Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
+ Brunette +

+ Brunette +

28-09-2011 om 21:59

Kind van 8 durft winkeljuffrouw niet aan te spreken. normaal?

Mijn dochter krijgt al twee jaar zakgeld. Tot voor kort mocht zij altijd iets kiezen en gingen we het samen kopen maar nu vind ik zo langzamerhand dat ze zelf wel haar bestelling kan doen en afrekenen. Denk aan snoep, een prulletje of tijdschrift in een buurtwinkeltje. Ze durft niet, piept enorm en ziet meestal maar van haar aankoop af (voordeel is dat ze dan spaart in plaats van verbrast, haha). Wat ik me afvraag: is acht jaar misschien nog wat jong om zelf in een winkel iets te kopen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

28-09-2011 om 23:26

Ligt aan het kind

Mijn dochter zou dat gewoon gedaan hebben toen ze 8 was, zoon zou het al veel enger vinden. Wel zou ik ze op een gegeven moment niet helpen, maar dus zeggen, nou dan koop je het toch niet? (natuurlijk zou ik hem/haar aanmoedigen om het zelf te durven, maar verder niet helpen) mijn idee is, dat ze het anders nooit leren. Wellicht is de drempel nu nog wat hoog, maar ze zal het op een gegeven moment echt wel durven, als ze toch echt iets graag wil hebben.

Wordt eentonig

Maar ja, ligt erg aan het kind. Mijn 8-jarige doet in zijn dooie eentje kleine boodschappen in het Frans (op vakantie, is niet zijn moedertaal), mijn middelste van ruim 6 zie ik de komende jaren van z'n leven nog geen boodschapje hier in NL. doen; hij is dodelijk verlegen. Sommige kinderen hebben er steun aan als je direct naast ze staat, maar mijn oudste bijv. heeft me er juist liever niet bij. Vraag je dochter eens wat ze prettig zou vinden.

Puck

Puck

29-09-2011 om 08:34

Zoooo saai

Ook ik denk dat het aan het kind ligt. Jongste, nu 9 (3 jaar jonger) ging een paar jaar geleden wel eens met oudste mee een klein boodschapje doen of iets vragen in een restaurant of speeltje ruilen bij de Mac omdat oudste het niet durfde.

Ook hier

Dochter schroomde zich niet voor zo'n dingen toen ze nog een pak jonger was, zoon daarentegen zou zoiets niet gedaan hebben met 8 jaar (nu met 10 gaan zo'n dingen zonder probleem).

Ook herkenning

Mijn zoon durfde dat niet en nog steeds niet van harte, hij is nu 10. Hij doet het inmiddels wel hoor en zijn sova training heeft hierbij wel geholpen (was natuurlijk niet alleen daarvoor). Ik vind het wel belangrijk dat ze het leren omdat ik het zelf altijd heel moeilijk vond. Daarom stimuleer ik zoon heel erg om zelf dingen te vragen. Hij vindt het vooral moeilijk om iemands aandacht te trekken en het gesprek te starten, dus om het voor hem makkelijker te maken zeg ik dan op redelijk luide toon tegen hem 'je zegt gewoon tegen die mevrouw "mag ik wat vragen?"' dat helpt hem omdat hij een letterlijke zin heeft die hij kan gebruiken om het gesprek te openen en degene tegen wie hij gaat praten weet al dat hij iets aan haar gaat vragen zodat hij niet ook nog eerst aandacht moet trekken.

Dochter is er een stuk beter in, prijs op de kermis kapot? Zij gaat het wel even ruilen. Broer wil iets weten, maar durft het niet aan de gids te vragen. Armpje om hem heen 'kom dan gaan we het samen vragen'.

+ Brunette +

+ Brunette +

29-09-2011 om 11:21

Aha.

Het is dus niet de leeftijd maar het kind. Hier kan ik iets mee. Bedankt voor de tips ook.

Hier ook verschil

Dochter stapt sinds ze kan lopen en praten overal op af. Nu ze 14 is hoeven we in een restaurant ook nooit lang te wachten op menukaart of rekening. Ze vraagt het heel duidelijk doch beleefd. Mijn zoon (11) begint nu een beetje uit zijn schulp te kruipen, maar tot voor kort had hij liever geen ijsje dan het zelf te moeten kopen.

Anne Carin

Anne Carin

01-10-2011 om 10:43

Hoi brunette

Zoon hier (inmiddels 14) zou dat wel gedurfd hebben op die leeftijd. Maar als ik aan mezelf denk toen ik 8 was, niks hoor. Ik was heel verlegen en zou dat echt niet gedurfd hebben. Dan maar niks kopen! Ik zou je dochter er gewoon nog even bij helpen en dan na verloop van tijd langzaam een stapje terug proberen te doen (letterlijk en figuurlijk!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.