Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
rowan

rowan

24-03-2009 om 17:06

Kind terugvragen op verjaardag?

Mijn dochter wordt volgende week 5. We geven voor het eerst een verjaardagsfeestje voor wat kindjes uit haar klas. Ze is zelf al op 2 andere feestjes geweest. Ik heb haar gevraagd wie ze wil uitnodigen en ze noemde enkele kindje met wie ze vaak speelt. Sommigen daarvan komen hier ook regelmatig over de vloer. Ik dacht zelf maximaal 6 kindjes te vragen. Met haar erbij zijn we dan met 7 kinderen.
Bij het uitdelen van de kaartjes zei mijjn dochter opeens dat ze ook een meisje wilde uitnodigen die haar eerder op haar feestje uitnodigde. Ik zie dit minder zitten, want volgens mij gaat ze nooit met dit meisje om. Ik weet ook niet waarom ze bij dat meisje is gevraagd op haar feestje. Ik voel me toch wel lullig door dit meisje niet terug te vragen op het feestje van mijn dochter. Maar ik had een maximum voor mezelf gesteld en er zijn eigenlijk nog andere meisjes waar mijn dochter later ook nog mee kwam. Ik kan niet iedereen uitnodigen. Ben zelf ook niet zo goed met veel kinderen.
Is het raar of zielig als we dat meisje niet op de verjaardag vragen, terwijl mijn dochter wel bij haar is geweest?
Ben nog nieuw in deze dingen, dus benieuwd naar de ongeschreven regels over verjaardagsfeestjes.

Rowan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

24-03-2009 om 20:15

Hier ook niet gedaan

Zoon wilde namelijk zelf per se niet dat ene jongetje uitnodigen dat ik er nog bij wilde hebben omdat hij wel op het feestje van dat jongetje was geweest.
Mij leek dat wel aardig maar daarentegen niet noodzakelijk - tenslotte kun je wel op 10 feestjes uitgenodigd worden en dan zou je zelf altijd de halve klas moeten uitnodigen. Terwijl ik je groot gelijk geef dat je een maximum stelt, want 7 kinderen lijkt me inderdaad wel genoeg voor zo'n 5e verjaardag. Dus ik denk ook niet dat het een ongeschreven regel is maar wie weet, hier ook pas net het 1e feestje achter de rug .

Zelf wel

Ik zou het zelf wel doen als mijn zoon het echt graag wil. Hij moet zelf kiezen wie er komen en er is wel een maximum maar eentje meer maakt me niet zoveel uit.Misschien spelen ze wel vaak op school of trekt de vriendschap weer wat aan?
Ik zorg er altijd wel voor dat ik vroeg naar bed ga de avond ervoor.

Damajo

Niet persé

Ben ook niet zo ervaren met kinderfeestjes: net 5e verjaardag van oudste zoon gevierd. Maar als iedereen altijd de kinderen uitnodigd waar ze zelf ook zijn geweest dan krijg je òf feestjes met > 30 kinderen òf er worden steeds dezelfde 7 kinderen op feestjes gevraagd! Beide lijkt me niet de bedoeling!

Emmawee

Emmawee

24-03-2009 om 22:00

3 kinderen

Stoffer is al bij 6 kinderen op een verjaardagsfeestje geweest, maar wil zelf niet meer dan 3 uitnodigen. "Anders wordt het veel te druk", zo zegt hij. Prima, wat mij betreft. Ik had zelf 4 of 5 in gedachten. Meer kinderen betekent wat mij betreft niet direct meer feest. Ik vind rust veel waard, ook als ik de avond ervoor vroeg naar bed ben gegaan.
Ik had er wel wat moeite mee dat hij één van zijn vriendjes niet wilde uitnodigen. Hij is daar pas nog op het feestje geweest en op school spelen ze vrij vaak samen en ze spelen ook wel eens bij elkaar. Maar volgens Stoffer deed dat kind soms niet aardig tegen hem en dat vond hij niet leuk voor op zijn feestje. Tegen zoveel verstand kon ik niet op.
Groeten, Maw.

Jesse_1

Jesse_1

24-03-2009 om 22:00

? triple

Jouw redenatie begrijp ik niet helemaal, waarom zouden dat 30 kinderen worden?
Als iedereen altijd de kinderen uitnodigt waar ze zelf ook zijn geweest, dan ga je naar evenveel feestjes als het aantal kinderen dat je uitnodigt. En dat hoeven toch niet voor iedereen dezelfde kinderen te zijn?
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

24-03-2009 om 22:04

Proberen van wel

Ik probeer er wel een beetje rekening mee te houden op welke feestjes het kind zelf is gevraagd, maar dat kan ook heel lang geleden zijn en zeker op deze leeftijd telt dat dan niet echt meer - vriendschappen kunnen zo verschillen.
Ik zorg er in ieder geval voor dat de kinderen waarmee echt regelmatig gespeeld wordt niet opeens overgeslagen worden, verder vullen we het aan 'naar goeddunken'. Omdat Jongste (groep 1) hier gelijktijdig met twee klasgenoten (groep 2) jarig is en nog wat kinderen vlak daaromheen, hoop ik te kunnen sturen dat hij alleen groep1-jongens vraagt, zodat wij in niemand anders' vaarwater zitten en dus ook de datum zelf kunnen plannen.
Jesse

angel3

angel3

25-03-2009 om 10:17

Niet perse

Andersom wordt zoon ook niet altijd teruggevraagd maar dat komt ook omdat hij een soort crush heeft op een meisje waar hij verder niet mee speelt (want meisjes spelen niet met jongens, gaaaaap....zoon speelt wel graag met meisjes maar andersom dus blijkbaar niet). Hij is dus niet teruggevraagd op dat feestje van haar, dat maakt hem ook niet uit. Bij 1 kindje heb ik het wel wat gestuurd. Om de een of andere reden wilde zoon hem niet uitnodigen terwijl hij hier al paar keer gespeeld heeft en ook op zijn feestje is geweest. Dat vond ik toch niet helemaal oke.
Vorig jaar wilde zoon zijn beste vriend niet uitnodigen, hij werd toen 5. Hij redeneerde ook: als xje en z je bij elkaar zijn gaan ze druk doen dat wil ik niet dus ik doe alleen z je. Maar hij speelde ALTIJD ook met x je dus ik vond dat dat niet kon al vond ik de redenering ook erg verstandig. Ik heb hem beloofd dat ik erop zou letten op druk doen en ruzie maken en het ging prima en zijn nog steeds vriendjes

rowan

rowan

25-03-2009 om 11:31

Beetje sturen

Beetje sturen moet kunnen vind ik. Die kinderen kunnen zo hard zijn. En ze leven vaak bij de dag en hebben dan niet door dat zo een beslissing voor de komende tijd toch wel gevolgen kan hebben. Ik heb besloten het bij deze kindjes te houden.
Lig er eerlijk gezegd nu al wakker van. Ben ook een stresskip. Toch even bedenken wat we gaan doen. Eerst taart eten en kadootjes uitpakken, dan even spelen en dan kleine speurtocht. Misschien nog een knutseldingetje en dan klaar. Maar ik moet dan toch: taart regelen, bordjes en bekertjes kopen, speurtoch bedenken, knutseldingetje kopen, uitdeelzakjes. Het kost ook nog best wat. Als het maar leuk wordt.
Rowan

Mamvantwee

Mamvantwee

25-03-2009 om 13:33

Net achter de rug

Wij hebben net de 5e verjaardag van onze dochter gevierd, met 6 klasgenootjes. Totaal 8 kinderen hier.
Wij hadden een reeks van spelletjes verzonnen, maar erg weinig gepland: met mooi weer spelen ze toch in de tuin, of gingen ze spontaan verstoppertje spelen op de slaapkamer. Geen probleem, als ze maar lol hebben. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Een speurtocht is leuk, maar kost wat meer voorbereiding en het weer moet meehelpen.

Wij hadden een cake, met glazuur versierd, en een plastic tafellaken en papieren bordjes en bekers (alles bij de Xenos gehaad). Ideaal, aan het einde vouw je alles samen en hup, de vuilnisbak in.

We hebben een stoelendans gedaan: gemakkelijk en leuk. We hebben een eierrace gehouden in de tuin (het was mooi weer) en ze hebben aan tafel zitten verven, plakken en stickeren met als resultaat versierde houten doosjes (ook allemaal bij de Xenos gehaald).

Tenslotte kant-en-klare pannenkoeken uit de magnetron, met poedersuiker of stroop, waterijsje toe (ook in de tuin opeten). Groot feest, heel weinig gedoe voor ons en om half zeven was iedereen weer weg én was het huis op orde.

veel plezier.

Asa Torell

Asa Torell

25-03-2009 om 19:58

Vrij spelen kan niet altijd

Hier ook net 5e verjaardag gevierd dus, en we kwamen er achter dat vrij spelen helemaal niet goed ging. Dan braken er meteen allerlei wilde stoeipartijen uit die in gevecht en gehuil overgingen. En dat waar het wel gewoon allemaal vriendjes van zoon en van elkaar zijn, maar dat is dus geen garantie. Dus we waren blij dat we redelijk wat echte activiteiten in het programma hadden gestopt.
Wat trouwens wel goed ging was 'vrij' buiten spelen dwz. voetballen en stoepkrijten op het balkon. Dus als je inderdaad naar buiten kunt met het feestje zal het vast wel goed gaan, maar voor slecht weer is een voorraad spelletjes achter de hand wel zo handig. Als vrij spelen dan wel goed gaat kan het altijd nog.

Emmawee

Emmawee

25-03-2009 om 21:41

Jesse

"Als iedereen altijd de kinderen uitnodigt waar ze zelf ook zijn geweest, dan ga je naar evenveel feestjes als het aantal kinderen dat je uitnodigt."
Nee, dat klopt niet. Als je in je eerste jaar op school door alle kinderen op hun feestje wordt uitgenodigd, bijvoorbeeld omdat ze je zo'n leuk nieuw klasgenootje vinden, dan zou jij aan het eind van het jaar alle kinderen moeten terug-uitnodigen.
Dit is het uitgangspunt van Triple, waarbij je mogelijk aan een aantal van 30 zou kunnen komen.
Als Stoffer iedereen terug zou uitnodigen, dan zou hij nu al 6 kinderen moeten uitnodigen. En daar zouden wij dus allebei geen zin in hebben.
Groeten, Maw.

Jesse

Nog een aanvulling op:
"Als iedereen altijd de kinderen uitnodigt waar ze zelf ook zijn geweest, dan ga je naar evenveel feestjes als het aantal kinderen dat je uitnodigt."

Jij bekijkt het blijkbaar per schooljaar, maar als je de redenering doortrekt naar een paar jaar verder dan loopt het aantal kinderen op je partijtje behoorlijk uit de hand! Bovendien is iedereen geneigd om naast de kinderen waardoor je zelf was uitgenodigd ook nog een paar echte goede vriendjes uit te nodigen.

Op de school waar de kinderen van mijn zus op zitten is het trouwens verboden om uitnodigingen voor feestjes op school(plein) te overhandigen. Om teleurstellingen te voorkomen bij kindjes die weinig/niet gevraagd worden. Is dat bij jullie ook zo?

Jesse_1

Jesse_1

25-03-2009 om 22:58

Triple

Ik zou er dan ook zeker een tijdslimiet aan zetten; als het feestje > 6 maanden terug is en ze niet meer samen spelen of zo. Maar goed, dat is allemaal speculatief .
Uitdelen van uitnodigingen op school is hier niet verboden, (uitdelen van kerstkaarten wordt wel sterk ontmoedigd) maar zelf brengen wij ze bij de genodigden thuis. Dat doet toch zeker wel de helft van de school denk ik. Er zijn ook al héél veel draadjes van (ook in 'ouders en school').
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.