Roxannes
09-05-2025 om 23:32
Kind buikpijn in tijdens autorit
Hoi allemaal,
Onze dochter (bijna 7 jaar) heeft vaak buikpijn als we een langere autorit maken. Wij zijn vorig jaar op vakantie geweest naar Italië, met de auto, en ze heeft onderweg heel veel geklaagd over buikpijn.
Nu waren we onlangs weer een stuk onderweg en gaf ze weer aan dat ze buikpijn had. Het is dus niet iets eenmaligs voor de vakantie geweest. Wij gaan deze zomer weer met de auto op vakantie dus ik zou het voor haar fijn vinden als ze nu zonder buikpijn de rit doorkomt.
Ze is verder niet misselijk of wagenziekte. Het helpt niet als ze naar de wc is geweest.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips wat we voor haar kunnen doen?

Peaches
09-05-2025 om 23:35
Ik zou toch proberen of het geen wagenziekte is. Hoofdpijn bleek hier ook wagenziekte. Voorin zitten loste het op.

Schemerlampje
09-05-2025 om 23:36
Geen ervaring mee, maar zou het kunnen dat ze in een te kromme houding zit, met een bolle rug? Misschien helpt dan een dun kussentje oid in haar rug?

linn19
09-05-2025 om 23:42
Is ze ergens bang voor? ( dat de buikpijn zenuwen zijn). heeft ze iets (engs?) gehoord of gezien wat verband houd met autorijden?

Roxannes
09-05-2025 om 23:58
Schemerlampje schreef op 09-05-2025 om 23:36:
Geen ervaring mee, maar zou het kunnen dat ze in een te kromme houding zit, met een bolle rug? Misschien helpt dan een dun kussentje oid in haar rug?
Oh geen idee maar kan het wellicht proberen.

Roxannes
10-05-2025 om 00:00
linn19 schreef op 09-05-2025 om 23:42:
Is ze ergens bang voor? ( dat de buikpijn zenuwen zijn). heeft ze iets (engs?) gehoord of gezien wat verband houd met autorijden?
Nee niet dat ik weet. Het zou wel spanning kunnen zijn voor de vakantie ofzo, maarja hoe los je dan die buikpijn op. Ik betrek haar al zoveel mogelijk overal bij, ze weet waar we naartoe gaan. Dat het ver rijden is maar wel voor iets leuks.

Roxannes
10-05-2025 om 00:02
Peaches schreef op 09-05-2025 om 23:35:
Ik zou toch proberen of het geen wagenziekte is. Hoofdpijn bleek hier ook wagenziekte. Voorin zitten loste het op.
Hmm ja oke, maar een rit naar Spanje is niet echt geschikt om voorin te zitten. Ze heeft het ook niet altijd. Als we naar mijn ouders gaan ofzo (stuk van 3 kwartier) hoor ik haar nooit over buikpijn.

wil40
10-05-2025 om 00:54
Misschien wat zenuwen in combinatie met wat heimwee, moeite om van huis te gaan? Afscheid van hond of kat, speelgoed, haar eigen bed, een vriendinnetje, oma? Alles bij elkaar?
Ver rijden "voor iets leuks" zegt haar niet zoveel, thuis is het misschien veel leuker....😉

rionyriony
10-05-2025 om 06:02
Je lichaam is gewend aan de normale routine van de dag wat betreft voedsel, manier van denken, beweging, zingeving.
Ga je de dag anders besteden, zelfs als je je erop verheugd hebt, dan wordt deze routine onderbroken en doe je anders dan anders. Je mag ineens twee koeken eten, je wordt door elkaar geschud, gaat liedjes zingen, vraagt je af hoe het hotel is, maakt voortdurend vreemde bochten waar je evenwichtsorganen geen antwoord op hebben en bovendien spelen eerdere ervaringen met een dergelijke rit je parten. Je weet dat als je gevulde koeken proeft je weleens hartstikke zeeziek kan worden.

Anna Cara
10-05-2025 om 06:14
Het kan goed zijn dat ze last heeft van haar zithouding en de gordel. Kussentjes kunnen dan goed helpen. Dezelfde die je ook in een bureaustoel kunt leggen. Deze ondersteunt je lage rug. Maar losse kussens helpen ook. Niet te dikke. Kijk ook of kleding niet knelt op de buik (knopen of elastiek). Verder kan ze de zithouding afwisselen met liggen.

Gingergirl
10-05-2025 om 06:21
Roxannes schreef op 10-05-2025 om 00:02:
[..]
Hmm ja oke, maar een rit naar Spanje is niet echt geschikt om voorin te zitten. Ze heeft het ook niet altijd. Als we naar mijn ouders gaan ofzo (stuk van 3 kwartier) hoor ik haar nooit over buikpijn.
Misschien een soort spanning voor de onbekende vakantie locatie? Opa/ oma kent ze, ze weet waar het is, hoe het eruit ziet etc. Dat is bij vakantie niet. In combi met een lange zithouding.

Daglichtlamp
10-05-2025 om 06:49
Roxannes schreef op 10-05-2025 om 00:02:
[..]
Hoezo? Omdat jij de achterbank niet geschikt vind om te zitten voor 1 van de ouders?

Leslie_Knope
10-05-2025 om 06:49
Je kan het wellicht gewoon een keer proberen met een (half) reisziekte pilletje, als dat qua leeftijd al mag. Of anders van die armbandjes tegen reisziekte.

Happyapple
10-05-2025 om 07:06
Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 06:49:
[..]
Hoezo? Omdat jij de achterbank niet geschikt vind om te zitten voor 1 van de ouders?
Volgens mij mogen oa in Frankrijk kinderen onder de 10 (?) niet voorin zitten, ook niet op een zitverhoger.

Ninoea
10-05-2025 om 07:11
Ik denk dat ik het als wagenziekte zou behandelen en dus een pilletje daartegen zou geven. Kans is groot dat het helpt; al is het maar het placebo-effect.