Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd


Leene

Leene

24-08-2022 om 12:23

Ja eens BIjtje maar volgens mij heeft Peaches eerder gezegd dat er wel motorische achterstand is.

Bijtje82 schreef op 24-08-2022 om 12:21:

in principe zou iemand met een normale motoriek, vanaf een jaar of 5 zeker wel binnen een tijdsbestek van niet langer dan een dag moeten kunnen leren fietsen. Het ligt ook niet altijd aan het kind, kan ook aan de begeleiding liggen.
Vader van mijn kinderen lukte het ook niet en gaf met 20 min op, terwijl oudste het bij mij binnen een kwartier door had.

Vraag anders eens iemand anders om te helpen en hou zelf afstand.

Precies, als je het verkeerd doet gaat het dagen en dagen duren. Ik zie vaak dat het kind veel te langzaam fietst en degene er achter dus bezig is om het kind te behoeden van omvallen. Dat werkt niet. Kind moet sneller fietsen (je valt zelf ook om als je te langzaam fietst). Als het kind er aan toe is en degene er achter het kunstje begrijpt dan is het binnen een kwartier gelukt.  

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 12:30

Leene schreef op 24-08-2022 om 12:23:

Ja eens BIjtje maar volgens mij heeft Peaches eerder gezegd dat er wel motorische achterstand is.

Ja klopt, maar volgens mij was die achterstand niet dermate groot dat het heel veel belemmeringen zouden moeten geven. Dus waar de een met een kwartier fietst, zal die van haar het zeker op deze leeftijd wel met een paar uurtjes moeten redden.

Wat hierboven gezegd wordt idd. Vaart maken! En kinderen kijken vaak naar hun voeten of voorwiel. Dan ga je enorm slingeren. Op een te kleine fiets leren is trouwens ook niet goed. 

Probeer zelf maar eens met je lange benen op een te kleine fiets vooruit te komen. De trappers hebben dan veel meer omwentelingen nodig. 

Het is dan alsof je in de laagste versnelling vooruit probeert te komen. Heel veel trappen, maar eigenlijk kom je nergens.

Bijtje82 schreef op 24-08-2022 om 12:30:

[..]

Ja klopt, maar volgens mij was die achterstand niet dermate groot dat het heel veel belemmeringen zouden moeten geven. Dus waar de een met een kwartier fietst, zal die van haar het zeker op deze leeftijd wel met een paar uurtjes moeten redden. 

Oh? Daar heb ik volgens mij niets over gezegd. In het onderzoek scoorde ze P1. Dat betekent dat ze het beter deed dan 1% van haar leeftijdsgenoten. Oftewel 99% is handiger dan zij.
We oefenen dapper door. 

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 13:07

Peaches schreef op 24-08-2022 om 12:44:

[..]

Oh? Daar heb ik volgens mij niets over gezegd. In het onderzoek scoorde ze P1. Dat betekent dat ze het beter deed dan 1% van haar leeftijdsgenoten. Oftewel 99% is handiger dan zij.
We oefenen dapper door.

Ik weet het ook niet precies meer. Weet dat het ter sprake is gekomen en er idd geen noemenswaardige achterstand is. Dus zou het geen belemmering moeten zijn en ze binnen een dag wel zou moeten kunnen fietsen. 

Bijtje82 schreef op 24-08-2022 om 13:07:

[..]

Ik weet het ook niet precies meer. Weet dat het ter sprake is gekomen en er idd geen noemenswaardige achterstand is. Dus zou het geen belemmering moeten zijn en ze binnen een dag wel zou moeten kunnen fietsen.

Oké, bijzonder dat je dat weet over mijn kind, maar wel bemoedigend!  

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 13:39

Peaches schreef op 24-08-2022 om 13:12:

[..]

Oké, bijzonder dat je dat weet over mijn kind, maar wel bemoedigend!

Niet perse jouw kind. Ieder kind! Met de juiste begeleiding kan een kind welke een normale motoriek heeft en zeker op een leeftijd als jouw kind, binnen een dag leren fietsen. Zoals ik zei, het hoeft niet perse aan het kind te liggen. Kan de begeleiding zijn of de fiets die echt te klein. Dat maakt het leren echt lastiger en ga je veel sneller slingeren. Meer omwenteling nodig en het wiel is te klein in verhouding met het kind.

Bijtje82 schreef op 24-08-2022 om 13:07:

[..]

Ik weet het ook niet precies meer. Weet  dat het ter sprake is gekomen en er idd geen noemenswaardige achterstand is. Dus zou het geen belemmering moeten zijn en ze binnen een dag wel zou moeten kunnen fietsen.

Als 99 % van de kinderen sneller is dan kind van to, dan kan ik me voorstellen dat er eventueel wel een onderwaarderinge achterstand is. Eerder dan dat die er niet zou zijn. 

To: ga vooral door met oefenen. En laat je niet ontmoedigen door mensen die vinden dat alle kinderen binnen een uurtje of een dag zouden moeten kunnen fietsen. Ieder op eigen tempo. En wat kun je meer dan je best doen, en de genoemde tips overwegen? 

Vast veel fietsplezier gewenst samen, want komt vast goed!

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 14:15

Apiejapie schreef op 24-08-2022 om 13:50:

[..]

Als 99 % van de kinderen sneller is dan kind van to, dan kan ik me voorstellen dat er eventueel wel een onderwaarderinge achterstand is. Eerder dan dat die er niet zou zijn.

To: ga vooral door met oefenen. En laat je niet ontmoedigen door mensen die vinden dat alle kinderen binnen een uurtje of een dag zouden moeten kunnen fietsen. Ieder op eigen tempo. En wat kun je meer dan je best doen, en de genoemde tips overwegen?

Vast veel fietsplezier gewenst samen, want komt vast goed!

Ja, maar ze deed nogal verontwaardigd. Dus blijkbaar is er geen achterstand. Iemand die motorisch niet heel sterk is, heeft nog niet per definitie een achterstand. 

Bijtje82 schreef op 24-08-2022 om 14:15:

[..]

Ja, maar ze deed nogal verontwaardigd. Dus blijkbaar is er geen achterstand. Iemand die motorisch niet heel sterk is, heeft nog niet per definitie een achterstand.

Volgens mij heeft to weinig gezegd over al dan niet een achterstand. Dat was ook haar vraag niet. Ze had als vraag of er tips waren hoe eventueel vast te pakken om het kind aan te leren die nu pas interesse krijgt in fietsen. 

Peaches schreef op 24-08-2022 om 12:44:

[..]

Oh? Daar heb ik volgens mij niets over gezegd. In het onderzoek scoorde ze P1. Dat betekent dat ze het beter deed dan 1% van haar leeftijdsgenoten. Oftewel 99% is handiger dan zij.
We oefenen dapper door.

Ik heb het hele topic gelezen maar nog niet gereageerd. Ik geef fietsles aan volwassen nieuwkomers en veel van wat ik hier gelezen heb aan tips is gewoon waar. Goede maat fiets, zeker niet te klein, eerst balans leren op een loopfiets (de fiets zonder trappers) kind vooruit laten kijken en de juiste coach. Als de klik/het vertrouwen er niet is wordt het niks.

Wat ik me afvraag nu het over onderzoek naar motorische vaardigheden gaat: Wie heeft dat onderzoek afgenomen? Ik heb met mijn oudste een oproep gehad voor de motorische test door de schoolarts naar aanleiding van haar laatste bezoek aan het consultatiebureau. Daar "kon" ze iets niet waarvan ik wist dat ze er geen zin in had. Uit die motorische test bleek dat ze "een achterstand" had waar ik mij tot op heden (15 jaar later) afvraag wat die achterstand dan is geweest. Ze heeft alles vrij vlot geleerd van steppen tot fietsen tot zwemmen, hinkelen touwtje springen ze kon alles na enig oefenen. Zwemdiploma's gehaald in de tijd die het zwembad aangaf voor de gemiddelde leerling, dus niet enorm lang erover gedaan. Haar broer 2 jaar later kon jonger fietsen en inderdaad binnen een kwartier. Had zijn zwemdiploma's een maand vlotter dan zijn zus maar hij had ook de mazzel dat hij in die 17 maanden maar 1 keer 6 weken zomervakantie had en zijn zus 2 keer.

Een motorische test door een kinderfysiotherapeut of een iemand die daar echt voor geleerd heeft daar heb ik meer vertrouwen in dan zo'n testje van de schoolarts.

Ja, een kinderfysio heeft dat onderzoek gedaan. Maar ik merk dat er 2 verhalen door elkaar lopen hier: ik ben TO niet. Het kind van TO kan inmiddels al fietsen. Ik ben aangehaakt omdat mijn kind van 7.5 nog niet kan fietsen. Mijn kind heeft wel een motorische achterstand en ik heb daar naar mijn weten niet verontwaardigd over gedaan, ik vind het alleen wel bijzonder en een beetje komisch dat iemand die het kind nooit gezien heeft zegt dat het allemaal wel meevalt en ze in een dag moet kunnen leren fietsen. Zelfs als reactie op mijn uitleg dat ze toch echt een flinke achterstand heeft. Maar daar word ik niet boos van hoor, volgens mij is er gewoon wat verwarring opgetreden over de verschillende niet fietsende kinderen. 

Clau1982

Clau1982

24-08-2022 om 16:03 Topicstarter

Even weer een berichtje: gisteravond is ze voor het eerst met haar vader naar de supermarkt wezen fietsen. Ze vond het haske leuk! Er zitten nog wat schoonheidsfoutjes, maar in grote lijnen kan ze fietsen  

Peaches, kijk naar je kind en laat je niet opjagen Het komt vanzelf wel goed! Misschien dat eventueel als jullie er niet uit kunnen komen een kinderfysio uitkomst kan bieden? 

Peaches, heb je dat filmpje gezien waar Clau1982 naar linkte? Dat zag er wel behapbaar uit. Een motorische achterstand is rot (ik ben zelf nooit getest, maar heb zo mijn vermoedens...), maar nu je kind 7,5 is kan je waarschijnlijk wel beter met haar praten en overleggen dan toen ze nog een kleuter was. Zou dat stappenplan uit dat filmpje wat voor haar kunnen zijn?

Miepjecody schreef op 18-08-2022 om 18:11:

[..]

Hier deden ze dat vanaf 6, 7 jaar

Mijn kind is bijna 8 en zit met allemaal 8-jarigen in de klas en er was de afgelopen 2 jaar niet echt een uitjescultuur, en toen zaten de kinderen dus in groep 3 en 4. Daarnaast geloof ik niet dat de school daarvoor nou fietsuitjes deed in groep 3 en 4. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.