Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf groep 5 onredelijk streng


Poezie schreef op 03-10-2023 om 22:59:

[..]

Ptss nog wel?! Wat heeft die juf hem allemaal aangedaan dan?

Natuurlijk kan dat. 

dus nu moeten we alle juffen/meesters meer vertrouwen en onze eigen kinderen niet geloven en anders ben je een curling ouder....Nou geloof mij maar, dat dit zeker ook in heel veel gevallen niet zo hoeft te zijn.

Zo weet ik van een meisje dan keer op keer de zwemles treineerde. Nooit waren haar ouders erbij maar 1 les wel, ik was verbaasd dat ze ouders niets maar dan ook niets zeiden tegen dochter die de hele les weer zat te klieren. Dit keer was de badmeester er klaar mee en zette haar op de kant, ze moest de oefening maar even uitzitten. Die ouders kwamen toen ineens in beweging, ja zo moet je haar niet aanpakken, dit werkt niet, en hier leert ze niets van. Meisje in tranen maar badmeester bleef voet bij stuk houden "nu moet je niet gaan huilen, eerst les naar les het voor iedereen vervelend maken en dan krijg je er straf voor en ga je zitten huilen" zoiets zei hij.

Dit meisje zit inmiddels alweer 5 jaar bij mijn zoon in de klas en is een van de kinderen die de boel verpest voor de hele klas.

Philou schreef op 03-10-2023 om 10:06:

[..]

Nou, nee. Hoe de communicatie in dit voorbeeld gaat, is niet echt een geïsoleerd geval te noemen. Scholen voelen de noodzaak tot communiceren niet want ze worden niet afgerekend door de ouders. Ouders hebben die positie helemaal niet.
Tegenvraag voor jou: welke rechten denk jij dat ouders hebben op school?

Jij beantwoordt mijn vraag niet, maar stelt meteen een tegenvraag. In een eerdere post schrijf je dat ouders geen rechten hebben. Dus ben ik heel nieuwsgierig welke rechten ouders niet hebben die jij wel graag wil dat ze hebben.


Kleinduimpje schreef op 04-10-2023 om 07:59:

dus nu moeten we alle juffen/meesters meer vertrouwen en onze eigen kinderen niet geloven en anders ben je een curling ouder....Nou geloof mij maar, dat dit zeker ook in heel veel gevallen niet zo hoeft te zijn.

Nee, natuurlijk niet, maar eerst allemaal klaagposts over de juf schrijven, het met het hele dorp en een paardenkop over haar roddelen en dan zeggen dat je open het gesprek in gaat is een redelijk ingewikkelde combinatie, niet waar? 
En je kan best je kind geloven, maar er ook een grander picture bij krijgen van de juf. 

weten ouders die een vervelend kind hebben wel dat ze een vervelend kind hebben

dat soms misschien ook niet. Maar weet je dat er ook echt hele vervelende leerkrachten bestaan?

Kleinduimpje schreef op 04-10-2023 om 09:51:

dat soms misschien ook niet. Maar weet je dat er ook echt hele vervelende leerkrachten bestaan?

Ja in mijn ervaring vaak wat oudere leerkrachten die er geen zin meer in hebben en met een half been al met pensioen zijn of verbitterd geraakt door jaar in jaar uit orde scheppen in geklier en het ideaalplaatje van een warme harmonieuze samenwerking verloren zijn.

ja dat dus, of ze zijn gewoon niet leuk, hoeft niet altijd met leerlingen te maken te hebben.

Koko67 schreef op 04-10-2023 om 08:41:

[..]

Jij beantwoordt mijn vraag niet, maar stelt meteen een tegenvraag. In een eerdere post schrijf je dat ouders geen rechten hebben. Dus ben ik heel nieuwsgierig welke rechten ouders niet hebben die jij wel graag wil dat ze hebben.


Wat is daar erg aan? Mag toch? Hoezo, denk jij soms dat ouders rechten hebben op school? 

Bijvoorbeeld dat je ook echt het dossier over je kind in mag zien, bijvoorbeeld. Wij kregen een grote ordner met 3x dezelfde brief (die van onszelf) in maagdelijk papier met de gaatjes precies dezelfde (ietwat scheve) hoogte. Zij wisten dat het niet klopte, wij ook maar omdat we niets te bewijzen hadden.. konden we er niet veel mee.  En dat kan je dus niet afdwingen want dat recht heb je niet. Later zag het er anders uit, zaten er dingen in van een oudere datum. Maarja, toen hadden we besloten weg te gaan. 

Net zoals dat school een dossiertje in jouw kinds dossier doet. Wordt het opgevraagd, wordt dat dossiertje er uitgehaald, krijg je de rest van de map. In het dossiertje zit bijvoorbeeld communicatie of aantekeningen die school niet wil delen met de ouders. Juridisch kan je vragen of dit het hele dossier is, liefst op beeld het antwoord, een foto van de inhoud van het dossier.. maar dan nog.. dat kan je nergens afdwingen. Je zou dus bijvoorbeeld gelijk kunnen krijgen maar dan nog niet het hele dossier van je kind kunnen inzien want je bent afhankelijk of school daar zin in heeft. Je kan bijvoorbeeld ook niet verhinderen dat het bovengenoemde dossiertje opeens verdwijnt, in de shredder bijvoorbeeld of ergens in een la met een slot. En dat vind ik heel onprofessioneel maar daarop wordt een school niet afgerekend. 

Apiejapie schreef op 01-10-2023 om 09:00:

[..]

Goed dat je het gesprek aan gaat. Ik vind het zorgwekkend als kinderen, vooral een hele klas, niet meer met plezier naar school gaat terwijl dat voorheen anders was. 8 is echt nog jong, ze hebben een leerkracht nog echt nodig voor basisveiligheid. Als ik een jaar lang een werkgever zou hebben die continu chagrijnig zou zijn, met restricties zou komen zonder daar duidelijk in te zijn vooraf, continu commentaar zou hebben, geen ruimte zou hebben voor het teamgevoel, enz, dan zou ik daar na een tijdje ook niet meer willen werken. Bij kinderen wordt dan al gauw gedacht 'daar worden ze hard van/leren ze van luisteren/zullen ze het wel verdiend hebben/..... Ik ben van mening dat je als leerkracht een veilig basis hoort te zijn, en wat ik begrijp is dat nu juist niet het geval. Structuur en regels geven zeker rust, dat zal deze juf waarschijnlijk proberen te bereiken. Maar ze gaat compleet voorbij aan het pedagogisch klimaat. Dus ik snap heel goed dat je een gesprek wilt met de juf om dit gedrag van de juf te bespreken. Ik hoop voor je kind, en voor de klasgenootjes, dat juf wat milder wordt....

100% mee eens. Je kan als leerkracht zorgen voor een fijne en warme en open en gezellige sfeer in de klas, maar tegelijkertijd ook kaders en grenzen aangeven.

De uitspraken van :'daar worden ze hard van' of ' daar leren ze van' is natuurlijk de grootste dooddoener die er is.Want als een klas zichtbaar niet meer met plezier naar school gaan en je hebt het gevoel als 'ouders zijnde van de klas' en bovenal ' als ouders van je eigen kind' niet gehoord te worden door de juf en je kind onbegrepen door deze houding van d'r juf, dan mag je het hogerop kenbaar maken. 

Lena55 schreef op 01-10-2023 om 08:15:

Maar...Behalve streng moet de juf meer kunnen bieden aan de kinderen natuurlijk. Er zou ook ruimte moeten zijn voor gezelligheid en interesse in de kinderen. Het opbouwen van een band. Ik heb ook wel collega's gezien die zo streng waren, dat de kinderen niets meer durfden. Sommige ouders gingen klagen dat hun kind weer plasongelukjes kreeg, omdat het kind uit angst voor de juf niet naar de wc durfde. Deze collega's zag ik ook nooit gezellig praten met de kinderen. Heel kil. Zulke dingen moet je natuurlijk niet hebben. Het zijn wel kinderen van 8 en daar hoor je pedagogisch verantwoord mee om te gaan.

Ik denk dat veel reageerders reageren vanuit 'vroeger' en 'je hebt maar te luisteren' of 'je zal het er wel naar gemaakt hebben'.
Maar zoals ik bovenstaand voorbeeld te lezen is, is dat niet altijd het geval. Dit is toch supersneu voor die kinderen, dat dit het pedagogisch klimaat is in de klas, waar je 5 dagen in de week naar school moet....zo ga je toch niet met kinderen om? Ik zou hier als kind zijnde ook niet blij van worden, maar met buikpijn naar school gaan. Dit is toch ontzettend naar.

@TO wat als je zoon zou zeggen dat de meeste kinderen meer zakgeld krijgen? Zou je hem dan net zo snel geloven? Je weet helemaal niet of deze juf echt zo streng is dat alle kinderen steeds straf krijgen. Je weet ook niet of je zoon gniffelde of luid lachte. Jij was er niet bij. 

Bijna alle kinderen zeggen dat anderen meer zakgeld krijgen. En bijna alle kinderen zullen bij straf zeggen dat het aan de juf ligt en ze zelf niets verkeerd deden. En de meeste zullen ook nog gaan klagen bij de ouders, zeker als ze aan voelen dat de ouder het wel even voor ze oplost.

En dan kom je dus in de situatie dat er een groep ouders is die overtuigd is dat de juf streng is, omdat andere ouders hetzelfde ervaren. Terwijl niemand heeft gecheckt of er echt zoveel kinderen gestraft zijn en wat daar dan de aanleiding voor was.

Stel je eens voor dat je per ongeluk vergeet een collega (a)  ergens over te informeren. En in plaats van dat die collega bij jou checkt wat er gebeurd is, gaat die naar collega (b). A zegt tegen B: Baloutje moet je in de gaten houden die houd bewust informatie achter. Vervolgens zegt B het tegen collega C en D, waarbij D zegt "oh nu je het zegt een half jaar terug had ik ook die ervaring". C verteld het tegen E. En E verteld het is een grote groep waarbij er direct bijval komt van A en B dat dat klopt en dat zij dezelfde ervaring hebben met jou en dat ze ook hebben gehoord dat collega D ook al zoiets had. En in plaats van het met jou te bespreken stappen ze collectief naar je leidinggevende toe dat jij achterbaks bent. En jij bent je van geen kwaad bewust. En dat is precies wat dit soort groepen ouders doen. Kleine dingen zonder check enorm opblazen en vervolgens andere in mee trekken.

Arme juf.

Philou schreef op 04-10-2023 om 10:31:

[..]

Wat is daar erg aan? Mag toch? Hoezo, denk jij soms dat ouders rechten hebben op school?

Bijvoorbeeld dat je ook echt het dossier over je kind in mag zien, bijvoorbeeld. Wij kregen een grote ordner met 3x dezelfde brief (die van onszelf) in maagdelijk papier met de gaatjes precies dezelfde (ietwat scheve) hoogte. Zij wisten dat het niet klopte, wij ook maar omdat we niets te bewijzen hadden.. konden we er niet veel mee. En dat kan je dus niet afdwingen want dat recht heb je niet. Later zag het er anders uit, zaten er dingen in van een oudere datum. Maarja, toen hadden we besloten weg te gaan.

Net zoals dat school een dossiertje in jouw kinds dossier doet. Wordt het opgevraagd, wordt dat dossiertje er uitgehaald, krijg je de rest van de map. In het dossiertje zit bijvoorbeeld communicatie of aantekeningen die school niet wil delen met de ouders. Juridisch kan je vragen of dit het hele dossier is, liefst op beeld het antwoord, een foto van de inhoud van het dossier.. maar dan nog.. dat kan je nergens afdwingen. Je zou dus bijvoorbeeld gelijk kunnen krijgen maar dan nog niet het hele dossier van je kind kunnen inzien want je bent afhankelijk of school daar zin in heeft. Je kan bijvoorbeeld ook niet verhinderen dat het bovengenoemde dossiertje opeens verdwijnt, in de shredder bijvoorbeeld of ergens in een la met een slot. En dat vind ik heel onprofessioneel maar daarop wordt een school niet afgerekend.

Nou snap ik hem even niet. Dat dossier is toch gewoon digitaal? Als je hem in een mapje krijgt is dat digitale dossier toch gewoon net uitgeprint?

BritgetJones007 schreef op 04-10-2023 om 11:02:

[..]

100% mee eens. Je kan als leerkracht zorgen voor een fijne en warme en open en gezellige sfeer in de klas, maar tegelijkertijd ook kaders en grenzen aangeven.

De uitspraken van :'daar worden ze hard van' of ' daar leren ze van' is natuurlijk de grootste dooddoener die er is.Want als een klas zichtbaar niet meer met plezier naar school gaan en je hebt het gevoel als 'ouders zijnde van de klas' en bovenal ' als ouders van je eigen kind' niet gehoord te worden door de juf en je kind onbegrepen door deze houding van d'r juf, dan mag je het hogerop kenbaar maken.

TO heeft toch nog geen woord gewisseld met de juf?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.