Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf vergeet zoon van 7 jaar

MMcGonagall schreef op 09-09-2025 om 23:34:

Dat kind heeft al een grote straf gehad voor een klein vergrijpje, zeker voor een 7-jarig ventje! Die zou van mij dus echt geen excuses hoeven aan te bieden. Juf wel en dat heeft ze dan ook terecht gedaan. Klaar, nooit meer doen (juf dan, kind zal het vast nog wel een keer doen).

Hier ga ik op aan. VergrijpJE, ventJE. Dat hoor ik steeds vaker, dat kinderen met verkleinwoorden worden aangesproken. Kindjes, betalen met centjes 😖 Het zijn geen kabouters! In een ander topic komt dat ook steeds terug: Hij is nog zo klein. Alsof ze dan hun gedrag niet (leeftijdsadequaat) kunnen reguleren. Het is zo'n gepamper. Leer kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag. Als ze er 'niets aan kunnen doen want ze zijn nog zo klein', leren ze ook niet van hun eigen fouten. Een 7 jarige die door de les irritante geluiden gaat maken en daar niet mee stopt als hij wordt aangesproken, is gewoon brutaal. Hij verkent de grenzen, wat logisch is in deze weken, maar die grenzen moeten dan ook gesteld worden. De juf maakt een fout en biedt excuus aan. En excuus van het kind naar de juf/de groep toe voor het verstoren van de les vind ik wel logisch. Nooit weer doen en nu weer lekker meedoen. Ik weet dat je dat kan, laat maar weer zien. En dan even een paar veren in de kont als je het gewenste gedrag laat zien.

Ik denk dat iedereen hier het er wel mee eens is dat dit kind straf kreeg. Alleen de hele middag hiervoor op de gang zitten (als dat zo is) omdat juf hem is vergeten dat vind ik wel echt een kwalijke zaak waar niet zomaar overheen gestapt mag worden.

nou ja heel de middag? Het zal hooguit 1,5 uur geweest zijn. 

Jorni schreef op 10-09-2025 om 12:52:

Ik denk dat iedereen hier het er wel mee eens is dat dit kind straf kreeg. Alleen de hele middag hiervoor op de gang zitten (als dat zo is) omdat juf hem is vergeten dat vind ik wel echt een kwalijke zaak waar niet zomaar overheen gestapt mag worden.

Dat was niet de straf, dat was een vergissing. En er is niet overheen gestapt.

Aangezien zoon er nogal rustig onder was, was het vast niet traumatisch. En als hij zo brutaal is om door te gaan terwijl de juf hem zegt te stoppen, dan was hij vast ook assertief genoeg geweest om de klassendeur open te doen en sorry te gaan zeggen tegen de juf en netjes te vragen of hij weer terug mocht komen. ALS hij dat zo graag had gewild....

Ik zou er verder dus ook vooral geen aandacht aan besteden. We vergeten allemaal wel eens wat; het is geen doodzonde. Mensen die in de zorg werken: Ooit wel eens iemand per ongeluk uren op toilet laten zitten? Medicijnen vergeten te geven? 
Natuurlijk. Menselijke fouten. "Sorry" en weer door.
En buurvrouw? Lekker laten kletsen. Sensatiebak!

sas-1982

sas-1982

10-09-2025 om 14:52 Topicstarter

Heb inmiddels ook een mail ontvangen van de juf ontvangen waarin ze ook omschrijft wat er is gebeurd gisteren. En ze vertelde ook dat voor zo'n vergrijp hij zeker niet voor de rest van de middag op de gang had moeten staan. Want het was de bedoeling dat hij dus voor ongeveer 10 minuten op de gang had moeten staan. En als ze hem voor een langere tijd naar de gang had gestuurd had ze hem wel een werkje meegegeven. En ze heeft haar excuus aangeboden. Ze was ook na schooltijd gisteren door de directrice aangesproken. Want zij had hem daar de hele tijd gezien.

Zal het ook voor nu laten en zand erover. Maar wat ik dan wel weer vreemd vind waarom de directrice niet eerder heeft ingegrepen. Door te vragen aan mijn zoon waarom hij op de gang staat en ook niet met hem de klas is binnengelopen. 

Ik zou het hierbij laten. Je zoon lijkt er niet enorm door geraakt, de juf heeft contact gezocht en excuses gemaakt en ook gezegd dat het niet de bedoeling was dat de straf zo lang duurde. We zijn allemaal mensen en maken soms fouten. Kind was veilig op school en niet ergens op straat beland of elders achtergebleven.

sas-1982 schreef op 10-09-2025 om 14:52:

Maar wat ik dan wel weer vreemd vind waarom de directrice niet eerder heeft ingegrepen. Door te vragen aan mijn zoon waarom hij op de gang staat en ook niet met hem de klas is binnengelopen.

Die kan ook iets dringends aan haar hoofd gehad hebben he. Op een school met misschien wel een paar honderd kinderen gebeurt van alles. Er wordt er een ziek, er is een telefoontje binnengekomen dat pa-met-een-contactverbod onderweg is naar het schoolplein, er is een uithuisplaatsing gaande en school moet iets, er zit een moeder met een drankprobleem op de gang die haar gram komt halen over iets, een leerlinge heeft net verteld dat ze niet meer met haar vader naar Marokko durft omdat ze daar aan een neef is beloofd. 

En dat zijn de dingen die ik in twee minuten kan verzinnen. 

Ja het is echt vervelend dat de juf je zoon vergeten is en dat de directrice niet ingegrepen heeft. Maar juf heeft sorry gezegd, directrice heeft juf achteraf aangesproken. 

God mijn hemel heb je enig idee wat er allemaal op een school gebeurt op een dag, en hoeveel dingen er gebeuren die, sorry dat ik het zeg, tóch even iets dringender zijn dan jouw zoon van de gang te redden? 

Ga een ijsje eten met je zoon en vergeet het alsjeblieft. 

sas-1982 schreef op 10-09-2025 om 14:52:

Heb inmiddels ook een mail ontvangen van de juf ontvangen waarin ze ook omschrijft wat er is gebeurd gisteren. En ze vertelde ook dat voor zo'n vergrijp hij zeker niet voor de rest van de middag op de gang had moeten staan. Want het was de bedoeling dat hij dus voor ongeveer 10 minuten op de gang had moeten staan. En als ze hem voor een langere tijd naar de gang had gestuurd had ze hem wel een werkje meegegeven. En ze heeft haar excuus aangeboden. Ze was ook na schooltijd gisteren door de directrice aangesproken. Want zij had hem daar de hele tijd gezien.

Zal het ook voor nu laten en zand erover. Maar wat ik dan wel weer vreemd vind waarom de directrice niet eerder heeft ingegrepen. Door te vragen aan mijn zoon waarom hij op de gang staat en ook niet met hem de klas is binnengelopen.

Nou lekker dan . Vergeet je een kind en wordt je ook nog aangesproken door je directrice. 

Roos57 schreef op 10-09-2025 om 16:06:

[..]

Nou lekker dan . Vergeet je een kind en wordt je ook nog aangesproken door je directrice.

Nou dat is niet zo gek toch? Je bent verantwoordelijk voor de kinderen van anderen,  dat gaat niet echt zonder toezicht. 

Ik vind dan weer dat er wel heel gemakkelijk schouders opgehaald worden.  Ja kind verdiende straf,  ja vergissen is menselijk,  maar ik zou in dit geval wel even willen weten wat ze doet om nog zo'n vergissing te voorkomen.  Want dit jongetje blijft,  maar een ander loopt gewoon naar huis.  En dan is 7 nog wel jong 

Kimdekim schreef op 10-09-2025 om 17:17:

[..]

Nou dat is niet zo gek toch? Je bent verantwoordelijk voor de kinderen van anderen, dat gaat niet echt zonder toezicht.

Ik vind dan weer dat er wel heel gemakkelijk schouders opgehaald worden. Ja kind verdiende straf, ja vergissen is menselijk, maar ik zou in dit geval wel even willen weten wat ze doet om nog zo'n vergissing te voorkomen. Want dit jongetje blijft, maar een ander loopt gewoon naar huis. En dan is 7 nog wel jong

Sinds Jesse dingemans zijn de scholen hier gesloten  hoor, je moet aanbellen om binnen te komen

Nick90 schreef op 10-09-2025 om 17:24:

[..]

Sinds Jesse dingemans zijn de scholen hier gesloten hoor, je moet aanbellen om binnen te komen

En waarschijnlijk kan een kind wel zo naar buiten. Uit oogpunt van brandveiligheid zijn deuren van binnenuit altijd zo te openen. 

Kampeerder schreef op 10-09-2025 om 17:34:

[..]

En waarschijnlijk kan een kind wel zo naar buiten. Uit oogpunt van brandveiligheid zijn deuren van binnenuit altijd zo te openen.

Excuses, ik ging er vanuit dat de de meeste ouders hun kind tegen de leeftijd van 7 jaar wel duidelijk hebben uitgelegd waarom weglopen van school/ ouders/ oppas/op vakantie een slecht idee is

Nick90 schreef op 10-09-2025 om 17:24:

[..]

Sinds Jesse dingemans zijn de scholen hier gesloten hoor, je moet aanbellen om binnen te komen

Dat is niet overal. Genoeg scholen waar een kind gewoon kan weglopen. Meestal loopt het goed af, maar het zal maar net een keer niet zo zijn en het zal maar jouw kind zijn. School heeft gewoon een bepaalde verantwoordelijkheid. Gelukkig heeft de school van TO inmiddels actie ondernomen.

Nick90 schreef op 10-09-2025 om 17:37:

[..]

Excuses, ik ging er vanuit dat de de meeste ouders hun kind tegen de leeftijd van 7 jaar wel duidelijk hebben uitgelegd waarom weglopen van school/ ouders/ oppas/op vakantie een slecht idee is

Dat zoiets tegen kinderen is gezegd kan zo zijn, maar dat wil niet zeggen dat kinderen ook altijd daar echt naar luisteren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.