Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Margot75

Margot75

16-08-2011 om 09:50

Jongens en meisjes apart slapen bij logeren?

Dochter van 8 wil graag logeren bij haar neefjes en nichtjes. Natuurlijk vinden wij dit goed. Maar mijn man is wat overbezorgd en wil dat dochter met het nichtje op de kamer slaapt en de neefjes dan apart. Maar dochter wil perse met het oudste neefje (9 jaar) op de kamer slapen. En niet bij haar nichtje van 6. Zucht wat nu?
Wat betreft het extra kwetsbaar zijn van dochter van 8 heeft mijn man wel gelijk. Want dochter voelt niet zo goed aan waar de grens is en is heel nieuwsgierig. Ze voelt ook de grens naar volwassenen niet aan. Bv wil met elke man die wel aardig is meteen knuffelen en stoeien alsof het haar familie is. Een vreemde man op zijn bil slaan heb ik haar echt af moeten leren. Uit moeten leggen dat je niet over piemels praat tegen een vreemde man. etc etc. Dochter moet ik dus steeds weer uitleggen hoe je je hoort te gedragen. Voelt niet aan hoe te gedragen tegen vreemden. Is vaak te open en brutaal tegen volwassen. Volgens de kinderpsycholoog heeft ze autistische trekjes... Mijn man heeft zoiets van als ze nu al leert dat jongens en meisjes apart slapen hebben we ook geen problemen als ze 13 is. Dan weet ze gewoon Is mijn man overbezorgd en moet hij loslaten? Is het niet wat overdreven jongens en meisjes apart, ze zijn nog wel jong. Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 12:11

Grensoverschrijdend

Je dochter vertoont grensoverschrijdend gedrag en daar moeten de andere kinderen tegen worden beschermd. Dus ook dat nichtje van 6.

Tirza

Volwassenen beschermen

Dit zou ik zelf niet doen. Ook om de volwassenen te beschermen die er makkelijk een klein drama van maken als er op sexueel gebied gevraagd of geexperimenteerd wordt. Vaak gaat het om kinderlijk gedrag waar volwassenen meer in leggen. De andere kant is dat je dan ook moet uitleggen aan dochter waarom het bij haar niet kan en bij andere kinderen van die leeftijd wel dat kinderen niet gemengd slapen en dat zal voor haar ook niet zo prettig zijn en ook een beetje oneerlijk.
Aan de andere kant kan het een leerrijke ervaring zijn. Ik werd ook weleens uitgeleend aan een gezin met neefjes waar ik gewoon samen sliep. Daar waren ook weleens nieuwsgierige neefjes bij. Maar omdat ik daar zelf geen interesse in had heb ik ze voor voorlichting toch maar naar hun moeder verwezen.

Eerlijk

Waar het ook op neer komt, denk ik, is dat een gemiddeld kind wegkomt met experimenteer gedrag omdat ze dat weten te verbergen voor de volwassenen maar een kind met autisme kan daar te eerlijk en naief in zijn. En dat is de reden dat ze vaak uitsteken als een zere duim en de zwarte piet krijgen.

Vaders

Zijn daar ook vaak meer beschermend in dan moeders met hun dochters.
Zoon had op de camping contact met een meisje dat wat te spontaan reageerde zeg maar. Ik had zoon al gewaarschuwd dat het niet leuk is voor zijn verkering, die ook zou komen, als ze ziet dat het meisje zo meer dan gemiddeld te spontaan met hem omgaat. Maar voor zoon is dat niet logisch om dan zo'n meisje te gaan mijden. Voor hem hoorde ze er gewoon bij net als de andere pubers waar mee omgehangen werd. Tot ze op de laatste avond spontaan in het zwembad sprongen waar de anderen bij waren om eens iets geks te doen. Vader kwam op hoge toon verhaal halen bij de caravan en beschuldigde zoon van onherhaalbare zaken met een jonger meisje.

Vader beschermen

Dus misschien is het ook wel nodig om vader hierin te beschermen.-

Wat ik zou doen?

Ik zou aan de gastheer/-vrouw het probleem melden,dat je dochter grensoverschrijdend gedrag heeft.Misschien zijn ze al op de hoogte? De verdeling van de kamers zou ik dan aan de gastheer/-vrouw overlaten.
Ik ben het wel met Tirza eens. Het is je dochter die het grensoverschrijdende gedrag heeft, dus het is zaak dat de andere kinderen beschermd worden. Ook het nichtje.

liora

liora

17-08-2011 om 09:46

Waarom logeren?

Als je dochter zich niet goed kan gedragen, waarom dan logeren? Het is jouw dochter die een probleem heeft, dus misschien moeten jullie dat aanpakken voordat je haar uit logeren stuurt. Zowel om haar als om de neefjes en nichtjes te beschermen.

Eens met liora

waarom niet gewoon een dag samen spelen?
Wat heb je er aan als er problemen komen en er een familierel ontstaat.
Ik zou dochter tegen zichzelf in bescherming nemen, totdat met hulp ven psycholoog ze zo sterk is dat dit soort dingen kunnen.

In dit geval niet

Samen slapen, neefjes en nichtjes door elkaar heen moet prima kunnen op deze leeftijd.
Maar het gedrag dat je hier beschrijft is grensoverschrijdend. Praat hierover met degenen die haar zullen ontvangen als logee en spreek af dat de meisjes apart gaan slapen.
Ik ken een meisje die ditzelfde gedrag vertoond en haar ouders waarschuwen iedereen. Zelfs op een verjaardag met wildvreemde mensen word rustig uitgelegd dat dit meisje de neiging heeft om een paar grenzen over te gaan en dat het voor haar verboden is om te knuffelen en op schoot te gaan zitten bij de mannen en vrouwen in het gezelschap. Altijd weer eventjes pijnlijk voor die ouders maar ze kunnen niet anders, dochter moet leren dat dit gedrag niet kan en dat kan alleen als de omgeving gewaarschuwd is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.