Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

28-09-2011 om 12:13

Kind inplannen bij visite

Bovenstaande topic over het feestje van een zusje heeft te maken met iets wat ik me ook in het algemeen afvraag. Op het moment komt hier eea. aan kraamvisite met kinderen mee, waarvan ik denk te weten dat ze rekenen op zoon als speelkameraadje. En ik heb dan het idee naar de visite toe verplicht te zijn zoon niet gewoon uit spelen te laten gaan. Maar zoon kan hier wel hevig verontwaardigd over zijn, die speelt liever met een vriendje dan met de meeste bezoek-kinderen. Nu vraag ik me dus af of ik niet te streng ben hierin. In hoeverre vinden jullie dat je kind thuis moet blijven als jij bezoek krijgt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-09-2011 om 12:56

Ligt eraan wie het is

Als het gaat om familieleden, vind ik het wel leuk als dochter thuis blijft. Dat zijn dan neefjes en nichtjes en die ziet ze niet zo vaak. Verder mag dochter zelf weten met wie ze speelt.

Dendy

Kobalt

Kobalt

28-09-2011 om 13:14

Niet meer

Vroeger verwachtte ik ook altijd van mijn kinderen dat zij aanwezig zouden zijn bij bezoek. Tot ik tot de conclusie kwam, dat de meeste kennissen en familieleden van ons, dat niet doen. Dus hoeven mijn kinderen ook niet meer.
Tenzij er echt een verjaardag is of zo, dan weer wel. Maar als er echt een leuk feestje is, of een speciale les bij de tekenclub, dan mogen ze van mij zelf kiezen wat ze doen. Als zij zelf jarig zijn, mogen ze niet bij de buren binnen gaan zitten, dat dan weer niet, maar de buurkinderen mogen er hier gewoon ook bij.

Regel a

..en ook regel B is dat als er een kleintje bijkomt, de oudste(n) moeten zien dat hun broer of zus (oh kon ik maar brusje zeggen, ik vind het zelf wel kunnen) ook af en toe op hen moet wachten, en niet alleen maar andersom. In dit geval zou ik dus oudste ook gewoon uit spelen laten gaan. Uit principe. tenzij het mensen zijn die van heel ver en erg speciaal komen... familie ofzo.

liora

liora

28-09-2011 om 16:02

Alleen als

Hoi Asa,

Ik vind dat je zoon alleen verplicht thuis moet zijn als die kinderen ook echt zijn vriendjes zijn.

Liora

Asa Torell

Asa Torell

28-09-2011 om 21:21

Heerlijk eenduidige reacties! Ik ga zoon hierin voortaan ook meer vrij laten.

Yvonne

Yvonne

29-09-2011 om 07:00

Gastkindschap

Ik weet niet precies hoe 'mijn' regel zou zijn als er (veel) kraamvisite komt EN mijn oudste zou graag met iemand willen afspreken maar in het algemeen leer ik mijn kind wel 'gastkindschap': als wij als gezin een afspraak hebben met een ander gezin moet oudste mee of thuis zijn (dus niet als wij ontvangend gezin zijn met een ander afspreken). Een enkele keer kan het voorkomen dat hij er niet bij is (ivm sportwedstrijd bv) en dat laat ik dan aan het andere gezin weten.
Is er een speelafspraak bij ons thuis dan is hij ook gastheer. Het is dus zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zijn bezoek het naar de zin heeft (handig als samen spelen spaak loopt, hij weet dat hij zich dan moet aanpassen).
Lastig voor hem is dat een speelvriendje het anders 'leert': daar wordt gezegd dat gastheer juist mag bepalen.
Ik vind het niet leuk als wij een gezinsafspraak hebben, bij het bezoekadres arriveren en daar blijkt dat de kinderen niet thuis zijn of dat zij al ander speelbezoek hebben.
Yvonne

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 17:36

Ligt eraan

Als mijn kind echt graag met die kinderen speelt, prima, maar als ze niks met elkaar hebben mogen mijn kinderen toch wel hun gang gaan. Zeker als kinderen ouder worden hebben ze deels ook een eigen leven.

dc

dc

29-09-2011 om 21:05

Niet

Het lijkt mij dat je zoon gewoon weg moet kunnen gaan hoor. Ik zou niet verwachten dat hij thuis blijft om mijn kinderen te onderhouden. Daar heb je nu toch wii, telefoons en dssen voor?

Yvonne

Yvonne

29-09-2011 om 23:42

Kind heeft ook recht op zijn eigen afspraakjes

Als het gaat om kraamvisite vind ik niet dat ouder brusje constant thuis moet zijn om kinderen van visite te vermaken. De komst van een baby-brusje gooit zijn/haar leven al door de war. Dan moet hij/zij nog een beetje de eigen dingen kunnen doen, en dat betekent dus ook met eigen vriendjes kunnen afspreken.

Maylise

Maylise

29-09-2011 om 23:54

Hangt van de situatie af

Als er vrienden komen met kinderen in dezelfde leeftijd als mijn kinderen dan verwacht ik meestal wel van mijn kinderen dat ze gewoon thuis blijven. Uiteraard alleen als de kinderen het ook goed met elkaar kunnen vinden. Voor een bezoekend kind is het natuurlijk niet leuk als mijn kinderen net weg zijn en hij/zij zich in zijn eentje moet vermaken.

Het hangt natuurlijk ook van het soort bezoek af. Een kraambezoek van een half uurtje is weer iets anders dan een hele middag. Maar in principe probeer ik het wel zo te plannen dat leeftijdsgenoten thuis zijn.

Bij familie verschilt het per hoe vaak ze hier komen. Zijn ze hier minstens een keer per week dan hoeven mijn kinderen geen rekening te houden met of de neefjes/nichtjes een keer komen. Echter gaat het om familie die we maar een paar keer per jaar zien dan wel.

Het is voor kinderen die hier komen samen hun ouders natuurlijk wel wat saai als mijn kinderen weg zouden zijn dus als het enigszins kan wil ik daar wel rekening mee houden. Als compromis kan het vriendje/vriendinnetje waar ze bij willen spelen dan wel hier komen. Dan kan mijn kind samen met het kind van mijn vrienden + het vriendje/vriendinnetje spelen.

Asa Torell

Asa Torell

30-09-2011 om 09:19

Toch niet zo unaniem

Goed om te weten, want dan weet ik weer dat mijn bezoek mogelijk wel op zoon rekent. Ik ga gewoon per geval kijken hoe ik er mee omga... en niet onbelangrijk, tijdig zorgen dat zoon weet hoe de dag gaat verlopen! (danwel tegenover het bezoek een slag om de arm houden).

Kleine zijweg

Maar ik vond kraamvisite ook erg fijn als ze hun koters niet meenamen
Maar dat waren vaak ook nog kleintjes.. En ik denk dat dat vooral in de eerste weken was. Zelf neem ik ze liever niet mee voor ieders bestwil..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

03-10-2011 om 21:45

Vertigo (ot)

Dat is denk ik inderdaad iets met leeftijden, ik kan me van de vorige keren ook herinneren dat ik die kinderen veel extra drukte vond. Nu gaat het hele spul (over het algemeen 4+) meestal linea recta naar de kinderkamers om daar te spelen, en beperkt de overlast zich tot de gemorste muisjes (plus de boze buien van zoon dan eventueel).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.