Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
juf Heliotroop

juf Heliotroop

06-07-2011 om 17:58

Jongste vindt zichzelf minder slim

Ik heb 2 zoons: 9 en 12 jaar oud. Ze verschillen enorm! Oudste houdt van games, en Discovery en 'kennis-boeken'. Hij maalt niet om kleren en uiterlijkheden, en praat het liefst de hele dag over zwarte gaten en geschiedenis. Jongste is een buiten-speler, voetbalt de godganse dag en heeft massa's vriendjes. hij is erg populair er wordt soms uitgenodigd voor feestjes van kinderen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Jongste heeft al aantal keer opgemerkt dat hij niet zo slim is als z' n oudere broer. Volgens mij zit hij er echt mee. Ik vind het heel vervelend dat hij zichzelf zo neerhaalt. Ik ben bang dat in ons gezin en in onze omgeving intelligentie misschien wat overgewaardeerd wordt. ik probeer dat echt niet zo te uiten maar slaag daar waarschijnlijk niet zo in? Jongste is zo'n geweldig leuk kind maar hoe moet ik nu omgaan met dit soort opmerkingen? Ik weet het echt niet! Tips zijn dus van harte welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

"niet zo slim als"

Ik vind dat je jongste het goed verwoord. Misschien is zijn broer slimmer, akkoord, maar dat betekent niet dat hij dom is toch? Je hele leven kom je mensen tegen die slimmer of dommer zijn dan jezelf bent. Dat heeft niets met neerhalen te maken, het is een feit.
Het betekent niet dat je dom bent, minder waard bent, een ander belangrijker is. Ieder mens heeft zijn kwaliteiten. En sommige zijn gewoon slimmer dan de gemiddelde mens.
Dat heb ik aan zoon verteld toen hij in de klas merkte dat er kinderen waren die bijles kregen,meer huiswerk, aangepast werk enz. Hij niet, deed het werk zonder extra inspanning. Hoe ouder kinderen worden,des te meer merken ze de verschillen, verschil mag er wezen. Ik zou zeker niet zeggen:"Nee hoor, je bent net zo slim als je oudere broer".
Je zoon ontdekt nu de verschillen en gaat ze leren waarderen, met jou hulp. Als hij voelt dat hij goed is zoals hij is, ook gewaardeerd wordt door zijn broer, groeit zijn zelfvertrouwen.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-07-2011 om 00:44

Overwaardering van intelligentie.

Misschien kun je op kinderniveau uitleggen dat IQ niet alles is, er bestaat ook nog zoiets als EQ, sociale vaardigheden zijn misschien nog wel belangrijker in het leven dan cognitieve? En hij is goed in sport, dat is ook niet niks.

Wel nee

waarom zou een kind wat lekker buiten speelt en veel vriendjes heeft minder intelligent zijn dan een broertje wat altijd maar leest.

Ik zou helemaal niet mee gaan in het verhaal dat de jongste minder intelligent is. Zijn interesse is anders.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2011 om 10:29

Manda

Ja, dat zou ook mijn insteek zijn.

Tirza G.

Tirza G.

07-07-2011 om 11:23

Precies

Niet ontkennen, maar het gevóel van het kind bevestigen. Gut jongen, het klinkt of dat je daar een beetje boos/verdrietig over bent. Het is iets waar je niks aan kunt veranderen (hoe je kinderen zijn bedoel ik), maar daarom mag een kind toch wel eens iets jammer vinden? Als zijn beste vriendje verhuist, ga je toch ook niet roepen: ach welneeeeeeee joh, da's helemaal niet errrrrrrg, er zijn nog zoveel andere kindjes.........Nee, dan maak je even tijd en ruimte voor zijn emotie.

Tirza

Maar het klopt helemaal niet

een kind wat veel leest, diep ingaat op een onderwerp hoeft helemaal niet intelligenter te zijn dan een kind wat buiten speelt, veel vriendjes heeft (met een goede ontwikkelde social skills kom je overigens beter uit) en niet in de boeken zit. Ik ken ook nogal wat mensen die van een lager niveau al stapelend uitkwamen op de uni en het doorzettingsvermogen en social skills hadden om heel ver te komen. Die hadden geen lager iq, ontwikkelde zich gewoon anders. Elk kind ontwikkeld zich anders. Ik zie dat ook met mijn studenten. Dan komt er iemand binnen, die begint heel serieus en zakt als een pudding in elkaar. Of iemand die van laag komt, 5,5 jes scoort maar bij het eindexamen op een 8 uitkomt.

Dus ik zou het wel ontkennen, niet mee gaan in dat verhaal, kom zeg. Gewoon het klopt niet tenzij je het zeker wil weten en ze allebei laat testen en maar dat zou belachelijk zijn.

Het is een kwestie van andere talenten en interesses. Ik vind het onhandig mee te gaan met een kind wat zichzelf minder intelligent vindt. Ik zou van hem willen horen waarom hij dat denkt en hand in eigen boezen steken.

Kobalt

Kobalt

07-07-2011 om 12:42

Waarde oordeel

Ik ben het met Manda eens.
Het lijkt net alsof er van uit gegaan wordt door draadjestartster, dat het ene kind inderdaad slimmer is. Dat weet je niet. Dan zou je inderdaad twee iq-testen moeten laten doen, maar waarom? Dat oudste zoon meer leest, zegt niet zoveel.
En het lijkt net alsof ervan uit gegaan wordt door draadjesstartster, dat slimmer zijn (in de vorm van boekenwijsheid) 'beter' is. Ik ben pas (?) 41 jaar oud, maar ik heb nog nooit iets gezien wat daar op wees. Soms is het handig om slim te zijn, maar sociaal begaafd zijn, is ook soms handig en goed kunnen timmeren kan ook erg handig zijn. Slim zijn, is maar een eigenschap waar je wel of niet iets mee kunt doen in je leven.

Precies

gisteren trof ik een dol gelukkig kind op het schoolplein, ze had een sticker gekregen omdat ze haar werkje op tijd af had ! Nou dat is geweldig want ze is nogal fladderig en het is nogal een onrustig jaar geweest met een leerkracht die niet spoort. En dan snap ik ook helemaal dat ze gisteren wel alles af had want toen zat de woensdag juf er die die klas prima door heeft en rustig houdt.

ja dan ben ik even heel erg blij voor haar, hoera een sticker, oh wat goed gedaan !

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2011 om 14:33

Pelle

Maar lagere cijfers zegt ook niet alles natuurlijk! Er zijn zat slimme kinderen die onderpresteren. Of ze hebben gewoon geen zin om het onderste uit de kan te halen.

Juf Heliotroop

Juf Heliotroop

07-07-2011 om 19:22

Reacties

Dank allemaal! Jullie hebben me wel aan het denken gezet!
Ik had er bewust niets bij gezegd over mijn mening over de daadwerkelijke intelligentie. Ik vond het irrelevant wie er nu het slimste is, het ging mij om het gevoel of zelfbeeld van jongste. Na jullie reacties denk ik er iets anders over. het is natuurlijk zo dat er verschillen zitten in talenten en daar moet je gewoon eerlijk over zijn en niet erg vinden.
Goed. manda, je hebt helemaal gelijk. Ik denk nl helemaal niet dat jongste minder slim zou zijn. Z'n resultaten zijn ietsiepietsie minder dan oudste maar scheelt niet eens zo veel. Oudste weet alleen wel veel meer, Tsja, als je de hele dag leest weet je meer 'weetjes' dan iemand die de hele dag voetbalt.
Ik ga denk ik wat adviezen combineren. Tirza, ik pik jouw zin aangevuld met dat ik persoonlijk denk dat het niet zo is. Dus: ik vind het jammer dat je dat zo voelt etc. Zijn talenten benadrukken deed ik al. Maar blijkbaar telt intelligentie zwaarder dan andere talenten want ik hoor ze nooit over het verschil in sportieve prestaties. Kobalt, misschien heb je dus wel gelijk. Ik hoop dat ik niet vind dat slim beter is, maar ik vind het blijkbaar wel belangrijk. Of zoiets. lastig hoor!
Pelle, hebben jouw jongens dan geen last van dit verschil? En hoe doen anderen dat? Er zullen toch meer ouders zijn met verschillende kinderen?
En nog even ter aanvulling: ik maak me veel meer zorgen om oudste maar dat is weer een heel ander onderwerp!
Nogmaals dank allemaal.

ishtar

ishtar

07-07-2011 om 20:34

Hier

een megagroot verschil. Middelste is veel intelligenter, oudste verstandelijk beperkt. En hij begint nu door te krijgen dat middelste zo veel meer kan.
Wat ik benadruk is dat slim of dom niks met intelligentie te maken heeft, maar met wat je met de jou gegeven intelligentie doet.

Fianna

Fianna

07-07-2011 om 21:54

Ach

Niet elk kind is even intelligent of heeft de interesse. Heeft niks te maken met onderpresteren oid. Ik zie het al bij mijn kinderen. Oudste is denk ik geboren voor een studie, enorme hang naar kennis ed. Zijn broer heeft dat helemaal niet, vindt voorlezen al minder interessant ed. Nou, is dat erg wel nee, gewoon heel ander kind, andere interesses enz en. Niet elk kind is VWO of Universiteit materie. Hoeft toch ook niet??

Guinevere

Guinevere

07-07-2011 om 22:05

Hier andersom

Hier lijkt jongste vooralsnog intelligenter dan zijn oudere broer. Die heeft daar geen problemen mee: "Broertje is zo slim, dat leert hij allemaal van mij!".
In elk geval, IQ zegt niet alles. Er is veel meer voor nodig om later succesvoller te zijn dan een ander. Mensen met een warme persoonlijkheid worden veel eerder geaccepteerd als persoon en met wat ze vertellen. Ook al is hun verhaal misschien niet zo doortimmerd als het verhaal van de stuggere slimmerik die er naast staat.
Voor wat het allemaal waard is, "succesvoller".

Nou dan al helemaal

als de cijfers (en wat zeggen cijfers nou eigenlijk) nauwelijks lager zijn ! Het kan zelfs nog heel frustrerend worden voor de 'slimste' als straks die 'iets dommere' zich gaat focussen en opeens die ander inhaalt. Ik geloof dat mijn zus die voorbestemd was voor gymnasium, dat natuurlijk ook ging doen en toen het tempo niet bij kon houden en degradeerde tot de suffe havo waar ik ook op zat het een enorme klap vond. later is zij wel ingewikkelde talen gaan studeren maar door zwangerschap en mislukt huwelijk weer terug gekomen en thuis schoeffers gaan doen, ze is erg succesvol geworden overigens. Maar je moet er niet zo'n big deal van maken, in mijn familie werd de verwachting wel erg groot en dan is de val keihard. En ik heb hbo afgerond en zitnu te overwegen een Universitaire master te gaan doen in deeltijd volgend jaar.

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2011 om 09:22

Maar....

Als de cijfers nauwelijks lager zijn, hoe komt hij dan op het idee dat hij minder slim zou zijn?? Daar zou ik als eerste achter willen komen.
Want stel nou,( en ik zeg: stel nou, het hoeft niet zo te zijn), dat zijn broer hem het fijntjes probeert in te wrijven, door een opmerking her en der buiten jouw gehoorsafstand. Dan kun je praten als brugman, maar de oorzaak neem je niet weg.
Voor sommige kinderen zijn een paar opmerkingen al genoeg om te gaan twijfelen als het om dat soort dingen gaat. Want zij weten niet dat juist de gene die opmerkingen maakt dit soms doet uit onzekerheid...

Hier

Oudste (zoon) voelt zich ook minder slim dan dochter. Maar zij is gewoon erg slim is.

Door allerlei omstandigheden voelt hij zich daardoor 'minder', hij heeft een slecht zelfbeeld. Helaas voor hem ligt hij ook sociaal gezien minder goed in een groep, heeft hij minder (of geen) vriendjes.

Als ouder gaan ontkennen dat die allemaal zo is, vind ik niet kunnen. Juist door te bagetelliseren dat het ene kind nu eenmaal 'socialer' en 'slimmer' kan zijn dan het andere kind, plaats je deze zaken op een hoger niveau omdat je doet of het bij het 'dommere' kind heus niet zo is (terwijl het echt zo kan zijn). Het is beter om dat toe te geven maar dat het niet erg is, want dat kind met zijn eigen troeven iets in handen heeft wat het andere kind niet heeft.
Ik kan het niet goed uitleggen: mijn zoon denkt vooral anders, ziet zaken anders. Net dat zal later (hopelijk) zijn belangrijkste troef zijn. Want ze zullen net altijd die ene nodig hebben, die kan zien wat de rest niet ziet. Heeft niks met slim te maken maar met je troeven uitspelen.

Het is net of je tegen een kind dat klein is voor diens leeftijd zegt, dat het heus niet zo klein is. Ja, je bent klein, maar klein zijn kan ook fijn zijn of groot zijn kan nadelen hebben.

Evanlyn

Evanlyn

08-07-2011 om 11:34

Later

Ik had veel betere schoolprestaties op school, was creatief, lag goed in de groep enzovoorts. Mijn broer had dat allemaal niet. Maar raad eens wie het veel verder heeft geschopt? Het juiste geslacht hebben werkt natuurlijk ook mee, maar toch: het zegt allemaal weinig. Ik denk dat je dat best kan zeggen tegen je kind, toch?

Vera*

Vera*

08-07-2011 om 11:50

Sasvangent

Klein zijn als een net negenjarige is echt niet leuk of praktisch als je bijna 12.5 jaar bent hoor. Het zal ook niet fijn worden als je net overal te klein voor bent (en waarschijnlijk zal blijven).

Vera

Hier hetzelfde

Hier precies hetzelfde, ik dacht even dat ik een berichtje had gepost
oudste ook de "slimste". zijn interesses liggen ook heel anders. jongste veel buiten, veel vrienden,enz.
Alleen bekijken ze het bij ons iets anders.
Wij benadrukken al jaren dat ieder zijn eigen kwaliteiten heeft. als oudste weer eens iets zegt over dat hij slimmer is, zegt jongste: ja en ik ben aardiger, ik heb meer vrienden.
of...ja, maar ik kan beter voetballen, ik scoor beter met gym,enz.

Wij benadrukken dus altijd dat niet alleen je intelligentie belangrijk is.

Maylise

Maylise

08-07-2011 om 16:08

Mijn jongste dochter

Mijn jongste dochter heeft ook een poos gedacht dat ze niet slim was. Ik vond dat heel erg jammer. Bovendien is het gewoon niet waar. Haar cijfers waren inderdaad wat lager en ze moest meer moeite doen voor haar schoolwerk maar dat houdt niet in dat je niet slim bent. Slimheid is sowieso niet afhankelijk van opleiding. Ik bedoel ik heb zoveel diploma's dat ik er een kamer mee kan beplakken. Mijn man heeft niet meer dan basisschool en daarnaast nog eens een paar certificaten. Dat houdt helemaal niet in dat ik slimmer ben dan mijn man. Helemaal niet zelfs.

Het heeft heel veel moeite gekost om dochter dat duidelijk te maken. Ik weet ook niet of het ooit gelukt was maar we zijn nu verhuisd en het schoolsysteem is heel anders en ze kan zich zelf dus minder vergelijken. Gelukkig maar. Ze heeft nu sowieso ook meer zelfvertrouwen gekregen dus dat speelt ook een rol.

Het is heel lastig omdat kinderen slimheid inderdaad afmeten aan schoolwerk. Bovendien hecht ik inderdaad veel waarde aan cijfers en school. Alleen dat staat los van slimheid. Ik snap dat dit voor kinderen lastig is om te zien. Bovendien vergeleek mijn dochter zich zelf veel te veel met haar oudere broers en zussen. Ik ben blij dat ze dit nu minder doet.

Maylise

Maylise

08-07-2011 om 17:32

Pelle

Dat klopt inderdaad dat het niks te maken heeft met niet slim genoeg zijn. Ik probeerde het bij haar vooral te gebruiken als voorbeeld dat opleiding niks zegt. Dat het feit dat ze lagere cijfers haalt dan haar broer op die leeftijd niks te maken heeft met dat ze minder slim is omdat cijfers en school niks met slimheid te maken hebben. Alleen dat gelooft ze dus inderdaad niet.

Ik weet ook niet hoe ik haar dit goed duidelijk kan maken. Ze heeft er nu minder last van omdat we verhuisd zijn en alles zo anders is maar er zijn nog steeds momenten dat ze erg onzeker is en zich heel dom voelt. Heel jammer.

Maylise

Zou je niet aan je dochter kunnen uitleggen dat je zoons inderdaad betere cijfers haalden, gewoon omdat ze makkelijker leerden? Sneller dingen doorhadden,sneller nieuwe informatie in zich opnamen, er minder voor hoefden te doen. Dat je dochter alles kan bereiken wat ze maar wil, maar dat het haar misschien meer tijd en energie zal kosten? Dat ze een echte doorzetter is en dat je alleen daarom al trots op haar bent.
Blijven zeggen dat ze net zo slim is als haar broers heeft denk ik niet veel zin. Je dochter ziet het bewijs op haar rapport dat het niet zo is, lagere cijfers. Ze ziet ook kinderen in haar klas die met gemak hoge cijfers halen, terwijl zij er hard voor moet werken.

Maylise

Maylise

10-07-2011 om 01:23

Wil

Inderdaad kost leren haar veel tijd. Het vervelende is vooral dat ze zich nu eenmaal dat idee in haar hoofd heeft gehaald dat ze dom is en dat krijg je er heel moeilijk uit. Het is nu wat naar de achtergrond verdwenen gelukkig. Toen ze havo advies kreeg naar aanleiding van haar cito barstte ze in tranen uit. Best zielig. We zijn vorig jaar september verhuisd naar Frankrijk en sindsdien is ze er veel minder mee bezig. Gelukkig maar.Ik hoop niet dat het weer naar voren komt. Toch zit het volgens mij ergens nog wel in haar hoofd maar ja hoe je dat er uit krijgt. Ik heb 100x uitgelegd dat ze niet dom is, dat cijfers helemaal niks zeggen over intelligentie maar die boodschap is toch zo overgekomen.

Oudere broer is ook ouder

Dus die heeft al meer tijd gehad om meer dingen te leren.

Zo zou ik het brengen.

Terpi

Terpi

10-07-2011 om 13:26

Wat hier helpt

Ik heb 3 kinderen met alledrie heel verschillende interesses en leefstijlen. Alledrie zeker niet dom, middelste springt eruit qua schoolprestaties en gemak waarmee hij nieuwe dingen leert en oppikt. Enorme leeshonger, geniet van feitjes en weetjes. Ook ik liep er tegenaan dat de kinderen zelf classificeerde in slim en minder slim of zelfs dom. Waar ik voor gekozen heb is om niet zelf de kinderen te gaan overtuigen van dat ze alledrie goed zijn zoals ze zijn... ik laat de kinderen regelmatig een 'complimentenrondje' doen. Ze vertellen over elkaar en over zichzelf wat nou een specifiek talent van eenieder is. En juist omdat ik vraag om regelmatig wat anders te benoemen hoeven we het niet eens meer te hebben over altijd maar die schoolprestaties, ze weten ook van zichzelf dat ze behulpzaam zijn, goed kunnen bmx'en, mooie verhalen kunnen verzinnen, doorzetters zijn in atletiek of goed zijn in hun fysio-oefeningen blijven volhouden. En... bijkomend voordeel... ik hoor regelmatig wat ze fijn vinden aan mij als moeder want ik mag natuurlijk meedoen aan het rondje

Maylise

Maylise

10-07-2011 om 15:16

Pelle

Klopt ook wel dat het deels onze eigen schuld is aangezien wij (man en ik dus) schoolresultaten inderdaad zeer belangrijk vinden. Zelf ben ik thuis wat veel terughoudender dan hier op het forum maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door man die veel feller is dan ik ben als het om dit soort dingen gaat.

Intelligentie vind ik niet zo veel met school te maken te hebben. Wij hebben als maatschappij nu eenmaal met elkaar bedacht dat kinderen naar school moeten en dat ze daar bepaalde dingen moeten leren en dat we naar aanleiding van wat ze daar wel of niet leren beoordelen hoe intelligent ze zijn. Dat is geen absolute of objectieve kijk op intelligentie. Dat is alleen maar een subjectieve kijk op intelligentie. Voor mij staan school en intelligentie los van elkaar.

Mijn dochter heeft meer moeite met schoolse vakken dan de meeste van mijn kinderen. Dat is een feit. Dat houdt niet in dat ze minder intelligent is. Ze verwerkt informatie op een andere manier en misschien ook wat langzamer. Ik vind dat niks met slimheid te maken te hebben. Sowieso hou ik niet van termen als slim en dom. Die wil ik ook niet horen in huis.

Alleen in de praktijk is het natuurlijk een tegenstrijdige boodschap die mijn kinderen krijgen van mij en mijn man. Aan de ene kant het enorme belang dat wij aan school hechten en aan andere kant met name mijn boodschap dat schoolresultaten helemaal niks zeggen en means to an end zijn ipv dat het resultaat als absoluut geldt.

Het is in elk geval verwarrend en ik kan thuis althans niet bij iedereen even goed duidelijk maken wat ik bedoel.

Nog afgezien natuurlijk van dat er ook een hele wereld buiten mij om is en dat op school er constant cijfers vergeleken worden tussen de leerlingen onderling en ook zeker minachtend gedaan wordt naar elkaar toe als iemand iets niet vlug genoeg snapt.

Mijn een na jongste zoon kon ook zo enorm arrogant dan. Hij haalde echt het bloed onder mijn nagels vandaan daarmee. Dat is gelukkig wel minder geworden nu hij ouder en verstandiger wordt maar hij heeft ook vaak genoeg vroeger rot opmerkingen gemaakt tegen zijn zusje. Ik kon hem soms echt wel slaan.

Vic

Vic

10-07-2011 om 17:09

Kleine verschillen

Kleine verschillen in intelligentie kunnen nog wel rechttrekken in de toekomst. (Schools) succes is toch voor een groot deel ook afhankelijk van inzet en doorzettingsvermogen. Bij mijn oudste in de klas zat een jongen die in november 14 wordt in de brugklas vmbo-b. Zijn tweelingzus gaat volgend jaar naar 3 vwo. Dat verschil is een stuk lastiger 'goed te praten'. Dat hebben die ouders ook niet gedaan. Die jongen is een stuk beter met zijn handen en gaat zijn best doen om een heel goede timmerman of electricien o.i.d. te worden. Slimheid vind ik overigens heel iets anders dan intelligentie. Ik ken zat mensen die geen Einstein zijn, maar toch in zakelijke dingen (eigen bedrijf) of zelfs gezelschapsspelletjes behoorlijk slim zijn.

juf Heliotroop

juf Heliotroop

11-07-2011 om 23:09

Terpi en haha dirksmama

Terpi, wat een leuk idee. ga ik ook eens proberen. En Dirksmama, wat een lekker praktische tip. Die had ik zelf niet bedacht!
Ik blijf erbij na het lezen van dit alles dat het toch een raar iets is, intelligentie. Het interesseert me geen zier als oudste zegt dat jongste beter kan voetballen of punniken of fietsen of weet-ik-veel-wat. maar dit is blijkbaar een gevoelig onderwerp voor mij, en niet alleen voor mij. Maylise, jij ook nog bedankt voor je reactie, ik was wel 'blij' een soortgelijke kwestie te lezen en ook je getob over intelligentie en school resultaten. Ik sluit me helemaal bij je aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.