Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emmy

Emmy

06-12-2008 om 11:35

Kind (9) wel of niet nog op voetbal?

Mijn zoon is 9 en wil heel graag op voetbal, al maanden.
Nu begreep is dat het op die leeftijd normaal is dat er dan 3 x in de week gevoetbald wordt, 2x trainen en 1 x wedstrijd. Nu is mijn zoon heel klein voor zijn leeftijd, hij is niet sterk vergeleken zijn leeftijdgenoten. Hij voetbalt best leuk mee op school. Ik twijfel er erg over om hem op voetbal te doen. Aan de ene kant gun ik het hem graag, aan de andere kant ben ik beng dat hij zich niet realiseert hoeveel tijd hij er mee kwijt zal zijn. Hij zal z'n andere twee hobbies , tennis en gitaarles, (waar hij niet echt heel erg warm voor loopt) dan moeten opgeven. Nu zegt hij dat hij dat er graag voor over heeft. Zijn er uberhapt kinderen die nog op die leeftijd gaanvoetballen? Daarnaast vind ik het erg veel tijd kosten, we hebben nog twee kids die ook hun clubjes etc. willen doen. Wat zal ik doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
San

San

06-12-2008 om 16:26

Reactie

"Nu is mijn zoon heel klein voor zijn leeftijd, hij is niet sterk vergeleken zijn leeftijdgenoten."

In ieder voetbalteam is er een de kleinste. Als hij klein is, dan is hij dat ook bij tennis, scouting, muziekles of wat dan ook maar.

"aan de andere kant ben ik bang dat hij zich niet realiseert hoeveel tijd hij er mee kwijt zal zijn."

Nee, waarschijnlijk realiseert hij zich dat niet. Misschien ook wel. Persoonlijk denk ik dat je hem daar niet voor hoeft te behoeden. Laat het hem gewoon proberen, hij zal dan zelf ervaren hoe het is. Bevalt het uiteindelijk niet, dan stopt hij na een jaar gewoon weer. Bevalt het wel, dan voetbalt hij gewoon nog lekker een tijdje door.

"Hij zal z'n andere twee hobbies , tennis en gitaarles, (waar hij niet echt heel erg warm voor loopt) dan moeten opgeven. "

Wil hij zelf graag gitaarspelen, of wil jij dat graag? Als hij er niet warm voor loopt, kan ik mij voortsllen dat hij liever iets doet waar hij wél warm voor loopt...

"Zijn er uberhapt kinderen die nog op die leeftijd gaanvoetballen?"

Ja. Er zijn maar weinig kinderen die op hun 6-de een sport of andere hobby kiezen, en dat de rest van hun jeugd blijven doen. Geldt trouwens ook voor jouw kind. Maak het niet te zwaar. Misschien wil jij over twee jaar liever gaan volleyballen, prima toch?

"Daarnaast vind ik het erg veel tijd kosten, we hebben nog twee kids die ook hun clubjes etc. willen doen."

Kost twee keer voetballen meer tijd dan tennis + gitaarles? En is de voetbalclub ver bij jullie vandaan? Wellicht kan hij al snel alleen op de fiets ernaar toe. Of samen met teamgenootjes.

Vrije tijd

In je vrije tijd doe je zo veel mogelijk dingen die je leuk vindt toch? Iedere maand op een andere club is natuurlijk een ander verhaal. Maar je zoon doet al enige tijd aan tennis en gitaarles, hij vindt het niet zo leuk.
Ik zou hem een paar keer laten meetrainen met voetbal. Als zijn hart daar dan nog steeds naar toe gaat, huppekee, voetballen dan! En groot of klein, dik of dun, dat moet allemaal niet uitmaken. Dat is bij iedere sport zo. Er is er altijd èèn de grootste en èèn de kleinste. Indeling qua leeftijd en niveau lijkt me belangrijker.

tonny

tonny

06-12-2008 om 22:54

Even een financiele tip:

voetbal is véél goedkoper dan tennis. Met driemaal in de week sporten heb je veel waar voor je geld.
Maar om die tip vroeg je helemaal niet

Laat je zoon het gewoon proberen. Meetrainen, kijken of hij het echt leuk vindt. En als je tweemaal per week teveel vindt, laat je hem eenmaal trainen, er zijn vast meer kinderen die die keus maken (bij onze jongens was het heel gewoon.)

Plezier moet voorop staan, want het is vrije tijd!

tonny

kaatje43

kaatje43

08-12-2008 om 10:09

Alleen selectie 3 x in de week

Bij ons traint alleen de selectie drie keer in de week. Rest van de teams 1 of 2 keer. Afhankelijk van het team. Vaak ook tot 12 jaar alleen maar 1 x in de week. Vraag het gewoon even na bij de club.

Lys Lionne

Lys Lionne

08-12-2008 om 10:25

Eerst navragen bij club

Leuk dat je zoon enthousiast is voor voetbal, dat is hier De Passie in huis Wist je trouwens dat heel veel voetballers ook (goed) kunnen tennissen?!
Hier voetbalt zoon al vanaf zijn 4e (hummeltjes) en is altijd de kleinste en zwakste geweest. Nooit enig probleem mee gehad! En tijd, ja natuurlijk kost een sport/hobby tijd. Maar gitaarles kost ook tijd, zeker het dagelijks verplichte oefenen. Maar jij bedoeld waarschijnlijk dat het jou tijd kost.Misschien kun je wel regelen met -ouders van- teamgenootjes dat hij met hen mee rijd/fietst. Tijdens de wedstrijden zal het voor je zoon natuurlijk wel erg leuk zijn als een van zijn ouders komt kijken, hoewel het geen absolute must is.
Maar voor je je zoon blij maakt met je toestemming, vraag eerst een bij de club of er nog wel ruimte is voor een nieuwe speler. De teams zijn namelijk al enkele maanden compleet en niet bij iedere club is het maar vanzelfsprekend dat daar nog iemand bij past.

Maylise

Maylise

08-12-2008 om 11:26

Kost wel tijd

In principe lijkt me 9 jaar een prima leeftijd om nog met voetbal te beginnen. Waarom niet? Je kan toch ook op je 30ste nog gaan voetballen?

Twee van mijn zoons hebben gevoetbalt en ik ben er nooit echt warm voor gelopen want ik vond het om de een of andere reden meer tijd vragen dan andere clubjes. Dat zat hem niet zo zeer in het trainen maar wel in de wedstrijden. Omdat voetbal zo wijdverspreid is beginnen ze al best vroeg met wekelijkse wedstrijden. Het kan dus best wat tijd kosten. Ik liet mijn kinderen vaak met andere ouders meerijden (en uiteraard nam ik die kinderen dan ook mee) waardoor het wel te overzien was.
Overigens kreeg ik daar eens commentaar op van de trainer die het zo zielig vond dat er bij mijn zoon niet elke week bij de wedstrijd een ouder was. Het was inderdaad zo dat de meeste ouders wel elke wedstrijd gingen kijken. Maar oprecht had ik daar niet altijd tijd/zin in. Ik merkte wel aan zeker de eerste voetbal club van zoon dat er toch wel een zekere participatie wordt verwacht van de ouder.

Overigens zou dit geen reden voor mij zijn om mijn zoon dan maar niet op voetbal te laten gaan. Het kost inderdaad tijd maar het belangrijkste is natuurlijk dat zij er lol aan hebben.

Maylise

sjaan

sjaan

08-12-2008 om 14:49

Pelle

Dat gaat niet helemaal op, want op de een of andere manier in het bij de knvb zo leuk ingedeeld dat mijn neefje (35 km hier vandaan) veel van de wedstrijden bij ons in de buurt heeft en wij heel veel wedstrijden die kant op hebben.

Vorig jaar speelde Daan bij de mini's toen was alles redelijk in de buurt. Nu bij de f-jes dus echt niet. 40 min rijden is redelijk normaal.

Roos

Roos

09-12-2008 om 01:50

Knvb

De knvb bepaalt volgens mij de indeling van de poules, daar heeft de club geen invloed op. Hier moeten we ook vaak verder weg, heel vreemd vind ik, want met de voetbalteams in onze woonplaats zou je al een leuke poule kunnen vullen. Maar het hangt er ook vanaf in welke klasse je speelt. Aan de hand daarvan worden de poules ingedeeld.
Roos

Juist prima combi met tennis

Hier is dochter op haar 9e begonnen met voetbal. Zoon van 15 voetbalt ook nog steeds en is op zijn 6e begonnen. Beiden vinden de combi met tennis heerlijk: voetbal in de winter, tennis in de zomer. Er zijn steeds maar een paar weken overlap en dan spreken ze af dat ze een keer niet meetrainen als het niet uitkomt.
Overigens moeten we voor dochter altijd veel verder rijden dan voor zoon, er zijn niet zoveel meidenteams helaas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.