bieb1963
08-11-2025 om 14:14
Jip en Janneke....
Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenover staan.
Laatst sprak ik mijn buurvrouw. Zij is een stuk jonger dan ik (eind 30, zoiets) en heeft 2 jonge kinderen van 5 en 7. We stonden even te kletsen over van alles en nog wat en over haar kinderen en school enz. Toen hadden we het ook even over lezen en voorlezen. Zij vertelde toen, behoorlijk verontwaardigd, dat haar moeder haar kinderen voorleest uit Jip en Janneke (die moeder had die boekjes nog van vroeger) en dat de oudste daar bij oma ook zelf wel eens uit leest. Ze was echt best pissig daarover, want ze vond het ouderwets en niet geëmancipeerd en dat haar kinderen hierdoor verkeerde ideeën enzo zouden kunnen krijgen. Ikzelf vond het eigenlijk nogal overdreven, maar heb daar niet echt op gereageerd. Behalve iets in de trant van 'ach, de andere kant is, dat ze de verhaaltjes leuk vinden en zo wellicht plezier in lezen krijgen en dat is ook wat waard'.
Toen ik daar later nog eens over nadacht (in eerste instantie met de gedachte: Zie ik iets over het hoofd, denk ik hier iets te makkelijk over. Vooral omdat zij er zo'n punt van maakte), vond ik het eigenlijk steeds gekker en vooral ook nogal kortzichtig. Het is toch eigenlijk ook een stukje geschiedenis dat ze op die manier mee krijgen. Iets wat je als ouder ook kunt aangrijpen om daar wat verder over te vertellen tijdens het voorlezen. Toen en nu. Als ze vragen wat, bijv., een kolenkachel is, kun je vertellen dat men dat vroeger vaak had, hoe dat, ongeveer, werkte. Dat mensen toen vaak nog helemaal geen centrale verwarming hadden, dus andere manieren had om hun kamer warm te krijgen. Dat we nu weten, dat dat, naast minder efficiënt en minder praktisch, ook nadelen had ivm de vieze lucht die in de kamer komt. Maar dat er toen simpelweg nog geen andere methoden waren, dus je moest wel. En mensen wisten toen niet beter, wisten toen ook minder over vieze lucht enzo.
En wat betreft de emancipatie (moeder was altijd thuis). Toch een mooi moment om te vertellen over toen en nu. Toen: Het huishouden was sowieso veel bewerkelijker, omdat er veel minder apparatuur was en de apparatuur die er was ook minder kon. We eten niet zoveel in allerlei bewerkte vorm konden kopen, ook niet geschild, gesneden enz enz, geen eten konden bestellen, geen kant en klare gerechten, dus veel meer werk. Kun je overigens direct er ook nog even bij vertellen, dat al dat kant en klare en bewerkte eigenlijk ook helemaal niet zo goed is
. En vooral kun je ook vertellen, dat toentertijd, men vond dat moeders voor thuis waren en dat vaders het geld verdienden. Dat we daar nu heel anders over denken enz.
Kortom: Ik vind het eigenlijk heel kortzichtig en zie juist ook de voordelen van die ouderwetse boekjes. Mooie gelegenheid om te vertellen en dingen uit te leggen. En vooral ook: Als de kinderen die verhaaltjes leuk vinden, wees blij, het stimuleren in leesplezier is juist zo belangrijk.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Renmuis
09-11-2025 om 09:20
Herfstappeltaart schreef op 09-11-2025 om 09:09:
[..]
Ze pakken Jip en Janneke omdat ze 'gewoon niks anders kennen"?! Hou op schei uit. Mijn kleinkinderen hebben een boekenkast vol moderne kinderboeken èn Jip en Janneke, èn Pluk van de Petteflet.
Als dat niet voor jouw kleinkinderen geldt, hoef je je niet aangesproken te voelen. Bij veel kinderen is het thuis helaas anders, als er uberhaupt al boeken staan. Daar heb ik genoeg ervaring mee.
Vrijevlinder
09-11-2025 om 09:36
Flink doorgeslagen, als je al niet eens meer een uit een oud boek mag voorlezen. Dit is de tijd waarin we leven, alles moet gecanceld worden. Gelukkig zijn er genoeg mensen die genuanceerd kunnen denken.
En ja, dit is een ongenuanceerde reactie, ik heb geen zin om daar een lang verhaal over te typen. Dat hebben anderen al gedaan.
CharlieB
09-11-2025 om 09:37
bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 07:23:
[..]
En dat is nou wat ik bedoel met doorgeslagen……
Wat vind je hier doorgeslagen aan? Ja het is een iets andere kijk dan die van jou, maar dat is toch neem ik aan mede waarom je een topic heb geopend? Of is alles wat niet 'wat kortzichtig en wat een complete onzin' is, doorgeslagen? Wat is dan het gesprek dat je hier wil voeren?
bieb1963
09-11-2025 om 09:44
Renmuis schreef op 09-11-2025 om 07:44:
[..]
Als je mijn genuanceerde reactie al doorgeslagen vindt, dan denk ik niet dat we hier nog een vruchtbare discussie over gaan hebben. Jammer.
Nou, je hebt het toch echt zelf over de moeders op de basisschool. Oordelen en vooroordelen. En over dat er meisjes zijn die met poppen spelen. Ja, én? We hebben het hier over boekjes die in andere tijd spelen, toen het anders was. En dat kun je ook heel gewoon op een normale en gezellige manier aan je kinderen uitleggen. Dat jij vindt dat de vrouwenemancipatie nog lang niet klaar is, dat kan. Maar dat staat toch echt los van verhaaltjes uit een hele andere tijd.
bieb1963
09-11-2025 om 09:48
Bakblik schreef op 09-11-2025 om 08:11:
[..]
Nee dat kan niet, dan doe je je kind tekort. Ik had na een eerste sprookje en een kind dat niet sliep en raar droomde het sprookjesboek terzijde gelegd. In haar ogen waren sprookjes gruwelijk eng en eigenlijk zijn ze ook bijna allemaal wreed en eng. In huize Bakblik gingen de sprookjes in de ban en ook jongste heeft ze niet gelezen en de disney films hebben we ook niet gekeken in de kindertijd.
Op de middelbare was het tijd voor literatuuronderwijs en wat begint dat mee? Verhalen die iedereen kent en gelezen heeft! De sprookjes!
Een hele grote opdracht met vragen over de personages en de heldenrol van de jager in roodkapje, de stiefzusjes die hun macht misbruikten ten aanzien van Assepoester, de kooi waar Hans in ging bij de heks en ga zo maar door.
Zat ik daar met een puber die geen enkel sprookje kende en alle antwoorden moest opzoeken op internet. Net aan een voldoende gescoord en een verontwaardigde docent die niet snapte hoe het kon dat ouders geen sprookjes hadden gelezen met hun kinderen. Want de sprookjes met elkaar vergelijken qua symboliek was niet echt gelukt binnen een week, teveel werk om ze allemaal te lezen naast al het andere huiswerk.
Kind 2 ging nog slechter met die opdracht. Prinsessen en jurken, koetsen en glazen muiltjes het kon hem echt niet boeien.
Vraag voor to: Lees je wel sprookjes met je kind? Ik mag hopen van niet want die zijn pas echt een voorbeeld van ver van het hier en nu af staan.
Je stelt deze vraag aan TO? Dat ben ik…… Maar ik ben totaal niet tegen verhalen uit andere tijden en ik ook niet tegen sprookjes. En als mijn kind niet van sprookjes houdt of niet van Jip en Janneke, ook helemaal goed. Ik ben niet degene die er problemen mee heeft.
MMcGonagall
09-11-2025 om 09:52
CharlieB schreef op 09-11-2025 om 09:37:
[..]
Wat vind je hier doorgeslagen aan? Ja het is een iets andere kijk dan die van jou, maar dat is toch neem ik aan mede waarom je een topic heb geopend? Of is alles wat niet 'wat kortzichtig en wat een complete onzin' is, doorgeslagen? Wat is dan het gesprek dat je hier wil voeren?
Er zijn wat rasechte niet-feministen hier die maatschappelijke verwachtingen en patronen ontkennen. Die discussie hoeft dus niet meer gevoerd te worden, want dat verloopt steeds hetzelfde.
bieb1963
09-11-2025 om 09:53
CharlieB schreef op 09-11-2025 om 09:37:
[..]
Doorgeslagen vind ik, dat iemand denkt dat het lezen van Jip en Janneke kinderen verkeerde denkbeelden zou geven. Volgens mij zijn er talloze dingen in het huidige leven die kinderen écht verkeerde denkbeelden zou kunnen geven….. De ouder heeft juist de rol en de verantwoording om de kinderen een genuanceerd beeld te geven.
Joszy
09-11-2025 om 10:08
bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 09:53:
[..]
Doorgeslagen vind ik, dat iemand denkt dat het lezen van Jip en Janneke kinderen verkeerde denkbeelden zou geven. Volgens mij zijn er talloze dingen in het huidige leven die kinderen écht verkeerde denkbeelden zou kunnen geven….. De ouder heeft juist de rol en de verantwoording om de kinderen een genuanceerd beeld te geven.
Maar hoe ouders dat genuanceerde beeld geven, mogen ze wel zelf bepalen toch? De een kiest ervoor Jip en Janneke niet voor te lezen. Een ander om zoon en dochter precies dezelfde klusjes te leren (wat dan ook weer op kritiek stuit want bij ons thuis houdt man van klussen en vrouw van taarten bakken, daar is toch niks mis mee).
Het traditionele rolpatroon krijgen veel kinderen vanzelf mee. Er zijn nog steeds meer vrouwen die parttime werken dan mannen, nog steeds meer vrouwen in zorgende beroepen en meer mannen in technische beroepen etc. Heb je geen boekjes voor nodig!
Bakblik
09-11-2025 om 10:27
bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 09:48:
[..]
Je stelt deze vraag aan TO? Dat ben ik…… Maar ik ben totaal niet tegen verhalen uit andere tijden en ik ook niet tegen sprookjes. En als mijn kind niet van sprookjes houdt of niet van Jip en Janneke, ook helemaal goed. Ik ben niet degene die er problemen mee heeft.
Sorry ik had het niet goed gelezen het ging om je buurvrouw. Zou zij wel sprookjes lezen?
watertoren
09-11-2025 om 10:42
Mijn man en ik lazen zoon om en om voor voordat hij ging slapen vroeger. Toen had ik een boek gekocht met elke dag en wat er dan speelde. Mijn man was aan zet en kwam naar beneden met de vraag of ik wist wat St Maarten was. Nee, zei ik nooit van gehoord . Voor ons is 11-11 het begin van het Carnavalsseizoen. Ik ken het liedjes gezongen door kinderen uit mijn eigen jeugd en een stukje daarna. Ik denk dat ze in Brabant niet meer aan zulk geschooi doen
bieb1963
09-11-2025 om 10:48
Joszy schreef op 09-11-2025 om 10:08:
[..]
Maar hoe ouders dat genuanceerde beeld geven, mogen ze wel zelf bepalen toch? De een kiest ervoor Jip en Janneke niet voor te lezen. Een ander om zoon en dochter precies dezelfde klusjes te leren (wat dan ook weer op kritiek stuit want bij ons thuis houdt man van klussen en vrouw van taarten bakken, daar is toch niks mis mee).
Het traditionele rolpatroon krijgen veel kinderen vanzelf mee. Er zijn nog steeds meer vrouwen die parttime werken dan mannen, nog steeds meer vrouwen in zorgende beroepen en meer mannen in technische beroepen etc. Heb je geen boekjes voor nodig!
Nou precies hoor. Leg uit wat je uitleggen wil en door.
bieb1963
09-11-2025 om 10:54
En hoe zouden we dan met opa’s en oma’s moeten omgaan, die de dingen nog op de ‘ouderwetse’ manier doen en de betreffende kinderen (de huidige ouders dus) heel ‘modern’ zijn? Mogen hun kinderen dan niet meer naar opa en oma omdat ze daar ‘verkeerde’ ideeen zouden kunnen krijgen? Of moeten opa en oma zich dan aanpassen en moet oma het gras maaien en opa de stofdoek hanteren? Of kunnen we daar, hopelijk, ook gewoon relaxt en gewoon mee omgaan?
Bakblik
09-11-2025 om 11:27
Wij hadden net een grappig gesprek. Zoon moet volgende week optreden bij de lokale intocht. Hij vroeg zich af of hij als zwarte Piet moest gaan. Ik corrigeer hem en zeg dat we, politiek correct, niet meer aan zwarte Piet doen. Dat de boekjes die ik ze vroeger voorlas allemaal opnieuw zijn uitgegeven om het feest diverser te maken.
Komt dochter met de opmerking hoezo diverser? Het is nu meer een feestje van de witte mens dan vroeger. De vader van T (die altijd zo'n leuke Piet was op de basisschool) kan nu geen Piet meer zijn bij de intocht. Die is van nature zo zwart daar valt geen roetveeg Piet meer van te maken.
Dat hele kick out zwarte Piet is in mijn ogen zijn doel voorbij gestreefd. De enkeling die als donkergekleurde immigrant het Sinterklaasfeest wil omarmen voelt zich nu buitengesloten, omdat het mysterieuze verhaal geen donkere mensen meer bevat, niet als Sint en niet als Piet, hooguit de kinderen waar de Sint op bezoek komt.
Waarbij ik wel wil opmerken dat ik blij ben met de veranderingen en aan mijn toekomstige kleinkinderen echt niet het Sintboek uit mijn jeugd ga voorlezen. Zoals het feest nu is klopt het naar mijn idee nog niet om het echt een inclusief feest te maken voor de kinderen.
MRI
09-11-2025 om 11:37
Renmuis schreef op 09-11-2025 om 07:44:
[..]
Als je mijn genuanceerde reactie al doorgeslagen vindt, dan denk ik niet dat we hier nog een vruchtbare discussie over gaan hebben. Jammer.
Maar Renmuis, Bieb is volgens mij helemaal niet uit op een discussie maar is er eerder (en dit ik heb al zo vaak van hem/ haar gezien) op uit zijn/ haar frustratie over emancipatoire meningen te uiten.
bieb1963
09-11-2025 om 12:17
MRI schreef op 09-11-2025 om 11:37:
[..]
Maar Renmuis, Bieb is volgens mij helemaal niet uit op een discussie maar is er eerder (en dit ik heb al zo vaak van hem/ haar gezien) op uit zijn/ haar frustratie over emancipatoire meningen te uiten.
nou dat klopt idd (Ik ben overigens een zij ☺️).
Ik sta vol de volle 100% achter de emancipatie. En ik begrijp ook heel goed, dat dat nog niet altijd helemaal goed gaat. Maar als het door gaat schieten dat ouderwetse, hele brave, boekjes in de ban moeten, dan vind ik dat we doorschieten en dat dat zeker niet helpend is. En als we het dan ook hier gaan hebben over moeders op het schoolplein, dan blijkt dat ook weer, dat doorslaan. Wat weten we van die moeders? Mss hebben ze wel veel avond en weekend diensten, mss zijn ze stewardess. Mss willen ze zelf graag minder werken. Dat mag hè? Ook dat is vrijheid. Maar hoe dan ook, dat heeft niets met boekjes uit een andere tijd te maken. En denk ook aan mijn verhaal over ‘ouderwetse’ opa’s en oma’s. Wat wil je daar dan mee?
Ik merk dat bij veel mensen dit soort dingen weerstand oproept. En dat is, zoals eerder gezegd, verre van helpend.