Lisabette
01-07-2026 om 20:21
Kinderen afmelden op school
Ik open hier even een apart topic, omdat ik merk dat er veel discussie ontstond over het feit dat ik mijn kinderen heb afgemeld na de voetbalwedstrijd van Oranje.
Wij vinden samen herinneringen maken als gezin heel belangrijk. Daarom kiezen wij er soms bewust voor om onszelf of de kinderen thuis te houden als wij vinden dat het gezin op dat moment voorgaat. Dat kan voetbal zijn, maar ook een ander bijzonder moment. Wij geloven in een autonome opvoeding, waarbij kinderen ook mogen aangeven wanneer ze hun grens hebben bereikt en rust nodig hebben.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Waarvoor melden jullie je kinderen wel eens ziek? En hoeveel inspraak geven jullie je kinderen?
Kaassoufflee
01-07-2026 om 22:44
Autonoom is het motto “ ‘s avonds een vent, ‘s morgens een vent”
Dat betekent: als je zo stoer bent om tot laat te feesten, moet je ook zo stoer zijn om de volgende dag aan je verplichtingen te voldoen.
Hier heb ik bedtijden onder bovenstaand motto op de middelbare school al snel helemaal losgelaten. Ze hebben vanavond met trots hun diploma’s in ontvangst genomen.
Ik vind dat je je kinderen een superslecht voorbeeld hebt gegeven.
Happyapple
01-07-2026 om 22:46
Ik vind het ook niet kunnen dat een volwassene zich ziekmeldt na een nacht voetbal kijken. Daar zijn vrije dagen voor bedoeld. En bij gebrek aan vrije dagen zou het motto hier dus ook zijn s avonds een vent, 's ochtends een vent.
Ik zou mijn kind ook niet afmelden van school hiervoor, al vind ik dat wel net iets minder heftig dan je als volwassene ziekmelden en je collega's laten zitten.
Mijn kinderen meld ik niet af van school om naar de Efteling te gaan en daar herinneringen te maken, wel incidenteel om een dagje bij te komen als dat nodig is en we hebben ze na een doktersbezoek ook wel eens niet meteen teruggebracht om eerst het goede nieuws nog even met een gebakje te vieren. En uiteraard meld ik ze af als ze duidelijk echt ziek zijn.
Zeespiegel
01-07-2026 om 22:54
Zelf ziekmelden voor iets leuks, zou ik mezelf zeer oncomfortabel bij voelen. Het is weleens voorgekomen dat ik me 's ochtends echt niet goed voelde, maar in de loop van de dag opeens toch wat beter, dat ik dan niet 's middags alsnog ga werken.
Ook omdat ik daar een nare ervaring mee gehad heb, met een mentor op de middelbare school. Die dacht waarschijnlijk dat ik gewoon uitgeslapen had ofzo. Zo'n muur van onbegrip heb ik geen zin meer in.
Maar dus niet om herinneringen te maken.
Ziek melden bij school voor mijn kleuter vind ik minder zwart-wit. Maar zou ik uiteindelijk ook niet doen denk ik. Wel al sneller, van ach jij voelt je niet helemaal lekker, ik ben toch thuis vandaag, we melden je ziek. Op dagen dat ik moet werken zeg ik juist dat kleuter toch wel naar school moet (als er niet iets overduidelijk mis is als koorts of spugen ). En blijkt het eenmaal op school, tot nu toe altijd goed te gaan.
Dweedledee
01-07-2026 om 22:57
Ah. Daar is Lisabette weer! Weer eventjes onder je wereldvreemde steen vandaan gekropen, dus?
Tuinfluiter
01-07-2026 om 23:02
Er zijn in mijn ogen ook veel beroepen waarbij het ook niet verantwoordelijk is om na een nacht doorhalen te werken. Dan neem je dus vrij als dat mogelijk is en anders jammer maar helaas gewoon op tijd naar bed.
Rekenenisleuktaalook
01-07-2026 om 23:02
Miraval schreef op 01-07-2026 om 21:39:
[..]
Dan kunnen die mensen een vrije dag nemen, of onbetaald als er geen vakantiedagen meer zijn.
Savonds een man/vrouw, smorgens een man/vrouw. Ik heb de wedstrijd ook gekeken, maar moest de volgende dag ook gewoon werken. Doorbijten, vroeg naar bed en weer door...
Wat als de juf zich "ziekmeldt" omdat ze de wedstrijd wilde zien maar geen vrije dagen meer had? Of de chirurg die een operatie moet uitvoeren? Of de verpleegkundige? Kassamedewerker? Schoonmaker? Verzekeringsagent? Zouden we allemaal wat van vinden toch? Beter leer je kinderen van jongs af aan aan dat bepaalde wensen ook consequenties hebben, en dat je daar dan ook mee om moet gaan.
Nou dit! Toen pas ons halve team te laat was omdat iedereen in dezelfde file stond had je de ouders moeten horen.
Verder denk ik dat je op de basisschool je kind misschien toch beter af kunt melden dan brak naar school kunt brengen. Twee brakke kinderen hadden onlangs nogal een stempel op de dag gedrukt. Warm, kort lontje, etc maakte het geen gezellige dag. Er werd weinig geleerd door de brakke kinderen, en het had invloed op de hele klas.
Renmuis
01-07-2026 om 23:03
Miraval schreef op 01-07-2026 om 21:39:
[..]
Dan kunnen die mensen een vrije dag nemen, of onbetaald als er geen vakantiedagen meer zijn.
Savonds een man/vrouw, smorgens een man/vrouw. Ik heb de wedstrijd ook gekeken, maar moest de volgende dag ook gewoon werken. Doorbijten, vroeg naar bed en weer door...
Wat als de juf zich "ziekmeldt" omdat ze de wedstrijd wilde zien maar geen vrije dagen meer had? Of de chirurg die een operatie moet uitvoeren?
Als die chirurg mij moet opereren, wil ik liever dat ze zich ziek meldt dan met een slaapdronken hoofd het mes in mij zet.
---
Ik sta er zelf gematigder in, want ik doe ook weleens dit soort dingen. Dat komt ook omdat ik dus echt niet even kan doorbijten als ik moe ben. Ik raak dan heel snel overprikkeld en kan helemaal doordraaien. Toch wil ik weleens dingen: naar een feestje, of een concert... Ik probeer het altijd te plannen voor een vrije dag, maar dat kan niet altijd. Dan ga ik tegen beter weten toch, en moet ik me de volgende dag ziek melden. Ik denk gemiddeld eens per jaar, maar dat komt wel bovenop het feit dat ik sowieso vaker ziek ben dan gemiddeld. Het wordt me gelukkig niet aangerekend. Ik bewaak de grenzen van mijn kind ook goed, en ze is bijvoorbeeld weleens thuisgebleven omdat ze niet over haar jetlag heen was.
Het ligt niet aan mijn opvoeding; ik heb de "juiste" attitude meegekregen. Wij mochten alleen ziek thuisblijven als we echte koorts hadden, en een baaldag was helemaal geen optie. Mijn ouders hebben me vroeger letterlijk weleens bij de haren naar school gesleept. Dat is echt een trauma; zo wil ik het niet doen.
Marty1984
01-07-2026 om 23:05
Rekenenisleuktaalook schreef op 01-07-2026 om 23:02:
[..]
Nou dit! Toen pas ons halve team te laat was omdat iedereen in dezelfde file stond had je de ouders moeten horen.
Verder denk ik dat je op de basisschool je kunt misschien toch beter af kunt melden dan brak naar school kunt brengen. Twee brakke kinderen hadden onlangs nogal een stempel op de dag gedrukt. Warm, kort lontje, etc maakte het geen gezellige dag. Er werd weinig geleerd door de brakke kinderen, een het had invloed op de hele klas.
Die kinderen was natuurlijk opgedragen door hun ouders - à la opstartster - om extra irritant te doen.
Nu mogen ze dus volgende keer van juf wel gewoon thuisblijven ipv op tijd naar bed zoals de overige 25 kinderen in de klas
.
Rekenenisleuktaalook
01-07-2026 om 23:08
Verder ontneem je je kind de kans om herinneringen te maken met vriendjes van school.
Ik had vorig jaar een behoorlijk verdrietige leerling die op dinsdagmiddag naar de tandarts moest terwijl groep acht de musical speelde voor groep vier tot en met zeven. Op school het jaar afsluiten is voor een kind ook belangrijk.
Lisabette
01-07-2026 om 23:48
Ik geloof niet in een traditionele opvoeding. Kinderen hebben wat mij betreft geen regels als "'s avonds een vent, 's ochtends een vent" nodig. Wij vinden de balans tussen lichaam en geest veel belangrijker. Als onze kinderen na een bijzondere gezinsactiviteit aangeven dat hun lichaam rust nodig heeft, dan respecteren wij dat. Uiteindelijk onthouden kinderen later niet die ene schooldag of werkdag, maar wel dat hun ouders naar hen luisterden. Daar doen wij het voor. En wat werk betreft: ik werk ook regelmatig een stapje harder als een collega ziek is. Dan mag een werkgever nu ook best een keer een vervanger regelen. Zo help je elkaar toch?
Kimdekim
01-07-2026 om 23:57
Lisabette schreef op 01-07-2026 om 23:48:
Ik geloof niet in een traditionele opvoeding. Kinderen hebben wat mij betreft geen regels als "'s avonds een vent, 's ochtends een vent" nodig. Wij vinden de balans tussen lichaam en geest veel belangrijker. Als onze kinderen na een bijzondere gezinsactiviteit aangeven dat hun lichaam rust nodig heeft, dan respecteren wij dat. Uiteindelijk onthouden kinderen later niet die ene schooldag of werkdag, maar wel dat hun ouders naar hen luisterden. Daar doen wij het voor. En wat werk betreft: ik werk ook regelmatig een stapje harder als een collega ziek is. Dan mag een werkgever nu ook best een keer een vervanger regelen. Zo help je elkaar toch?
Ik vind het echt enorm asociaal. Je bent gewoon een leugenaar als je je ziek meldt als je dat niet bent. Het is niet elkaar helpen het is je werkgever oplichten. Het is heel normaal op een stapje harder te werken als je collega ziek is, het is niet normaal om te verwachten dat je collega harder werkt omdat jij een dagje geen zin hebt of omdat je voetbal hebt gekeken. Een wat leer je je kinderen hiermee? Dat eerlijkheid een optionele waarde is.
Dorestad
02-07-2026 om 00:08
Ik neem aan dat jij je werkgever en de school belt en dan eerlijk zegt dat niemand die dag komt opdraven omdat jullie herinneringen hebben gemaakt en dat iedereen, hoe autonoom, de keuze heeft gemaakt thuis te blijven. De werkende dan wel even graag met doorbetaling salaris.
MamaE
02-07-2026 om 00:12
Lisabette schreef op 01-07-2026 om 23:48:
Als je weet dat je lichaam rust nodig heeft na een bepaalde activiteit of gewoon na een dag, zoals elk normaal mens, dan zorg je dat je op tijd naar bed gaat en voldoende kunt slapen zodat je de volgende dag weer fit bent voor werk of school.
'Mijn kinderen moeten ervaren dat hun ouders naar hen luisteren'. Dat klinkt mooi, maar komt op mij toch over als dat ze te alle tijden zelf mogen bepalen of ze zin hebben om naar school te gaan. En zo werkt het niet.
En ik wil best een stapje harder werken als een collega ziek is, maar niet als een collega andere prioriteiten heeft en daarvoor zich ziek meldt ipv verlof neemt.