Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Wat doe je moeilijk. Is het nou zo lastig om een keer geen dierenleed te veroorzaken? En een pizza’tje zonder kaas vindt dat kind vast geen enkel probleem. 
Bovendien hoeft diegene echt geen 25 vegan dingen te eten. De juf kan ook afspreken met wat ouders dat zij voor de vegan hapjes zorgen. Keuze genoeg, je doet net alsof het je ontzettend moeilijk gemaakt wordt. 

Ik snap trouwens niet waarom het makkelijker is om rekening te houden met mensen/kinderen die een allergie hebben dan met mensen/kinderen die bepaalde dingen uit een overtuiging niet willen eten. Kan iemand me dat uitleggen? 

Decembermamma

Decembermamma

13-12-2022 om 12:29 Topicstarter

MissJones schreef op 13-12-2022 om 12:06:

Wat doe je moeilijk. Is het nou zo lastig om een keer geen dierenleed te veroorzaken? En een pizza’tje zonder kaas vindt dat kind vast geen enkel probleem.
Bovendien hoeft diegene echt geen 25 vegan dingen te eten. De juf kan ook afspreken met wat ouders dat zij voor de vegan hapjes zorgen. Keuze genoeg, je doet net alsof het je ontzettend moeilijk gemaakt wordt.

Een keertje geen dierenleed te veroorzaken? Wij eten nagenoeg geen vlees dus zoveel dierenleed veroorzaken we niet. Hebben geen leren kleding en schoenen. Waar ik moeite mee heb is dat voor 1 kind alle ouders een oproep krijgen om rekening te houden met een veganist. En dan zien dat de vegan hapjes op de lijst blijven hangen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-12-2022 om 12:42

Decembermamma schreef op 13-12-2022 om 12:29:

[..]

Een keertje geen dierenleed te veroorzaken? Wij eten nagenoeg geen vlees dus zoveel dierenleed veroorzaken we niet. Hebben geen leren kleding en schoenen. Waar ik moeite mee heb is dat voor 1 kind alle ouders een oproep krijgen om rekening te houden met een veganist. En dan zien dat de vegan hapjes op de lijst blijven hangen.

Je wil pizza maken. Er is hier door een hoop ervaringsdeskundigen geschreven dat dat prima veganistisch kan. Gewoon zonder kaas. Als je dat niet "echt" genoeg vindt (en: wat is dat dan?), dan maak je 1 minipizza zonder kaas en de rest met. Probleem opgelost.

Ik zou een aantal kant en klare diepvries pizza's kopen waaronder 1 vegan. Die allemaal opwarmen en in puntjes snijden en dan de vegan pizza apart in een doos vervoeren.
Of vegan kaas wel of niet lekker is maakt niet zoveel uit. Sommige kinderen vinden het misschien wel lekker of merken het verschil niet. Zulke verfijnde smaken hebben de meeste basisschool kinderen nou ook weer niet. 
Ik zou niet moeilijk gaan doen met zelf van alles maken, wat een gedoe allemaal. 

Bij onze school maken ze een lijst met producten waar je uit kan kiezen. En bij allergieën of andere echt specifieke dieetwensen vragen ze aan de ouders om de kinderen zelf iets mee te geven. Wellicht te overwegen om met school te bespreken of dat een optie is? Zeker als het maar om 1 kind gaat. 
Al is voor de pizza's de optie nog simpel om inderdaad gewoon de kaas weg te laten op 1 (of een aantal) pizza's. Als je zelf niet van vegan kaas houdt, zou ik in ieder geval die niet speciaal gaan kopen voor 1 pizza.

Wij hebben geen lijst gehad maat er wordt gewoon om een gerechtje gevraagd en om maar ongeveer 8 a 10 hapjes te maken dus niet 1 ding per kind.

1 vraag of rekening kunnen houden met een levensbedreigende allergie, natuurlijk maar ook met andere vragen zou ik zeker rekening hebben gehouden. Lijkt me de moeite niet en voldoende opties en anders in overleg met de ouders toch.

Libertine schreef op 13-12-2022 om 12:25:

Ik snap trouwens niet waarom het makkelijker is om rekening te houden met mensen/kinderen die een allergie hebben dan met mensen/kinderen die bepaalde dingen uit een overtuiging niet willen eten. Kan iemand me dat uitleggen?

Nee dat is niet uit te leggen.  Mensen die dat zeggen te doen zijn heilig overtuigd dat hun voedingspatroon het enige juiste is een ze willen anderen overtuigen ook dat pad op te gaan. 

Als de vriendin van dochter met coeliakie hier komt werk ik heel secuur, dat meisje wordt doodziek als er een spoortje gluten in de soep zit.  Voor de vriend van zoon die liever geen melkproducten eet en drinkt (want lactose verdraagt hij niet volgens eigen zeggen) maar die zonder etiketten te lezen hier koekjes eet en vleeswaren op zijn brood legt maak ik mij niet zo druk.  Dan gaat de lepel uit de romige champignonsoep na even kort afspoelen zo in de vermicellisoep.

Voor mensen die echt serieus met hun manier van eten omgaan doe ik meer moeite dan voor de zelf gediagnosticeerde intoleranties waar het eten van iets van onbekende samenstelling gewoonte is geworden. 

Decembermamma schreef op 13-12-2022 om 09:55:

[..]

Nou nee want daar heb je dus vegan kaas voor nodig

Dus?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-12-2022 om 13:31

Hier gelukkig helemaal geen gezeur. Er werd gewoon gevraagd wat ouders wilde maken, ouders hebben dit aangegeven, dus iedereen ziet wat zijn of haar kind kan verwachten of eten. 
Als 1 kind vegan eet, zou ik gewoon met de juf overleggen wat te doen. Misschien dat je dan 1 vegan pizza kan maken of dat er al genoeg gemaakt wordt wat het kind wel of niet kan eten. 
Het is natuurlijk geen doen als alle ouders een gerecht moeten maken wat gluten , lactose , noten, pinda, ei, sesam , vis, soja, tarwe enz vrijmoet zijn.   en dan ook nog binnen de kaders van halal , kosher en vegan moet vallen. 

Vegan gaat echt verder dan vegetarisch. Want je kijkt niet alleen naar het directe gerecht wat je eet maar ook naar de ingredienten van de ingredienten. 
En dat maakt het voor iemand die even wat wil maken heel lastig want niet overal staat op of het geschikt is voor vegans. Want het hoeft namelijk niet aan de directe ingredienten te liggen die wel op de verpakking moeten staan, het kan aan een hulpmiddel tijdens productie liggen al helemaal in het begin van het proces. 
Bv appelsap is vegan zou je zeggen, maar het kan best zijn dat er bij het produceren van het enzym wat voor heldere appelsap gebruikt wordt in de grondstoffen een dierlijke component is gebruikt bv ei of melk. Dat maakt dat die appelsap dan niet vegan genoemd kan worden. Die dierlijke component zit niet in het enzym, maar het is wel gebruikt. 

Bakblik schreef op 13-12-2022 om 13:22:

[..]

Voor de vriend van zoon die liever geen melkproducten eet en drinkt (want lactose verdraagt hij niet volgens eigen zeggen) maar die zonder etiketten te lezen hier koekjes eet en vleeswaren op zijn brood legt maak ik mij niet zo druk. Dan gaat de lepel uit de romige champignonsoep na even kort afspoelen zo in de vermicellisoep.

Voor mensen die echt serieus met hun manier van eten omgaan doe ik meer moeite dan voor de zelf gediagnosticeerde intoleranties waar het eten van iets van onbekende samenstelling gewoonte is geworden.

Offtopic; lactose intollerantie wordt zelden officieel gediagnostiseerd. Meestal krijg je van de arts het advies om grote hoeveelheden lactose zoals het drinken van zuivel te vermijden. Maar is het bij de meeste mensen niet nodig om alles lactosevrij te eten. Een van mijn kinderen kreeg dat advies ook: drinkt hij melk heeft hij enorme buikkrampen en diarree. Eet hij een koekje heeft hij nergens last van omdat het een bewerkt product is en een zeer laag lactosegehalte heeft. Het is geen allergie maar een intollerantie. Wat die vriend van je zoon zegt is dus niet zo raar.

Ysenda schreef op 13-12-2022 om 13:32:

Vegan gaat echt verder dan vegetarisch. Want je kijkt niet alleen naar het directe gerecht wat je eet maar ook naar de ingredienten van de ingredienten.
En dat maakt het voor iemand die even wat wil maken heel lastig want niet overal staat op of het geschikt is voor vegans. Want het hoeft namelijk niet aan de directe ingredienten te liggen die wel op de verpakking moeten staan, het kan aan een hulpmiddel tijdens productie liggen al helemaal in het begin van het proces.
Bv appelsap is vegan zou je zeggen, maar het kan best zijn dat er bij het produceren van het enzym wat voor heldere appelsap gebruikt wordt in de grondstoffen een dierlijke component is gebruikt bv ei of melk. Dat maakt dat die appelsap dan niet vegan genoemd kan worden. Die dierlijke component zit niet in het enzym, maar het is wel gebruikt.

Precies. Als je er niet in zit is het lastig om het goed te doen.

Gingergirl schreef op 13-12-2022 om 13:34:

[..]

Offtopic; lactose intollerantie wordt zelden officieel gediagnostiseerd. Meestal krijg je van de arts het advies om grote hoeveelheden lactose zoals het drinken van zuivel te vermijden. Maar is het bij de meeste mensen niet nodig om alles lactosevrij te eten. Een van mijn kinderen kreeg dat advies ook: drinkt hij melk heeft hij enorme buikkrampen en diarree. Eet hij een koekje heeft hij nergens last van omdat het een bewerkt product is en een zeer laag lactosegehalte heeft. Het is geen allergie maar een intollerantie. Wat die vriend van je zoon zegt is dus niet zo raar.

Daarom hoef ik voor hem ook minder strikt te zijn dan voor de coeliakie vriendin van dochter. De grap is dat hij er altijd veel over praat en roeptoetett dat hij last krijgt van het kleinste spoortje lactose maar dus wel koek pakt zonder het etiket te lezen. 

Dan valt het dus wel mee en voel ik mij minder gedwongen om alles heel strikt te scheiden. 

Nu vermoed ik dat als de ouders van het vegan meisje zo streng in de leer zijn dat ze zelfs op de enzymen bij de bereiding van appelsap gaan letten, ze wel zelf zullen aanbieden dat ze hun kind iets te eten meegeven. Want daar is voor de goedwillende amateur natuurlijk geen beginnen aan. Geen dood beest en geen zuivel en eieren, dat is toch al best ingewikkeld voor de gemiddelde niet-vegan. 

Ik vond het grappig dat mijn appelmoes hier nog langskwam. Ik heb ook wel eens stoofperen gedaan trouwens. Dit had te maken met het grote aantal moslimkinderen op die school, van wie ik verwachtte dat ze niets van mijn kookkunsten zouden eten als daar vlees in zat, ook al zou ik daar halalvlees voor hebben geregeld (in mijn buurt niet erg ingewikkeld). 

Appelmoes kan ik aanbevelen als bijdrage. Vegan, en halal, makkelijk voor te bereiden, hoeft niet te worden opgewarmd, eventuele restjes kunnen later als bijgerecht bij het eigen kerstdiner worden geserveerd. Maar wij hadden een lijst waarop je kon aangeven wat je ging maken, dus het was niet zo dat de leerkracht je iets toebedeelde.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.