Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ankie

Ankie

27-09-2009 om 17:40

Kind 6 wil vaak logeren, mamma wil dit liever niet

Mijn dochter van 6 wil altijd bij iedereen logeren (oma, vriendinnetjes, vriendjes, oom etc. Ik haal haar s'avonds het liefts gewoon weer op. Spelen ja, s'nachts slaap je toch, dus thuis. Maar ja dochter wil heel graag. Bij oma en opa vind ik het nog oke, mits niet te vaak. Maar bij vriendjes heb ik mijn twijfels. Heb daar zelf een vervelende ervaring mee gehad als kind. Ik wil haar liever beschermen. Maar ik moet haar ook loslaten dus voel me schuldig, als ik nee zeg.
En met welke leeftijd niet meer bij jongens, vriendjes dus laten slapen? Hoe doen andere ouders van dochters dit? Ik hoor graag jullie mening.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook

een dochter die heel graag gaat logeren. Maar dat mag hier zo nu en dan eens maar zeker niet iedere week/weekend. Onze dochter moet altijd toch wel enigszins bijkomen van een logeerpartijtje. Zij is 8 jaar en ik maak me nog niet zo druk om jongetje/meisje logeerpartijen. De jongen heeft toch ook een stel ouders die geen "vreemde" dingen willen laten gebeuren. Als ik de ouders niet genoeg vertrouw dan gaat ze zo wie zo niet logeren ook niet bij meisjes.

mar-ank

mar-ank

27-09-2009 om 20:06

Vaak

Mijn dochter is inmiddels 8, maar logeert al vanaf haar 5e zeer regelmatig bij vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Minimaal 1x per maand, maar in vakanties nog wel vaker. De enige regel die wij in overleg met andere ouders hebben gesteld is dat we het in principe om en om doen; dan hier, dan daar. En of het bij jongens of meisjes thuis is maakt mij niet zo veel uit. Ze spelen ook de hele dag samen, dus waarom niet logeren. Voorlopig zie ik daar nog geen enkel probleem in. Ik denk dat de kinderen zelf wel aangeven wanneer die tijd voorbij is (net als toen ze opeens niet meer samen bloot in bad wilden, maar alleen nog met zwembroek aan!)

O ja, er zitten ook voordelen aan. Als we eens een avondje weg moeten is logeren bij iemand nooit een probleem. En andersom natuurlijk. Altijd iets te regelen, en je hoeft je niet zorgen te maken dat het niet goed gaat.

Hier

ik snap even niet waarom meisjes meer risico lopen want volgens mij is dat niet zo. Ik heb overigens ook het een en ander meegemaakt, maar dat was niet bij familie dus ik herken je gevoel wel.

Hier wordt er op afspraak gelogeerd, ik zeg dus heel vaak nee totdat er weer een vakantie aan komt dan wordt er eigenlijk altijd wel gelogeerd. Ik geloof dat in de herfstvakantie er een vriendinnetje komt.

Pam

Pam

28-09-2009 om 09:47

Luier

Hier een 5 jarige die ook heel graag wil logeren en vriendinnetjes die het telkens vragen, maar ze heeft nog een luier om 's nachts. Dat lijkt mij ook niet prettig voor haar. Ik vind een jaar of 8 ook wel een geschikte leeftijd tenzij je de mensen waar ze gaat slapen heel goed kent en vertrouwd.

Luier geen probleem

Mijn ervaring is dat de meeste kinderen tot een jaar of 8 echt geen probleem hebben met een luier. Onze jongens (5 en 7) slapen allebei met een luierbroekje als ze bij anderen logeren. De oudste doen we thuis vaak met onderbroek maar is zeker 2 keer per week nat. Thuis is dat niet erg, bij een ander vind ik dat niet prettig.

Vriendjes reageren daar heel normaal op, net als een knuffel, een duim in je mond of ander slaapgedrag. zolang je er zelf maar geen probleem van maakt.

Hier wordt trouwens alleen bij opa/oma gelogeerd. De oudste heel af en toe bij een vriendje en andersom. Ik ben niet zo bezorgd dat er iets kan gebeuren (heb zelf wel andere ervaringen), zeker als je het gezin kent. De meeste dingen gebeuren door bekenden, dat is waar. Maar ik wil mijn kinderen niet opzadelen met mijn angsten en probeer er wel voor ze zo zelfverzekerd te krijgen dat ze hun grenzen kunnen aangeven en als er iets gebeurd, niet bespreekbaar te maken met ons.

Sorry

ik bedoel dus dat als er iets gebeurd, ze dit WEL bespreekbaar kunnen maken.

Tango

Tango

28-09-2009 om 12:38

In vakanties

Je kunt misschien afspreken dat logeren alleen in vakanties gebeurt. Dan is het ook duidelijk en hoeft ze het niet steeds te vragen.
Wij doen het ook op die manier, Tangodochter (8) logeert ook meestal in vakanties ofwel bij opa en oma ofwel bij vriendjes of vriendinnetjes. Gewoon in een weekend doen we niet omdat ze meestal toch laat gaan slapen en de ervaring bij haar is dat ze dan tijd nodig heeft om bij te komen, alleen de zondag is dan vaak niet genoeg. Maar dit kan natuurlijk verschillen per kind.
Of het bij een jongen of meisje is vind ik zeker als ze 6 zijn nog niet uitmaken. Behalve als je zelf twijfels hebt over het betreffende jongetje of zijn ouders. Dan zou ik het niet doen.

Maylise

Maylise

28-09-2009 om 17:45

Waarom niet

Mijn jongste zoon (nu 10) vindt het altijd geweldig om bij andere kinderen te spelen en ook te logeren. Hij heeft veel vriendjes die dat ook leuk vinden. Vanaf een jaar of 5 logeren ze al onderling bij elkaar.

Het mag hier alleen op dagen dat er de volgende dag geen school is ivm slaaptekort. Ik heb verder geen vaste regels van hoe vaak het wel of niet mag. Meestal mag het wel en als het een keer een weekend niet uitkomt dan zeg ik het ook.

Hier logeren mag meestal wel maar bij sommige vriendjes zeg ik wel eens nee omdat ik weet dat zoon + vriendje een hele drukke combinatie is en daar heb ik niet altijd zin in.

Bij vriendjes logeren mag als het logistiek kan met halen/brengen en ik geen andere dingen gepland had.

Gemiddeld denk ik dat hij 1 of 2 keer per maand ergens logeert. Maar dat is niet vast. In de vakantie is het soms vaker.

Bij familie logeren (oma, tantes) doen mijn kinderen ook vaak en dat mag altijd. Andersom logeren de nichtjes en neefjes ook vaak hier.

Maylise

Annet

Annet

28-09-2009 om 20:23

Hier is logeren ook gewoon

eerst bij Opa/Oma, later ook bij vriendjes/vriendinnetjes en andere familieleden.
Echt vaak gebeurt het niet, maar dat komt eerder doordat familie ver weg woont. Jongste is vanaf zijn vijfde ook alleen gaan logeren, vanaf zijn derde wel samen met grote zus. Oudste was er nog eerder bij in haar eentje.
Gemengd slapen (bij elkaar op de kamer, eigen bed) kan wat ons betreft heel lang. Eigenlijk zolang ze het zelf willen. Oudste (meisje) is nu 11. Neef van 14 slaapt gewoon bij haar op de kamer. Omkleden doen ze wel apart.
Vroeger gingen ze ook samen in bad. Vanaf dat neef 9 was (ongeveer), wilde hij dat niet meer. Prima, het moet niet. Toen wilde hij wel met jongste (jongen) in bad. Toen hij 11/12 was, wilde hij dat ook niet meer. Gelukkig geeft hij dat prima zelf aan.

Lou

Lou

29-09-2009 om 13:04

Beschermen en loslaten

Ankie, vind je het gewoon leuk om haar thuis te hebben of is het vooral angst dat haar iets overkomt dat je haar niet graag laat logeren?

Ik ben ook zo iemand die loslaten heel moeilijk vindt. Voel je niet schuldig daarom. Maar probeer het wel, want je wil je dochter ook niet opzadelen met jouw vervelende ervaringen, toch?

Logeren mag wel vaak van ons. Mits we volledig vertrouwen hebben in het logeeradres, uiteraard. Als dat volledige vertrouwen er is, maakt het ook niet uit of ze bij een meisje of een jongen op de kamer slaapt.

groet,

Lou

Loslaten is ook moeilijk

Hier ook een moeder die een uithuizige zoon heeft die al vanaf een jaar of vier bij iedereen wil logeren. En ja, zo'n klein knulletje die alleen zo lang op stap gaat, dat vond en vind ik nog steeds wel lastig. Hij is nu trouwens zes jaar. Ik mis hem ook als hij zo lang weg is en dan heb ik het over één nachtje! Maar ja, het gaat niet om mij, maar om hem. En dat ik het moeilijk vind, daar probeer ik hem niet mee op te zadelen. Hij gaat zo'n beetje elke vakantie wel een keertje logeren bij een vriendje of vriendinnetje van school en die komen natuurlijk ook weer een keer bij ons.
Logeren buiten de vakanties komt eigenlijk niet voor, omdat ik dat te vermoeiend vind voor hem. Hij heeft het weekend best nodig om weer een beetje op te laden.
Ik snap dat je het moeilijk vindt, helemaal omdat je zelf een vervelende ervaring hebt opgedaan. Dat is best een strijd die je met jezelf zult moeten voeren.
Oja en mijn dochter van 12 logeert nog steeds op één kamer met haar vriendje van 12, maar dat is zo'n kinderlijke vriendschap nog, al vanaf dat ze kleuter zijn, zijn ze vriendjes. Wel kleden ze zich in een aparte ruimte om.

Ankie en anderen

Ik vind het moedig dat jullie, ondanks jullie eigen slechte ervaringen, toch daar overheen willen stappen om je kind iets te laten doen wat in principe leuk is. Ik herken de nare ervaringen niet (niet in deze omstandigheden althans) maar vind het wel erg dat jullie iets vervelends is overkomen.
Hierbij even een hart onder de riem.

Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.