Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Is dit nou erg knap of niks bijzonders?

Zoon van 4,5 begint een beetje te lezen (met dank aan zijn overambitieuze vader . Dat is op zich niks bijzonders, maar wat mij wel trof is dat hij soms uit zijn hoofd kan spellen. Zoals vanavond "Ik weet hoe je fiets schrijft" "O ja, hoe dan?" "Ef Ie Ee Tee Es". Het woord was nergens te zien op dat moment. Mijn idee is dat uit het hoofd spellen nog weer een tikje moeilijker is dan zelf schrijven, dus hier sta ik wel een beetje van te kijken. Of is dat volkomen normaal voor kinderen die met lezen beginnen? Ik weet het van mezelf namelijk helemaal niet meer.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

22-04-2010 om 07:11

Knap

Ik vind het ontzettend knap. Hij heeft dus al een beeld van het woord in zijn hoofd! En je man is niet overambitieus, hoor, want als zoon er niet aan toe zou zijn of er gewoon geen zin in zou hebben, zou het gewoon niet lukken .
Groetjes
Massi

Gerdina

Gerdina

22-04-2010 om 09:05

Ja en nee

het spellen uit het hoofd deed dochter ook al wel op die leeftijd. Maar wat ik wel knap vind, is dat hij de 'ie' goed spelt.
Dochter zou toen denk ik fits gespeld hebben.

Hanne.

Hanne.

22-04-2010 om 09:19

Door welke volwassene geholpen?

Ik weet niet hoe enthousiast je partner is, maar zouden ze het toevallig hebben geoefend?

Als ze op school de letters leren leren ze nl niet 'Ef' maar 'fu'(zoals je de letters uitspreekt dus). Het zou dus logischer zijn als hij gezegd zou hebben.

'fu' 'i' 'eh' 'tu' 'ss'.

Temet

Temet

22-04-2010 om 09:33 Topicstarter

De rol van papa

Mijn zoon heeft zijn letterkennis vooral van thuis, niet van school. Vandaar ook de manier waarop hij de letters benoemt. Mijn partner begon volgens mij al voor zoons derde met 'leer dan lezen joh'(Aziaat he, denk ik dan maar, die zijn niet zo voorzichtig ) Hij is het ook die af en toe aan zoon vraag hoe iets gespeld moet worden (wat ik altijd belachelijk gevonden heb), maar ik heb niet gehoord dat het woord 'fiets'ook langsgekomen is, vandaar mijn verwondering.
Dat ze op school de letters ahw anders noemen dat wist ik. Ik herinner me dat nog van mijn eigen schooltijd, maar mijn partner woont pas sinds zijn tiende in Nederland dus die wist dat niet, en toen ik het hem vertelde deed hij daar verder niks mee. Juf doet er gelukkig ook niet moeilijk over.

Dat er niks gebeurt als zoon er niet aan toe is, is duidelijk te zien. Zoals gezegd is Pa al een hele tijd erover aan het zeuren (vind ik dan, als het aan mij had gelegen had ik gewoon gewacht op school en/of vragen van kind zelf). Zoon kent al heel lang heel veel letters, maar het kunstje 'lezen' is pas sinds kort interessant. En dan ook maar kort, bij langere woorden wordt eventuele lichte druk van vader beantwoord met tegendruk

Groeten,

Temet

Kiki

Kiki

22-04-2010 om 09:34

Wow! temet wat knap zeg

Ik vind het hartstikke knap.

Dan heeft hij echt al inzicht in de letters enzo en een beeld van het woord.
Echt goed

dc

dc

22-04-2010 om 10:22

Hier ook

Mijn zoon van net vier kan het ook, dus ik neem aan dat het normaal is. Hij leert zichzelf trouwens lezen, hier geen overambitieuse ouders. Hij gaat dan met scrabble zitten en spelt zijn favoriete woorden en vraagt ons om hulp als hij de volgende letter niet weet.

Hij kan dus al : spiderman, batman, venom, ben10, enz. en gelukkig ook zijn naam, de naam van z'n broertje en papa en mama...

ayla

ayla

22-04-2010 om 10:23

Knap

hi ziet in principe dat een woord uit verschillende letters bestaat en dat letters een woord ormen. veel 4 jarige zien woorden nog als een plaatje en leren eht ook als een plaatje. geef ze het woord maan en ze kunnen het lezen maar herkennen de letters niet apart.

het is vaak een kwestie van gevoel hebben ervoor en dan oefenen en ouders die iets ervoor doen.

wel trouwens oppassen, dochter haar letterkennis werd hier vorig jaar helemaal afgekeurd omdat ze de letters verkeerd uitsprak. de helft van de letters die ze kon sprak ze verkeerd uit en telde daarom niet mee.

dc

dc

22-04-2010 om 10:25

Ayla

jeetje, wat een geneuzel. Vraag me af wat ze hier op school in engeland dan gaan doen met mijn zoon, die alle letters op z'n frans uitspreekt...

angelina ballerina

angelina ballerina

22-04-2010 om 11:05

Knap

knap hoor. Mijn dochter (ook 4,5) doet dit ook wel enigzins maar zegt het altijd zoals ze het hoort. Zij zou in dit geval dus fu ie t s hebben gezegt, dus bij haar gaan alleen de woorden die je precies zo schrijft als dat je ze zegt goed. Ook vind ze het verschil tussen o oo bijv. lastig. Overigens is ze beter in spellen uit haar hoofd als op papier omdat ze niet alle letters goed kan schrijven. Ze herkent de meeste letters wel maar ik denk dat ze een kwart van de letters niet kan schrijven. Lezen kan ze alleen spellend en bij korte woordjes maakt ze er het goede woord van maar bij langere woordjes weet ze het na het spellend oplezen van de letters niet meer.

liora

liora

22-04-2010 om 11:10

Echt knap

Hoi Temet,

Ik vind het superknap!! Ik heb hier een kind dat zichzelf in groep 2 heeft leren lezen en toen ging het ineens enorm hard. Maar dit kon hij zeker nog niet toen hij 4,5 was. Toen kon hij net zijn naam schrijven geloof ik.

Liora

Temet

Temet

22-04-2010 om 11:33 Topicstarter

Voor de goede orde

zoon weet niet het verschil tussen/ de regels voor a vs aa, o vs oo etc. En ook hij komt met langere woorden niet ver. Zoveel interesseert het hem ook weer niet. Maar met kortere woorden vindt hij het wel een grappig kunstje geloof ik "daar staat "hij gaat!"

Wat de uitspraak van de letters betreft: ik heb het daar dus met juf over gehad en zij bevestigde mijn idee dat zoon wel zou aanleren dat fuh en ef dezelfde letter zijn, zonder dat dat verder tot problemen zou leiden. Zo ging het destijds bij mij ook. Maar ik kon, toen ik in de eerste klas kwam, echt alleen nog maar mijn eigen naam schrijven en verder niks.
Mijn partner is met Kerst naar het rapportgesprek geweest en heeft toen besproken of hij kon gaan oefenen met lezen en juf vond het best. Viel me reuze mee, want ik lees hier nog wel eens dat leerkrachten niet willen dat ouders een beetje gaan beunhazen, maar zij is kennelijk vrij ontspannen daarin.

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

22-04-2010 om 12:48

Hier ook

Ik vind het wel knap hoor, voor een 4-jarige.

Onze zoon van 4,5 leest ook al een beetje, en heeft er ook een spelletje van gemaakt om alles te spellen. Een hele zin wordt dan gespeld, erg vermoeiend, omdat hij dan al spellend vraagt om nog een beker melk....pfff.

Het knappe vind ik dat hij de klanken kan losmaken van het woord, en daarnaast het abstracte begrip heeft dat een letter een klank voorstelt, die je in alle woorden kunt hergebruiken.

Oefenen doen wij ook, als spelletje (hij vraagt er zelf om). En onze school gaf alleen als tip om de letters uit te spreken als buh, fff, huh, enz. Zoon somt wel het hele alfabet op in grote-mensen-taal, en weet perfect dat buh de bee is, maar op school leren ze het (in groep 3) toch als buh. Dat sluit dan gemakkelijker aan, denkt school.

Ik geloof dat het niets uitmaakt als je kind eenmaal echt leest, dan doet het er niet meer toe hoe je de letter noemt. Tenminste, mijn dochter (groep 2), ook al zo'n vlotte, zegt gerust "in lolly zit drie keer de el, de lll, dat streepje is soms ook een één, en de grote l schrijf je zo: L"

Gewoon plezier mee maken hoor!

groet, Mamvantwee

Zus

Zus

22-04-2010 om 22:53

Heeel knap!

Ik ben onder de indruk, hoor. Mijn dochters gingen pas lezen en spellen toen ze het officieel in groep 3 aangeboden kregen. En dan nog niet eens goed Nee, als ik jullie reacties lees met al die snelle lezertjes, denk ik dat een stel slome duikelaartjes heb. Overigens leest de oudste nu in groep 5 met veel plezier dikke boeken, hoor, maar dat mag ook wel met 9 jaar!

Azië

Dirk kende toen hij 2,5 was alle letters, en kon ze benoemen. Ik vond dat toch wel knap, maar ach, dan kom je met dat kind in Indonesië en dan krijg je te horen dat het anders op die leeftijd ook HOOG tijd is om er mee te beginnen...daar werd het niet 'knap' gevonden dus.

Temet

Temet

23-04-2010 om 10:19 Topicstarter

Dirksmama

Nou ja, dat hadden wij dus hier in huis. Zoon wist een letter in zijn naam te benoemen voor hij twee was, wat op de creche tot openvallende monden leidde, en thuis riep pa werkelijk al voor zijn derde 'leer dan toch lezen joh!' Ook van Opa&Oma kreegt en krijgt hij af en toe 'educatieve'dingen.
In Indonesië viel me trouwens op dat er van allerlei materiaal voor kinderen (speelgoed, boekjes) zo werd benadrukt hoe educatief het wel niet was, en hoe goed voor de schoolprestaties.

Het is bij ons thuis nog erger: pa heeft nu (via tellsell) zo'n Amerikaans systeem "your baby can read" aangeschaft. Voor jongste. Maar aangezien hij ook geen tijd/zin heeft om dat te volgen ligt het -zoals ik al zag aankomen - in een doos te verstoffen. Het valt dus in de praktijk weer mee.

Groeten,

Temet

Mathilde

Mathilde

27-04-2010 om 16:01

Knap hoor

Mijn dochter (nu 6,5) kon dat op die leeftijd nog helemaal niet, als ik me het goed herinner kon ze toen ternauwernood haar naam schrijven. Een half jaar later (dus nog in groep 1) kon ze met groep 2 woordjes 'klappen' en dat vond juf toen al heel goed haha.
Zoon is net 4 en die kan zijn eigen naam nog helemaal niet schrijven en heeft daar ook nul komma nul belangstelling voor. Af en toe doet hij mee met het spelletje 'lezen' en aapt dan grote zus na. Maar van begrip geen sprake. Met rekenen precies zo, hij 'weet' dat twee plus een drie is, maar dat komt alleen omdat wij hem dat meermalen hebben verteld. Hij oefent nu met op zijn vingers tot vijf tellen. Ik laat het met een gerust hart over aan juf .

dc

dc

27-04-2010 om 22:45

In bad

we hebben plakletters voor in bad. Mijn oudste begon laatst aan mijn jongste (net 2) uit te leggen welke letter wat is, en de jongste zat vol aandacht te kijken en te luisteren en hevig te knikken. Ik vond zoveel wijsheid in bad erg grappig.

De jongste noemt ook al letters op. Hij noemt ze steeds hetzelfde (maar een paar letters hoor), het is alleen jammer dat het op geen meter lijkt op wat wij zeggen (in welke taal dan ook...)

lukke

lukke

12-05-2010 om 21:27

Hier ook

Een letterfanaat. Zelf vind ik nog dat ze langzaam gaat (kom, ik heb het al vier keer voorgedaan en je bent al bijna vijf, maar volgens de omgeving is dit echt niet gemiddeld.

maar goed, die van mij loopt met andere dingen weer achter

3 kids, 3 keer anders

oudste las naam en cijfers met 20 maanden, deed er niets mee tot 3,5 leerde de letters, vervolgens wilde hij er niet meer van weten, en 3 maanden later las hij pinkeltje en donald duck
middelste kende haar naam wel met 3,5 , is nu net 6 en leest sinds kort mee in gewone boeken als ik voorlees.
jongste (3,5) kan HEMA en haar naam lezen... vindt lezen wel erg leuk.

Om het nogmaals eens te zeggen; in Engeland beginnen ze de kinderen in groep 2 met lezen en rekenen, door hele woorden aan te leren (een paar per week), daar is het normaal om op je 5e te leren lezen....

Het beste is om een boek mee te nemen wat je kind kan lezen. Kan de juf zien wat hij precies kan.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

19-05-2010 om 17:18

Denkster (en temet)

In Engeland beginnen ze op pre-school niveau (kinderen zijn dan 3) meestal met letters leren, en zodra ze naar school gaan begint het echte leesonderwijs. Met 5 kunnen bijna alle kinderen al heel behoorlijk lezen. Op de meeste scholen wordt gewerkt met het aanleren van complete woorden en daarnaast phonics (klanken van letters en lettergroepen).
Hier trouwens een kind dat met krap twee alle letters kon benoemen en het leuk vond om te bedenken met welke letters woorden begonnen en eindigden. Echt leren lezen bleek echter een drama, hij bleek harstikke dyslectisch en loopt nu een paar jaar achter met lezen. Onze dochter deed het wat rustiger aan als peuter en kon met 5 vlot lezen. Ze is nu 6 en heeft zichzelf onlangs Nederlands lezen aangeleerd. Het kan verkeren.
Knap vindt ik het wel, een kind van 4,5 dat al kan spellen. Lekker mee doorgaan, zolang je zoon het leuk vindt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.