Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
milou

milou

01-02-2012 om 21:55

Kadotip op uitnodiging kinderfeestje - not done?

Advies gevraagd. Kan je op de uitnodigingen voor het kinderfeestje (9 jaar) de site vermelden waar je een verlanglijstje hebt ingevoerd? Zo iets als "kadotip: www.diesitemetdatverlanglijstje.bl" ) Of is dat not-done en hebberig?

(Het is niet hebberig bedoeld, ze hoeven ook niets mee te nemen of mogen gewoon zelf iets verzinnen, maar ik vind het (zelf) altijd zo zonde als cadeau's niet in de smaak vallen... Hoewel ik ook een hekel heb aan uitnodigingen met envelopjes. Moeilijk!)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

01-02-2012 om 22:00

Hmmmm

Kun je er niet iets opzetten in de trant van; voor cadeau-inspiratie bel of mail mijn moeder even? Zoiets komt op mij wat vrijblijvender over denk ik...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

01-02-2012 om 22:18

Nee

Ja, ik heb ook een hekel aan uitnodigingen met envelopjes, en al helemaal op uitnodigingen voor kinderpartijtjes. Het is mijn ervaring dat kinderen (zeker van die leeftijd) ook zelf wel aan de genodigde kunnen vertellen wat ze willen hebben. Als een kind dan een cadeaubon vraagt vind ik dat ook prima (lekker makkelijk

Roosje77

Roosje77

01-02-2012 om 22:19

Nee

Zou ik echt heel raar vinden als ik zo'n uitnodiging voor een kind zou zien. Je leert ze toch juist dat ze een gegeven paard niet in de bek mogen kijken? Ik zou uit protest iets kopen wat niet op de lijst zou staan...

Prima

zolang er genoeg goedkope dingen op staan zou ik het prima vinden. Vind het altijd zonde als we iets krijgen waar ze nooit mee speelt, daar geef je toch geen kadootjes voor?
Loes

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-02-2012 om 22:32

Nee

Nee, ik vind het niets. Laat die kinderen vooral lekker zelf wat uitkiezen - en ze kunnen het feestvarken toch gewoon vragen wat het hebben wil? Zo'n lijstje komt op mij echt over als een bestellijst.

Brianna F

Brianna F

02-02-2012 om 09:18

Ik zou het wel fijn vinden, voorkomt ook het 5e schriftje met potlood gummetje en puntenslijper. (In mijn dochters tijd)

Not done

idd. Ik heb het ook nog nooit gezien overigens. Toen de kinderen jonger waren vroeg ik de ouders wel even of er nog iets was wat de jarige graag wilde hebben. Later (omslagpunt wel zo ongeveer bij jouw kinds leeftijd, 9 jaar) regelden ze dat zelf wel, of kregen ze geld. Prima. Bestellijsten komen idd erg dwingend over. En waar gaat het nu helemaal om, om bedragen van ten hoogste 5-7 euro.

Sahara

Sahara

02-02-2012 om 09:41

Nou

Wij vinden het wel handig. Zo'n kant en klaar lijstje heb ik tot nu toe maar een keer gezien. Je kan dan via internet inloggen en als je iets van het lijstje wilt kopen dan kan je het cadeau van het lijstje afhalen.

Maar bij ons is het normaler dat kinderen in de speelgoedwinkel een kist met cadeautjes vullen. Je kiest dan zelf uit die doos een cadeautje uit.

Saai? Dwingend?

Mijn kinderen vinden het juist heel leuk om iets uit zo'n kist te kiezen. Ze zien dan precies wat iemand allemaal leuk vindt. En in zo'n kist zitten dingen met allemaal verschillende prijzen.

Een van mijn kinderen vond het zo leuk dat hij zelf ook zo'n kist gevuld heeft toen hij jarig was.

Ik vind het in ieder geval een stuk leuker dan wat euro's in een envelop.

zijn het trouwens ook niet de ouders die er moeite mee hebben? Ik heb nog nooit een kind gehoord die zoiets raar vindt.

milou

milou

02-02-2012 om 09:47

Dank

Ok, dank voor alle reacties.

Ik denk dat ik de middenweg kies. Als ouders mij vragen wat hij hebben wil dan stuur ik ze daarnaar door (en inderdaad afstrepen als je iets hebt uitgezocht, dus geen twintig dezelfde lego autootjes, erg handig, ook met vermelding van de link voor mensen die willen weten waar te koop of wat er precies bedoeld wordt).

(Ouders die zelf wat willen uitzoeken mogen natuurlijk ook hun gang gaan. met het risico dat ze het cadeautje later bij een ander vriendje terugvinden, opnieuw ingepakt en cadeau gegeven, haha, grapje)

Hier is het echt iets wat ouders doen, cadeaus kopen/uitzoeken, daar hebben jongens van negen echt nog geen boodschap aan. Het uitpakken en hebben, dat vinden ze wel boeiend! (-;

Annet

Annet

02-02-2012 om 10:19

Wat wij gewend waren op de vorige school

was dat een kind (of ouder) cadeauwensen schreef in een notitieblokje, één cadeau per blaadje. Op verzoek vroeg genodigd kind of ouder het blokje, koos iets uit (of niet) en scheurde gelijk de pagina uit het blokje.
Cadeautips waren ook algemeen, zoals 'oorbellen' of heel specifiek (doosje playmobil met nummmer erbij).
Ik schreef altijd op één pagina: geen knutsel of tekenspullen. Mijn dochter deed daar namelijk niets mee, terwijl het door veel mensen een geschikt cadeau wordt gevonden voor een meisje.
Dit systeem werkte ongeveer t/m groep 5. Daarna regelden de kinderen het rechtstreeks.

krin

krin

02-02-2012 om 10:27

Prettig

Hiet hebben wij het zelf gedaan, en een keer bij een ander meegemaakt. Zijn verlanglijstjes dwingend? Denk je dat Sinterklaas zich onder druk gezet voelt door al die lijstjes die de Pieten voor hem uit kinderschoenen halen elk jaar?
Ik vind het vooral handig. De jarige moet goed nadenken over wat hij nou echt graag zou willen, en de gasten hebben een leidraad.
Het is niet verplicht, het zijn ideeën waar je je voordeel mee kunt doen. Scheelt ook tijd, trouwens. Ik kan me voorstellen dat je met drie kinderen niet voor elk partijtje tijdenlang gaat staan dubben bij de Blokker of de speelgoedwinkel of de boekhandel.
Overigens heb ik zoon vanaf zijn eerste partijtje laten meedenken over wat er gekocht moest worden. Dat voorkomt negenjarigen die geen boodschap hebben aan wat er voor cadeau gekocht wordt, denk ik. Het zijn zijn vriendjes, hij kent ze beter dan ik, en hij gaat naar dat feestje. Dan hoort nadenken en een cadeau kopen daar toch echt bij, wat mij betreft.

milou

milou

02-02-2012 om 10:49

Meedenken

Je hebt gelijk, annet, ik betrek mijn kinderen ook wel bij het kopen en uitzoeken, maar ik merk toch wel dat ze ngo erg klein zijn: ze kiezen meestal wat ze zelf leuk vinden (wat bij een vriendje van zelfde geslacht en leeftijd beter lukt dan bij opa of een klein babybuurmeisje bijvoorbeeld).

En Sinterklaas, tja...die is wel wat gewend! (-;

milou

milou

02-02-2012 om 10:49

Ik bedoelde krin ipv annet

in de vorige reactie...

Ik heb het gedaan

Ik heb op een luchtige manier op de uitnodiging van dochter gezet dat er online een lijstje te vinden was. Heb er hele positieve reacties op gekregen. De helft het het gebruikt en de andere helft heeft er volgens mij voor inspiratie gekeken. Iemand heeft het nu zelfs overgenomen waardoor ik mijn hoofd ook niet meer hoef te breken in een winkel.

ik heb er helemaaaaaal niets mee en zou al bijna geen zin hebben om iets te kopen. (tuurlijk doe ik het wel maar het komt op mij erg vervelend over).

Goh

ik ben blijkbaar de enige. Nee hier gaan mijn kinderen geen lijstjes maken en ook geen geld vragen zolang het 'kinder' feestjes zijn, tenzij het dus 'normaal' is=iedereeen doet het zo, hier gelukkig niet.

+ Brunette +

+ Brunette +

02-02-2012 om 16:37

Wel lijstje maar niet op internet

Een lijstje komt wel erg kil over, de tussenweg die Milou gaat bewandelen vind ik lekker efficiënt. Zou zomaar een nieuwe trend kunnen worden.

Weet je waar ik een hekel aan heb? Dat ik de moeite neem om ouders te bellen in plaats van lukraak iets te kopen en dat ze dan zeggen: "Joh, het maakt niet uit, een cadeautje is ook niet verplicht." Wat heb je nou aan zo'n antwoord? Ik moet vaak echt aandringen om informatie.

Kobalt

Kobalt

02-02-2012 om 17:09

Het maakt het zo belangrijk

Ik vind het helemaal niet zo belangrijk, die cadeautjes. En mijn kinderen gelukkig ook niet.
Dat is dan gelijk mijn bezwaar tegen dit soort lijstjes, het lijkt dan net alsof het van groot belang is, dat het betreffende vriendje het juiste cadeau krijgt. Terwijl mijn kinderen het gewoon leuk vinden om íets te krijgen. Alleen een heel duur cadeau, dat vind ik altijd een beetje genant. Mijn zoon kreeg weleens een cadeau van twintig euro op een feestje. Dat vind ik meer iets voor een oma, om zoiets duurs te geven.
Maar goed, misschien is dat voor dat vriendje wel normaal.

Kobalt

Kobalt

02-02-2012 om 17:11

O en brunnette

Hihi, ik zeg dat ook altijd. 'Het maakt niet uit.' Gewoon, omdat dat de waarheid is.
Ik maak het ze wel makkelijker hoor. Dan wordt het: 'Doe maar iets om te knutselen.' Altijd goed en in alle prijsklassen te krijgen.

milou

milou

02-02-2012 om 19:51

Brunette

Zouden ouders dat niet gewoon uit bescheidenheid zeggen, maakt niet uit?! Lijkt mij hoor..

Het is leuk voor kinderen leuk om cadeautjes te krijgen, maar ik vind het gewoon zo zonde van het geld als er 10 euro wordt uitgegeven aan iets waar hij gewoon niets mee doet, dat is toch verspilling? Dan liever geen cadeau of een heel goedkoop prulletje.

Nee dat zeg ik omdat

het mij echt geen bal uit maakt of het toch iets anders is dan 'knutselspul' of 'alles van paarden'.

ik zeg ook wel eens 'ik heb echt even geen idee' en dan 'nagellak is ook altijd goed' of een tijdschrift behalve de penny want daar is ze lid van. En dan krijgen we toch weer wat anders dus tja, ik heb ook wel eens het idee dat mensen het uit beleefdheid vragen en dan iets anders kopen omdat ze dat makkelijker vinden/zoeken.

Ik ben het helemaal eens met Kobalt. Eigelijk ben ik dus nog meer tegen, kom zeg, die kadootjes, pffff.

Ik vind het dus ook heel erg leuk als die kinderen elkaar nou eens iets geven wat ze zelf gemaakt hebben, een zelfgebakken nog wat, een beschilderd spiegeltje, weet ik veel. Zo jammer dat dat niet gebeurd.

Bennikki

Bennikki

02-02-2012 om 21:39

Eens met manda en kobalt

Pfff.. die 2 of 3 keer dat een vriendje echt de plank missloeg.. Verder vind ik het juist zo leuk om te zien wat mensen bij zoon en dochter vinden passen en je krijgt nog eens iets onverwachts, heerlijk toch, om dat nou helemaal dicht te timmeren.. Ik heb zo'n afkeer juist van die bakken op naam in speelgoedwinkels, moet je ook nog in die ene winkel verplicht kopen.

En wat is er eigenlijk

mis met de plank mis slaan !?

Dat heet groot worden, het loopt niet altijd zoals jij graag wil. Als je een feestje geeft/iemand uitnodigd dan doe je dat niet omdat die gast mee neemt maar voor de gezelligheid.

Ik vind dat zo verongelijkt/verwend/vervelend hebberig over komen. Iig ik voed mijn kinderen hier niet zo op, niet zeuren, gewoon blij zijn met wat je krijgt, bedanken (!) en jammer als het niet helemaal dat is wat bij je past.

Ik hou ook niet van envelopjes te pas en te onpas op uitnodigingen. Als je een tuinset wil dan had je dat zelf moeten kopen en niet eerst een feest moeten geven, ik snap die logica dus niet.

Chippie

Chippie

02-02-2012 om 23:52

Manda

Zo rond Sinterklaas liep er een vreselijk dramatisch draadje over een Sinterklaascadeautje-van-3,50-niet-van-het-lijstje wat tot zeer traumatische toestanden heeft geleid. Ik durf echt nooit meer te beweren dat 'de plank misslaan' en daarmee om leren gaan pedagogisch best verantwoord is.

Kadootjes zijn de olie in het sociale verkeer. De meeste kinderen hebben meer dan genoeg, kadootjes zijn dus feitelijk altijd overbodig. Idem voor volwassenen (ik kan nu echt niet iets verzinnen wat ik supergraag wil hebben). Maar er zijn genoeg kadootjes te verzinnen die altijd goed zijn. Hier twee jongens met veel feestjes. Lego, Donald Duck of geld: volgens mij vind iedere jongen dat prima. Niet origineel maar dat is een bos bloemen, flesje wijn, boekenbon ook niet. Niet altijd kun je een superorigineel, superbijzonder, onvergetelijk cadeau geven. Alsjeblieft zeg. En dat is niet erg. In mijn ogen sla je nooit de plank mis, het gaat om het gebaar (ik heb een buurvrouw van wie ik op mijn verjaardag altijd een fles rode wijn krijg; het is haar blijkbaar nog steeds niet opgevallen dat ik helemaal niet drink).

De laatste tijd heb ik trouwens ook weinig moeite meer om kinderen 5 euro met een kleinigheidje (minispelletje, snoepzakje) te geven. Vanaf een bepaalde leeftijd willen ze graag sparen voor een echt mooi kado. Dan is die 'makkelijke' 5 euro misschien nog wel attenter dan een doosje Lego dat op de grote berg belandt.

krin

krin

03-02-2012 om 08:56

Met lijstje

Ook met lijstje kun je leren bedanken, hoor. Ik snap dat het hebberig lijkt, maar dat is allerminst de opzet. Ik word al mijn hele leven om verlanglijstjes gevraagd en krijg ook al mijn hele leven óók dingen die er niet op stonden, dus ik weet niet beter.
Bovendien: je kunt wel zeggen dat met niets komen ook mag, zeg ik ook regelmatig bij mijn eigen verjaardag, maar dat doet niemand. Ik ook niet. Het dichtste bij dat ik ooit bij niets ben gekomen, is voor een vriend die echt echt echt niets zei te willen hebben. Daar heb ik een boek van mezelf (te leen) voor ingepakt (in krantenpapier) met een zelfgeplukt bosje veldbloempjes erbij. Dus iets geef je altijd.
Ik begrijp de aversie, maar neem het aan van een ervaringsdeskundige: de cadeautjeservaring en -dankbaarheid verandert er echt niet wezenlijk door.

Hanne.

Hanne.

03-02-2012 om 09:10

Wat is het verschil

Wat is het verschil tussen

Wat wil pietje hebben?
Even vragen
Ehm, ik wil lego ninjago en een boek over vliegtuigen en een bal.

En

Wat wil Pietje hebben?
Even op www.hierstaatmijnlijstje.nl kijken.
He hij wil een vliegtuigboek en een bal en iets van lego.

Het voordeel van het 2e vind ik dat je meteen kan aangeven wat je geeft. Krijgt een kind niet 5 ballen . Mijn kinderen vertellen ten minste tegen iedereen het zelfde.

Hanne

Ik denk dat het vooral een gevoelskwestie is. De jarige mag simpel blij zijn met wat er gegeven wordt, en een bestelling opgeven is gewoon niet zo leuk. De verassing is er dan af. Hij/zij heeft 10 dingen aangegeven, die worden gekocht en afgestreept, gegeven en uitgepakt en dat was het dan.
Maar heel sec naar jouw argument kijkend, en is geen speld tussen te krijgen, en toch....

Annet

Annet

03-02-2012 om 09:43

Hoe geld leuk kan zijn

Toen zoon 9 werd, heeft hij geld gevraagd aan zijn vriendjes. Dit hebben we zelfs op de uitnodiging gezet, inclusief het cadeau waarvoor hij het geld zou gebruiken (een Wii spel). Vriendjes waren enthousiast. Hij heeft van iedereen geld gekregen. Tijdens het feestje werd door de vriendjes geregeld gevraagd of hij al genoeg geld had. En na het feestje vroegen ze op school of hij het al gekocht had, om daarna natuurlijk bij ons te komen spelen.... Het spel is een soort groepsbezit geworden.

krin

krin

03-02-2012 om 10:37

Misschien

moet je het systeem gebruiken om te begrijpen dat het niet hetzelfde voelt als een bestelling. Als je met iets anders komt, zal echt geen jarige telerugesteld roepen dat dát verdorie niet op het lijstje stond. Precies wat Hanne zegt: je hebt een antwoord op de vraag of je nog ideeën hebt voor de jarige. Ja hoor, die heb ik, kijk het op je gemak nog even na op www.ikbeneenondankbaregretigehebberd.nl Staat er niets bij wat je leuk vindt om te geven? Wees creatief, altijd goed.
En mensen die niet van lijstjes houden, stellen die vraag om te beginnen al niet, dus die voelen al helemaal niets van die zogenaamd dwingende verlangens.

Hanne.

Hanne.

03-02-2012 om 11:08

Mensen die niet van lijstjes houden

Misschien is dat het, er zijn mensen die gewoon niet van lijstjes houden. Als je die ongevraagd met een digitaal lijstje confronteert vinden ze dat niet leuk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.