Lisabette
01-07-2026 om 20:21
Kinderen afmelden op school
Ik open hier even een apart topic, omdat ik merk dat er veel discussie ontstond over het feit dat ik mijn kinderen heb afgemeld na de voetbalwedstrijd van Oranje.
Wij vinden samen herinneringen maken als gezin heel belangrijk. Daarom kiezen wij er soms bewust voor om onszelf of de kinderen thuis te houden als wij vinden dat het gezin op dat moment voorgaat. Dat kan voetbal zijn, maar ook een ander bijzonder moment. Wij geloven in een autonome opvoeding, waarbij kinderen ook mogen aangeven wanneer ze hun grens hebben bereikt en rust nodig hebben.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Waarvoor melden jullie je kinderen wel eens ziek? En hoeveel inspraak geven jullie je kinderen?
Rekenenisleuktaalook
03-07-2026 om 13:56
Damoontje schreef op 03-07-2026 om 07:47:
[..]
Inderdaad. Ik het taalkunde gestudeerd en voor mijn gevoel klopt het ook niet, die term. 'Collecting memories' in het Engels klopt volgens mij wel maar de Nederlandse variant echt niet.
Ik heb er nog even over nagedacht. Mijn vader was nog wel in staat om ons kinderen voor de middag af te melden of later te laten beginnen op school. We waren geen voetbalgezin maar schaatsen was heilig. Stel dat de Olympische Winterspelen midden in de nacht waren geweest dan hadden we misschien een uurtje later mogen beginnen van hem.
Ik kan mij voorstellen dat zo'n school ook wel inspeelt op t WK en s ochtends gaat napraten over voetbal en een beetje relaxed doen. Er hebben vast wel meer kinderen voor de buis gezeten s nachts.
No way overigens dat vader zichzelf zou ziek melden voor zoiets. Het zou niet eens in hem opkomen. Bij nacht een man, bij dag een man en wat er ook gebeurde, hij zat om 7.50 op de fiets.
Nee dus! Wij niet, het is niet iets voor alle kinderen als het zo in de nachten plaatsvindt. Meer kinderen die het niet gezien hebben dan wel. Geen aandacht ervoor gehad. Rekenen, taal etc is al druk genoeg voor de kinderen. Je kunt niet al dit soort dingen ook nog je school i binnenhalen.
BlairW
03-07-2026 om 14:05
Lieveliefde schreef op 03-07-2026 om 13:30:
Ik ben een loeder moeder
toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten heb ik ze wel eens ziek gemeld om naar de Efteling te gaan. Kleine disclaimer, kinderen zaten op twee verschillende scholen en ik heb er eentje die echt niet tegen drukte kan.
Als er een een studiedag had dan melde ik de ander "ziek" overigens was dit altijd in overleg met de school
Hoe moet ik dat “in overleg” zien dan? Die wisten dat de ander studiedag had en jullie naar de Efteling gingen?
Miraval
03-07-2026 om 15:01
Bij mij hebben de werknemers in de basis de vrijheid hun agenda zo in te delen naar eigen inzicht, als de uren maar gemaakt worden. Examens plannen die buiten de reguliere werkuren vallen gaat vooraf in overleg, geplande examens onder reguliere werktijd daar kan dan niet geschoven worden, tenzij echt overmacht.
Dus als mijn werknemers vantevoren weten dat een wedstrijd om 3.00 in de nacht wordt gespeeld en ze willen die kijken, hebben ze de vrijheid om uren te verzetten waar mogelijk of die dag vrij te plannen in hun agenda.
Maar als iemand (voorbeeld TO) zich ziekmeldt waar de hele dag lessen gepland staan, omdat er een feestje/voetbal/vulmaarin is geweest, dan heb ik dus een probleem, dan vervallen er 8 lesuren op die dag die of door anderen opgevangen moeten worden op de dag zelf, of later in die week, of ze kunnen helemaal niet lessen. Als werkgever kost me dat dus wel een dag loon doorbetalen en in het slechtste geval een dag omzet missen, of extra uren vrij geven aan collega die die uren extra werkt. Duur geintje dan, zo'n nachtje voetbal kijken, komt neer op zo'n 600 euro in het ergste geval.
Leuk hoor, dat je herinneringen wil maken, maar ben dan ook zo stoer om gewoon een vrije dag te plannen, of onbetaald verlof wanneer je geen vakantiedagen meer hebt en zadel je werkgever niet op met jouw probleem.
Bakblik
03-07-2026 om 15:19
Dank Miraval voor je heldere uitleg en een indicatie van de kosten voor de werkgever.
Ik kom uit een ondernemersnest maar ben niet in het bedrijfsleven terecht gekomen. Kan dus niet uitleggen hoeveel het kost maar dat het onterecht ziek melden veel geld kost wist ik wel.
Kan me van vroeger thuis nog wel de boze vader herinneren als werknemer X zich weer eens met een flutsmoes had ziek gemeld. Beetje hoofdpijn, vaag misselijk dan wist pa gewoon dat er in het weekend flink gezopen was en dat op maandag de roes nog even uitgeslapen moest worden.
Miraval
03-07-2026 om 15:30
Bakblik schreef op 03-07-2026 om 15:19:
Dank Miraval voor je heldere uitleg en een indicatie van de kosten voor de werkgever.
Ik kom uit een ondernemersnest maar ben niet in het bedrijfsleven terecht gekomen. Kan dus niet uitleggen hoeveel het kost maar dat het onterecht ziek melden veel geld kost wist ik wel.
Kan me van vroeger thuis nog wel de boze vader herinneren als werknemer X zich weer eens met een flutsmoes had ziek gemeld. Beetje hoofdpijn, vaag misselijk dan wist pa gewoon dat er in het weekend flink gezopen was en dat op maandag de roes nog even uitgeslapen moest worden.
Ja herkenbaar, op een gegeven moment ken je je pappenheimers wel, en op dit moment heb ik echt zulke fijne werknemers, nooit problemen! Ik dank God daarvoor op mijn blote knieën... 😉 Maar ik hoor(de) het vaak ook van collega-ondernemers, en dat is (terecht) frustrerend, ziekmeldingen om iedere natte scheet.
Nu gaat het misschien wat offtopic, maar veel mensen staan er gewoonweg niet bij stil wat een dag ziekmelden de werkgever kost, en dan is het nog heel vaak "ja maar die zijn verzekerd..."
Ja, voor langdurige ziekte ben ik idd verzekerd, maar ik heb een wachttijd van 1 maand. Dus die eerste maand zijn gewoon extra kosten die je hebt. (Dit ivm hoogte van de premie, en ervaringen van nu met werknemers.)
Natuurlijk is goed werkgeversschap erg belangrijk, maar werknemers hebben ook hun plichten, en het gemak waarmee dan maar een dag ziek wordt gemeld, ja daar kan ik weleens boos over worden. Überhaupt het gemak waar sommige mensen praten over hun werk en hun werkgever, en ja, ik weet dat dat ook andersom geldt. Er zijn zat slechte werkgevers, maar mensen kunnen zelf makkelijker kiezen om elders te gaan werken. Eenmaal een werknemer met vast contract moet je als werkgever door heel veel hoepels springen om diegene te kunnen laten gaan, en dan nog kost het altijd (veel) geld.
Kimdekim
03-07-2026 om 15:52
Bakblik schreef op 03-07-2026 om 15:19:
Ik ben geen ondernemer maar werk ik de zorg. Waarschijnlijk dat ik daarom ook nogal aansla op het ziekmelden van to. Als ik me ziekmeld moet een collega op zijn vrije dag terug komen. Ik heb wel eens zijn collega gehad die zich om de haverklap zoek meldde. Dat zorgde bij mij voor ontzettend veel stress. Toen ze een keer langdurig ziek was met rugklachten kwam ik haar tegen bij een voetbalwedstrijd aan de andere kant van het land ( wij wonen in het zuiden en dit was bij Heerenveen) Mind you ze gaf aan dat ze nog niet en beetje kon reintegreren omdat ze niet lang genoeg in de auto kon zitten om te komen. Ik ontplofte zowat.
Zeespiegel
03-07-2026 om 16:21
Kimdekim schreef op 03-07-2026 om 15:52:
[..]
Ik ben geen ondernemer maar werk ik de zorg. Waarschijnlijk dat ik daarom ook nogal aansla op het ziekmelden van to. Als ik me ziekmeld moet een collega op zijn vrije dag terug komen. Ik heb wel eens zijn collega gehad die zich om de haverklap zoek meldde. Dat zorgde bij mij voor ontzettend veel stress. Toen ze een keer langdurig ziek was met rugklachten kwam ik haar tegen bij een voetbalwedstrijd aan de andere kant van het land ( wij wonen in het zuiden en dit was bij Heerenveen) Mind you ze gaf aan dat ze nog niet en beetje kon reintegreren omdat ze niet lang genoeg in de auto kon zitten om te komen. Ik ontplofte zowat.
Maar dan had jullie werkgever ook meteen grond voor ontslag, van de positieve kant bekeken.
Kimdekim
03-07-2026 om 16:35
Zeespiegel schreef op 03-07-2026 om 16:21:
[..]
Maar dan had jullie werkgever ook meteen grond voor ontslag, van de positieve kant bekeken.
Zo gemakkelijk was het dus niet. Ze heeft daarna nog zeker een jaar bij ons gewerkt. Of nou ja ziek geweest.
Miraval
03-07-2026 om 16:42
Zeespiegel schreef op 03-07-2026 om 16:21:
[..]
Mwah, zo simpel is dat niet hoor. Die werknemer kan zeggen dat die na die dag weer moest herstellen, de arboarts zal moeten bepalen of dat daadwerkelijk zo is geweest. Maar een zieke werknemer kan natuurlijk prive gewoon uitstapjes maken, zelfs werken voor een andere werkgever mag in sommige gevallen, het is geen grond om iemand te ontslaan in ieder geval. Een zieke werknemer heeft heel erg veel rechten.
lientje69
03-07-2026 om 16:46
Wat ik ook bijzonder opvallend vind: het is net begin juli. Nu al door je verlofuren heen zijn? Dat is niet best hoor. Wat gebeurt er dan bij andere " dringende " dingen de rest van het jaar? Ook ziekmelden?
Ik werk(te) ook in de zorg en helemaal eens me andere medewerkers in die tak. Maar ook in andere takken kan je het gewoon niet maken. Ik ben nu bijna 9 maanden ziek thuis ( voor het echie) en kom niet veel buiten de deur. Maar collega's die idd lang ziek waren en dan wel naar een festival ofzo gingen, pissiger kon je me niet krijgen!
MamaE
03-07-2026 om 17:03
lientje69 schreef op 03-07-2026 om 16:46:
Wat ik ook bijzonder opvallend vind: het is net begin juli. Nu al door je verlofuren heen zijn? Dat is niet best hoor. Wat gebeurt er dan bij andere " dringende " dingen de rest van het jaar? Ook ziekmelden?
Ik werk(te) ook in de zorg en helemaal eens me andere medewerkers in die tak. Maar ook in andere takken kan je het gewoon niet maken. Ik ben nu bijna 9 maanden ziek thuis ( voor het echie) en kom niet veel buiten de deur. Maar collega's die idd lang ziek waren en dan wel naar een festival ofzo gingen, pissiger kon je me niet krijgen!
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de rest van de verlofuren 'gereserveerd' is voor de zomervakantie, herfstvakantie, kerstvakantie etc. Als de uren nu al helemaal op zijn, gaat er inderdaad iets niet goed en ligt het wel in de lijn der verwachtingen dat er nog meerdere ziekmeldingen gaan volgen voor een of andere calamiteit of uitje.
Verder vind ik het ook heel bijzonder dat scholen luxe verzuim oké vinden zo lang je daar open en eerlijk over bent.
Kersje
03-07-2026 om 17:54
Miraval schreef op 03-07-2026 om 15:01:
Bij mij hebben de werknemers……..
Leuk hoor, dat je herinneringen wil maken, maar ben dan ook zo stoer om gewoon een vrije dag te plannen, of onbetaald verlof wanneer je geen vakantiedagen meer hebt en zadel je werkgever niet op met jouw probleem.
Helemaal met je eens en begrijp ook jouw enorme frustratie. Sowieso al van de zotte het zo tot in detail te moeten uitleggen, maar sommigen zullen het werkelijk waar nooit snappen.
En dat alles onder het mom van “fijne herinneringen maken” (braak braak) en “luisteren naar de grenzen van je kind”
Wordt dan gewoon lekker zelf zelfstandig ondernemer, zodat je het alleen in je eigen portemonnee voelt ipv over de rug van je werkgever of collega’s en maak herinneringen zoveel als je wilt!
Hoe autonoom is dat!?
Anoniemvoornu
03-07-2026 om 19:14
Kersje schreef op 03-07-2026 om 17:54:
[..]
Helemaal met je eens en begrijp ook jouw enorme frustratie. Sowieso al van de zotte het zo tot in detail te moeten uitleggen, maar sommigen zullen het werkelijk waar nooit snappen.
En dat alles onder het mom van “fijne herinneringen maken” (braak braak) en “luisteren naar de grenzen van je kind”![]()
Wordt dan gewoon lekker zelf zelfstandig ondernemer, zodat je het alleen in je eigen portemonnee voelt ipv over de rug van je werkgever of collega’s en maak herinneringen zoveel als je wilt!
Hoe autonoom is dat!?
Dit dus. Lekker de hele nacht feesten en een ander laten werken voor je . Goh maar wij zijn lekker autonoom... Verre van! En wat een leuke herinnering, we keken een voetbalwedstrijd midden in de nacht en moesten dan tegen iedereen liegen ... want moeder vond het zo moeilijk wat de juiste keuzes waren...
AlisonH
03-07-2026 om 20:23
Ik werk als afdelingsleider op een VO school in de regio Eindhoven. We hadden me toch veel “zieken” de afgelopen drie jaar toen PSV kampioen werd! Ik ben dit jaar de dag erna een paar leerlingen op gaan zoeken om heel argeloos te vragen “Hoe was de huldiging?” “Ja super” “Maar je was ziek!” De leerlingen die bij het strafuur zaten wegens spijbelen ben ik gaan complimenteren met hun eerlijkheid. Dan geven ze ook nog wel toe “mijn ouders wilden me niet ziek melden mevrouw!”
Ik zou me zelf ook nooit ziek melden omdat ik brak ben wegens concert, jet lag of ander uitje. Als het goed is was het dat waard.
Overigens ben ik groot voorstander van een systeem van snipperdagen, ook op het VO. Al vrees ik dat het een flinke administratieve rompslomp zou worden. Maar dat is het bewaken van al het ziekteverzuim en spijbelen ook.
Gingergirl
03-07-2026 om 20:42
MamaE schreef op 03-07-2026 om 17:03:
[..]
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de rest van de verlofuren 'gereserveerd' is voor de zomervakantie, herfstvakantie, kerstvakantie etc. Als de uren nu al helemaal op zijn, gaat er inderdaad iets niet goed en ligt het wel in de lijn der verwachtingen dat er nog meerdere ziekmeldingen gaan volgen voor een of andere calamiteit of uitje.
Verder vind ik het ook heel bijzonder dat scholen luxe verzuim oké vinden zo lang je daar open en eerlijk over bent.
Scholen mogen verlof geven tot 10 dagen dus zo bijzonder is het niet dat het weleens gegeven wordt. Uiteraard niet bij alles maar het is niet zo dat niks mag.
Wij hebben van de week als school ook rekening gehouden met het voetbal, dag erna later begonnen.

toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten heb ik ze wel eens ziek gemeld om naar de Efteling te gaan. Kleine disclaimer, kinderen zaten op twee verschillende scholen en ik heb er eentje die echt niet tegen drukte kan.