Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed

TwinkleTwinkle schreef op 27-04-2026 om 12:38:

Heel leuk hoor, dat school vraagt alle kinderen wat oranjes aan te trekken met koningsspelen, maar dat betekent wel dat hele horden ouders naar de Primark rennen voor een weer een oranje shirt van drie, vier euro. Een shirtje dat veelal maar 1 keer gedragen wordt en dan in de (vuilnis)zak verdwijnt.

https://www.nu.nl/economie/6393623/ultrafast-fashion-piekt-op-koningsdag-zo-houden-we-overconsumptie-in-stand.html.

Wat mij betreft mogen scholen hier juist een voorbeeldfunctie in nemen. Een geschminkt Nederlands vlaggetje: hartstikke leuk, vooral doen! Maar milieu- en klimaatbelastende wegwerpkleding en andere (oranje) plastic rommel: nee. Mooi meegenomen: dat legt ook minder druk op mensen met een krappe portemonnee.

Ik heb het artikel ook gelezen maar herken het echt niet in mijn omgeving. Mensen hebben wel een oranje shirt en wat spulletjes maar die gaan vaak jaren mee en voor kinderen wordt het vaak doorgeven. 

Je ziet elk jaar wel wat spullen in winkels maar wat is één rekje op de totale hoeveelheid andere kleding die ze verkopen 

Rekenenisleuktaalook schreef op 27-04-2026 om 16:22:

[..]

Tja, welke ouders zitten er in de oudercommissie? De extraverte ouders van de extraverte kinderen! En die bedenken vooral plannen die leuk zijn voor kinderen die overal tegen kunnen. Hebben dan net te weinig oog voor kinderen die daar heel anders instaan. Wij hebben de afgelopen jaren steeds meer de regie van dit soort evenementen teruggepakt. Van meer meer meer, naar minder, eenvoudiger, soberder, prikkelarmer, minder werk.

Verder goede draaiboeken gemaakt die jaar na jaar als basis dienen.

Het hebben van prikkelarme opties bleek ook op het straatfeest een groot succes. De tekentafel en de luistertent werden regelmatig gebruikt om even te ontspannen en daarna weer door op het springkussen/hinkelbaan etc. 

Kleding: voor mezelf dit jaar een top gekocht (in donker oranje), ik zocht al langer basic topjes in meer kleuren dan zwart/wit/bruin dus dit kwam goed uit. 

Dochter draagt een rokje uit de kledingruil voor het tweede jaar, volgens jaar past hij qua omtrek ook nog. Afhankelijk van de lengte gaat hij weer in de ruil of nog een jaar mee. Zoon draagt een oranje shirt met een dino. Zeer koninglijk dus    die draagt hij de komende maanden vast vaker en gaat daarna ook naar de ruildag. In de bijbehorende de app zag ik de afgelopen week veel oranjes langs komen. Dus al die kinder shirts schuiven gewoon garen door. 

Onze school zat trouwens de info over evenementen niet in de nieuwsbrief maar bij het evenement in parro. Daardoor is het ook makkelijk terug te vinden. In de nieuwsbrief staan stukjes over de uitkomst van een studiedag, en terugblik van evenementen. 

Specifieke klas dingen staan in de Parro klas agenda of in het weekbericht van de juf. Die laatste heb ik dus ook wel eens gemist/vergeten. (Maar onze kleuter riep gelukkig zelf thuis dat ze een onesie of pyjama aan mocht). 

Neweve schreef op 27-04-2026 om 16:47:

[..]

Het hebben van prikkelarme opties bleek ook op het straatfeest een groot succes. De tekentafel en de luistertent werden regelmatig gebruikt om even te ontspannen en daarna weer door op het springkussen/hinkelbaan etc.

Kleding: voor mezelf dit jaar een top gekocht (in donker oranje), ik zocht al langer basic topjes in meer kleuren dan zwart/wit/bruin dus dit kwam goed uit.

Dochter draagt een rokje uit de kledingruil voor het tweede jaar, volgens jaar past hij qua omtrek ook nog. Afhankelijk van de lengte gaat hij weer in de ruil of nog een jaar mee. Zoon draagt een oranje shirt met een dino. Zeer koninglijk dus die draagt hij de komende maanden vast vaker en gaat daarna ook naar de ruildag. In de bijbehorende de app zag ik de afgelopen week veel oranjes langs komen. Dus al die kinder shirts schuiven gewoon garen door.

Onze school zat trouwens de info over evenementen niet in de nieuwsbrief maar bij het evenement in parro. Daardoor is het ook makkelijk terug te vinden. In de nieuwsbrief staan stukjes over de uitkomst van een studiedag, en terugblik van evenementen.

Specifieke klas dingen staan in de Parro klas agenda of in het weekbericht van de juf. Die laatste heb ik dus ook wel eens gemist/vergeten. (Maar onze kleuter riep gelukkig zelf thuis dat ze een onesie of pyjama aan mocht).

Ik zou 1x/maand een (printbaar) nieuwsbericht met dan ook de agenda met evenementen wel prettig vinden. Een nieuwsbrief én een klas agenda én een weekbericht én los nog evenementen vind ik niet per se overzichtelijk. Vroeger kregen we zo'n printje mee van school, hing in de keuken op het prikbord

[..]

Tja, welke ouders zitten er in de oudercommissie? De extraverte ouders van de extraverte kinderen! En die bedenken vooral plannen die leuk zijn voor kinderen die overal tegen kunnen. Hebben dan net te weinig oog voor kinderen die daar heel anders instaan. Wij hebben de afgelopen jaren steeds meer de regie van dit soort evenementen teruggepakt. Van meer meer meer, naar minder, eenvoudiger, soberder, prikkelarmer, minder werk.

O bijzonder want mijn zoon is introvert en ikzelf ook en ik zat samen met een andere introverte moeder in die commissie en ja verder waren er wel ook extraverte ouders. Daarbij was de regel dat school beslist, dus als een extraverte ouder ervoor koos om in het plan op te nemen dat er een paashaas door de school zou lopen dan kon school dat terugdraaien door te zeggen dat dat niet mocht. En ja die draaiboeken hadden we ook, dus zo heel veel ruimte voor verandering was er niet, maar wel zaken als "clown x of y op de verwendag" "cadeautje a b of c voor de kleuters bij Sint" "welke schrijvers zijn welkom tijdens Boekenweek" "welke locaties van de wijk mogen we gebruiken voor de vossenjacht" "en wat krijgen ze te eten met Pasen/Sint/verwendag/kerst etc"

Meesje schreef op 27-04-2026 om 17:32:

[..]

Ik zou 1x/maand een (printbaar) nieuwsbericht met dan ook de agenda met evenementen wel prettig vinden. Een nieuwsbrief én een klas agenda én een weekbericht én los nog evenementen vind ik niet per se overzichtelijk. Vroeger kregen we zo'n printje mee van school, hing in de keuken op het prikbord

Ah dat snap ik wel. Hier kan je de digitale synchroniseren in je eigen digitale agenda. Alle school activiteiten, studiedagen en vakanties staan dus in mijn agenda (in het paars). Je kan een papieren versie krijgen (die zag ik laatst bij buren op de koelkast). 

Neweve schreef op 27-04-2026 om 19:51:

[..]

Ah dat snap ik wel. Hier kan je de digitale synchroniseren in je eigen digitale agenda. Alle school activiteiten, studiedagen en vakanties staan dus in mijn agenda (in het paars). Je kan een papieren versie krijgen (die zag ik laatst bij buren op de koelkast).

oh, maar dat is wel praktisch. Dat is hier niet. Dus ik ben alles steeds zelf in mijn agenda aan het zetten. En dan moet ik niet denken; doe ik straks wel.

Neweve schreef op 27-04-2026 om 19:51:

[..]

Hadden ze bij ons ook dus heel handig gesynchroniseerd en hoppa alles wijzigde want ze hadden zich overal een week in vergist. Dan mag je dus alles handmatig gaan verwijderen 

TwinkleTwinkle schreef op 27-04-2026 om 12:38:

Heel leuk hoor, dat school vraagt alle kinderen wat oranjes aan te trekken met koningsspelen, maar dat betekent wel dat hele horden ouders naar de Primark rennen voor een weer een oranje shirt van drie, vier euro. Een shirtje dat veelal maar 1 keer gedragen wordt en dan in de (vuilnis)zak verdwijnt.

Nu.nl schreef vandaag: ''Kledingwinkels pakken groots uit met modecollecties voor Koningsdag. Het staat symbool voor de versnelling in de mode-industrie, die het normaliseert om kleding te behandelen als wegwerpartikelen. (...) "Waar gaat dit heen als er hele collecties worden gemaakt voor één dag?", vraagt duurzame lifestyle-expert Marieke Eyskoot zich af. (...) Daar komt bij dat de kwaliteit van kleding in de (ultra) fastfashionbranche slecht is. "De vervuilende impact op het milieu is gigantisch. Kledingstukken worden een soort wegwerpartikelen. Dat is bizar."

https://www.nu.nl/economie/6393623/ultrafast-fashion-piekt-op-koningsdag-zo-houden-we-overconsumptie-in-stand.html.

Wat mij betreft mogen scholen hier juist een voorbeeldfunctie in nemen. Een geschminkt Nederlands vlaggetje: hartstikke leuk, vooral doen! Maar milieu- en klimaatbelastende wegwerpkleding en andere (oranje) plastic rommel: nee. Mooi meegenomen: dat legt ook minder druk op mensen met een krappe portemonnee.

Maar WAAROM is dit idiote gedrag van ouders de schuld van school? 
Al mijn kinderen zijn netjes altijd in het oranje naar school gegaan op Koningsdag. Er waren middelen genoeg om van alles te kopen, maar dat was nooit nodig. Krijgertjes, doorschuivertjes, een gymshirt of iets uit de zomercollectie in de klerenkast, een pet, etc. Altijd was er wel iets oranjes voor handen. Nog een leuk rood-wit-blauw lintje in het haar (was ooit het lint van een medaille van een kinderfeestje of zo) en ze zagen er gewoon leuk en verzorgd uit.
Ook de weggeefhoekjes op FB staan er vol mee. Er is echt geen ouder die genoodzaakt is iets te kopen hoor! 
Echt... die koopdrang ligt bij ouders, niet de schuld van school!

ik vind het wel grappig dat iedereen hier zo los gaat op dat het allemaal steeds gekker wordt op school. 
Thuis doen we daar natuurlijk helemáál niet aan mee..... 
- genderreveal 
- babyshower
- babyborrel
- 1e verjaardag met cakesmash-fotoshoot, ballonnenboog, decoratie en marsepeintaart met 3 laten in thema, groot feest
- 3e / 4e verjaardag worden er ondertussen springkussens of een ballonnenclown gehuurd. 
- naast Sint ligt er inmiddels een enorme berg cadeaus onder de kerstboom
- peuters die al 2 sportclubjes hebben (peuterdans-peutergym-peuterzwemmen-etc). 
- op vakantie in de kerst- mei- én zomervakantie.
- moet ik nog even doorgaan? 

[..]

Nou dat herken ik helemaal niet. Ook hier liggen mooie draaiboeken voor de oudercommissie die als basis gebruikt kunnen worden maar dan neemt de oudercommissie hierom het voortouw.  Maar echt niet allemaal extraverte ouders in de oudercommissie. Van de ouders die er nu zijn bij ons zijn er denk ik 3 richting extravert maar ook 6 niet. 

We hebben ook allemaal verschillende kinderen, kinderen die wel van een feestje houden en los kunnen gaan maar ook kinderen die juist de rust opzoeken en die andere dagen lastig vinden.  Wij maken heel bewust afwegingen. Er is per activiteit 1 leerkracht betrokken bij de voorbereiding en dan nog echt op de achtergrond (behalve als er groepjes moeten worden gemaakt dat doen de leerkrachten, dat is een heel bewuste keuze, zij kennen de kinderen). Dit is dus echt werkdrukverlagend.

We zijn er ons ook van bewust dat je het nooit voor alle kinderen goed doet, dat is helaas op gewone schooldagen ook zo (ook als ik kijk naar mijn eigen kinderen). Ik denk dat dat geen reden is om dan maar niks meer te doen. Er zijn ook kinderen die op deze dagen juist heel erg opleven.

duizel schreef op 28-04-2026 om 02:40:

[..]

Nou dat herken ik helemaal niet. Ook hier liggen mooie draaiboeken voor de oudercommissie die als basis gebruikt kunnen worden maar dan neemt de oudercommissie hierom het voortouw. Maar echt niet allemaal extraverte ouders in de oudercommissie. Van de ouders die er nu zijn bij ons zijn er denk ik 3 richting extravert maar ook 6 niet.

Misschien had ik dat anders moeten omschrijven. Was extravert niet het goede woord. Het zijn bij ons in de oudercommissie vooral enthousiaste ouders die het belangrijk vinden dat er dingen georganiseerd worden. Ouders van kinderen die veel leuk vinden. Er zit geen ouder in van (een) kind(eren) die veel moeite hebben met dit soort dagen en die dus het meer meer meer een beetje kan reguleren. 

De coronaperiode heeft bij ons wel echt het besef gebracht dat zelfs de helft of minder van alles nog goed genoeg was. 

Stimpie schreef op 28-04-2026 om 01:55:

ik vind het wel grappig dat iedereen hier zo los gaat op dat het allemaal steeds gekker wordt op school.

- genderreveal
- babyshower
- babyborrel
- 1e verjaardag met cakesmash-fotoshoot, ballonnenboog, decoratie en marsepeintaart met 3 laten in thema, groot feest
- 3e / 4e verjaardag worden er ondertussen springkussens of een ballonnenclown gehuurd.
- peuters die al 2 sportclubjes hebben (peuterdans-peutergym-peuterzwemmen-etc).

Nou dit, inderdaad zeg. Mooi omschreven! 

Stimpie schreef op 28-04-2026 om 01:55:

- genderreveal
- babyshower
- babyborrel

Inderdaad, daar doen we niet aan mee, en ik ken niemand die dat wel allemaal doet. Sterker nog, ik ken.niemand die ook maar één van deze dingen doet. Hooguit het vaker dan één keer op vakantie gaan. Maar dat ligt misschien aan mijn bubbel. 

Wie zei er dat het niet zoveel was wat de schol organiseerde? '"clown x of y op de verwendag" "cadeautje a b of c voor de kleuters bij Sint" "welke schrijvers zijn welkom tijdens Boekenweek" "welke locaties van de wijk mogen we gebruiken voor de vossenjacht" "en wat krijgen ze te eten met Pasen/Sint/verwendag/kerst etc".
En ik gruwel ook van die genderrevealparty's etc. Maar je lost het probleem niet op met jij-bakken.
Er zijn genoeg goede redenen om ook zonder corona 'less is more' te gaan bedenken. Een hele belangrijke reden is het voorkomen van stress bij ouders die alles maar moeten bijhouden, ja zeker ook bij werkende vrouwen. die vrouwen werken, betalen belasting en van die belasting wordt het onderwijs weer betaald. Ik zou zeggen: dank je wel. Je hoeft maar één ding te onthouden: stress bij ouders is slecht voor kinderen. Veroorzaak dus geen stress. 
Het tweede ernstige signaal is de arbeidsongeschiktheidsgolf bij jonge vrouwen. Zeker ook in het onderwijs. Stress, overbelasting, te hoge verwachtingen, ook van collega's zullen daar zeker een rol bij spelen. Ook hier: 'less is more'.  Liever tijd om na de les even samen te kletsen over niks dan dat je alweer het volgende project moet uitwerken of, zoals een voormalige leerkracht vertelde: 's avonds om 21.00 uur nog appjes krijgt over wat je voor leuks bedacht hebt. Stress bij collega's is slecht voor het onderwijs. Veroorzaak dus geen stress. 
En tegen de vergadercultuur: minder samen, meer ieders eigen verantwoordelijkheid. 

Volgend jaar een ontspannen sportdag/koningsdag voor iedereen, zonder dat je de buurt het moeten afstropen naar iets oranjes. 

Schemerlampje schreef op 28-04-2026 om 07:43:

[..]

Inderdaad, daar doen we niet aan mee, en ik ken niemand die dat wel allemaal doet. Sterker nog, ik ken.niemand die ook maar één van deze dingen doet. Hooguit het vaker dan één keer op vakantie gaan. Maar dat ligt misschien aan mijn bubbel.

Je haalt me de woorden uit de mond. Hier ook alleen het wat vaker op vakantie  / weekendje weg. De rest niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.