Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed

...je hebt het ook niet gemerkt toen je je kind op school bracht - of deed iemand anders dat. Tja, het is vervelend, niks aan te doen. En het waren ook best vroege koningsspelen. Was vroeger makkelijker, toen was het feest gewoon op koninginnedag zelf

Ik ben weleens de 'kerstjurk' vergeten bij het kleuterkerstfeest. Derde kindje was net geboren, ik was allang blij dat alles thuis weer liep. Pas op de foto's (toen nog afgedrukt, opgeplakt op het schoolraam) zag ik dat dochter (vier) de enige zonder kerstjurk was. Maar ze heeft er niet onder geleden geloof ik, want ze had net een leuke roze lange broek.

Poezenmeisje schreef op 25-04-2026 om 14:05:

Het handige van oranje vind ik dat je in geval van nood bij buren kunt aankloppen. Zijn ze niet koningsgezind, dan vast nog wel voetbalgezind.

Ik vind zoiets dan weer geen geval van nood. Ik kan me niet herinneren of ze iets oranjes aan hadden/moesten/wilden, maar ik ging nooit speciaal iets regelen voor dergelijke gevallen. Er kwam ook wel eens iets voorbij van een bepaalde kleur aan voor een viering of feest, maar dan nam ik de meest gelijkende kleur als we dat niet hadden. (Bijvoorbeeld zwart: mijn kinderen hadden op de basisschool echt geen zwart t-shirt, dus dan werd het blauw. Als iedereen het dan gewoon ging kopen, bleven die verzoeken in stand.)

Schemerlampje schreef op 25-04-2026 om 12:23:

[..]

Hier worden de koningsspelen vanaf groep 3 centraal geregeld. Alle scholen komen naar het sportcomplex en daar zijn allerlei activiteiten. Zowel in de zaal als buiten. Groep 1 en 2 vieren de koningsspelen op school.

Vast in een dorp dan of niet? Hier in het dorp waar ik woon gaat het ook zo. In de stad waar ik werk, lukt dat niet. 

En wie regelt het dan?

Maheiden schreef op 25-04-2026 om 15:40:

[..]

Vast in een dorp dan of niet? Hier in het dorp waar ik woon gaat het ook zo. In de stad waar ik werk, lukt dat niet.

En wie regelt het dan?

In een stad, maar niet een heel grote stad. (Rond de 50.000 inwoners) Het wordt georganiseerd door een organisatie die het hele jaar door activiteiten heeft om het bewegen te promoten. Zij organiseren dit in opdracht van de gemeente. In samenwerking met sportclubs. En vrijwilligers en leerlingen van het MBO sport en bewegen.

Ik werk zelf op een middelbare school in een andere plaats. Alle leerlingen die sport als examenvak hebben, helpen daar bij de koningsspelen.

En nog een edit op mijn eerdere bericht: het is van kinderen van groep 5-8. Groep 1-4 viert het op school. Dat scheelt weer in het aantal leerlingen. 😁

Het blijft natuurlijk sneu dat de dochter van to hierdoor in verlegenheid is gebracht. Die heeft zelfs een smoes moeten bedenken. Gelukkig zal ze zo'n fout niet meer maken. Want kinderen zien dit natuurlijk ook wel. Hier maken de kleuters en onderbouw in aanloop naar koningsdag en de spelen vaak knutselwerkjes of een tekening. En alle leerlingen krijgen les over zaken als ons land, de koning, 4 en 5 mei etc. Ook een stukje burgerschap. Juf heeft standaard een vlaggenstift bij zich. En de hulpouders of ouderraad heeft altijd nog wel wat oranje accessoires. 

Kinderen die bewust niet mee willen doen zijn er ook. Dat zijn vaak dezelfde kinderen die ook niets met kerst of carnaval hebben. Meestal de wat bijzondere types zeg maar. Of die vanwege religie overal buiten willen of moeten blijven. Die gaan ook eerder naar huis of moeten in de klas blijven tijdens dit soort feesten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.