Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Bakblik
04-05-2026 om 08:03
FruitMoeder schreef op 04-05-2026 om 07:17:
Wat ik niet snap is dat de middenmoot extra aandacht nodig heeft. Als ze de middenmoot zijn doen ze het naar verwachtingen. Dat zijn de vmbo tl\havo leerlingen. Ze zullen nooit de beste zijn in de klas, maar hebben wel de basisvaardigheden ontwikkeld. Misschien vinden ouders dat wel frustrerend dat hun kind niet uitblinkt. Mijn dochter is niet goed in sport. Ik heb geen verwachtingen dat ze ooit een voetbaltoernooi zal winnen of dat ze een handstand zou kunnen doen. En ik snap best dat de leraar haar niet pusht omdat te doen. Ik ken de gebreken van mijn kind, misschien moeten meer ouders dat onder ogen zien.
En daarnaast als je kind slecht is in rekenen of lezen oefen dat thuis met ze!. Kinderen lezen een uurtje zelfstandig in de week op school, als ze thuis dan achter de IPad zitten snap ik wel dat het lezen niet zo vlot. Mijn rekenvaardigheid ging met sprongen vooruit toen ik als tiener achter de kassa werkte.
Wat vaak gebeurt met de middenmoot en soms ook de top van de klas is dat ze het op alle vlakken gemiddeld "goed" doen. Ze halen bij de methodetoetsen een middenmoot niveau en ook op de cito's scoren ze naar verwachting in de middenmoot. Of zelfs een topscore.
Gemiddeld wel te verstaan, rekenen is Gemiddeld een dikke 6, misschien wel een 7! Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen zolang het "gewone" sommen zijn gaat het redelijk goed. Dan komen de breuken en procenten om de hoek kijken en dat lukt niet goed, zeg maar gerust slecht. De "gewone" sommen zijn eindelijk goed ingeoefend en de scores voor die dingen gaan nog wat omhoog maar die breuken en procenten blijven achter. Het gemiddelde cijfer voor rekenen is nog steeds goed dus geen aanleiding voor de leerkracht om er wat extra aandacht aan te geven. Hoewel misschien met wat extra aandacht alle onderdelen op hetzelfde niveau te krijgen zijn.
Voordat je dat als ouders in de gaten hebt zit kind al in groep 8. Wil ik best thuis wat oefenen maar ik ken de methode niet hoe ze dat tegenwoordig doen. Op mijn manier (jaren 70 geleerd) uitgelegd en toen viel het kwartje. Ging kind het zo uitwerken op school: FOUT! Dat wil zeggen antwoord goed maar de manier om naar het antwoord toe te werken niet. Pas toen kwam er wat extra aandacht voor en moest er volgens de schoolse methode gewerkt worden om tot het antwoord te komen.
Inmiddels zijn we 12 jaar verder, doet kind een master in een beta-vak maar die procenten zijn nog steeds een struggle. Waarvoor af en toe bij vader aangklopt wordt om even te checken of het antwoord klopt.
Poezenmeisje
04-05-2026 om 08:05
Dat geklooi heb je ook met dingen als begrijpend lezen.
Het draait om 'de methode', niet om leesplezier.
Bakblik
04-05-2026 om 08:07
Poezenmeisje schreef op 04-05-2026 om 08:05:
Dat geklooi heb je ook met dingen als begrijpend lezen.
Het draait om 'de methode', niet om leesplezier.
Dat ook ja.
Poezenmeisje
04-05-2026 om 08:08
Mijn kleuter gaf bijles rekenen aan groep 5.
Ineens begrepen die 'groten' hoe vermenigvuldigen werkte en konden ze het wél.
FruitMoeder
04-05-2026 om 08:12
Bakblik schreef op 04-05-2026 om 08:03:
[..]
Gemiddeld wel te verstaan, rekenen is Gemiddeld een dikke 6, misschien wel een 7! Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen zolang het "gewone" sommen zijn gaat het redelijk goed. Dan komen de breuken en procenten om de hoek kijken en dat lukt niet goed, zeg maar gerust slecht. De "gewone" sommen zijn eindelijk goed ingeoefend en de scores voor die dingen gaan nog wat omhoog maar die breuken en procenten blijven achter. Het gemiddelde cijfer voor rekenen is nog steeds goed dus geen aanleiding voor de leerkracht om er wat extra aandacht aan te geven. Hoewel misschien met wat extra aandacht alle onderdelen op hetzelfde niveau te krijgen zijn.
Maar dat zou ik geen middenmoot noemen. Als er een onderdeel is dat finaal misgaat heeft een kind extra begeleiding nodig. En dat is slecht onderwijs naar mijn mening.
Dat andere methodes fout gerekend worden is van alle tijden trouwens. Toen ik op de bassisschool zat hadden wij een nieuw meisje met een prachtig handschrift (beter dan de juf zelfs). Ik weet nog heel goed dat haar G op een muzieknoot leek. Dat probeerde wij dan na te doen, maar als de juf het zag in je schriftje streepte ze het gelijk door. Ik denk dat ze zich geïntimideerd omdat ze zelf zo'n G niet kon maken.
FruitMoeder
04-05-2026 om 08:13
Poezenmeisje schreef op 04-05-2026 om 08:08:
Mijn kleuter gaf bijles rekenen aan groep 5.
Ineens begrepen die 'groten' hoe vermenigvuldigen werkte en konden ze het wél.
Ik dacht bijna dat je serieus was haha.
Decembermamma
04-05-2026 om 08:23
FruitMoeder schreef op 04-05-2026 om 07:17:
Wat ik niet snap is dat de middenmoot extra aandacht nodig heeft. Als ze de middenmoot zijn doen ze het naar verwachtingen. Dat zijn de vmbo tl\havo leerlingen. Ze zullen nooit de beste zijn in de klas, maar hebben wel de basisvaardigheden ontwikkeld. Misschien vinden ouders dat wel frustrerend dat hun kind niet uitblinkt. Mijn dochter is niet goed in sport. Ik heb geen verwachtingen dat ze ooit een voetbaltoernooi zal winnen of dat ze een handstand zou kunnen doen. En ik snap best dat de leraar haar niet pusht omdat te doen. Ik ken de gebreken van mijn kind, misschien moeten meer ouders dat onder ogen zien.
En daarnaast als je kind slecht is in rekenen of lezen oefen dat thuis met ze!. Kinderen lezen een uurtje zelfstandig in de week op school, als ze thuis dan achter de IPad zitten snap ik wel dat het lezen niet zo vlot. Mijn rekenvaardigheid ging met sprongen vooruit toen ik als tiener achter de kassa werkte.
De middenmoot gaat ook naar het VWO, mijn zoon en nog wat kinderen van de basisschool van mijn zoon gaan ook naar het VWO maar zaten niet in de plusklas en vielen daardoor in de grote horde van de middelmoot. En ja op de basisschool nooit die signalen gekregen dat het niet goed ging met rekenen, dat komt dus pas op de middelbare school naar voren, althans met wiskunde, niet met rekenen dat blijft gewoon goed gaan.
FruitMoeder
04-05-2026 om 08:39
Decembermamma schreef op 04-05-2026 om 08:23:
[..]
De middenmoot gaat ook naar het VWO, mijn zoon en nog wat kinderen van de basisschool van mijn zoon gaan ook naar het VWO maar zaten niet in de plusklas en vielen daardoor in de grote horde van de middelmoot. En ja op de basisschool nooit die signalen gekregen dat het niet goed ging met rekenen, dat komt dus pas op de middelbare school naar voren, althans met wiskunde, niet met rekenen dat blijft gewoon goed gaan.
Persoonlijk vind ik wiskunde niet hetzelfde als rekenen. Hoofdrekenen komt nauwelijks voor bij wiskunde op de middelbare school. Dat je de graden van driehoeken moet uitrekenen kwam veel voor in de brugklas bij mij. Dat kwam totaal niet aan de orde op de basisschool.
Bakblik
04-05-2026 om 08:41
FruitMoeder schreef op 04-05-2026 om 08:12:
[..]
Maar dat zou ik geen middenmoot noemen. Als er een onderdeel is dat finaal misgaat heeft een kind extra begeleiding nodig. En dat is slecht onderwijs naar mijn mening.
Dat andere methodes fout gerekend worden is van alle tijden trouwens. Toen ik op de bassisschool zat hadden wij een nieuw meisje met een prachtig handschrift (beter dan de juf zelfs). Ik weet nog heel goed dat haar G op een muzieknoot leek. Dat probeerde wij dan na te doen, maar als de juf het zag in je schriftje streepte ze het gelijk door. Ik denk dat ze zich geïntimideerd omdat ze zelf zo'n G niet kon maken.
Mijn kind hoorde tot de 4 beste leerlingen van de klas maar dat het die procenten nooit goed onder de knie heeft gekregen is niet gezien. Het gemiddelde rekenniveau was op orde dus het ging door naar de volgende sommen waar dus geen goede basis onder zat.
Zulke dingen gebeuren dus ook bij de middenmoot. Dan blijft het gemiddelde cijfer/niveau goed terwijl er misschien meer uit te halen viel.
Van mij hoeft niet ieder kind naar het vwo, echt niet, we hebben ook mbo'ers nodig. Maar ik vind het wel zonde dat een kind op basis van de scores op de basisschool naar vmbo-basis uitstroomt terwijl er met wat meer hulp of ondersteuning misschien wel vmbo-tl of zelfs havo in had gezeten.
FruitMoeder
04-05-2026 om 08:50
Bakblik schreef op 04-05-2026 om 08:41:
[..]
Van mij hoeft niet ieder kind naar het vwo, echt niet, we hebben ook mbo'ers nodig. Maar ik vind het wel zonde dat een kind op basis van de scores op de basisschool naar vmbo-basis uitstroomt terwijl er met wat meer hulp of ondersteuning misschien wel vmbo-tl of zelfs havo in had gezeten.
Ben ik niet mee eens. Ik zou liever willen dat mijn kind op haar gemak een niveau doet en met plezier naar school gaat en tijd heeft voor haar hobby' s en sport, dan gepusht wordt om een hoger niveau te doen en dan met uren bijles net een 5,5 haalt.
Ik ben zelf studiebegeleider geweest en dat gepush van die ouders komt mij helemaal de neus uit. Sommige kinderen gingen wel 4 keer per week naar huiswerkbegeleiding en dat dan 4 uur per dag. Alleen maar om net over te gaan. Ik vraag mij dan altijd af hoe het zal gaan op het HBO.
Decembermamma
04-05-2026 om 09:09
FruitMoeder schreef op 04-05-2026 om 08:39:
[..]
Persoonlijk vind ik wiskunde niet hetzelfde als rekenen. Hoofdrekenen komt nauwelijks voor bij wiskunde op de middelbare school. Dat je de graden van driehoeken moet uitrekenen kwam veel voor in de brugklas bij mij. Dat kwam totaal niet aan de orde op de basisschool.
Ze hebben nu eind 2e leerjaar bijna nog geen rekenmachine gebruikt hoor. En ze hebben ook gewoon rekentoetsen naast wiskunde toetsen.
Decembermamma
04-05-2026 om 09:13
FruitMoeder schreef op 04-05-2026 om 08:50:
[..]
Ben ik niet mee eens. Ik zou liever willen dat mijn kind op haar gemak een niveau doet en met plezier naar school gaat en tijd heeft voor haar hobby' s en sport, dan gepusht wordt om een hoger niveau te doen en dan met uren bijles net een 5,5 haalt.
Ik ben zelf studiebegeleider geweest en dat gepush van die ouders komt mij helemaal de neus uit. Sommige kinderen gingen wel 4 keer per week naar huiswerkbegeleiding en dat dan 4 uur per dag. Alleen maar om net over te gaan. Ik vraag mij dan altijd af hoe het zal gaan op het HBO.
Hier juist niet gepush, maar kind wil zelf VWO blijven doen want juf van de basisschool vond dat hij dat wel kon. Wij hadden zelf twijfels, cito en doorstroomtoets gaf aan VWO op alles behalve wiskunde dat was HAVO VWO. En dan toch nu zoveel moeite met wiskunde, en dan dus dat het probleem ligt in wat ze vanuit de basisschool zouden hebben moeten meegekregen. En dan ga je eens rondvragen en kom je er dus achter dat dat probleem bij nagenoeg elke leerling zonder plusklas met met havo of vwo advies bestaat. Wetende dat kind en vriendjes regelmatig klaagden over het gebrek aan tijd voor hen op de basisschool.
Maheiden
04-05-2026 om 09:47
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-05-2026 om 22:23:
[..]
Dit!
Als we toch eens wisten hoe we die spanningsboog konden verlengen óf hoe we het onderwijs kunnen veranderen zodat het past bij die korte spanningsboog.
Leren lezen is alleen best lastig als de spanningsboog niet lang genoeg is om negen woorden drie keer achter elkaar te lezen. Voor-koor-en door.
Dus misschien moet het wel allebei en de spanningsboog omhoog en een ander manier van dingen aanleren die past bij de korte spanningsboog.
En ergens is die spanningsboog er vaak ook weer wel, als kinderen even op de tablet of een Chromebook mogen. Zodra het leuk is lukt het beter.
Volgens mij zou ik met jou goed kunnen samenwerken! 😄
Maheiden
04-05-2026 om 10:12
Garfield77 schreef op 03-05-2026 om 22:43:
[..]
Jij ervaart die post zo omdat je je aangevallen voelt, die mening mag je uiteraard hebben. 1 ervaring van iemand in dit geval Decembermama, is inderdaad niet het hele onderwijs. Maar als je je erin verdiept zie je en hoor je dat toch wel erg veel mensen dezelfde ervaringen hebben; het gaat niet om 1 leerkracht of 1 school waar het zo gaat zoals het voorbeeld van de bakker. Bij ons ging het ook niet om 1 leerkracht, zo ging het in elk leerjaar op meerdere scholen. Dat de middenmoot de pineut is, is een feit; scholen geven zelf toe dat er voor die groep weinig tot geen aandacht is en dat is terug te zien in de landelijke cijfers. Speciaal onderwijs is grotendeels verdwenen; hier in de stad had je bv een aantal jaren terug 5 scholen daarvoor, nu nog maar 1. Natuurlijk met de bedoeling dat de leerlingen die hier eerst heen gingen nu de juiste begeleiding zouden krijgen op het regulier onderwijs. Maar dat komt niet goed van de grond door het lerarentekort. En wie hebben daar last van, vaak weer die middenmoot leerlingen. De groep met leerlingen die extra hulp nodig heeft is groter dan eerst hierdoor minder tijd voor de rest van de klas.
Dat er meer factoren meespelen is zeker waar, het lerarentekort benoemde ik ook. En er wordt steeds minder gelezen, klopt ook. Maar juist als de maatschappij anders is dan eerst lijkt het logisch om je als school te richten op de basis. En dat gebeurd niet voldoende doordat alles steeds leuker moest en er steeds meer en uitgebreider werd. Voor al die activiteiten is wat te zeggen; ze zijn leuk, ook best leerzaam etc, ook dat er zo, veel onderwijstijd verloren gaat voor de kernvakken.
Heb je hier een bron voor? Dat dat een oorzaak is voor de landelijke cijfers? Nogmaals, de middenmoot die geen aandacht krijgt, komt mij niet bekend voor, ook niet bij andere klassen of scholen.
Net als de vermindering van scholen voor speciaal (basis)onderwijs. Dat is hier zolang ik hier werk, en dat 20+ jaar, niet afgenomen. Wel ook daar problemen met tekort aan mensen.
Dat laatste stuk ben ik het absoluut mee eens. Maar van wie moet het leuker? En wat is leuk? Leren is leuk! Heel veel moeten komt ook van bovenaf. Er moet 2x per week gegymd worden en dat mag niet meer een blokuur zijn. Dat betekent 2x extra reistijd naar een gymzaal. Die tijd gaat van andere vakken af. Er moet naast de basisvaardigheden ook burgerschap, ontdekken en onderzoekend leren, ict-vaardigheden etc. Het continurooster zorgt voor minder tijd. Het leren lezen en rekenen kost steeds meer tijd omdat de voorwaarden die kinderen daarvoor nodig hebben, minder aanwezig zijn. En ondertussen worden de eisen aan resultaten hoger. En dan heb ik het nog niet over alle proefballonnetjes die af en toe opgegooid worden en ook op het bordje van het onderwijs gelegd worden: ontbijten, gezonde lunch, schoolzwemmen en van de week nog: verplicht elke dag bewegen. En dan kom je weer ontopic want de koningsspelen zijn door Richard Krajicek bedacht, leuk voor WA zijn verjaardag en dat mogen wij als school weer uitvoeren.
Poezenmeisje
04-05-2026 om 10:49
Gewoon weer terug naar de basis.
Rekenen, lezen, schoonschrijven, aardrijkskunde, geschiedenis, gymnastiek en nuttige handwerken.
Plus cijfers voor vlijt, werkverzorging en gedrag.