar ik iets van zeg op dat moment. Ik heb het gevoel dat ze stoer wil doen.

Ze is verder een lieve meid, geen broers of zussen, soms speelt ze met een fantasiezusje.

Ik vroeg me zo maar af of er herkenning is en hoe anderen hier mee om gaan.

Ik vind eigenlijk dat ze het zelf een beetje moet proberen op te lossen. Ik luister wel naar haar maar soms als ik vraag hoe het vandaag ging dan wil ze het niet vertellen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
duifje

duifje

25-05-2009 om 21:34

Deels herkenbaar

Mirakel,

Je verhaal is deels herkenbaar. Mijn dochter (van 7) heeft ook vriendinnetjes en ervaart soms dat die niet aardig doen, ruzie maken e.d. Ik bespreek die situaties met haar (als ze er mee komt) en adviseer haar hoe ze hier mee om kan gaan.
Dit kan gaan over een bazig vriendinnetje wat steeds haar zin wil hebben, of over "buitensluiten" of over vervelende jongens. Ik probeer haar te steunen in assertief maar ook vaak relativerend gedrag. Willen kindjes niet met je spelen? Zoek een ander kindje en ga daar mee spelen. Is een kindje heel dominant en wordt ze boos? Zeg dat je dat niet leuk vind en loop weg. Zij komt soms trots thuis met verhalen waarin ze inderdaad meer opgekomen is voor zichzelf.

groeten Duifje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.