Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd


Clau1982 schreef op 20-08-2022 om 06:19:



Maar vaak gebeurt dit dus niet en als het wel vaak gebeurt, schort er misschien wat aan de planning.

Ja, dat vooral. Hier zijn er meerdere supermarkten binnen 1500 meter, dus met goed plannen is er helemaal niets nodig op 3+ km dat echt nu nu nu gehaald moet worden op het moment dat het vervoerstechnisch minder uitkomt. 

Clau1982 schreef op 20-08-2022 om 06:19:

Natuurlijk gebeurt het weleens dat we een snelle boodschap oid moeten doen en dan pakken we de auto ja. Of de tram.

Maar vaak gebeurt dit dus niet en als het wel vaak gebeurt, schort er misschien wat aan de planning.

Er schort niets aan de planning hoor. Hier is het heel gewoon om te fietsen dus dan hoeft het niet zo gepland. 

Miepjecody schreef op 20-08-2022 om 15:49:

[..]

Er schort niets aan de planning hoor. Hier is het heel gewoon om te fietsen dus dan hoeft het niet zo gepland.

Nou precies en om nou voor onverwachtse boodschappen gelijk de auto te nemen. Bij ons in de buurt is er een kruispunt veranderd een buurvrouw klaagde dat je nu niet meer met de auto rechtstreeks naar de supermarkt kunt, de supermarkt zit op 450 meter.....doen wij vaak lopend en met wat meer haast even met de fiets.

Clau1982

Clau1982

20-08-2022 om 17:09 Topicstarter

Peaches schreef op 19-08-2022 om 21:27:

[..]

Wat fijn!

Wij gaan het ook maar weer even proberen morgen

Hoe is het vandaag gegaan? 

Valeria schreef op 20-08-2022 om 07:27:

[..]

Jij had het oorspronkelijk over dat het ver lopen was als een klein kind niet meer in de kinderwagen wil. Als het kind zelf gaat lopen is het nog steeds even ver, maar duurt het wa langer.
Ja, dan kun je zelf gaan fietsen en je kind van 2 op de fiets meenemen.
Het kind van 8 kan bij 'even snel' thuis blijven of je plant het zo dat dat kind op school is op dat moment.
Of kind van 2 gaat toch in de wandelwagen en dan wordt het tussen even snel en minder snel.

Overigens kan een kind van 8 ook achterop. Ik heb ze ook van 4 en 7 tegelijk op de fiets gehad. Geen probleem. Alle combinaties van langzaam en snel doorlopen, fietsend en lopend.
Helemaal geen reden om een auto te pakken.

Waarom zit je mij nu uit te leggen dat het geen reden is om de auto te pakken? Degene waar het om ging heeft geen fiets en gaat niet fietsen en vond dat 2-3 km prima ging met kind in de wandelwagen. Ja inderdaad. Maar niet als dat kind niet meer in de wandelwagen wil zitten. Het wordt wat ingewikkeld als jij er tussen gaat zitten want nu ben ik ook de draad kwijt. 

Thomass schreef op 20-08-2022 om 17:19:

[..]

Waarom zit je mij nu uit te leggen dat het geen reden is om de auto te pakken? Degene waar het om ging heeft geen fiets en gaat niet fietsen en vond dat 2-3 km prima ging met kind in de wandelwagen. Ja inderdaad. Maar niet als dat kind niet meer in de wandelwagen wil zitten. Het wordt wat ingewikkeld als jij er tussen gaat zitten want nu ben ik ook de draad kwijt.

Oei! De draad van het draadje kwijtraken; dat is niet best! Ik zou je graag helpen, maar laat het nu zo wezen dat ik er zelf ook geen touw aan kan vastknopen. Het lijkt hier te gaan over het leren fietsen van een achtjarige. Maar de discussie dreigt telkens een wel heel aparte wending te krijgen. Zonder nu wie dan ook de mond dicht te willen snoeren; sommigen draaien zich in wel heel vreemde bochten om een ander een niet-pluis gevoel te geven. Zie dan nog maar een hoofd- en bijzaken te ontwarren!

Zelf heb ik mij overigens ook relatief laat op een fiets gewaagd. Als geen ander weet ik dat dat een heel verstandige keuze kan zijn.

 

Clau1982

Clau1982

20-08-2022 om 18:46 Topicstarter

Thomass schreef op 20-08-2022 om 17:19:

[..]

Waarom zit je mij nu uit te leggen dat het geen reden is om de auto te pakken? Degene waar het om ging heeft geen fiets en gaat niet fietsen en vond dat 2-3 km prima ging met kind in de wandelwagen. Ja inderdaad. Maar niet als dat kind niet meer in de wandelwagen wil zitten. Het wordt wat ingewikkeld als jij er tussen gaat zitten want nu ben ik ook de draad kwijt.

Ik heb wel een fiets en fiets ook zeker wel. Sterker nog,  ik fiets 3 x in de week om 5.30 's nachts/' sochtends naar mijn werk. Hoe kom jij erbij dat ik geen fiets heb? Het gaat hier toch  niet om mij? Wat betreft kind die niet in de kinderwagen wil, dat is nu nog niet aan de orde. En misschien over een paar maanden nog niet. 

Ik heb dit topic geopend met als doel antwoorden te krijgen over iets wat ik het beste kan doen. Waarom wordt dat niet gerespecteerd? 

Clau1982 schreef op 20-08-2022 om 18:46:

[..]

Ik heb wel een fiets en fiets ook zeker wel. Sterker nog, ik fiets 3 x in de week om 5.30 's nachts/' sochtends naar mijn werk. Hoe kom jij erbij dat ik geen fiets heb? Het gaat hier toch niet om mij? Wat betreft kind die niet in de kinderwagen wil, dat is nu nog niet aan de orde. En misschien over een paar maanden nog niet.

Ik heb dit topic geopend met als doel antwoorden te krijgen over iets wat ik het beste kan doen. Waarom wordt dat niet gerespecteerd?

Het gaat niet om respect, ik ben blijkbaar de draad kwijt door al die verschillende reacties. Sorry.

Clau1982 schreef op 20-08-2022 om 17:09:

[..]

Hoe is het vandaag gegaan?

Matig. Eerst gewoon geprobeerd, resultaat paniek. Weer rustig gekregen, trappers eraf en zo de fiets als loopfiets gebruikt. Dat ging wel iets beter. Dus dat maar blijven oefenen voorlopig. 

Clau1982

Clau1982

21-08-2022 om 19:34 Topicstarter

Peaches schreef op 21-08-2022 om 17:55:

[..]

Matig. Eerst gewoon geprobeerd, resultaat paniek. Weer rustig gekregen, trappers eraf en zo de fiets als loopfiets gebruikt. Dat ging wel iets beter. Dus dat maar blijven oefenen voorlopig.

Ach, sneu... 

Ik heb ergens een filmpje gezien hoe ze volwassenen leren fietsen. Zal later op de avond eens kijken of ik het filmpje nog kan vinden. 

Clau1982

Clau1982

21-08-2022 om 20:56 Topicstarter

Wat ik vaak zie, zijn zijwieltjes die steeds een beetje meer naar boven worden geschroefd. Soms maar aan 1 kant. Vallen kan dan niet, maar balanceren wordt wel getraind. Het voelt veilig en opeens merken ze dat ze hun evenwicht kunnen houden zonder de zijwieltjes.

Fély schreef op 24-08-2022 om 12:11:

Wat ik vaak zie, zijn zijwieltjes die steeds een beetje meer naar boven worden geschroefd. Soms maar aan 1 kant. Vallen kan dan niet, maar balanceren wordt wel getraind. Het voelt veilig en opeens merken ze dat ze hun evenwicht kunnen houden zonder de zijwieltjes.

Dat is juist helemaal niet handig, dan leren ze dat ze kunnen overhellen. Gewoon eraf en eerst loopfietsen (trappers er ook af). Gebruik zijwieltjes zoals ze bedoeld zijn, voor kinderen die nog niet los kunnen fietsen met allebei in de laagste stand. Zodra je ze hoger zet zie je een kind scheef fietsen en dat is funest voor de balans. 

Thomass schreef op 24-08-2022 om 12:13:

[..]

Dat is juist helemaal niet handig, dan leren ze dat ze kunnen overhellen. Gewoon eraf en eerst loopfietsen (trappers er ook af). Gebruik zijwieltjes zoals ze bedoeld zijn, voor kinderen die nog niet los kunnen fietsen met allebei in de laagste stand. Zodra je ze hoger zet zie je een kind scheef fietsen en dat is funest voor de balans.

Inderdaad, dat werkt niet. En ze vallen alsnog. 

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 12:21

in principe zou iemand met een normale motoriek, vanaf een jaar of 5 zeker wel binnen een tijdsbestek van niet langer dan een dag moeten kunnen leren fietsen. Het ligt ook niet altijd aan het kind, kan ook aan de begeleiding liggen. 
Vader van mijn kinderen lukte het ook niet en gaf met 20 min op, terwijl oudste het bij mij binnen een kwartier door had. 

Vraag anders eens iemand anders om te helpen en hou zelf afstand. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.