Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
judiths mama

judiths mama

05-01-2010 om 11:14

Kado dilemma

Onze oudste krijgt voor haar 7e verjaardag, over 2 weken, een ds. Een maand later wordt de jongste 5. Ik zit enorm te dubben of we haar nu ook een ds moeten geven. Ik vind haar nog best jong voor zo'n duur ding.
Aan de andere kant, ik weet ook niet zo goed wat we haar dan moeten geven, ze speelt nooit echt ergens mee.

Om ze nou samen een ds te geven, daar is het te laat voor, want oudste weet eigenlijk al dat ze er een krijgt.
Nu was het voorstel van mijn man om dan de jongste een cd met spelletjes voor de ds te geven. Volgens mij een beetje met het idee, dan hoeven we er niet meteen 2 te kopen. Maar ik vind dat dan wel sneu voor de oudste, krijgt ze een ds voor haar verjaardag met 1 spel erop, krijgt haar zus een maand later de spelletjes, zodat ze alsnog samen moeten doen.

Bestaat er ook nog iets anders waar we de jongste blij mee kunnen maken? Iets electronisch, game achtigs?

Volgens mij is het een behoorlijk warrig verhaal, ik hoop op ideeen!

Saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

05-01-2010 om 11:23

Duidelijk zijn

Ik weet niet hoe jullie hier in staan, maar ik zou aan de jongste uitleggen (als dat nodig is) dat zij op haar 7e een ds of iets vergelijkbaars krijgt. De oudste heeft er tot haar 7e op gewacht, dus het is niet meer dan eerlijk dat de jongste ook tot haar 7e wacht op zo'n duur kado.

Ik vind dat kado's met verjaardagen (tenzij het een tweeling is) niet altijd vergelijkbaar en 'eerlijk' hoeven te zijn, juist omdat de kinderen in leeftijd verschillen. Zo ook bij zakgeld bij ons: de oudste krijgt zakgeld, de jongste wil ook wel eens zelf wat kopen, maar hij weet dat hij moet wachten tot hij 5 jaar wordt. En dat snapt hij prima.

Wat je de jongste dan moet geven voor haar verjaardag weet ik natuurlijk niet, maar zoek het niet meteen in de vergelijkbare elektronische dingen; ga voor een 'gewoon' verjaardagskado.

groet, Mamvantwee

Appel

Appel

05-01-2010 om 11:37

Of een pdc

Tja, ik zou jongste niet gauw ook al een DS geven. Mocht je wel een soort spelcomputer willen doen: bij Intertoys (o.a.?) hebben ze een "kinderlijker" spelcomputertje te koop: PDC (pocket dream console). Mijn zoon van bijna 9 heeft deze op z'n 7e verjaardag gekregen en heeft er veel mee gespeeld.
Hij krijgt overigens later deze maand - als hij dus 9 wordt - ook een DS.
Maar met de PDC is ook veel gespeeld, alleen zijn dat kleine spelletjes, zonder veel levels enzo. Maar wel veel soorten: sportspellen, racespellen, denkspellen enzo.

Guinevere

Guinevere

05-01-2010 om 11:48

Nee

De DS is speciaal voor de oudste, dus je moet níet de jongste spellen gaan geven die op de DS van de oudste gespeeld moeten worden natuurlijk.
En ik denk dat je een ander probleem hebt: het niet spelen van je jongste kind. Dat ga je niet oplossen door haar een DS te geven. Ik zou haar eerder gaan stimuleren om "echt" te gaan spelen. Dus júist zorgen voor echt deugedelijk basisspeelgoed, want hoe moet ze anders leren spelen als ze dat niet uit zichzelf doet?

Nee

ik ben het met de anderen eens, geen ds-spelletjes voor de jongste als dat betekent dat oudste haar ds moet delen... dan is het alsof je ze een gezamenlijk cadeau geeft en belandt je in een situatie van 'strijd': wie mag wanneer op de ds. En oudste weet nu dat zij een ds krijgt voor haar verjaardag.
Ik zou haar dan ook geen andere game-achtigs eloctronische iets geven, dan gaat zij alleen maar vergelijken met de ds van oudste.... ik zou gewoon zeggen dat ze een ds krijgt als zij 7 wordt, net als oudste (als jij het tenminste voor haar wilt kopen)
Jammer dat jongste niet echt ergens meespeelt. Het idee om juist dit te stimuleren met je cadeau vind ik een hele goeie, maar als je dit niet wilt is misschien een cd-speler voor in haar kamer en een (verzamel)-cd van haar favoriete groepen een idee?
Of: zo'n kids digitale camera waarmee ze niet alleen foto's mee kan maken, maar die ook met grappige patronen kan bewerken of manipuleren en ook filmpjes op kan nemen.... is ook digitaal (en ook vrij duur) maar kan tegen een stootje, dus meer geschikt voor een 5-jarige.
veel succes!

tonny

tonny

05-01-2010 om 16:16

Ach meisje toch... -bespiegeling-

diepe zucht van een oude moeder...

Je wilt je kind dat vijf wordt een DS geven, want ander speelgoed, ach daar wordt toch niet mee gespeeld.

Ze kan haar héle leven nog achter electronische apparaten zitten! Wat is er mis met een poppenhuis, poppenkastpoppen, spelletjes, knutselspullen, barbies, een racebaan, een trein, knexx, dat houten bouwspul en al die vele, vele leuke dingen die er bestaan!

Juist doordat er zoveel electronisch vermaak is, kunnen kinderen niet meer spelen. Hartstikke jammer, ze zijn maar kort klein en lang groot.

Koop gewoon voor je oudste die DS zoals je van plan was.
En koop voor kindje twee iets totaal anders.

Oh ja, en bewaar die DS voor speciale momenten, niet de hele dag voor DS-en. Kom op! Laat je niet zo meeslepen...

En da's dan de goede raad van een oude moeder, die gerust nog eens met het poppenhuis, door mijn allang overleden vader zelf getimmerd, en de barbies met de zelfgenaaide kleertjes zou willen spelen, maar nu dagelijks teveel tijd aan de computer besteedt.

suus36

suus36

05-01-2010 om 20:51

Jongste dochter wel?

Hoi,

Even een iets ander berichtje. Wij hebben de oudste en jongste in hetzelfde jaar voor de verjaardag een DS gegeven. Jongste werd 6, oudste 8. Een beetje gemakzuchtig van ons, maar ik had echt helemaal geen trek in constant gezeur over die DS. Er waren wel spelregels. Alleen als ik stond te koken mochten ze DS-en. (op vakantie en als we bijv. uit eten gaam vaker).

Ze zitten echt niet de hele dag te DS-en en spelen ook met "deugdelijk" speelgoed, zoals het zo mooi genoemd werd.

Maar goed...mijn beweegreden was..Ik heb geen zin in getouwtrek over dat ding. En het heeft gewerkt Want dat is er niet geweest.

Groetjes,
Suus

Tirza G.

Tirza G.

05-01-2010 om 21:00

Ze speelt niet echt ergens mee

Kun je dat uitleggen? Niet ieder kind (ze is nog maar 5) speelt spontaan, uit zichzelf uuuuuuuurenlang met Verantwoord Speelgoed. Vaak moet je spelen ook een beetje aanleren, (bege)leiden, voordoen, meedoen. Wat bedoel je precies met: ze speelt nergens mee? En waarom denk je dan dat ze met een DS wél gaat spelen?

Tirza

Guinevere en tirza

Hier ook hoor. Oudste van 6 speelt ook bijna nooit echt ergens mee, en we hebben echt leuk speelgoed. Toen hij jonger was speelde hij wat meer, maar alleen als ik met hem meedeed. Met een DS speelt hij dus wel, vooral in het begin, wordt nu ook minder. Maar hij kan zich er wel even alleen mee vermaken en dat is echt een verademing hier!

Overigens is zijn broertje van 4 helemaal DS fan en eigenlijk nog handiger met dat ding dan zijn broer. Als hij jarig is krijgt hij er misschien ook een, waarom niet? Helaas voor hem is dat pas in oktober...

Ise

Ise

06-01-2010 om 09:12

Tja

Wat ik niet goed begrijp is waarom je je jongste geen DS wil geven, maar wel iets anders electronisch,game-achtigs. Ga dan meteen voor die DS en maak er duidelijke afspraken over. Haar een cd met spelletjes geven vind ik niet zozeer zielig voor de oudste, maar vooral ook voor de jongste. Je mag nog geen DS omdat papa en mama je daar te jong voor vinden, maar je krijgt wel de spelletjes daarvoor???
Waar speelt de jongste mee als ze bij vriendinnetjes speelt? Vraag het eens aan die ouders, misschien brengt het je op ideeën. Of wat dacht je anders van een leuk gezelschapsspel? Dat kan ze dan samen met jullie of haar zus doen. En je oudste, speelt die wel met andere dingen?

judiths mama

judiths mama

06-01-2010 om 09:12

Reactie (lang verhaal, ben ik bang).

Als eerste een uitleg over het niet spelen van de jongste.
Een tijdje terug zat ik eens naar jongste te kijken en viel het me op dat ze niet echt speelt. Ze hing op de bank, toen manlief tv keek, ze hing bij de kat, om die te aaien, ze hing om mij heen, terwijl ik aan het koken was... Ze ging niet spelen. Toen ik daarover nadacht, bedacht ik me dat ze dat vaker heeft. Dus 'zet' ik haar nu af en toe aan het spelen. Ik vraag haar of ze met de duplo wil of met de trein (ik noem nu maar even wat), dat kiest ze dan, ik haal het van zolder en dan gaat ze zowaar aan het spelen.

Als er verjaardagen zijn weet ik ook nooit wat ik moet vragen. Oudste heeft dat ook wel een beetje, maar die is wel van het knutselen en buiten spelen. Maar playmobil, barbies etc. daar maak je ze echt niet blij mee. Ja, voor even misschien.

Ik hoop dat ik het zo wat beter omschreven heb, want de reactie van Tonny raakte me. Ik ben juist niet van de electronische zooi, of de hele dag ds'en. En ook hier is het zo, dat jongste niet automatisch krijgt wat oudste ook krijgt. Zakgeld, cd-speler, de straat over mogen steken etc. Dat is ook een reden waarom ik haar niet een ds wil geven. Oudste heeft 2 jaar gevraagd en 2 jaar moeten wachten en dan zou de jongste het wel krijgen als ze 5 is.

Kaat2, de cd-speler schoot me vanochtend ook ineens te binnen. Ik denk dat dat wel een goed idee is.

Bedankt voor jullie reacties, ik ben weer wat wijzer geworden.

Saskia

ma

ma

06-01-2010 om 09:18

Heee

sorry hoor, maar ik sta met mijn oren te klapperen. Het klinkt heeel verwend. Geef m een bal of zo.

ma

ma

06-01-2010 om 09:19

Nog iets

heb je wel eens bedacht dat al die techniek kinderen niet echt fantasievoller maakt????

Wat is er zo fantasievol aan een bal? Leg uit!
En waarom is fantasievol zo'n groot goed? Leg dat ook maar eens uit!
Zit vaak ook in een kind hoor, de ene heeft nou eenmaal meer fantasie dan een ander. Dan kun je bij een kind dat weinig fantasie heeft techniek verbieden en een bal geven, maar ik betwijfel of zo'n kind daar dan fantasievol van wordt!

pro3

pro3

06-01-2010 om 23:04

Samen?

Ik snap nooit zo goed waarom met dergelijk, duur speelgoed niet samen kan worden gedaan. Ik zou inderdaad niet een ds aan oudste geven en dan jongste spelletjes zodat ze opeens samen moeten doen. Ik zou van te voren zeggen dat de meiden samen een ds met spelletjes krijgen en bijde daarnaast wat kleine dingen geven. Overigens vind ik een ds wel zeer geschikt voor een 5 jarige, ik zou geen ander spelcomputerachtig iets geven. Of je moet een wii willen kopen want dat is hier nog een veel groter succes als de ds en ook heel goed samen te doen.

Puck2

Puck2

07-01-2010 om 10:00

Ik vind dat een ds voor sommige kinderen van 5/6 jaar best kan. Als je ze allebei een ds geeft dan kunnen ze daar ook samen spelletjes mee toen omdat ze te koppelen zijn. Dat vind ik een leuk voordeel. Onze jongste kreeg toen ze 5,5 was ook een DS en dat ging prima. Een Wii is hier ook een succes, maar een ds vind ik praktischer omdat je die ook mee kunt nemen naar vriendjes of op vakantie, in de auto e.d. Met een Wii is dat natuurlijk een beetje lastig...

*bella*

*bella*

08-01-2010 om 01:11

Hier met 6

Oudste kreeg voor zijn verjaardag, 8 jaar, een ds en daarna kreeg jongste er ook 1 toen ze 6 werd. Ik had simpelweg geen zin in gedoe. Tuurlijk kunnen kinderen samen delen en dat moeten ze toch al genoeg, maar ik had geen zin in moeten delen mbt een ds, ik wist wel welk gedoe dat voor mij zou opleveren. Ik ben erg blij met voor allebei een ds. (ik weet niet of ik eigenlijk blij ben met de ds, maar als dan maar gelijk twee) Maar het ligt natuurlijk ook aan de kinderen. Die van mij strijden al genoeg, de oudste zou ´vals´ spelen mbt tijd etc (en dat zou ik dan weer mogen controleren etc) En juist voor de momenten waarvoor ik een ds als ouder nu weer handig vind, dus de momenten dat zo´n electronisch gezeldschap wel handig is ( voor hun saaie uitjes etc) heb je niet zoveel aan eentje.

tonny

tonny

08-01-2010 om 19:59

Hee saskia...

Ik kom maar nu en dan in deze rubriek, en lees nu de rest van je verhaal.

Je dochter zoekt wel gezelligheid, zoals je het beschrijft, maar gaat niet spelen als ze niet 'aan het spelen wordt gezet'. En je hebt gelijk, niet alle kinderen zijn even 'spelerig', de een besteedt de tijd heel anders dan de ander. Misschien wordt je jongste er wel blij van om veel samen te doen. Niet zozeer officieel spelen, maar bijvoorbeeld meerommelen in de keuken. Stukjes komkommer snijden met een niet al te gevaarlijk mes. De soep roeren. Het rijtje kruidenpotjes sorteren. Gewoon lekker bij je in de buurt. Of bij haar vader.

Niks mis met een DS, maar houd 'm voor speciale momenten.
Vanavond mopperde m'n dochter van 18 dat allerlei electronische spullen veel afleiding geven, maar niet perse leuk zijn. Het kan voelen als 'teveel gesnoept hebben.'

Sterkte ermee!

judiths mama

judiths mama

10-01-2010 om 21:45

Yep

Dochter is echt van het gezellige, hangt het liefst de hele dag om mij of papa heen.
Ervan genieten zolang het nog duurt, denk ik dan maar!

Voor je het weet zijn ze zelfstandig en hebben ze me niet meer nodig, maar daar weet jij alles van, Tonny!

Groetjes, Saskia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.