Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Cindy

Cindy

16-07-2010 om 08:51

Jong lezen (5 jaar) - welke boeken zijn leuk?

Onze dochter is vijf (wordt in oktober 6) en gaat na de vakantie naar groep 3. Ze is dol op lezen en kan het ook al vrij aardig. Maar ik vind het zo lastig om boeken met/voor haar uit te kiezen! Wie heeft er tips? Ze leest nu Ellie & Nellie en Dolfje Weerwolfje, maar er moeten toch veel meer leuke schrijvers zijn die ook voor zulke jonge kinderen leuk zijn?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Niny

Niny

16-07-2010 om 09:45

Arnold lobel

Dag Cindy,

Mijn zoon vond toen hij die leeftijd had 'Muizensoep en tranenthee' van Arnold Lobel erg leuk. Geweldige verhalen, mooie tekeningen erbij.

Niny

Van alles

Je moet gewoon zo snel mogelijk weg van de avi's.

Dan heb je veel meer keus. Verder kan een slim kind prima boeken lezen die AVI-uit zijn ookal heeft het dat niveau niet, omdat het langzamer kan lezen. En als het verhaal haar aanspreekt kan het juist veel leuker en prettiger zijn dan een makkelijk boek dat wel haar "niveau" is. Mijn oudste is een tijdje gestopt met lezen en toen hij weer begon pakte hij mijn oude Tonke Dragt boeken uit de kast. Wel even wat anders dan de AVI-4 boekjes op school maar hij vond het prachtig. Ik stond wel even te kijken, al te gewelddadige titels heb ik nog even onder klep gehouden, maar mijn conclusie was dus dat je gewoon alle voorschriften en adviezen moet loslaten. Je kind kan dan kiezen uit alles waar letters op staan. Al is het een melkpak!

Ik zou gewoon naar de bieb gaan en bij de A en de B boeken kijken. Wat ook erg leuk kan zijn is de hoek met informatieve boeken voor onder de 9. Daar zit ook van alles tussen.

Gewoon veel breder trekken!

Moemin of

de reeks van Moemin is misschien wat, een oude (opnieuw uitgebrachte reeks) van de Finse schrijfster Tove Janssons. Het zijn bijzondere boeken met een mooie fantasievolle schrijfstijl. Mijn dochter (nu wel net 7) leest ze graag. Ze is net begonnen in "de komeet komt eraan" - het zijn evenwel niet echt gemakkelijke boeken.

Ze las trouwens ook graag Ellie & Nellie en de verhalen van Arnold Nobel (heel liefelijke verhaaltjes).

Daarnaast leest mijn dochter ook de kinderbijbel en het boek: "Boven in een groene linde, zat een moddervette haan": fabels op rijm. Allemaal hele korte verhalen en mooie tekeningen erbij. Ik vind het een aanrader voor een slim kind dat graag leest. Je kan er nog wat over doorpraten, over wat gaat het fabeltje enzo.

Boze heks

De boze heks, kikker en pad, Vos en Haas, een serie met een prinsesje (weet niet meer hoe dat heet), Pinkeltje en Lotje in de dierentuin zijn ook heel leuk. Er is genoeg. Heerlijk veel leesplezier.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-07-2010 om 11:36

Ja, moemin!

Mijn dochter vond die boeken al geweldig toen ze twee was. Ze begreep weinig van het verhaal, maar de tekeningen zijn prachtig. Bovendien vereenvoudig ik het verhaal gewoon een beetje als ze een boek wil lezen waar ze nog niet helemaal aan toe is.
Groetjes
Massi

Boeken

boeken die mijn dochter op die leeftijd leuk vond (ook al zo'n vroege lezer) was de series van de elfjes, van Daisy Meadows.

Elke 7 heeft zeven boekjes die je in volgorde kunt lezen. Zo heb je de regenboogelfjes, de feestelfjes, de juwelenelfjes enzovoort.

boeken van Roald Dahl (sjakie) vond ze ook erg leuk, en de boeken van Geronimo Stilton.

mijn jongste is ook 5 en vind vooral de boeken van schrijver Arnold Lobel en de boeken over Vos en Haas erg leuk om zelf te lezen. daarnaast leest ze graag prentenboeken.

Groetjes
Gruffalo

Sorry

ik bedoelde uiteraard 'elke serie heeft 7 boekjes'

Voorleesboeken.

Doen het altijd heel goed voor 'jonge' lezers om zelf te lezen. Jip en Janneke, en een hele riedel andere Annie MG klassiekers. of om het even welke compilatie van '100 verhalen voor het slapen gaan'. Vos en Haas is natuurlijk een klassieken voor de beginnende lezer, en Lobel heeft een hele dikke kikker & pad verzamelbundel die ook prachtig is (maar voor een snelle lezer wel snel uit denk ik) En andere kleutervoorleesboeken van het carrie slee/dagmar stam genre. Niet zo mijn stijl, maar de meeste kleuters vinden die giebel-poep-pies-ondeugende-streken verhalen erg grappig. Zijn vaak ook niet al te lang, en daarom voor een jonge lezer goed te behappen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.