Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maman5

maman5

14-01-2009 om 15:16

Judo

Zoon, 9 jaar, en dochter, 8 jaar, zitten allebei op judo. Ze zijn in september 2007 begonnen met judo en trainen 1 keer in de week (op woensdag) omdat de 2e keer trainen (vrijdag) samenvalt met het jeugdorkest waarin ze spelen. Mijn vraag is eigenlijk: wat is normaal bij judo?. Zoon heeft sinds december al 3 keer een blauwe plek gehad onder zijn oog. Die zie je niet direct, maar de volgende dag is er overduidelijk een blauwe plek. En deze week heeft mijn dochter hetzelfde. Inmiddels vindt zoon het ook niet meer zo leuk omdat het hem er te hardhandig aan toe gaat. Nou kan hij af en toe wat kleinzerig zijn dus weet ik nu niet echt of het er gewoon bij hoort of dat de leraar beter moet opletten wat er gebeurt.
Ook op gebied van het wisselen van de banden ben ik een leek. Vorig jaar rond de kerst kwamen ze thuis met de geel/witte band en voor de zomervakantie zouden ze de gele band krijgen. Helaas konden we daar niet bij zijn omdat dochter haar enkele een uur voor de training vertuikte. We zaten toen dus op de eerste hulp ipv judoles. Na de vakantie is er met geen woord meer over gesproken door de trainer. Alleen dat er voor de kerstvakantie weer een moment zou zijn dat er gewisseld werd. En dat was nu natuurlijk op de vrijdagavond. Ik heb toen op tijd aangegeven dat we daar niet bij konden zijn. Hij gaf aan dat zij dan op woensdag een nieuwe band zouden krijgen. Het is inmiddels half januari en ze hebben nog steeds de geel/witte band terwijl ze volgens mij als inmiddels ook wel geel/oranje hadden kunnen hebben. Of gaat dat niet zo snel?

groeten,
Karla

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehm

Het zijn wat veel vragen tegelijk. Hier ook twee zonen op judo, nooit een blessure gehad. Ik vind wel dat het er in de kleedkamers ruiger aan toe gaat dan op de judomat
Verder moet hier ieder kind elke slip-band verdienen. Twee keer p/j is er een bandexamen. Ze beginnen met een witte band, eerste examen komt daar een gele slip bij, dan oranje/groen/blauw/bruin pas dan gele band. Die heeft dan de slippen oranje/groen/blauw/bruin. Dan oranje band enz. Een kind kan slippen overslaan als hij/zij goed zijn best doet. Nu werkt dit bij onze judoclub zo, van mijn zus weet ik dat de kinderen in haar woonplaats de eerste de beste bandexamen van witte band naar gele band gingen. Het bandexamen erop direct oranje band. Pas daarna werden slippen verdiend. Het verschilt dus blijkbaar nogal. Hier nemen ze het iig serieus, zowel theorie als praktijk.

Wellicht samenstelling groep?

Waardoor er soms wat ongecontroleerd gejudood wordt?

Was voor dochterlief een reden om er vanaf te gaan (zat op Jiu Jitsu). In haar groep zaten ineens wat meer jongens die soms behoorlijk ongecontroleerd dingen konden doen. En ja, dan wordt er wel eens uitgehaald. Niet express, maar door stoerdoenerij of teveel hun best doen

Maar het is wellicht een dingetje om even met de docent te bespreken. Judo is een verdedigingssport, en daar hoort zo nu en dan een blauwe plek bij. Maar alles in proporties. En de docent is ervoor om dit in goede banen te leiden.

Officieel

is het zoals Silone beschrijft.
Onze jongste zoon ( 9 jaar) zit ook op judo en moet 2x per jaar examen afleggen, waarin ze een slip kunnen halen. Officieel volgens de judobond hoort dit zo.
Beginnen met de witte band, gele, oranje, groene, blauwe en bruine slip, dan pas de gele band.
Gele band: oranje slip etc.tot bruine slip, dan pas oranje band etc..... Bij elke nieuwe band krijgen ze ook een diploma en bij de gele band moeten ze lid worden van de judobond nederland en krijgen ze een judo-paspoort waarin alle toernooien en wedstrijden waaraan ze meedoen worden bijgeschreven.

Ik weet dat het per sportschool verschillend is. Mijn neefje heeft ook de half witte/half gele band, de sportschool kiest er blijkbaar voor om versneld gekleurde banden te laten halen, terwijl de techniek achter blijft. Ik zie bv. dat mijn zoon veel verder is met zijn techniek ( hij heeft de gele band) dan mijn neefje die nu de half gele/half oranje band heeft.

En ook wat blessures betreft, heeft mijn zoon nog nooit iets opgelopen gelukkig. In zijn les is het zeer gedisciplineerd.

gr.Dushi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.