Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd


Mijn mond viel ook open toen ik las dat zoveel kinderen zo laat leren fietsen. Hier was een meisje van 6 die het nog niet kon en dat vond iedereen wel heel erg laat, buurkinderen fietsten al toen ze drie waren. 

Leene

Leene

19-08-2022 om 15:09

Peaches schreef op 19-08-2022 om 14:39:

Jee. Ik zou me bijna een slechte moeder gaan voelen.
De mijne, die van 7.5 die dus nog niet kan fietsen, heeft inderdaad een motorische achterstand en verder wat uitdagingen op emotioneel en sociaal gebied. Als al haar klasgenoten kunnen fietsen (en dat is zo, ze gaat naar groep 5), haalt ze haar schouders op. Ze heeft daar totaal geen boodschap aan.
Maar al had ze dat allemaal niet, dan had ik haar nog niet gedwongen te fietsen, geloof ik. Het is gewoon niet nodig hier. Komt wel. Slecht en slap hè?

We spreken hier in het algemeen niet perse over het kind van Peaches.. kinderen fietsen steeds minder vaak blijkbaar. Tenminste in bepaalde gebieden, blijkt nu. Dat wist ik niet. Omdat ik dit nog nooit heb meegemaakt en nogmaals wij wonen ook in de stad.
En die kinderen die laat of niet leren fietsen hebben echt niet allemaal een motorische achterstand en uitdagingen op emotioneel en sociaal gebied zoals jouw kind. Dus waarom zou jij  het je aantrekken als er redenen zijn dat je kind nog niet fietst?
Ik ben van mening dat een kind ( zonder problemen dan) behoort te fietsen en het liefst al vanaf jonge leeftijd dan leren ze het makkelijker,  altijd er van uit gegaan dat de meeste Nederlanders er zo over dachten. Niet dus blijkt nu...
Verbaas ik mij over maar het is nu ook weer niet een wereldprobleem. Ik vind persoonlijk het niet verstandig maar ja daar hoef jij je ook niets van aan te trekken.

Wat ik mij wel afvraag ... weer in het algemeen he..is hoe degene die fietsen niet zo nodig vinden staan ten opzichte van zwemles, want ik kan je vertellen dat vinden veel kinderen ook niet leuk. Maar ja met al dat water hier   Dus ik moest ook wel eens mijn overredingskracht gebruiken om toch te gaan en het liefst ook voor 3 diploma's. Hebben ze gedaan, de een met wat meer plezier dan de ander... ben ik dan ontaard als ik daar wel druk op leg??? 
Overigens moet je daar juist niet te vroeg ( lees voor het 5e jaar mee beginnen) heb ik mij laten vertellen omdat ze dan nog kracht missen. Maar ook daar zullen wel weer veel uitzonderingen op de regel zijn

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-08-2022 om 15:11

Leene schreef op 19-08-2022 om 15:09:

[..]

We spreken hier in het algemeen niet perse over het kind van Peaches.. kinderen fietsen steeds minder vaak blijkbaar. Tenminste in bepaalde gebieden, blijkt nu. Dat wist ik niet. Omdat ik dit nog nooit heb meegemaakt en nogmaals wij wonen ook in de stad.
En die kinderen die laat of niet leren fietsen hebben echt niet allemaal een motorische achterstand en uitdagingen op emotioneel en sociaal gebied zoals jouw kind. Dus waarom zou jij het je aantrekken als er redenen zijn dat je kind nog niet fietst?
Ik ben van mening dat een kind ( zonder problemen dan) behoort te fietsen en het liefst al vanaf jonge leeftijd dan leren ze het makkelijker, altijd er van uit gegaan dat de meeste Nederlanders er zo over dachten. Niet dus blijkt nu...
Verbaas ik mij over maar het is nu ook weer niet een wereldprobleem. Ik vind persoonlijk het niet verstandig maar ja daar hoef jij je ook niets van aan te trekken.

Wat ik mij wel afvraag ... weer in het algemeen he..is hoe degene die fietsen niet zo nodig vinden staan ten opzichte van zwemles, want ik kan je vertellen dat vinden veel kinderen ook niet leuk. Maar ja met al dat water hier Dus ik moest ook wel eens mijn overredingskracht gebruiken om toch te gaan en het liefst ook voor 3 diploma's. Hebben ze gedaan, de een met wat meer plezier dan de ander... ben ik dan ontaard als ik daar wel druk op leg???
Overigens moet je daar juist niet te vroeg ( lees voor het 5e jaar mee beginnen) heb ik mij laten vertellen omdat ze dan nog kracht missen. Maar ook daar zullen wel weer veel uitzonderingen op de regel zijn

Zonder diploma moeten de vleugeltjes aanblijven he.

Leene

Leene

19-08-2022 om 15:14

Gingergirl schreef op 19-08-2022 om 15:03:

[..]

8 jaar is zeker niet vroeg maar elk kind ontwikkeld zich anders. Net wat je zegt, het komt ( meestal) wel goed.

Verkeersexamen doet de basisschool niet, daar kunnen wij weinig aan doen.

Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit niet op zich staat... steeds langer van de ouders afhankelijke kinderen en steeds minder lichamelijk actieve kinderen...en om nu je kinderen te laten wennen om regelmatig met de auto te worden gebracht. Niet my cup of tea..

Niet elk kind wat weinig fietst is meteen een weinig lichamelijk actief kind ( die heb je er zeker bij). Dat is toch niet van fietsen afhankelijk. Mijn kinderen sporten veel, spelen veel buiten en wandelen dus veel. Afhankelijker zijn ze ook niet, of je nu ergens zelf heen fietst of loopt maakt ook weinig verschil. Hier hebben veel ouders ook geen auto, bijna niet te doen in een stad met alle parkeerproblematiek.

Hmm ik denk dat ik weet waar je woont.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met  "verkeersexamen doet de basisschool niet, daar kunnen wij weinig aan doen" 
Je bedoelt dat niet elke school verplicht is om dat te doen? en die waar jouw kinderen op zaten doet dat dus niet? Laat ik nu altijd gedacht hebben dat dit bij het curriculum hoort. Weer mis.


En ik snap dat sommige kinderen zonder fiets ook best actief zullen zijn en sommige kinderen met fiets helemaal niet ( dochter lief bijvoorbeeld) maar ondanks dat wij in een stad wonen moet ze nog best ver naar haar gitaarlessen fietsen en dat gaat ze niet lopen en ik ga haar echt niet elke keer brengen dus ik ben blij met de fiets... 

Leene schreef op 19-08-2022 om 15:09:

[..]

We spreken hier in het algemeen niet perse over het kind van Peaches.. kinderen fietsen steeds minder vaak blijkbaar. Tenminste in bepaalde gebieden, blijkt nu. Dat wist ik niet. Omdat ik dit nog nooit heb meegemaakt en nogmaals wij wonen ook in de stad.
En die kinderen die laat of niet leren fietsen hebben echt niet allemaal een motorische achterstand en uitdagingen op emotioneel en sociaal gebied zoals jouw kind. Dus waarom zou jij het je aantrekken als er redenen zijn dat je kind nog niet fietst?
Ik ben van mening dat een kind ( zonder problemen dan) behoort te fietsen en het liefst al vanaf jonge leeftijd dan leren ze het makkelijker, altijd er van uit gegaan dat de meeste Nederlanders er zo over dachten. Niet dus blijkt nu...
Verbaas ik mij over maar het is nu ook weer niet een wereldprobleem. Ik vind persoonlijk het niet verstandig maar ja daar hoef jij je ook niets van aan te trekken.

Wat ik mij wel afvraag ... weer in het algemeen he..is hoe degene die fietsen niet zo nodig vinden staan ten opzichte van zwemles, want ik kan je vertellen dat vinden veel kinderen ook niet leuk. Maar ja met al dat water hier Dus ik moest ook wel eens mijn overredingskracht gebruiken om toch te gaan en het liefst ook voor 3 diploma's. Hebben ze gedaan, de een met wat meer plezier dan de ander... ben ik dan ontaard als ik daar wel druk op leg???
Overigens moet je daar juist niet te vroeg ( lees voor het 5e jaar mee beginnen) heb ik mij laten vertellen omdat ze dan nog kracht missen. Maar ook daar zullen wel weer veel uitzonderingen op de regel zijn

Nou zwemles vind ik wel weer anders door het verdrinkingsgevaar. Hier is best veel water en je wilt niet dat je kind verzuipt. Hier moesten ze verplicht op zwemles, bij 3 ging dat van een leien dakje en 1 was zo bang en weigerde dat we het uitgesteld hebben en later weer opgepakt hebben dus hij was laat met zwemmen maar uit eindelijk wel geleerd.

Een van de anderen was dus laat met fietsen omdat hij er niet op te krijgen was, kon hem moeilijk met ducktape op een fiets binden. De interesse kwam later dan gemiddeld maar toen was het ook zo geleerd. 

Leene schreef op 19-08-2022 om 15:14:

[..]

Hmm ik denk dat ik weet waar je woont.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "verkeersexamen doet de basisschool niet, daar kunnen wij weinig aan doen"
Je bedoelt dat niet elke school verplicht is om dat te doen? en die waar jouw kinderen op zaten doet dat dus niet? Laat ik nu altijd gedacht hebben dat dit bij het curriculum hoort. Weer mis.


En ik snap dat sommige kinderen zonder fiets ook best actief zullen zijn en sommige kinderen met fiets helemaal niet ( dochter lief bijvoorbeeld) maar ondanks dat wij in een stad wonen moet ze nog best ver naar haar gitaarlessen fietsen en dat gaat ze niet lopen en ik ga haar echt niet elke keer brengen dus ik ben blij met de fiets...

O echt, waar woon ik? 😁

Ja klopt, hier in de wijk bieden de basisscholen geen verkeersexamen aan. Dat is inderdaad niet verplicht. Ik weet van andere scholen in andere stadsdelen dat het wel gedaan wordt maar niet in de hele stad. Wel verkeersles op school. Vroeger toen ik op de basisschool zat in een andere stad deden we wel verkeersexamen maar dat was vrijwillig buiten schooltijd.

Ja soms moeten mijn kids ook weleens ergens zijn wat niet handig is om te lopen maar dat komt zo weinig voor dan pakken ze de bus.

Leene schreef op 19-08-2022 om 15:09:

[..]

altijd er van uit gegaan dat de meeste Nederlanders er zo over dachten. Niet dus blijkt nu...

Maar zitten jouw kinderen dan met alleen maar Nederlanders op school? 
Bij mijn kinderen in de klas had de helft wel minstens een ouder uit een ander land (al was het maar Frankrijk) en die denken er misschien wel heel anders over. En als het geen expats zijn is er misschien ook niet eens genoeg geld om een eigen fiets en zwemles een prioriteit te maken.

Ik ben dan niet Leene, maar mijn kinderen zaten op de basisschool alleen met Nederlandse kinderen op school, een enkele keer zat er een vluchteling voor een paar maanden in de klas, daar werd door de gemeenschap snel een fiets voor geregeld en zo'n jongen/meisje had vaak snel door hoe te fietsen. 

Dat school geen verkeersexamen doet is toch geen reden om niet te leren fietsen?
Sociaal-emotionele problemen ook niet trouwens. Motorische wel.
Mijn kind fietst vaker dan ze zwemt. Echt, als kinderen hier niet kunnen fietsen hebben ze echt een probleem. En de ouders ook, want ov is zo vreselijk beperkt dat je ze dan overal naartoe moet brengen. Op het vo wonen vrienden ook verspreid over de hele regio. 

Als mijn kind zou weigeren te fietsen op die leeftijd, zouden bepaalde dingen gewoon niet kunnen omdat het te ver is om te lopen en ik weiger om standaard de auto te pakken. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-08-2022 om 16:14

MamaE schreef op 19-08-2022 om 16:12:

Dat school geen verkeersexamen doet is toch geen reden om niet te leren fietsen?
Sociaal-emotionele problemen ook niet trouwens. Motorische wel.
Mijn kind fietst vaker dan ze zwemt. Echt, als kinderen hier niet kunnen fietsen hebben ze echt een probleem. En de ouders ook, want ov is zo vreselijk beperkt dat je ze dan overal naartoe moet brengen. Op het vo wonen vrienden ook verspreid over de hele regio.

Als mijn kind zou weigeren te fietsen op die leeftijd, zouden bepaalde dingen gewoon niet kunnen omdat het te ver is om te lopen en ik weiger om standaard de auto te pakken.

Maar je kind is toch sowieso van jou afhankelijk om ergens te komen op die leeftijd?

MamaE schreef op 19-08-2022 om 16:12:

Dat school geen verkeersexamen doet is toch geen reden om niet te leren fietsen?

Dat zegt toch ook niemand.  Fietsen leeft alleen niet overal even veel. Hier hebben kinderen vaak geen fiets en/ of fietsen bijna nooit. Bovendien doet niet elke school mee aan het praktisch verkeersexamen. Hier doen ze dat dus ook niet, wel overigens het theoretisch examen. 

MamaE schreef op 19-08-2022 om 16:12:

Dat school geen verkeersexamen doet is toch geen reden om niet te leren fietsen?
Sociaal-emotionele problemen ook niet trouwens. Motorische wel.
Mijn kind fietst vaker dan ze zwemt. Echt, als kinderen hier niet kunnen fietsen hebben ze echt een probleem. En de ouders ook, want ov is zo vreselijk beperkt dat je ze dan overal naartoe moet brengen. Op het vo wonen vrienden ook verspreid over de hele regio.

Als mijn kind zou weigeren te fietsen op die leeftijd, zouden bepaalde dingen gewoon niet kunnen omdat het te ver is om te lopen en ik weiger om standaard de auto te pakken.

Bij mijn kinderen op school zat een Afrikaans gezin met een stuk of 8 kinderen. Die brachten de kinderen echt niet overal naar toe hoor. Dan gingen die kinderen gewoon niet. School, winkels en binnenstad zijn op loopafstand van waar ze wonen. Geen idee of ze het als probleem zagen/zien dat ze niet verder dan loopafstand kwamen. Waarschijnlijk lag de grens van moeder wel een stuk verder qua acceptabele loopafstand. Omdat ze ongeveer naast school woonden, kwam er ook pas een fiets voor het verkeersexamen. Misschien was dat wel hun enige fiets, kan ook nog. En ze hadden ook geen zwemles. Niet als enigen trouwens, want op een gegeven moment werd op schoolreisjes verboden te zwemmen omdat het lastig werd om die kinderen in de gaten te houden.

Peaches schreef op 19-08-2022 om 14:39:

Jee. Ik zou me bijna een slechte moeder gaan voelen.
De mijne, die van 7.5 die dus nog niet kan fietsen, heeft inderdaad een motorische achterstand en verder wat uitdagingen op emotioneel en sociaal gebied. Als al haar klasgenoten kunnen fietsen (en dat is zo, ze gaat naar groep 5), haalt ze haar schouders op. Ze heeft daar totaal geen boodschap aan.
Maar al had ze dat allemaal niet, dan had ik haar nog niet gedwongen te fietsen, geloof ik. Het is gewoon niet nodig hier. Komt wel. Slecht en slap hè?

Hier precies hetzelfde, motorische en sociaal emotionele achterstand, gediagnosticeerd met ASS. 

De handeling, het fietsen, kan hij, maar alles eromheen niet. Dus niet rondkijken, vinger uitsteken en anticiperen op het overige verkeer. We blijven het wel steeds proberen, maar het roept enorme weerstand bij hem op vanuit zijn spanning. 

Ik ben momenteel aan het twijfelen over de aanschaf van een tandem (ook voor de veiligheid). Wij wonen in de polder, het is 20min fietsen naar school. Maar we twijfelen i.v.m. de extra kans op pesten.

Iemand ervaring met een tandem? En hoe klasgenoten hier op reageren.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-08-2022 om 17:04

@Wolverg: je geeft de exacte beschrijving van mijn stiefzoon. Zoals ik eerder al schreef zijn wij er bijna twee jaar mee bezig geweest (wel week om week en de vader besteedde er geen aandacht aan). 
Volhouden. 

Battle-Royale schreef op 19-08-2022 om 16:14:

[..]

Maar je kind is toch sowieso van jou afhankelijk om ergens te komen op die leeftijd?

Nee hoor, kinderen van 8 gaan hier echt overal zelf heen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.