Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen afmelden op school

Lisabette schreef op 03-07-2026 om 23:35:

[..]

Hou op zeg! Ik kom al jaren op dit forum. En dat ik over sommige dingen anders denk dan de meeste mensen, maakt niet dat ik een trol zou zijn. Ik heb autisme en ik vind het gewoon moeilijk om andere mensen te snappen. Dan hoef je mij niet te gaan pesten!

Ik heb ook autisme en snap werkelijk niet wat dat hier bijdraagt. Je meld jezelf ongeoorloofd ziek en wordt daar op aangesproken. Dit heeft niets met mensen niet snappen te maken maar met het je niet houden aan de regels die er voor verlof zijn.

Als je meer verlof nodig hebt zijn er opties:

A. Je koopt verlofuren

B. Je draait langere dagen zodat je compensatie uren opbouwen

C. Je neemt onbetaald verlof

D. Je laat je contract aanpassen zodat je minder uur werkt.

Heb je meer uur rust nodig structureel tijdens je werkdag, dan bespreek je dat met de bedrijfsarts en je leidinggevende. En komt er een regeling voor jou. Zo heb ik aangepaste werktijden, ik begin later en eindig later en er staat een langere lunchpauze zodat ik indien nodig me een uur kan terugtrekken.

Maar je gaaat je niet ziekmelden als je niet ziek ben, ook bij een grootbedrijf kost dat enorm veel geld want je bent helaas niet de enige die het doet. En je collega's op de vloer weten precies wie dit altijd flikt en zijn er niet blij mee. Want behalve veel geld is het ook veel gedoe om het gat wat jij ongeoorloofd laag vallen weer te dichten.

Lisabette schreef op 03-07-2026 om 22:30:

Ik vind sommige reacties wel heel aanvallend! Ik meld mij maar een paar keer per jaar af als het gezin voorgaat. Verder ben ik nooit ziek. Dus mijn werkgever krijgt hier echt niets van. Mijn andere collega’s zijn vaker ziek dan ik.

Oh my.... over een bord voor je kop gesproken...

BlairW schreef op 04-07-2026 om 08:28:

[..]

Ik werk in de zorg en wij moeten onze uren al helemaal indelen voor het hele jaar. We hebben een programma waarbij je precies kan zien hoeveel uren je hebt en ze zelf kan indelen in de agenda. Mijn leidinggevende controleert dit dan en keurt het goed. Ik heb dus al mijn uren al ingevuld nu voor dit jaar. Maar ik heb in tegenstelling tot TO wel nog een week aan uren over (en er komen nog wat uren bij) voor onvoorziene dingen.

Ja dat heb ik in de zorg ook (  gehad ) Maar ik zorgde idd ook altijd voor zo'n 1,5 week speling . Je weet nooit  waarvoor je nog dagen voor nodig hebt. Opmaken deed ik  écht nooit  ( eerder tegenovergestelde  , in dd zorg bouw je snel ook nog plusuren op)

lientje69 schreef op 04-07-2026 om 12:19:

[..]

Ja dat heb ik in de zorg ook ( gehad ) Maar ik zorgde idd ook altijd voor zo'n 1,5 week speling . Je weet nooit waarvoor je nog dagen voor nodig hebt. Opmaken deed ik écht nooit ( eerder tegenovergestelde , in dd zorg bouw je snel ook nog plusuren op)

Inderdaad, ik heb ook altijd uren over. Er kan zomaar een sterfgeval of zo zijn waarvoor je uren nodig hebt.

BlairW schreef op 04-07-2026 om 12:27:

[..]

Inderdaad, ik heb ook altijd uren over. Er kan zomaar een sterfgeval of zo zijn waarvoor je uren nodig hebt.

Hoezo? Je kunt je toch ook ziekmelden? Een beetje relaxed, straks krijg je nog een burn-out. Denken dat je zelf verantwoordelijk bent voor het indelen van je verlof... Vreemde manier van denken hoor.

Meesje schreef op 04-07-2026 om 13:40:

[..]

Hoezo? Je kunt je toch ook ziekmelden? Een beetje relaxed, straks krijg je nog een burn-out. Denken dat je zelf verantwoordelijk bent voor het indelen van je verlof... Vreemde manier van denken hoor.

Dat gaat dit hele topic nou juist over!  De correcte manier van verlof opnemen.

Als je in juni al door al je dagen heb bent heb je het zelf niet goed gepland.

Voor overlijden van nabije familie krijg je verlof van de baas maar soms moet je ook naar uitvaarten of crematies waar je geen verlof voor krijgt. De moeder van je bestie waar je al 40 jaar over huis komt. Daar krijg je geen verlof voor maar daar neem je snipperdag voor. Dan meld je je dus niet ziek want dan gaat jouw sociale gedrag naar je vriendin en famille de baas veel geld kosten.

Als je eerlijk bent tegen de baas is hij eerder geneigd je die snipperdag toe te kennen (ook op momenten dat het retedruk is) dan wanneer je altijd van die 1-dags ziekjes hebt.

Bakblik, ik denk zomaar dat de reactie van meesje sarcastisch bedoeld was🤭

lientje69 schreef op 04-07-2026 om 12:19:

[..]

Ja dat heb ik in de zorg ook ( gehad ) Maar ik zorgde idd ook altijd voor zo'n 1,5 week speling . Je weet nooit waarvoor je nog dagen voor nodig hebt. Opmaken deed ik écht nooit ( eerder tegenovergestelde , in dd zorg bouw je snel ook nog plusuren op)

Ik maak wel meestal al mijn vakantie dagen op maar ik heb nog wel 88 plusuren een 218 uur balansverlof ( op contact van 22 uur). Maar goed wij kunnen eigenlijk nooit op stel en sprong vrij krijgen, weet mijn rooster al tot eerste week november. 

Lisabette schreef op 03-07-2026 om 22:30:

Ik vind sommige reacties wel heel aanvallend! Ik meld mij maar een paar keer per jaar af als het gezin voorgaat. Verder ben ik nooit ziek. Dus mijn werkgever krijgt hier echt niets van. Mijn andere collega’s zijn vaker ziek dan ik.

Je kan blijkbaar niet thuiswerken (en je man ook niet), dus ik ga ervan uit dat ze dan op je werk ook echt handen tekort komen.

Waarom reserveer je hier geen vrije dagen voor, koop je geen vrije dag of neem je geen onbetaald zorgverlof op?

Mocht dit allemaal echt zijn, dan vind ik jou echt ontzettend asociaal. Ik hoop dat je werkgever hier meeleest.

Ik vind het altijd zo bijzonder dat op fora zoveel mensen reageren in de trant van: 

"het is maar werk / werk is niet het belangrijkste in het leven / de baas kan wel een dagje wachten / de collega kan wel een dagje wachten". 

Maar aan de andere kant verwachten de meeste mensen wel dat de trein rijdt, dat de thuiszorg komt, dat de operatie doorgaat, dat de vuilnis wordt opgehaald, en dat de loodgieter komt als je wc overstroomt. 

Zijn dat nou dezelfde mensen? Of vinden we het ook heel normaal als de trein niet rijdt want de machinist heeft vannacht herinneringen gemaakt met zijn gezin, of dat je gillende kiespijn niet verholpen wordt want de tandarts heeft een baaldag opgenomen, of dat je moeder in haar eigen ontlasting blijft liggen want de thuiszorg wilde vandaag het eigen gezin voor laten gaan? 

Ik ben trouwens zelf als docent opgehouden met extra moeite te doen voor "zieke" studenten. Het aantal keren dat ik extra lesstof maakte (in mijn vrije tijd) of een extra toetskans organiseerde (in mijn vrije tijd) heb ik niet bijgehouden, maar het is genoeg keren geweest. En genoeg keren kwam ik er later achter dat die student helemaal niet ziek was, maar op vakantie of iets dergelijks. En daarvoor had ik dan die moeite gedaan. 
Ik doe het alleen nog voor studenten die ik goed ken en weet dat er echt iets speelt, of als er een verzoek van een decaan komt. 

Dus de volgende keer dat iemand zich ergert aan docenten die geen stapje harder willen lopen voor zieke leerlingen of studenten: bedank moeders zoals Lisabette. 

dan

dan

04-07-2026 om 15:25

BlairW schreef op 04-07-2026 om 12:27:

[..]

Hier naast vakantie uren ook plb uren die je kan inzetten, ik heb er nog bijna 200 staan. Je weet inderdaad nooit wanneer je een extra dag vrij moet nemen. 

Een aantal jaren geleden zijn er implantaten in mijn kaken geplaatst, omdat ik van tevoren niet wist of ik er nadien veel last van zou hebben, nam ik uit voorzorg beide keren de dag erna vrij. Fijn als die mogelijkheid er dan is door die plb uren en anders had ik onbetaald verlof genomen.

Ginevra schreef op 04-07-2026 om 15:18:

Ik vind het altijd zo bijzonder dat op fora zoveel mensen reageren in de trant van:

"het is maar werk / werk is niet het belangrijkste in het leven / de baas kan wel een dagje wachten / de collega kan wel een dagje wachten".

Maar aan de andere kant verwachten de meeste mensen wel dat de trein rijdt, dat de thuiszorg komt, dat de operatie doorgaat, dat de vuilnis wordt opgehaald, en dat de loodgieter komt als je wc overstroomt.

Zijn dat nou dezelfde mensen? Of vinden we het ook heel normaal als de trein niet rijdt want de machinist heeft vannacht herinneringen gemaakt met zijn gezin, of dat je gillende kiespijn niet verholpen wordt want de tandarts heeft een baaldag opgenomen, of dat je moeder in haar eigen ontlasting blijft liggen want de thuiszorg wilde vandaag het eigen gezin voor laten gaan?

Nou zo ongeveer  95 procent  van de reacties zijn echt wel dat mensen dit niet vinden kunnen hoor. Maar misschien lees jij een ander topic dan ik?🤔

lientje69 schreef op 04-07-2026 om 16:13:

[..]

Nou zo ongeveer 95 procent van de reacties zijn echt wel dat mensen dit niet vinden kunnen hoor. Maar misschien lees jij een ander topic dan ik?🤔

Dat klopt hoor, de meesten vinden dat absoluut niet kunnen en terecht. 

Ginevra schreef op 04-07-2026 om 15:18:

Of er zijn gewoon heel veel mensen met een bullshit job waarin niemand merkt dat je er niet bent!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.