Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jip en Janneke....

kenfan schreef op 09-11-2025 om 17:05:

[..]

Sodeknetter....Over zelfgenoegzaam gesproken. Weet je dat zeker, dat die andere moeders zo op jou neerkeken? Of is het een gevalletje projectie en frustatie deze rant? Ik ben jaren huismoeder geweest,een hoop gescheiden vriendinnen, maar gelukkig is niets wat jij zegt ooit in me opgekomen. Wat een modderspuit deze post.

Vond ik ook. En volgens mij is driekwart of verzonnen of vooral ontstaan in de fantasie van deze schrijfster.

kenfan schreef op 09-11-2025 om 17:05:

[..]

Sodeknetter....Over zelfgenoegzaam gesproken. Weet je dat zeker, dat die andere moeders zo op jou neerkeken? Of is het een gevalletje projectie en frustatie deze rant? Ik ben jaren huismoeder geweest,een hoop gescheiden vriendinnen, maar gelukkig is niets wat jij zegt ooit in me opgekomen. Wat een modderspuit deze post.

Frustratie vast wel, projectie zeker niet. Het was opvallend dat deze dames me pas wilden aanspreken op het moment dat hun man er vandoor was. Ze werden dan ook uitgekakt door hun zogenaamde vriendinnen, zeker als ze 'aan de verkeerde kant van het spoor' moesten gaan wonen. Dit is het Gooi, misschien verklaart dat wat. In deze kringen ben je zoveel waard als je man verdient.

Er is meerdere malen tegen mij gezegd dat ik niet welkom was als hun man er was, want ze wilden 'de kat niet op het spek binden'. Geen projectie dus. Maar ze hadden wel gelijk met die kat en dat spek, want die mannen zijn er allemaal vandoor. Niet met mij, overigens. 

Zelfgenoegzaam ben ik zeker niet, behalve over het feit dat ik mijn dochter in mijn eentje heb weten op te voeden tot een zelfstandige jonge vrouw. 

bieb1963

bieb1963

09-11-2025 om 17:48 Topicstarter

CharlieB schreef op 09-11-2025 om 16:36:

[..]

Tuurlijk, je mag het zeggen. Maar het nodigt niet echt uit tot een gesprek. Renmuis geeft een grotendeels genuanceerde inhoudelijke mening en het enige wat je zegt is 'dat bedoel ik nou met doorgeslagen'. Dan valt er toch ook gewoon helemaal niets meer te zeggen? Vervolgens krijgt zij persoonlijk het schoolpleinmoeder verwijt van jou, terwijl dat volgens mij niet van haar komt (ik kan het verkeerd hebben). Maar dat loslaten doe je niet.

Maar prima, je buurvrouw is compleet doorgeslagen en ik vertrek hier voordat ik ook doorsla (of misschien is dat al iets wel te laat).

Misschien zeg ik dat dan te ‘hard’. Dat is niet de bedoeling daarvan.

Ik zal het anders proberen te verwoorden. Ik heb overigens tegenover m’n buurvrouw me daar verder niet zo over geuit, alleen iets gezegd in de trant van ‘maak je niet zo druk, je kan dat toch aan je kinderen uitleggen’?

Wat ik bedoel met doorslaan, is niet het emancipatie verhaal bagatelliseren, of ontkennen dat er nog genoeg dingen niet goed gaan. Maar wel dat je je kinderen niet weg hoeft te houden van verhalen van vroeger, andere tijden ( denk ook aan opa en oma… Overigens niemand die daarop in gaat en ik ben oprecht benieuwd hoe ouders die moeite hebben met Jip en Janneke, dan staan tegenover het dagelijks leven bij opa en oma als dat nog een beetje gaat zoals zij dat gewend zijn, minder of helemaal niet geëmancipeerd). Dat jezelf niet kiest voor Jip en Janneke boeken, kan ik nog begrijpen, er zijn meer dan genoeg andere boeken. Maar dat iemand daar zo’n enorme moeite mee heeft, vind ik echt overdreven. En vooral ook als je niet zou kunnen bedenken om je kinderen daar over te vertellen, over toen en nu enz. Mij lijkt dat alleen maar een verrijking. 

Maar goed, ik ben nou echt benieuwd hoe de ‘tegenstanders’ dan het ‘probleem’ opa en oma oplossen (voor zover het niet hele moderne opa’s en oma’s zijn dan).

bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 17:48:

[..]

Misschien zeg ik dat dan te ‘hard’. Dat is niet de bedoeling daarvan.

Ik zal het anders proberen te verwoorden. Ik heb overigens tegenover m’n buurvrouw me daar verder niet zo over geuit, alleen iets gezegd in de trant van ‘maak je niet zo druk, je kan dat toch aan je kinderen uitleggen’?

Wat ik bedoel met doorslaan, is niet het emancipatie verhaal bagatelliseren, of ontkennen dat er nog genoeg dingen niet goed gaan. Maar wel dat je je kinderen niet weg hoeft te houden van verhalen van vroeger, andere tijden ( denk ook aan opa en oma… Overigens niemand die daarop in gaat en ik ben oprecht benieuwd hoe ouders die moeite hebben met Jip en Janneke, dan staan tegenover het dagelijks leven bij opa en oma als dat nog een beetje gaat zoals zij dat gewend zijn, minder of helemaal niet geëmancipeerd). Dat jezelf niet kiest voor Jip en Janneke boeken, kan ik nog begrijpen, er zijn meer dan genoeg andere boeken. Maar dat iemand daar zo’n enorme moeite mee heeft, vind ik echt overdreven. En vooral ook als je niet zou kunnen bedenken om je kinderen daar over te vertellen, over toen en nu enz. Mij lijkt dat alleen maar een verrijking.

Maar goed, ik ben nou echt benieuwd hoe de ‘tegenstanders’ dan het ‘probleem’ opa en oma oplossen (voor zover het niet hele moderne opa’s en oma’s zijn dan).

Die getergde ouders rukken het boek  bij opa en oma uit de handen, slaan ze er zo hard mee om de oren dat opa's gehoorapparaat aan gort is. Dreigen er ook mee dat ze nooit meer mogen oppassen als ze het nog wagen 1 x voor te lezen uit JenJ. Waarna oma denkt :" hoera, dan heb ik mijn vrijheid weer terug" haar kans grijpt, de leesbril - die was afgevallen door die klap - weer op de neus zet en prompt 3 verhaaltjes voorleest waarin Janneke moeder helpt het kolengruis van het kleed te stofzuigen    schuieren en moppert omdat Jip met zijn treinbaan in de weg zit.

Sorry hoor, ik word een beetje melig. Je zegt de reactie van je buurvrouw overdreven te vinden,dat ze zich niet druk moet maken,  dat ze doordraaft en dan type  jezelf drie omnibussen vol over een non-issue.

bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 17:48:

[..]

Waarschijnlijk op dezelfde manier waarop jij het zou oplossen als opa en oma "10 kleine negertjes" zouden voorlezen. Jij legt (hopelijk) daar een grens, anderen doen dat bij Jip en Janneke.

Grappig dat negerpopjes en tien kleine negertjes absoluut niet door de beugel kunnen en dat strakke opvattingen over welke gender wat mag en doet wel prima zijn. 
Iedereen ziet dat duidelijk weer anders.
Ik vermoed dat Pa Pinkelman dan ook wel een no go zal zijn. Jammer wel.

Ik heb toen ik een jaar of twaalf was een boek gelezen over Joop ter Heul. Kent iemand dat nog?  Met de Jopopinoloekikoclub? Dat was pas ouderwets en rolbevestigend. In dat boek werd Joop door haar kersverse echtgenoot 'op een welwillende manier' gewezen op "een dode vlieg, die vorige week ook al op die vensterbank lag" . Met andere woorden "je hebt niet goed schoongemaakt"   
Ik vond het een heerlijk en vermakelijk boek. 

kenfan schreef op 09-11-2025 om 17:16:

[..]

Haha, serieus. Wat grappig. Mijn kinderen zijn van jouw leeftijd, en die heb ik ze niet voorgelezen. Gemiste kans, want ik had boekjes van Rozemarijntje staan.Die boekjes waren van mijn moeder geweest, en die was van 1937.

Dochter heeft nog wel als puber "Het karretje"van WG gelezen. We hadden een weddenschap of ze haar ogen droog zou houden. Ik won!

*Het klompje dat op het water dreef.

*Het plekje dat niemand wist.

*Voetstapjes in de sneeuw.

Jánken als kind, zó spannend. 😭 

Mijn vader las ze honderd keer voor omdat ik ze steeds opnieuw wilde horen.

Herfstappeltaart schreef op 09-11-2025 om 18:29:

Ik heb toen ik een jaar of twaalf was een boek gelezen over Joop ter Heul. Kent iemand dat nog? Met de Jopopinoloekikoclub? Dat was pas ouderwets en rolbevestigend. In dat boek werd Joop door haar kersverse echtgenoot 'op een welwillende manier' gewezen op "een dode vlieg, die vorige week ook al op die vensterbank lag" . Met andere woorden "je hebt niet goed schoongemaakt"
Ik vond het een heerlijk en vermakelijk boek.

O ja, die Leo. Die vond ik toen al erg. Die gedroeg zich alsof hij vader was.  Onze Joop was 19 met een beetje uitrekenen, vers van de HBS.  En de krompraat van al die hulpen in de huishouding die weggezet werden als simpele zielen. Fout, fout. Maar om juffrouw Wijers heb ik wel een traantje gelaten

Bijdeweg: het is jopopinoloukicoclub, joop, pop (die ging met haar broer), pien (kunstzinnig) , noor (die was nuffig), lou, kit (aan wie Anne Frank haar brieven zgn richtte) en conny. Waarom weet ik dit toch nog allemaal????

kenfan schreef op 09-11-2025 om 18:47:

[..]

O ja, die Leo. Die vond ik toen al erg. Die gedroeg zich alsof hij vader was. Onze Joop was 19 met een beetje uitrekenen, vers van de HBS. En de krompraat van al die hulpen in de huishouding die weggezet werden als simpele zielen. Fout, fout. Maar om juffrouw Wijers heb ik wel een traantje gelaten

Bijdeweg: het is jopopinoloukicoclub, joop, pop (die ging met haar broer), pien (kunstzinnig) , noor (die was nuffig), lou, kit (aan wie Anne Frank haar brieven zgn richtte) en conny. Waarom weet ik dit toch nog allemaal????

Hahahaha je hebt helemaal gelijk. De afzonderlijke namen was ik vergeten. Ik vond dit al knap van mezelf 

kenfan schreef op 09-11-2025 om 18:47:

[..]

O ja, die Leo. Die vond ik toen al erg. Die gedroeg zich alsof hij vader was. Onze Joop was 19 met een beetje uitrekenen, vers van de HBS. En de krompraat van al die hulpen in de huishouding die weggezet werden als simpele zielen. Fout, fout. Maar om juffrouw Wijers heb ik wel een traantje gelaten

Jaaaaaaahhhhh, ik weet al die namen ook nog.  Ik heb van dezelfde schrijfster Een Zomerzotheid echt serieus wel meer dan tien keer gelezen, ken stukken dialogen uit mijn hoofd 

Zo wat een afslagen neemt dit topic zeg. 

Ik kan er op zich in komen als mensen bepaalde verhaaltjes niet meer van deze tijd vinden. Maar om het nu actief te verbieden bij andere mensen...ik vraag me dan wel af of je dat op de opvang, school, bso, en bij vriendjes of andere familie allemaal gaat controleren wat je kind daar ziet en hoort en voorgeschoteld krijgt. Is echt nooit in mij opgekomen. Ik weet dat mijn ouders nog wel zo'n 365 verhaaltjes voor het slapengaan boek hebben over een konijnenfamilie. Maar verder heb ik geen idee wat ze dochter voor hebben gelezen als ze daar logeerde en of dat überhaupt gebeurde. Idem voor als ze bij mijn schoonouders logeert, of bij mijn zus of bij andere familie. Mijn man is een beetje een nakomertje, schoonouders zijn diep gelovig en kerkelijk betrokken. Geen idee wat daar nog aan vrome kinderboekjes uit de tijd van de verzuiling rondzwerft, maar ik ben er ook niet bang voor dat onze hele opvoeding erdoor verstoord raakt of zo.
Kind is inmiddels tien, maar ik heb me dus echt nooit een seconde druk gemaakt over oude voorleesverhalen en de invloed ervan.

Overigens vonden mijn zus en ik sprookjes vroeger niks aan, dus ik ken er ook maar weinig van. Ook geen last van gehad op de middelbare school. Kan me geen opdracht meer herinneren waarbij die kennis noodzakelijk bleek te zijn en als dat wel zo was, dan denk ik 'liever één keer een onvoldoende dan een kind verhaaltjes opdringen waar het niks mee heeft en/of niet van slaapt'.

bieb1963

bieb1963

09-11-2025 om 19:39 Topicstarter

kenfan schreef op 09-11-2025 om 18:05:

[..]

Die getergde ouders rukken het boek bij opa en oma uit de handen, slaan ze er zo hard mee om de oren dat opa's gehoorapparaat aan gort is. Dreigen er ook mee dat ze nooit meer mogen oppassen als ze het nog wagen 1 x voor te lezen uit JenJ. Waarna oma denkt :" hoera, dan heb ik mijn vrijheid weer terug" haar kans grijpt, de leesbril - die was afgevallen door die klap - weer op de neus zet en prompt 3 verhaaltjes voorleest waarin Janneke moeder helpt het kolengruis van het kleed te stofzuigen schuieren en moppert omdat Jip met zijn treinbaan in de weg zit.

Sorry hoor, ik word een beetje melig. Je zegt de reactie van je buurvrouw overdreven te vinden,dat ze zich niet druk moet maken, dat ze doordraaft en dan type jezelf drie omnibussen vol over een non-issue.

Uh, volgens mij reageer jij een beetje overdreven….. Wat ik bedoel: Als iemand het serieus een probleem vindt dat oma je kind Jip en Janneke voorleest ivm de niet zo geëmancipeerde verhaaltjes, hoe gaat diegene er dan mee om als opa en oma een ouderwetse rolverdeling hebben? Lijkt mij dat dat best vaak zal zijn, andere generatie. 
Dat vraag ik mij dan oprecht af.

bieb1963

bieb1963

09-11-2025 om 19:42 Topicstarter

MiniJCW schreef op 09-11-2025 om 18:15:

[..]

Waarschijnlijk op dezelfde manier waarop jij het zou oplossen als opa en oma "10 kleine negertjes" zouden voorlezen. Jij legt (hopelijk) daar een grens, anderen doen dat bij Jip en Janneke.

Dat is niet de vraag. Wat als je niet wil dat je kind Jip en Janneke leest, maar opa en oma nog leven in het oude rollenpatroon?

bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 19:39:

[..]

Uh, volgens mij reageer jij een beetje overdreven….. Wat ik bedoel: Als iemand het serieus een probleem vindt dat oma je kind Jip en Janneke voorleest ivm de niet zo geëmancipeerde verhaaltjes, hoe gaat diegene er dan mee om als opa en oma een ouderwetse rolverdeling hebben? Lijkt mij dat dat best vaak zal zijn, andere generatie.
Dat vraag ik mij dan oprecht af.

Ik kan me voorstellen dat ouders dat geen probleem vinden als ze zo nu en dan eens op bezoek komen. Maar ook dat het reden kan zijn om oma niet elke week een dag te laten oppassen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.